فهرست:
فهرست جداول.......................................................................................................................................................6
فهرست شکل ها. 8
فهرست نقشه ها. 9
فهرست نمودارها. 10
فصل اول: کلیات پژوهش..... 11
1-1- تشریح موضوع پایاننامه و مسأله مورد پژوهش..... 12
2-1-معرفی و بیان پرسش های پایاننامه.. 14
3-1- اهداف پایاننامه.. 14
4-1- معرفی و بیان فرضیههای پایاننامه.. 15
5-1- معرفی روش کار پایاننامه.. 15
6-1- مسائل و مشکلات پژوهش..... 17
فصل دوم: مفاهیم پایه و رویکردهای نظری پژوهش..... 19
مقدمه.. 20
1-2- روند عمومی شهرسازی... 20
1-1-2- اهداف برنامه ریزی شهری و منطقه ای.. 20
-2-1-2گسترش و تغییر نیازها در برنامه ریزی.. 21
3-1-2- نیاز به برنامه ریزی.. 23
4-1-2- مهم ترین موضوعات فرایند برنامه ریزی.. 23
5-1-2- همکاری و مشارکت در فرایند برنامه ریزی.. 24
6-1-2- برنامه ریزی برای آینده 25
2-2- جهانی شدن.. 26
1-2-2- تاریخچه جهانی شدن.. 26
2-2-2- مفهوم جهانی شدن.. 27
3-2-2- روند جهانی شدن شهرها 28
4-2-2- ظهور جهان شهرها 28
5-2-2- خصوصیات شهرهای جهانی.. 29
6-2-2- شهرهای جهانی معاصر. 31
7-2-2- جهانی شدن و تحولات شهری.. 32
8-2-2- شهرهای جهانی و سیاه چاله ها 32
9-2-2- رابطه جهانی شدن شهر و برنامه ریزی شهری.. 34
3-2- برند شهری... 35
1-3-2- برند مکان.. 36
2-3-2- کونکنیک... 37
4-2- رقابت پذیری شهری... 42
1-4-2- مفهوم شهر و رقابت پذیری شهری.. 42
2-4-2- مدل رقابت پذیری شهری و عناصر ساختاری.. 47
3-4-2- رقابت کلان شهرها در فضای اقتصاد جهانی.. 51
4-4-2- نقش فضاهای شهری در ارتقای رقابت پذیری شهری.. 53
1-4-4-2- فضاهای عمومی شهر. 53
2-4-4-2- فضای عمومی شهر(مکانی برای ملاقات) 54
3-4-4-2- مفهوم عرصه عمومی.. 55
4-4-4-2- اثعاد فرهنگی قلمرو عمومی.. 55
5-4-4-2- عوامل موثر در محتوای فرهنگی و اجتماعی قلمروی عمومی.. 58
6-4-4-2- متغیرهای فرهنگ شهری.. 59
7-4-4-2- چارچوب سیاستگذاری فرهنگی.. 59
-2-4-5اهمیت فضاهای شهری در گردشگری شهری در عصر رقابت پذیری.. 60
-2-4-5-1تعریف و اهمیت گردشگری(توریسم) 60
-2-4-5-2تاثیرات اقتصادی _ اجتماعی توریسم.. 61
-2-4-5-3عوامل انگیزشی توریستها در دیدار از مناطق شهری.. 61
-2-4-5-4عوامل مکانی و غیر مکانی توسعه گردشگری.. 63
-2-4-6ابعاد رقابت پذیری گردشگری.. 64
-2-4-7شهرهای رقابت پذیر اروپا 65
5-2- خلاقیت.... 66
-2-5-1تئوری های خلاقیت در شهرسازی.. 67
-2-5-2نقد های وارد شده بر تئوری خلاقیت... 69
-2-5-3عوامل جاذب گروه خلاق از دبدگاه فلوریدا 69
-2-5-4تحقیق مونتگومری.. 72
6-2- بررسی جایگاه موضوع در تجارب جهانی... 74
مقدمه.. 74
-2-6-1آماده سازی «ریگا» برای پروژه پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2014. 74
2-6-2- پروژه Superklin در دانمارک... 82
3-6-2- تجارب موجود احیاء مکان با رویکرد ایجاد محورهای فرهنگی.. 85
1-3-6-2- برنامه ریزی فرهنگی برای شهر آلبوکروک... 85
2-3-6-2- برنامه ریزی فرهنگی در بوکهام هیلز شایر 2010 – 2005 (سیدنی) 87
3-3-6-2- توسعه توریسم فرهنگی در شهر چند نژادی بیرمنگام. 89
4-6-2- تجارب جهانی در رابطه با ایجاد فضاهای گردشگری رقابت پذیر شهری.. 91
1-4-6-2- تجربه روین.. 91
2-4-6-2- روتردام (Rotterdam) 92
3-4-6-2 - کپنهاگ... 93
7-2- نتیجه گیری و رویکرد نظری تحقیق... 95
فصل سوم: مدل تحلیل و روش شناسی پژوهش..... 97
مقدمه.. 98
1-3- روش تحقیق... 98
2-3- معرفی روش های مختلف.... 98
3-3- معرفی روش مورد استفاده )مدل (TDCA.. 101
1-3-3- اجزاء و مولفه های مدل TDCA. 103
1-1-3-3- ترکیب فعالیت ها 103
2-1-3-3- تسهیلات حمایتی.. 103
3-1-3-3- تجربه محیطی.. 103
4-1-3-3- ارتباطات... 104
5-1-3-3- عملکرد گردشگری.. 105
6-1-3-3- رضایت گردشگران.. 105
4-3- معیارها و شاخص های تحقیق... 106
5-3- روشهای گرد اوری داده ها. 107
1-5-3- پرسشنامه. 107
1-1-5-3- پایایی پرسشنامه. 108
2-1-5-3- روایی پرسشنامه. 109
6-3- روش تجزیه و تحلیل... 109
1-6-3- تحلیل رگرسیون تک متغیره 110
7-3- جمع بندی... 110
فصل چهارم: شناخت و تحلیل محیط مورد مطالعه.. 111
مقدمه.. 112
1-4- معرفی اجمالی محور فرهنگی – تفرجگاهی اراضی عباس آباد و موقعیت آن در شهر تهران.. 112
2-4- تدقیق جایگاه و موقعیت عملکردی کالبدی اراضی در سیستم شهری تهران.. 113
3-4- سیر تحول شکل گیری و تغییرات اراضی عباس آباد. 117
1-3-4- تاریخچه عباس آباد. 117
2-3-4- پیشینه برنامه ریزی و توسعه در اراضی.. 117
4-4- مطالعات پایه.. 119
1-4-4- مطالعات اقلیم و محیط طبیعی.. 119
1-1-4-4- تحلیل بخش اقلیم و محیط طبیعی.. 120
2-4-4- سازمان فضایی ادراکی.. 120
1-2-4-4- تحلیل بخش مطالعات سازمان فضایی و ادراکی.. 121
3-4-4- ساختارِ عملکرد فعالیت و محیط اجتماعی اقتصادی.. 123
1-3-4-4- تحلیل ساختار عملکرد فعالیت و محیط اجتماعی اقتصادی. 123
4-4-4- حمل و نقل و ترافیک... 124
1-4-4-4- تحلیل حمل و نقل و ترافیک... 124
5-4- انجام مطالعات تکمیلی برای شناخت و تحلیل وضعیت و موقعیت زمینهای عباسآباد. 126
6-4- خلاصهای از نتایج طرحهای فرادست.... 130
1-6-4- طرح مجموعه شهری تهران.. 130
2-6-4- طرح جامع شهر تهران.. 130
3-6-4- طرح جامع اراضی عباسآباد. 133
1-3-6-4- نتایج تحلیل گروههای مطالعاتی.. 140
4-6-4- طرح تفصیلی اراضی عباسآباد. 141
1-4-6-4- فرایند برنامهریزی در طرح جامع فضایی کالبدی عباسآباد. 141
2-4-6-4- ویژگیهای تعیین شده برای حوزههای هفتگانه. 143
3-4-6-4- ساختار عمومی طرح جامع فضایی کالبدی اراضی عباسآباد. 143
-4-6-4-4مشخصات قطعات زمین در عباسآباد. 146
7-4- جمع بندی... 162
فصل پنجم: ارزیابی رقابت پذیری اراضی عباس آباد. 163
مقدمه.. 164
1-5- پرسشنامه.. 165
1-1-5- ساختار پرسشنامه. 165
-5-1-2 توزیع پرسشنامه. 166
2-5- پرسش نامه استفاده کنندگان.. 166
1-2-5- تحلیل ویژگی های استفاده کنندگان.. 166
2-2-5- نتایج تحلیلی پرسشنامه استفاده کنندگان بر اساس آزمون KMO and Bartlett 171
3-2-5- فرایند ارزیابی پرسشنامه مربوط به استفاده کنندگان بر اساس آزمون همبستگی.. 173
1-3-2-5- ترکیب فعالیت ها 173
2-3-5-2- تسهیلات حمایتی.. 174
3-3-2-5- تجربه محیطی.. 175
4-3-2-5- ارتباطات... 176
5-3-2-5- عملکرد گردشگری.. 177
6-3-2-5- رضایت گردشگران.. 178
3-5- پرسشنامه متخصصان.. 181
1-3-5- نتایج تحلیلی پرسشنامه متخصصان بر اساس آزمون KMO and Bartlett 181
2-3-5- فرایند ارزیابی پرسشنامه مربوط به متخصصان با استفاده از معادله رگرسیون.. 182
1-2-3-5- ارزیابی میزان رقابت پذیری.. 182
2-2-3-5- ارزیابی میزان جذابیت... 183
فصل ششم:جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات... 187
1-6- آزمون فرضیات پژوهش..... 188
2-6- پیشنهادهای اجرایی... 188
1-2-6- توجه به عوامل تقویت کننده تجربه محیطی.. 188
2-2-6- توجه به عوامل تقویت کننده ارتباطات... 189
1-2-2-6- تغییر اسم، برند و شعار محدوده گردشگری.. 190
3-2-6- نکاتی برای شهرداری و شرکت نوسازی اراضی عباس آباد. 191
-36- پیشنهادهای پژوهشی... 191
منابع فارسی... 192
منابع انگلیسی... 193
منابع اینترنتی... 196
پیوست الف: پرسشنامه استفاده کنندگان از فضا. 197
پیوست ب: پرسشنامه متخصصان و خبرگان.. 200
فهرست جداول.......................................................................................................................................................6
فهرست شکل ها. 8
فهرست نقشه ها. 9
فهرست نمودارها. 10
فصل اول: کلیات پژوهش..... 11
1-1- تشریح موضوع پایاننامه و مسأله مورد پژوهش..... 12
2-1-معرفی و بیان پرسش های پایاننامه.. 14
3-1- اهداف پایاننامه.. 14
4-1- معرفی و بیان فرضیههای پایاننامه.. 15
5-1- معرفی روش کار پایاننامه.. 15
6-1- مسائل و مشکلات پژوهش..... 17
فصل دوم: مفاهیم پایه و رویکردهای نظری پژوهش..... 19
مقدمه.. 20
1-2- روند عمومی شهرسازی... 20
1-1-2- اهداف برنامه ریزی شهری و منطقه ای.. 20
-2-1-2گسترش و تغییر نیازها در برنامه ریزی.. 21
3-1-2- نیاز به برنامه ریزی.. 23
4-1-2- مهم ترین موضوعات فرایند برنامه ریزی.. 23
5-1-2- همکاری و مشارکت در فرایند برنامه ریزی.. 24
6-1-2- برنامه ریزی برای آینده 25
2-2- جهانی شدن.. 26
1-2-2- تاریخچه جهانی شدن.. 26
2-2-2- مفهوم جهانی شدن.. 27
3-2-2- روند جهانی شدن شهرها 28
4-2-2- ظهور جهان شهرها 28
5-2-2- خصوصیات شهرهای جهانی.. 29
6-2-2- شهرهای جهانی معاصر. 31
7-2-2- جهانی شدن و تحولات شهری.. 32
8-2-2- شهرهای جهانی و سیاه چاله ها 32
9-2-2- رابطه جهانی شدن شهر و برنامه ریزی شهری.. 34
3-2- برند شهری... 35
1-3-2- برند مکان.. 36
2-3-2- کونکنیک... 37
4-2- رقابت پذیری شهری... 42
1-4-2- مفهوم شهر و رقابت پذیری شهری.. 42
2-4-2- مدل رقابت پذیری شهری و عناصر ساختاری.. 47
3-4-2- رقابت کلان شهرها در فضای اقتصاد جهانی.. 51
4-4-2- نقش فضاهای شهری در ارتقای رقابت پذیری شهری.. 53
1-4-4-2- فضاهای عمومی شهر. 53
2-4-4-2- فضای عمومی شهر(مکانی برای ملاقات) 54
3-4-4-2- مفهوم عرصه عمومی.. 55
4-4-4-2- اثعاد فرهنگی قلمرو عمومی.. 55
5-4-4-2- عوامل موثر در محتوای فرهنگی و اجتماعی قلمروی عمومی.. 58
6-4-4-2- متغیرهای فرهنگ شهری.. 59
7-4-4-2- چارچوب سیاستگذاری فرهنگی.. 59
-2-4-5اهمیت فضاهای شهری در گردشگری شهری در عصر رقابت پذیری.. 60
-2-4-5-1تعریف و اهمیت گردشگری(توریسم) 60
-2-4-5-2تاثیرات اقتصادی _ اجتماعی توریسم.. 61
-2-4-5-3عوامل انگیزشی توریستها در دیدار از مناطق شهری.. 61
-2-4-5-4عوامل مکانی و غیر مکانی توسعه گردشگری.. 63
-2-4-6ابعاد رقابت پذیری گردشگری.. 64
-2-4-7شهرهای رقابت پذیر اروپا 65
5-2- خلاقیت.... 66
-2-5-1تئوری های خلاقیت در شهرسازی.. 67
-2-5-2نقد های وارد شده بر تئوری خلاقیت... 69
-2-5-3عوامل جاذب گروه خلاق از دبدگاه فلوریدا 69
-2-5-4تحقیق مونتگومری.. 72
6-2- بررسی جایگاه موضوع در تجارب جهانی... 74
مقدمه.. 74
-2-6-1آماده سازی «ریگا» برای پروژه پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2014. 74
2-6-2- پروژه Superklin در دانمارک... 82
3-6-2- تجارب موجود احیاء مکان با رویکرد ایجاد محورهای فرهنگی.. 85
1-3-6-2- برنامه ریزی فرهنگی برای شهر آلبوکروک... 85
2-3-6-2- برنامه ریزی فرهنگی در بوکهام هیلز شایر 2010 – 2005 (سیدنی) 87
3-3-6-2- توسعه توریسم فرهنگی در شهر چند نژادی بیرمنگام. 89
4-6-2- تجارب جهانی در رابطه با ایجاد فضاهای گردشگری رقابت پذیر شهری.. 91
1-4-6-2- تجربه روین.. 91
2-4-6-2- روتردام (Rotterdam) 92
3-4-6-2 - کپنهاگ... 93
7-2- نتیجه گیری و رویکرد نظری تحقیق... 95
فصل سوم: مدل تحلیل و روش شناسی پژوهش..... 97
مقدمه.. 98
1-3- روش تحقیق... 98
2-3- معرفی روش های مختلف.... 98
3-3- معرفی روش مورد استفاده )مدل (TDCA.. 101
1-3-3- اجزاء و مولفه های مدل TDCA. 103
1-1-3-3- ترکیب فعالیت ها 103
2-1-3-3- تسهیلات حمایتی.. 103
3-1-3-3- تجربه محیطی.. 103
4-1-3-3- ارتباطات... 104
5-1-3-3- عملکرد گردشگری.. 105
6-1-3-3- رضایت گردشگران.. 105
4-3- معیارها و شاخص های تحقیق... 106
5-3- روشهای گرد اوری داده ها. 107
1-5-3- پرسشنامه. 107
1-1-5-3- پایایی پرسشنامه. 108
2-1-5-3- روایی پرسشنامه. 109
6-3- روش تجزیه و تحلیل... 109
1-6-3- تحلیل رگرسیون تک متغیره 110
7-3- جمع بندی... 110
فصل چهارم: شناخت و تحلیل محیط مورد مطالعه.. 111
مقدمه.. 112
1-4- معرفی اجمالی محور فرهنگی – تفرجگاهی اراضی عباس آباد و موقعیت آن در شهر تهران.. 112
2-4- تدقیق جایگاه و موقعیت عملکردی کالبدی اراضی در سیستم شهری تهران.. 113
3-4- سیر تحول شکل گیری و تغییرات اراضی عباس آباد. 117
1-3-4- تاریخچه عباس آباد. 117
2-3-4- پیشینه برنامه ریزی و توسعه در اراضی.. 117
4-4- مطالعات پایه.. 119
1-4-4- مطالعات اقلیم و محیط طبیعی.. 119
1-1-4-4- تحلیل بخش اقلیم و محیط طبیعی.. 120
2-4-4- سازمان فضایی ادراکی.. 120
1-2-4-4- تحلیل بخش مطالعات سازمان فضایی و ادراکی.. 121
3-4-4- ساختارِ عملکرد فعالیت و محیط اجتماعی اقتصادی.. 123
1-3-4-4- تحلیل ساختار عملکرد فعالیت و محیط اجتماعی اقتصادی. 123
4-4-4- حمل و نقل و ترافیک... 124
1-4-4-4- تحلیل حمل و نقل و ترافیک... 124
5-4- انجام مطالعات تکمیلی برای شناخت و تحلیل وضعیت و موقعیت زمینهای عباسآباد. 126
6-4- خلاصهای از نتایج طرحهای فرادست.... 130
1-6-4- طرح مجموعه شهری تهران.. 130
2-6-4- طرح جامع شهر تهران.. 130
3-6-4- طرح جامع اراضی عباسآباد. 133
1-3-6-4- نتایج تحلیل گروههای مطالعاتی.. 140
4-6-4- طرح تفصیلی اراضی عباسآباد. 141
1-4-6-4- فرایند برنامهریزی در طرح جامع فضایی کالبدی عباسآباد. 141
2-4-6-4- ویژگیهای تعیین شده برای حوزههای هفتگانه. 143
3-4-6-4- ساختار عمومی طرح جامع فضایی کالبدی اراضی عباسآباد. 143
-4-6-4-4مشخصات قطعات زمین در عباسآباد. 146
7-4- جمع بندی... 162
فصل پنجم: ارزیابی رقابت پذیری اراضی عباس آباد. 163
مقدمه.. 164
1-5- پرسشنامه.. 165
1-1-5- ساختار پرسشنامه. 165
-5-1-2 توزیع پرسشنامه. 166
2-5- پرسش نامه استفاده کنندگان.. 166
1-2-5- تحلیل ویژگی های استفاده کنندگان.. 166
2-2-5- نتایج تحلیلی پرسشنامه استفاده کنندگان بر اساس آزمون KMO and Bartlett 171
3-2-5- فرایند ارزیابی پرسشنامه مربوط به استفاده کنندگان بر اساس آزمون همبستگی.. 173
1-3-2-5- ترکیب فعالیت ها 173
2-3-5-2- تسهیلات حمایتی.. 174
3-3-2-5- تجربه محیطی.. 175
4-3-2-5- ارتباطات... 176
5-3-2-5- عملکرد گردشگری.. 177
6-3-2-5- رضایت گردشگران.. 178
3-5- پرسشنامه متخصصان.. 181
1-3-5- نتایج تحلیلی پرسشنامه متخصصان بر اساس آزمون KMO and Bartlett 181
2-3-5- فرایند ارزیابی پرسشنامه مربوط به متخصصان با استفاده از معادله رگرسیون.. 182
1-2-3-5- ارزیابی میزان رقابت پذیری.. 182
2-2-3-5- ارزیابی میزان جذابیت... 183
فصل ششم:جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات... 187
1-6- آزمون فرضیات پژوهش..... 188
2-6- پیشنهادهای اجرایی... 188
1-2-6- توجه به عوامل تقویت کننده تجربه محیطی.. 188
2-2-6- توجه به عوامل تقویت کننده ارتباطات... 189
1-2-2-6- تغییر اسم، برند و شعار محدوده گردشگری.. 190
3-2-6- نکاتی برای شهرداری و شرکت نوسازی اراضی عباس آباد. 191
-36- پیشنهادهای پژوهشی... 191
منابع فارسی... 192
منابع انگلیسی... 193
منابع اینترنتی... 196
پیوست الف: پرسشنامه استفاده کنندگان از فضا. 197
پیوست ب: پرسشنامه متخصصان و خبرگان.. 200
منبع:
منابع فارسی
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.www.isna.ir
19.TDCA ، نمونه موردی پارک کوهسنگی مشهد
منابع انگلیسی
John S. Ratcliffe, (2001).Paper work. Competitive Cities: five keys to success.
ISoCaRP Millennium Report Findings For The Future, (2000). The work of the Congress of ISoCaRP.
Akhoundi, A. (2005) Paper work, Royal Holloway, University of London.
Beaverstock, J.V, P. Taylor and R.G. Smith (1999) “A Roster of World Cities”, Cities, Vol. 16, pp. 445-458.
Beyer, P. (1998) “Globalizing System, Global Culture m Models and Religion (S)”, in International Sociology”, Vol. 13(1): 79-94, London, Sage.
Borsuk, Mark (1996), “What is the Impact of Infotech on Commercial Real State?”, presented to: Real State Roundtable Stanford Business school Alumni Association, at:http:www.telecommute.org.
Castells, M. (1994) “European Cities, the Infrormational Society and the Global Economy”, New Left Review, 204.
Cybriwsky, Roman (1999) “Changing Patterns of Urban Public Space: Observations and Assessments from the Tokyo and New York Metropolitan Areas”, Cities (16:4) 223-231.
Dick, H.W. and P.J. Rimmer (1998) “Beyond the Third World City: The Urban Geography”, Urban Studies 35, 12:2303-21.
Douglass, Mike & Haung Liling (2007) “Globalizing the City in Southeast Asia: Utopia on the Urban Edge-The Case of Phu My Hung”, Saigon, Ijaps Vol. 3, No. 2 (November).
Friedmann, John (2005) “Globalization and the Emerging Culture of Planning”, Progress in Planning 64, 183-234.
Gospodini, Aspa (2002) “European Cities in Competition and the New ‘Uses’ of Urban Design”, Journal of URBAN DESIGN 7(1):59-73.
Harvey, David (1989), The Condition of Post Modernity, Oxford, UK: Blackwell.
Held, D. (1995) Democracy and the Global Order: from the Modern State to Cosmopolitan Governance, Cambridge: Polity Press.
Marcus، Peter (2006) “Space in the Globalizing city”, Published in The Global Cities Reader (Urban Readers Series)، Edited by Neil Brenner and Roger Keil، London & New York: Rutledge، 361-369.
Marefat, Mina (2004) "Fractured Globalization: A Case Study of Tehran", in New Global History and the City, edited by Elliott Morss, New Global History Press.
Pizarro, R.E, Wei, L.A, and Banerjee, T. (2003) ‘Agencies of Globalization and Third World Urban form: A Review’, Journal of Planning Literature, November 1.
Robertson, R. (1996) Globality, Globalization and Transdisciplinarity, in Theory, Culture and Society, London: Sage.
Sassen, Saskia, (2005) “Overview of Global Cities”, in CITIES AND SOCIETY, edited by Nancy Kleniewski, Blackwell Publishing, Oxford, 83-90
Schäfer، Wolf (2004) “How Global is Tehran? Tangential Remarks on the Globality of Cities، in New Global History and the City”, edited by Elliott Morss, New Global History Press.
Markusen ,Ann, (2006). “Cultural Planning and the Creative City”. University of Minnesota
Vengesayi, Sebastian, (2008). “A Conceptual Model of Turism Destination Competitiveness and Attractiveness”. Monash University
Geoffrey l.Crouch, (1999). “Turism, Competitiveness, and Social Prosperity. Jurnal of Bussiness Research 44, 137 – 152.
Friedrich – Wilhelm Graefe Zu Baringdorf, (2001). “Encouraging Competitiveness Based on Quality”, May/June
Kavaratsiz Mihalis, “Branding the City through Culture and Entertainment”,Urban and Regional Studies Institue.
Ole B. Jensen, (2007). “Changing Cities: Rethinking Urban Competitiveness, Cohesion and Governance”. Published by SAGE.
Krassimira A. Paskaleva-Shapira, (2007). “New Paradigms in City Tourism Management: Redefining Destination Promotion”. Journal of Travel Research 2007 46: 108
Ward, Kevin, (2004), “Book Review: Urban competitiveness: policies for dynamic cities”. Published by SAGE.
Smallbone, D. Kitching, J. and Athayde, R. (2010). “Ethnic diversity, entrepreneurship and competitiveness in a global city”. International Small Business journal.
Ole B. Jensen, (2007). “Culture Stories: Understanding Cultural Urban Branding”. SAGE Publications.
Popescu, R. “Study Regarding the Ways of Measuring Cities Competitiveness”. The Bucharest Academy of Economic Studies, Romania,
Beaverstock, J.V, P. Taylor and R.G. Smith (1999) “A Roster of World Cities”, Cities, Vol. 16,
منابع اینترنتی
http://superflex.net/tools/superkilen/image/26#g
http://www.gooood.hk/_d275465385.htm
http://www.designboom.com/architecture/superkilen-urban-park-by-big-architects-topotek1-superflex/
"Superkilen", Københavns Kommune. (Danish) Retrieved 16 October 2012.
Sebastian Jordana, "In Progress: Superkilen / BIG and Topotek 1", ArchDaily, 18 Aug 2011. Retrieved 16 October 2012.
Bonnie Fortune, "So many people lent a hand to give us parklife!", Copenhagen Post, 15 January 2012. Retrieved 16 October 2012.
"Tools/Superkilen", Superflex. Retrieved 16 October 2012.
Karsten Ifversen, "Superkilen, der indvies i dag, er en skæg antropologisk have", Politiken, 22 June 2012. (Danish) Retrieved 16 October 2012.
http://cphpost.dk/inout/so-many-people-lent-hand-give-us-parklife
http://www.dac.dk/en/dac-life/copenhagen-x-gallery/realized-projects/superkilen.