فهرست:
چکیده ب
مقدمه. ج
فصل اول:کلیات تحقیق... 2
1-1- بیان مسأله. 2
1-2- اهداف تحقیق.. 2
1-3- سوالات تحقیق.. 3
1-4- فرضیات تحقیق.. 3
1-5- پیشینه تحقیق.. 3
1-6- روش تحقیق.. 3
1-6-1- روش جمع آوری اطلاعات.. 4
1-6-2- ابزار گردآوری اطلاعات : (پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، کارت آزمون، فیش، جدول و غیره) 4
1-6-4- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 4
1-7- جامعه آماری و نمونه تحقیق.. 5
1-8- تنگناها و محدودیت های تحقیق.. 5
فصل دوم:ادبیات تحقیق... 7
2-1-گردشگری.. 7
2-2- تاریخچه گردشگری.. 7
2-2-1- عهد باستان.. 7
2-2-2- قرون وسطی.. 8
2-2-3- رنسانس.... 9
2-2-4- انقلاب صنعتی.. 9
2-2-5- جهانگردی نوین.. 10
2-3- انواع گردشگری.. 10
1- گردشگری تندرستی (گردشگری سلامت) 10
2- گردشگری درمانی (گردشگری سلامت) 10
3- گردشگری پزشکی (گردشگری سلامت) 10
4- گردشگری ورزشى.. 11
5- گردشگری ماجراجویی.. 11
6- گردشگری کشاورزی.. 11
7- گردشگری مجازی.. 11
8- گردشگری زیست محیطی.. 11
9- گردشگری فروشگاه کتاب.. 11
10- گردشگری آموزشی.. 12
11- گردشگری آثار باستانی.. 12
12- گردشگری تفننی.. 12
13- گردشگری فراگیر. 12
14- گردشگری دائمی.. 12
15- گردشگری سفری.. 12
2-4- توسعه پایدار گردشگری.. 15
2-5- تعریف اوقات فراغت ،تفریح وجهانگردی.. 22
2-6-ارتباط بین گردشگری واوقات فراغت... 23
2-7- گردشگری و اهمیت آن.. 23
2-8-گردشگری و آثار آن.. 24
2-8-1- آثار اقتصادی جهانگردی.. 24
2-8-2- آثار اجتماعی و فرهنگی.. 25
2-8-3- آثار محیطی.. 26
2-9- اجزاء و عناصر صنعت گردشگری.. 28
2-10- گردشگر. 35
2-11- برنامه ریزی.. 36
2-12- ویژگیهای برنامه ریزی.. 37
2-13- انواع برنامه ریزی.. 37
2-14- رویکرد های برنامه ریزی گردشگری.. 39
2-15- برنامه ریزی گردشگری.. 41
2-16- برنامه ریزی استراتژیک... 42
2-17- مدل مفهومی برنامه ریزی استراتژیک گردشگری منطقه. 43
2-18- مراحل برنامه ریزی استراتژیک... 45
2-19- ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM) 57
2-20- روستا 62
2-21- انواع روستا از نظر سکونت گاهی.. 63
فصل سوم: معرفی منطقه مورد مطالعه.. 69
3-1- جغرافیای طبیعی.. 69
3-1-1- موقعیت جغرافیایی و وسعت... 69
3-1-2- ناهمواریها 73
3-1-3- اقلیم. 78
3-1-4- پوشش گیاهی.. 81
3-1-5- زمین شناسی.. 84
3-1-6- گونه های جانوری.. 87
3-1-7- مناطق و نواحی حفاظت شده 87
3-1-8- منابع آب.. 90
3-1-9- خاک و منابع اراضی.. 92
3-2- جغرافیای انسانی.. 95
3-2-1- جمعیت... 95
3-2-1- 1- ساختار سنی جمعیت... 95
3-2-1-2- ترکیب جنسی جمعیت... 96
3-2-2- بعد خانوار و نرخ رشد جمعیت... 99
3-2-2-1- نرخ رشد جمعیت... 99
3-2-2-2- بعد خانوار 101
3-2-3- سواد و آموزش... 103
3-2-3-1- تعداد دانش آموزان و کارکنان آموزشی.. 105
3-2-4- مهاجرت.. 105
3-2-5- بهداشت و درمان.. 106
3-3- جغرافیای اقتصادی.. 107
3-3-1- نیروی انسانی و اشتغال و بیکاری.. 107
3-3-2- توزیع شاغلان در زیربخش های اقتصادی.. 109
3-3-3- بخش های عمده اقتصادی شهرستان.. 111
3-3-4- کشاورزی.. 112
3-3-6- صنعت... 114
3-3-7- خدمات.. 116
3-3-7-1- خدمات عمومی در سطح شهر آشتیان.. 117
3-4- جغرافیای فرهنگی.. 117
3-4-1- تاریخچه شهرستان آشتیان.. 117
3-4-2- ویژگی های فرهنگی شهرستان آشتیان.. 118
3-4-2-1-گویش.... 120
3-4-2-2- آداب و رسوم. 122
3-4-2-3- قومیت و مذهب... 123
3-4-2-4- مشاغل سنتی و دستی.. 123
3-4-2-6- غذاها و خوراک محلی شهرستان آشتیان.. 128
3-5- جاذبه های گردشگری شهرستان آشتیان.. 129
3-5-1- جاذبه های طبیعی.. 135
3-5-2- جاذبه های تاریخی.. 135
3-5-3- جاذبه های مذهبی.. 136
3-5-4- آثار ثبتی شهرستان آشتیان.. 136
3-5-5- انواع جاذبههای گردشگری روستای آهو. 139
3-5-5-1- جاذبههای ورزشی و تفریحی، ورزشهای کوهستانی و درهای، تفریحات آبی، ورزشها و بازیهای محلی.. 144
3-5-5-2- مسیرهای جذاب گردشگری مانند ایل راه ها 146
3-5-5-3- بناهای تاریخی (کاخها و عمارتها قلعهها و برجها، میادین قدیمی، بازارها و سایر بناهای تاریخی) 147
3-5-5-4- اماکن مذهبی و زیارت گاهی (مساجد قدیمی، مقابر و امام زادهها، گورستانهای تاریخی و سایر آثار زیارتی) 149
3-5-6- تاسیسات و تجهیزات گردشگری.. 153
3-5-6-1- واحدهای اقامتی.. 153
3-5-6-2- جاده ها و شبکه ارتباطی.. 156
3-5-6-3- امکانات حمل و نقل.. 164
فصل چهارم:تحلیل وضع موجود و برنامه ¬ توسعه گردشگری روستا. 168
4-1- تحلیل وضع موجود (امکانات و تنگناها) 168
4-2- اهداف و سیاستهای توسعه گردشگری روستا (استراتژی و طرح راهبردی) 169
4-3- فرآیند مدیریت راهبردی.. 169
4-4- تدوین چشمانداز، مأموریت، اهداف و راهبردهای کلان روستای گردشگری آهو. 170
4-5- مرحله صفر. 171
4-5-1-تعیین چشمانداز روستای گردشگری آهو. 171
4-5-2- شناسایی مأموریت روستای گردشگری آهو. 172
4-5-3- تعیین اهداف.. 173
4-6- مرحله ورودی.. 174
4-6-1- تعیین عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر تدوین راهبردهای کلان.. 174
4-6-1-1- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) 175
4-6-1-2- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) 177
4-7- مرحله مقایسه. 178
4-7-1- تشکیل ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و ضعفها (SWOT) 178
4-7-2- تشکیل ماتریس داخلی و خارجی(IE) 181
4-8- مرحله تصمیم گیری.. 183
4-8-1- ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) 184
4-9- برنامه و طرح های پیشنهادی.. 188
فصل پنجم : آزمون فرضیات و ارائه پیشنهاد. 193
5-1- آزمون فرضیات.. 193
5-2- برنامه ها و پیشنهادات.. 201
منابع و مآخذ. 204
.
منبع:
1-شاهد ، حسین ، برنامه ریزی توسعه سایت های گردشگری با روبکرد استراتژیک ، مطالعه موردی منطقه ساوجبلاغ ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات تهران ، سال 1388 ،
2-فیروزیان ، احمد ، برنامه ریزی توسعه فضاهای گردشگری و ارائه الگوی بهینه ، مطالعه موردی منطقه نهارخوران گرکان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی وا حد سمنان ، سال 1388
3-دلبری.علی،عوامل موثر بر تدوین راهبردهای توسعه مقاصد گردشگری،نمونه موردی شهرستان نیشابور،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده مدیریت و حسابداری.1386
4-جواهری،حسن(1383 الف)، «بررسی تطبیقی راهبردهای کوتاه مدت توسعه منابع انسانی گردشگری در برنامه های گردشگری ایران و ایرلند شمالی»، همایش آموزش و اشتغال در صنعت گردشگری و مهمانپذیری، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران.
5-ضرغام،حمید(1375)، «مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی ایران»، دفتر هماهنگی و هدایت طرح جامع توسعه و مدیریت جهانگردی، سازمان ایرانگردی وجهانگردی،تهران.
6-کاظمی.مهدی،1385،مدیریت گردشگری،انتشارات سمت،(چ اول).
7-داس ویل.راجر،1379،مدیریت جهانگردی مبانی،راهبردها و آثار،محمد اعرابی و داود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی،(چ دوم)1378.
8-معصومی، معصومعلی ،1385- راهنمای عملی برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک،انتشارات پایگان
9-موسوی شاهرودی،سید محمد،1385-برنامه ریزی ،انتشارت برتر چاپ تهران
10-مهندسین مشاور پارس ویستا -1374،مطالعات وبرنامه ریزی توریسم استان تهران-سازمان برنامه وبودجه استان تهران
11-منشی زاده ،رحمت الله،1376،جهانگردی – انتشارات مسعی
12-رحمان سرشت،حسین،1383-مدیریت راهبردی (استراتژیک دراندیشه نظریه پردازان)-دانشگاه علامه طباطبایی تهران
13-رضوانی،علی اصغر،1374-جغرافیاوصنعت توریسم- دانشگاه پیام
14-دیلمانی ،فریدون ،1383-گسترش جهانگردی در ایران به جای فروش نفت- چشم انداز
15-دیوید،فرد آر،1379-مدیریت استراتژیک ، دفترپژوهش های فرهنگی تهران
16-پیرس ورابینسون،1377-برنامه ریزی ومدیریت استراتژیک-موسسه انتشارات یادواره کتاب
17-پارشائیان، علی،اعرابی سید محمد،1382-جهانگردی در چشم اندازی جامع (ترجمه) - دفتر پژوهش های فرهنگی تهران.
18-سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی
19-مرکز آمار ایران ، سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385
20-سالنامه آماری استان مرکزی ، 1385
21-اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ، دفتر مطالعات
22-سازمان مدیریت امور اراضی استان مرکزی
23-سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی
24-طرح جامع گردشگری منطقه نمونه زرندیه ، مهندسین مشاور آمایش منطقه ای فلات ، 1387
25-طرح جامع گردشگری منطقه نمونه شاندیز ، مهندسین مشاور محیط اندیش پایدار ، 1386
26-معاونت برنامه ریزی استانداری استان مرکزی
27-Defreitas,C.R(2003)Tourism,climatology: Evaluating Environmental information for dicision making and business planning in the recreation and tourism sector.international journal of diometeology,47,pp190-208
28- Scott,Daniel(2003) climate change and tourism in the mountain regions of north America ,First international conference on climate change and tourism Djebra,Tunisia, 9-11 April 2003
29 – Scott, Daniel and MC Boyle, Geof (2004) using utowrism climate index to examin the impliceutions of climate change for climatcuse a tourism resource. Proceedings of in ternetional societyof biometereby commission 5. October 5-10 2001 . Halkiai, Greecebg.98
.