فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده....................................................................................................................................................................
1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه..........................................................................................................................................................
3
1-2) بیان مسأله تحقیق..............................................................................................................................
4
1-3) اهمیت موضوع تحقیق..... ...........................................................................................................................
8
1-4) اهداف تحقیق ..............................................................................................................................................
9
1-5) سئوالات تحقیق............................................................................................................................................
9
1-6) فرضیه تحقیق .............................................................................................................................................
10
1-7) قلمرو تحقیق.....................................................................................................................................
10
1-7-1) قلمرو مکانی................................................................................................................................
10
1-7-2) قلمرو زمانی..........................................................................................................................................
10
1-7-3) قلمرو موضوعی..........................................................................................................................
11
1-8)جامعه آماری و روش نمونه گیری...........................................................................................................
11
1-9) تعریف واژه های کلیدی............................................................................................................................
12
1-10) ساختار کلی تحقیق..................................................................................................................................
12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
15
2-1) مقدمه........................................................................................................................................................
16
بخش اول
16
2-2) سرمایه فکری .... .....................................................................................................................................
19
2-2-1) مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری ..........................................................................................
23
2-2-2) تعریف سرمایه فکری ...........................................................................................................................
2-2-3) انواع طبقه بندی اجزای سرمایه فکری..................................................................................................
26
26
2-2-4) مشترکات نظریات ................................................................................................................................
2-2-4-1) سرمایه انسانی .................................................................................................................................
2-2-4-2) سرمایه ساختاری (سازمانی) ..........................................................................................................
2-2-4-3) سرمایه ارتباطی ( مشتری)...............................................................................................................
40
41
42
42
2-2-5) سنجش سرمایه فکری...........................................................................................................................
2-2-5-1) دلایل سنجش سرمایه فکری............................................................................................................
2-2-5-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری...................................................................................................
2-2-5-3) منافع و مزایای اندازهگیری سرمایه فکری ........................................................................................
42
42
45
45
2-2-6) مدلها و روشهای اندازه گیری سرمایه فکری .................................................................................
49
2-2-6-1) مدلهای سنجش غیرمالی سرمایه فکری .........................................................................................
49
2-2-6-2) مدلهای سنجش پولی و مالی سرمایه فکری ...................................................................................
52
2-2-7) گزارشدهی سرمایه فکری ...................................................................................................................
59
2-2-7-1) مفروضات زیربنایی مدل گزارشدهی سرمایه فکری .......................................................................
60
2-2-7-2) محتوای گزارشدهی سرمایه فکری .................................................................................................
62
بخش دوم : مدیریت سود...................................................................................................................................
62
2-3) سود مورد انتظار (عادی یا هدف) ..........................................................................................................
62
2-3-1) تعریف و تبیین مدیریت سود ...........................................................................................................
62
2-3-2) تاریخچه مدیریت سود........................................................................................................................
65
2-3-3) انواع مدیریت سود ..............................................................................................................................
67
2-3-4) انگیزههای مدیریت در مدیریت سود .................................................................................................
68
2-3-5) مدیریت سود و رابطهی آن با هزینه – منفعت ...................................................................................
70
2-3-6) جایگاه مدیریت سود ...........................................................................................................................
71
2-3-7) فرضیه مدیریت سود و فرضیه بازار.....................................................................................................
72
2-3-8) روشهای مدیریت سود ......................................................................................................................
73
2-3-9) ابزارهای مدیریت سود ..........................................................................................................................
74
2-3-10) خصوصیات روشهای مدیریت سود ..................................................................................................
77
2-3-11) عوامل موثر بر مدیریت سود ............................................................................................................
80
2-3-12) رویکردهای مختلف مطالعه مدیریت سود ........................................................................................
82
بخش سوم: پیشینه تحقیق.................................................................................................................................
83
2-4-1) تحقیقات خارجی................................................................................................................................
83
2-4-2) تحقیقات داخلی..................................................................................................................................
88
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 ) مقدمه.......................................................................................................................................................
93
3-2 ) روش تحقیق............................................................................................................................................
93
3-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................................................................
94
3-4) جامعه و نمونه آماری...............................................................................................................................
94
3-5 )متغیرهای تحقیق وتعاریف عملیاتی آنها....................................................................................................
95
3-5-1) متغیرهای مستقل...................................................................................................................................
95
3-5-2)متغیر وابسته...........................................................................................................................................
97
فصل چهارم تجزیه تحلیل داده ها
4-1 ) مقدمه.........................................................................................................................................................
100
4-2) آماره های توصیفی....................................................................................................................................
100
4-2-1) بررسی نرمال بودن متغیرها.................................................................................................................
101
4-3)آزمون فرضیات تحقیق................................................................................................................................
4-3-1) آزمون فرضیات تحقیق .........................................................................................................................
4-3-1-1) آزمونهای آماری ................................................................................................................................
4-3-1-2) نتایج آزمون فرضیات ........................................................................................................................
4 3-2) آزمون نرمال بودن فرضیات.....................................................................................................................
4-4) خلاصه تحقیق . .........................................................................................................................................
102
103
103
103
105
106
فصل پنجم یافته ها نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1 ) مقدمه..........................................................................................................................................................
108
5-2 ) خلاصه تحقیق...........................................................................................................................................
108
5-3 ) نتایج آزمون فرضیات................................................................................................................................
5-3-1) نتایج فرضیه اول ...................................................................................................................................
5-3-2) نتایج فرضیه دوم ...................................................................................................................................
5-3-3) نتایج فرضیه سوم ...................................................................................................................................
108
108
109
5-4 ) محدودیتهای تحقیق.....................................................................................................................................
5-5) پیشنهادات تحقیق ........................................................................................................................................
110
111
5-5 -1) پیشنهادات و کاربردات مبتنی بر نتایج تحقیق....................................................................................
111
5-5 -2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی..........................................................................................................
111
منبع:
منابع و مآخذ
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
سکاران،اوما، (1388) ،"روش تحقیق در مدیریت"،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی،انتشارات موسسه آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.
شائمی برزکی، علی ،(1384)، "شاخص های اندازه گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری" ، تهران، سومین کنفرانس بین الملی مدیریت،دانشگاه صنعتی شریف.
شهنازی، مشایخ و اسماعیلی، مریم، (1385)، "بررسی بین کیفیت سود برخی از جنبه های اصول راهبری در شرکت های بورس، تهران، 12، شماره45.
فطرس، محمد حسن، بیگی ،تورج،(1389)، " بررسی تطبیقی اثرات سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران در دو بخش دولتی و خصوصی؛مطالعه موردی:بانک های شهر تهران"،پژوهش نامه مدیریت اجرایی ، سال دهم، شماره1،صص125-101.
قائمی، محمد حسین، شهریاری ،مهدی، (1389)، " حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت ها "، مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره اول، شماره اول،صص128-113.
قلیچ لی، بهروز ، مشبکی، اصغر ،(1385) " نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان ( مطالعه دو شرکت خودرو سازی ایرانی)" فصلنامه دانش مدیریت،شماره 75،صص147-125.
منوریان، عباس و قلی پور، آرین و یزدانی، حمید رضا، (1385) ،" بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه فکری و اثرات آنها بر عملکرد سازمانی شعب بانک ملت تهران "، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.
نادی، زینب ،(1389)،" بررسی رابطه ساختار هیئت مدیره با سرمایه فکری شرکت ها(مطالعه موردی:شرکت های داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.
16.
17.
18.
Andersson, D, (2004), "IC valuation and measurement: classifying the state of the art " , Journal of Intellectual Capital, vol 5, no.2, pp: 230-242.
Anne Ho, Carol, and Williams, S. Mitchell. (2003)." International comparative analysis of the association between board structure and the efficiency of value added by a firm from its physical capital and intellectual capital resources " Contents Lists available at Science Direct The International Journal of Accounting, jornal homepage: www.elsevier.com/locate/eswa.
Appuhami, B.A. Ranjith. (2007)." The Impact of Intellectual Capital on Investors’ Capital Gains on Shares: An Empirical Investigation of Thai Banking, Finance & Insurance Sector" International Management Review. Vol. 3. No. 2.
Bernnan, N .(2001) , “ Intellectual capital annual reports: evidence from Ireland”, Accounting, Auditing &Accountability Journal , Vol. 14 No.4 , pp. 423-436.
Bernnan, N. and Connell, B. (2000), “Intellectual capital : Current issues and policy implications” Journal of intellectual capital, Vol. 1 No. 3, pp. 206 – 240.
Bontis, N., Keow, W,C,C. and Richardson, S. (2000), “Intellectual capital and Business performance in Malaysian Industries”, Journal of Intellectual capital, Vol. 1 No. 1, pp. 85-100.
Bontis, N. (1996), “There’s a price on your head : managing intellectual capital strate gically”, Business Quarterly, Summer, pp. 40-47.
Bose, R. (2004), “Knowledge management metrics”, Industrial Management & Data Systems,Vol. 104 No. 6, pp. 457-468.
Bontis, N. (2003) " National Intellectual Capital Index: The Benchmarking of Arab Countries ", United Nations Development Project, New York.
Bramhandkar, A., Erickson, S. and Applebee I. (2007) “Intellectual Capital and Organizational Performance: an Empirical Study of the Pharmaceutical Industry.” The Electronic Journal of Knowledge Management Volume 5 Issue 4, pp. 357 - 362, available online at www.ejkm.com
Chen, S & Dodd, J. L. (2001), " Operating income, residual income and EVA: Which metric is more value relevant " , Journal of Managerial Issues, 13(1), 65-89.
Chen, S, (2003), " Valuing intellectual capital using Game Theory " Journal of Intellectual Capital, Vol. 4, No.2 , pp. 191-201
Chen,J.Zhu,Z .and Xie,Y,H. (2004), “Measuring intellectual capital : a new model and empirical study” , Journal of Intellectual capital, Vol. 5 No. 1, pp. 85-100.
Guthrie, J., Petty, R. and Johanson, U. (2001), “Sunrise in knowledge economy : managing, measurement and Reporting”, Accounting, Auditing & Accountability Journal , Vol. 14 No. 4, pp. 366 – 382.
Kannan, G. and Aulbur, W, G, (2004), “Intellectual capital : measurement effectiveness”, Journal of Intellectual capital, Vol. 5, No. 3, pp. 389-413.
Kaplan,R. and Norton,D. (2004), " Strategy Maps : Converting Intangible Assets into Tangible Outcome ", Harvard Business School Press,Boston ,MA.
Malhotra,Y, (2003a),"Measurement Knowledge Assets of a Nation: Knowledge System for Development ", United Nation Headquarters, New York city
Malhotral.y. (2003b)," knowledge assets and Intellectual capital Measurement Models: A review and Comparison " (working paper)
Marr, B. (2004) “Measuring and Benchmarking Intellectual”, Benchmarking : an International Journal, Vol. 11, No. 6, pp. 559-570.
Marr, B., Gray, D. and Neely, A. (2003), “Why Do firms measure their IC?”, Journal of intellectual capital, vol. 4 No. 4, pp. 441 – 464.
Mouritesen, J. (1998), “Driving growth : economic value added versus Intellectual capital”, Management a ccounting Research , Vol. 9, pp. 461-482.
Petty, R. and Guthrie, J. (2000), “Intellectual capital literature review : measurement, reporting and management”, Journal of Intellectual capital, Vol. 1, No. 2, 30. May, pp. 155-
Roos, G. and Roos, J. (1997), “Measuring Your Company’s Intellectual Performance”, Long Range Planning, Vol. 30 No. 3, pp. 413-426.
Roos, G., Roos, J., Edvinsson, L. and Dragonetti, N.C. (1997), " Intellectual capital – Navigating in new Business landscape ", New York university press, New York, NY.
Seetharaman, A., Sooria, H,H,B,Z. and Saravanan, A, S. (2002), “Intellectual capital accounting and Reporting in the knowledge economy”, Journal of Intellectual capital, vol. 3 No. 2, pp . 128-148
Stewart, T.A. (1997) " Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations" , Doubleday, New York.
Tan, H.P., Plowman, D. and Hancock, P. (2007) “Intellectual Capital and Financial Returns of Companies”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 9, No. 1, pp 76-95
Wang, W, Y, and chang, C. (2005), “Intellectual capital and performance in Causal Models : Evidence from the information Technology Industry in Taiwan”, Journal of Intellectual capital, Vol. 6, No. 2, pp. 222-236.