فهرست:
فصل اول.................................................................................................................................1
کلیات تحقیق..........................................................................................................................1
1-1 مقدمه...............................................................................................................................1
1-2 بیان مسئله..........................................................................................................................2
1-3 اهمیت وضرورت تحقیق....................................................................................................5
1-4 اهداف تحقیق....................................................................................................................7
1-4-1 اهدف کلی.................................................................................................................. 7
1-4-2 اهداف جزئی.................................................................................................................7
1-5 فرضیه های تحقیق..............................................................................................................8
1-6 قلمرو تحقیق.....................................................................................................................8
1- 7 روششناسی تحقیق.........................................................................................................9
1-8 کاربرد نتایج تحقیق............................................................................................................9
1-9 متغیرهای تحقیق...............................................................................................................10
1- 10 تعریف متغیرها..............................................................................................................10
1-10-1 تعریف مفهومی متغیرها..............................................................................................10
1-10-2 تعریف عملیاتی متغیرها...............................................................................................11
فصل دوم ...............................................................................................................................12
ادبیات و پیشینه تحقیق.............................................................................................................12
مقدمه....................................................................................................................................12
2-1 بخش اول: بازاریابی داخلی..............................................................................................12
2-1-1 تعریف و مفهوم سازی بازاریابی داخلی........................................................................12
2-1-2 عناصر بازاریابی داخلی.................................................................................................20
2-1-3 آمیخته بازاریابی داخلی................................................................................................21
2-1-4 اصول بازاریابی داخلی ...............................................................................................23
2-1-5 گام های بازاریابی داخلی.............................................................................................24
2-2 بخش دوم:رهبری توزیعی ...............................................................................................25
2-2-1 رهبری: تعاریف و ماهیت.............................................................................................25
2-2-2 مطالعه علمی رهبری.....................................................................................................28
2-2-3 رهبری توزیع شده: تعاریف و ماهیت.. .........................................................................29
2-2-4 سیر تاریخی شکل گیری رهبری توزیع شده ............................................................... 34
2-2-5 تفاوت رهبری توزیع شده با سایر سبک های مرتبط .....................................................35
2-2-5-1 رهبری تحولی.........................................................................................................35
2-2-5-2 رهبری پخش شده...................................................................................................36
2-2-5-3 رهبری همکارانه......................................................................................................37
2-2-5-4 رهبری دموکراتیک.................................................................................................37
2-2-5-5 رهبری تسهیم شده.................................................................................................. 39
2-2-6 رهبری توزیع شده: مروری بر کار اندیشمندان این حوزه.............................................. 41
2-2-7 ابعاد رهبری توزیع شده.............................................................................................. 46
2-2-7-1 ابعاد رهبری توزیع شده از نظر المور و گوردون.......................................................47
2-2-8 عناصراصلی تشکیل دهنده رهبری توزیع شده...............................................................51 2-2-9 رهبری توزیع شده: عوامل سوق دهنده و بازدارنده........................................................53
2-2-10 مبانی نظری رهبری توزیع شده...................................................................................57
2-3 بخش سوم: رفتار شهروندی سازمانی.................................................................................59
2-3-1 تعریف و مفهوم رفتار شهروندی سازمانی......................................................................59
2-3-2 رویکردهای اصلی در تبیین رفتار شهروندی سازمانی....................................................61
2-3-3 ویژگی های رفتار شهروندی سازمانی...........................................................................61
2-3-4 انواع رفتار شهروندی سازمانی......................................................................................62
2-3-5 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.......................................................................................62
2-3-6 عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.................................................................64
2-3-7 پیامدهای رفتارهای شهروندی سازمانی.........................................................................65
2-4 پیشینه تحقیق...................................................................................................................66
2-4-1 تحقیقات داخلی...........................................................................................................66
2-4-2 تحقیقات خارجی.........................................................................................................68
2-5 نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی.......................................................................................71
فصل سوم................................................................................................................................73
روش شناسی تحقیق.................................................................................................................73
3-1 مقدمه.............................................................................................................................73
3-2 روش تحقیق....................................................................................................................73
3-3 جامعه آماری...................................................................................................................74
3-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه..............................................................................74
3-5 منابع و روش های گردآوری اطلاعات............................................................................74
3-6 ابزار گردآوری داده ها....................................................................................................74
3-7 پایایی و روایی پرسشنامه...................................................................................................75
3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................76
فصل چهارم............................................................................................................................77
تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................................77
4-1 مقدمه..............................................................................................................................77
4-2 بخش اول: آمار توصیفی ................................................................................................77
4-2-1 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت..................................................................77
4-2-2 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت استخدامی.................................................78
4-2-3 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سطح تحصیلات.....................................................79
4-2-4 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل........................................................ 81
4-2-5 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن........................................................................82
4-2-6 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سنوات خدمت.......................................................83
4-2-7 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب متغیر رهبری توزیع شده..........................................84
4-2-8 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب متغیر رفتار شهروندی سازمانی.................................85
4-2-9 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب متغیر بازاریابی داخلی.............................................86
4-3 آزمون نرمال بودن داده ها............................................................................................... 87
4-4 بخش دوم: آمار استنباطی.................................................................................................88
4-4-1 آزمون الگوهای مفروض پژوهش و بررسی شاخص های آن........................................88
4-4-2 نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق.....................................................................98
4-4-2-1 آزمون فرضیه اول تحقیق.........................................................................................98
4-4-2-2 آزمون فرضیه دوم تحقیق.........................................................................................99
4-4-2-3 آزمون فرضیه سوم تحقیق........................................................................................99
4-4-2-4 آزمون فرضیه چهارم تحقیق...................................................................................100
4-4-2-5 آزمون فرضیه پنجم تحقیق....................................................................................101
4-4-2-6 آزمون فرضیه ششم تحقیق.....................................................................................102
4-5 مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی.........................................103
4-5-1 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس جنسیت.................................................... 103
4-5-2 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس وضعیت تأهل............................................104
4-5-3 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس سن.......................................................... 105
4-5-4 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس سطح تحصیلات........................................105
4-5-5 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس سنوات خدمت..........................................106
4-6 خلاصه فصل چهارم......................................................................................................106
فصل پنجم............................................................................................................................107
نتیجه گیری و پیشنهادات.......................................................................................................107
5-1 مقدمه...........................................................................................................................107
5-2 خلاصه تحقیق...............................................................................................................107
5-3 نتایج حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق......................................................................108
5-3-1 نتایج حاصل از بررسی فرضیه اول تحقیق...................................................................108
5-3-2 نتایج حاصل از بررسی فرضیه دوم تحقیق...................................................................109
5-3-3 نتایج حاصل از بررسی فرضیه سوم تحقیق..................................................................110
5-3-4 نتایج حاصل از بررسی فرضیه چهارم تحقیق...............................................................110
5-3-5 نتایج حاصل از بررسی فرضیه پنجم تحقیق.................................................................111
5-3-6 نتایج حاصل از بررسی فرضیه ششم تحقیق..................................................................112
5-4 پیشنهادات.....................................................................................................................112
5-4-1 پیشنهاد به مدیران بانک ها..........................................................................................113
5-4-2 پیشنهاد به محققین آینده............................................................................................115
5-4-3 محدودیت های تحقیق...............................................................................................115
فهرست منابع.........................................................................................................................117
.
منبع:
آقایی،ع.؛آزمون الگویی برای پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بانک ملت بر اساس سبک رهبری توزیع شده،پایانامه فوق لیسانس،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،ایلام،ایران،1392.
ابراهیم زاده، م؛ رفتار شهروندی کارکنان، مجله بانک سپه، شماره 121، 1390.
ابزری،م؛ رنجبریان، ب؛ فتحی،س؛ قربانی،ح؛ تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری، چشم انداز مدیریت، شماره 31، 1388.
افجه، ع؛ مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت، 1388.
امیر کبیری، ع؛ میرابی، و؛ صالحی، پ؛ بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی داخلی بر عناصر تعهد سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال بیست و یکم، شماره 65، 1390.
ایرانژاد پاریزی،م، مدیریت رفتار سازمانی در عصر جهانی شدن، تهران، انتشارات مدیران، 1387.
انجمن مدیریت آمریکا، رهبری سازمانی در آینده: تاکید بر چالش های رهبری سازمانی در سال های 2005-2010، ترجمه محمد اساعیل انصاری ، الهام معمار منتظرین و فرشته جاوری، اصفهان: کنکاش، 2005.
بهرنگی، م؛ موحد زاده، ا؛ توسعه مدیریت آموزشی بر محور رابطه ی رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 106، 1389.
خاکی، غ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، چاپ اول، تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، 1382.
حسنقلی پور، ط؛ انصاری، م؛ الهی گل، ا؛ بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی در سازمان های خدماتی با تأکید بر نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 11، 1391.
دوستی، ن؛ بازاریابی داخلی در شرکت های بیمه عمر هند، تازه های جهان بیمه، شماره 83، 1384.
ذاکری، آ؛ بررسی رابطه بین سبک رهبری معنوی و انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، 1390.
راموز، ن؛ مشبکی، ا؛ احمد، پ؛ سنجش میزان گرایش به بازاریابی داخلی در صنایع خدماتی، مجله مدیریت بازرگانی، دوره4، شماره 4، 1391.
رضائیان، ع؛ مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت، 1383.
زین آبادی، ح؛ بررسی تاثیر سبک رهبری مدیر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران، رساله دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، 1388.
زین آبادی، ح؛ بهرنگی، م؛ نوه ابراهیم، ع؛ فرزاد، و؛ نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون سبک رهبری تحولی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال نهم، شماره 34، 1389.
سکاران، اوما؛ روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی، محمد و شیرازی،محمود، موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، 1381.
سلیمانی، ن؛بررسی رابطه بین رفتار اخلاقی مدیران با رفتار شهروند سازمانی معلمان و کارکنان در مدارس شهر گرمسار، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، شماره اول، 1390.
سید جوادین، ر، تئوری های مدیریت، تهران، انتشارات سنجش، 1382.
سید جوادین، ر، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات نگاه دانش، 1386.
سید جوادین، ر؛ فراحی، م؛ طاهری، غ؛ شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی، مجله مدیریت بازرگانی، شماره 1، 1387.
سید جوادین، ر؛ رایج، ح؛ آقامیری، ع؛ یزدانی، ح، بازاریابی درونی، گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ، مدرس علوم انسانی، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 2، 1389.
سید نقوی، م؛ رفعتی آلاشتی، ک؛ میری، م؛ رهبری تحول آفرین و رابطه آن با رفتار شهروندی سازمانی، کنفرانس ملی مدیریت و رفتار شهروندی سازمانی، 1387.
صنوبری، م؛رفتار شهروندی سازمانی، ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره 16، صفحات 79-99، 1387.
طبرسا، غ؛ رامین مهر، ح؛ ارائه مدل رفتار شهروندی سازمانی، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، 1389.
عباس زاده، م؛ بوداقی، ع؛ مقتدایی، ل؛ بررسی رابطه بین رفتار شهروند سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمانی، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره11، 1390.
عباسی، م؛ صالحی، ص؛ اثر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری در صنعت بیمه، پژوهشنامه بیمه،شماره2، 1390.
عباسیان، ع؛ ابوالقاسمی، م؛ قهرمانی، م؛ پرداختچی، م؛ بررسی رابطه سبک رهبری توزیعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر تهران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره 3، 1391.
عبدالباقی، ع؛ بازاریابی داخلی رویکردی نوین به مشتری مداری سازمانی، اداره مطالعات و بازاریابی بانک رفاه، شماره 39، صص 72-84.
عزیزنیا، ز؛ بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار، تعهد سازمانی و رفتارشهروندی سازمانی با تبیین نقش فرهنگ سازمانی در بانک های دولتی شهرستان ایلام، پایانامه فوق لیسانس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ایلام، 1392.
فتاحی، م؛ بررسی اثرات معنویت محیط کاری بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با وفاداری مشتری و کیفیت خدمات در سازمان تامین اجتماعی، پایانامه کارشناسی ارشد، صفحات 25-55، 1385.
قوجالی، ت؛ تحلیل رابطه بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای تعهد سازمانی در بانک ملی شهرستان اصفهان، پایانامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، 1390.
کاتلر، ف؛ آمسترانگ، گ؛ اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات، 1384.
کاتلر، ف؛ آمسترانگ، گ؛ اصول بازاریابی، چاپ نهم، صفحات 45-49، 1931.
کاخکی، ح؛ قلی پور، ا؛ رفتار شهروندی سازمانی، گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری؛ فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 4، صفحات 145-155، 1386.
کاظمینی، م؛ بررسی اثرات بازاریابی درونی بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات (مطالعه موردی: شعب بانک سامان تهران)، پایانامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 1389.
کرینتز، رابرات؛ اصول مدیریت، ترجمه داور ونوس، بهمن جمشیدی و مهرداد پرچ، تهران، انتشارات مهربان نشر، 1996.
کمالیان، ا؛ هاشمی مقدم، ا؛ رضوانی، ح؛ خاکسار، م، بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات در صنعت بانکداری، دومین کنفرانس بینالمللی بازاریابی خدمات مالی، 1389.
مرزوقی، ر؛ چوپانی، ح؛ حیات، ع؛ بررسی رابطه ی بین رضایت شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 2، 1389.
مقیمی، م؛ رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل، فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره 11، صفحات 19-48، 1384.
مقیمی، م؛ بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سازمان های دولتی، همایش ملی مدیریت کارآفرینی، سال چهارم، شماره 11، 1385.
مهرانی، ه؛ سعیدنیا، ح؛ تاثیر عوامل بازاریابی داخلی بر کیفیت ارائه خدمات، فصلنامه مدیریت کسب و کار، سال دوم، شماره 10، 1390.
موسی خانی، م؛ نقش بازاریابی درونی در ایجاد مزیت رقابتی پایدار، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران، 1386.
نجات، س؛ کوثرنشان، م؛ میرزاده، ا؛ تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات، مجله بررسی های بازرگانی، شماره 35، 1388.
نصراصفهانی، ع؛ فرخی، م؛ تاثیر بازاریابی داخلی بر اثربخشی کار گروهی در آموزش عالی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره9، 1391.
یاسینی، ع؛ زین آبادی، ح؛ نوه ابراهیم، ع؛ آراسته، ح؛ بررسی نقش میانجی گر احساس کارآمدی در تاثیرگذاری سبک رهبری توزیع شده بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان مدارس دولتی، مجله مدیریت دولتی، دوره 4، شماره 4، 1391.
یاسینی، ع؛ عباسیان، ع؛ یاسینی، ط؛ نقش سبک رهبری توزیع شده مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،شماره1، 1392.
یونسی فر، س؛ صنایعی، ع؛ شاهین، آ؛ میزان حاکمیت مولفه های بازاریابی داخلی و تاثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 16، 1391.
منابع لاتین
49.
Ahmed P.K., Rafiq M., Saad N. M.; “Internal marketing and the mediating role of organizational competencies”; European Journal of Marketing; Vol.37, No.9, 2003.
Alister, D., (1991), "Regrinding Organizational Citizenship Behavior Research", Academy Of Management. 12, (1), 1-9.
Appelbaum, Steven & Bartolomucci, Nicolas & Beaumier, Erika & Boulanger, Jonathan & Corrigan, Rodney & Dore, Isabelle & Girard, Chrystine & Serroni, carlo,)2004(,organizational citizenship behav-ior: a case study of culture, leadership and trust,management decision Vol.42,No.1.
Asghari, Ali. Silong, Abu Daud. Ahmad, Aminah. Abu Samah, Bahaman. (2008). The Relationship between Transformational Leadership Behaviors, Organizational Justice, Leader-Member Exchange, Perceived Organizational Support, Trust in Management and Organizational Citizenship Behaviors. European Journal of Scientific Research. Available at: ttp://www.eurojournals.com.
Asif S. and Sargeant A. (2000). Modeling internal communication in the financial services sector. European Journal of Marketing, 34(4), 229-318.
Ayas, K., & Zeniuk, N. (2001). Project-based learning: building communities of reflective practitioners. Management Learning, 32(1), 61-76.
Ball, S. J. (1993) What is policy? Texts, trajectories and tool boxes, Discourse, 13(2), 10–17.
Ballantyne D.; “Internal network for internal marketing”; Journal of Marketing Management, Vol. 13, 1997.
Ballantyne D.; “Reframing internal marketing for relationship marketing”; in Proceedings of in AMA International Marketing Educators' Conference: Marketing in a Global Economy, Buenos Aires, Argentina, June 28-JuIy I, 2000.
Bansal, H., & Morris, B. (2001). The Impact of Internal Marketing Activity on External Marketing out Comes. Journal of Quality management, 6(12), 61-67.
Barnard, C.I. (1938) The Functions of the Executive. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Bass, B. M. (1999). Two Decades of Research and Development in Transformational Leadership. European Journal of Work and Organi-zational Psychology, 8(1), 9–32.
62.
Bennett, N, Wise, C., Woods, P., & Harvey, J .A .(2003). Distributed leadership . London: National College for School Leadership.
Berry L.L.; “ The employee as a customer”; Journal of Retail Banking, Vol. 3, No.1, 1981.
Berry L. (1987). Big ideas in services marketing. Journal of service Marketing; 1(1), 5-10.
Berry LL, Hensel JS, Burke MC. “Improving retailer capability for effective consumerism response”, J Retail 1976; 52(3):3–14.
Bickmore, K. (2001). Student Conflict Resolution, Power “Sharing” in Schools, and Citizenship Education, Curriculum Inquiry 31(2): 137-62.
Bienstock, C. C., De Moranville, C.W., and Smith, R.K. (2003), "Organizational Citizenship Behavior and Service Quality", Journal Of Services Marketing, 17, (4/5), 357-378
Blase, J.R. and Blase, J. (1999), “Implementation of shared governance for instructional improvement: principals’ perspectives”, Journal of Educational Administration, Vol. 37No. 5, pp. 476-500.
70.
Brightman, B. K., and Moran, J. W. (1999), "Building Organizational Citizenship", Management Decision, 37, (9), 678.
Camburn, E., Rowan, B. and Taylor, J. (2003), “Distributed leadership in schools: the case ofelementary schools adopting comprehensive school reform models”, EducationalEvaluation and Policy Analysis, Vol. 25 No. 4, pp. 347-73.
Castro, C. B., Armario, E. M., and Ruiz, D. M. (2004),"The Influence of Employee Organizational Citizenship Behavior on Customer Loyalty", International Journal Of Service Industry Management, 15, (1), 27.
Collins B., Payne A.; “Internal marketing: a new perspective for HRM”; European Management Journal, Vol.9, 1991.
Copland, M. A. (2003). Leadership of inquiry: Building and sustaining capacity for school improvement. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(4), 375-396.
Crowther F. Kaagan S. S. Ferguson M. & Hann L. (2002). Developing teacher leaders: How Teacher Leadership Enhances School Success. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Cuban, L. (1988). The managerial imperative and the practice of leadership in schools. Albany, NY: StateUniversity of New York Press.
Dennis J.C.; The Managerial Implications of the Learning Organization: A New Tool for Internal Marketing, Journal of Services Marketing, Vol.9, 1995.
DiPaola, M., Tarter, C., & Hoy, W. K. (2005). Measuring organizational citizenship in schools: The OCB Scale. In Wayne K. Hoy & Cecil Miskel (Eds.) Leadership and Reform in American Public Schools. Greenwich, CT: Information Age.
Done, S. (2006). Resource Library. Internal Marketing, www.marketingpower.com/resourcelibrary/marketingNews/pages/2006/40/1/mn11506-schultz.aspx.
Doyle, M.E. and Smith, M.K. (2001) Shared leadership, the encyclopedia of informal education, shared_leadership.htm, accessed 23, August 2005.
Elmore R. F. (2000). Building a new structure for school leadership. Washington, D.C.: The Albert Shanker Institute.
Ertürk, A. (2007). Increasing organizational citizenship behaviors of Turkish academicians, mediating role of trust in supervisor on the relation-ship between organizational justice and citizenship behaviors. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 257-270.
Finn D.W., Baker J., Marshall G.W., Anderson R.; “Total quality management and internal customers: measuring internal service quality”; Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 4. No. 3, 1999.
Firestone, W. A. , & Heller, M. F. (1995). Who’s incharge here? Sources of leadership for change in eight schools. The Elementary School Journal, 96(1), 65–86.
Fitzgerald, T. and Gunter, H. (2006), “Teacher leadership: a new myth for our time”, paperpresented at the American Educational Research Association Conference, Chicago, IL.
Flipo J. P., “Service firms: Interdependence of external and internal marketing strategies”; European Journal of Marketing, Vol.20, 1986.
Foreman S. K., Money A.H.; Internal Marketing: Concepts, Measurement, and Application, Journal of Marketing Management, Vol.11, 1995.
Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press.
Gibb, J.R. (1951). Dynamics of Participative Groups. John S. Swift Company: New York.
Gold, A., Evans, J., Early, P., Halpin, D. and Collabone, P. (2002), “Principled principals? Evidence from ten case studies of ’outstanding school teachers”, paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
Gordon Z. (2005). The effect of distributed leadership on student achievement (Doctoral Dissertation, Central Connecticut State University, 2005.
Gounaris SP, Avlonitis GJ, Papastathopoulou P. “Managing a firm’s behavior through market orientation development: some empirical finding” European Journal of Marketing, 2004; 38(11/12):1481– 508.
Graetz, F. (2000), “Strategic change leadership”, Management Decisions, Vol. 38 No. 8, pp. 550-62.
Grint, K. (1997) Leadership, Classical, Contemporary, and Critical Approaches Oxford University Press.
Gronn P .(2000). Distributed properties : A new architecture for leadership. Educational Management and Administration, 28(3), 317-337.
Gronn, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis. Distributedleadership as a unit of analysis, The Leadership Quarterly 13, 423-451.
Gronn, P. ed, 2003. Australian Journal of Education: Special Issue: Global Trends in Principal Recruitment, vol 47, no 3.
Gronroos C.,; “Internal marketing: an integral part of marketing”; in Donnely, J.H., and George, W.E., Marketing of Service, Chicago: American Marketing Association, 1981.
Gronroos C.; “service management and marketing :a customer relationship management approach”; second edition , John Wiley, 2000.
Gummesson E.; “ Using internal marketing to create a new culture: the case of Ericsson quality”; Journal of Business and Industrial Marketing, Vol.2, 1987.
Gurr, D., Drysdale, L. and Mulford, B. (2005) ‘Successful principal leadership: Australian case studies’ Journal of Educational Administration Vol. 43, No. 6, pp. 539-551.
Hales C. (1994). Internal marketing as an approach to human resource management:a new perspective or a metaphore too far. Human Resource Management Journal, 5(1), 50-71.
Hallinger , P., & Heck , R. (1998). Exploring the Principal's Contribution to School Effectiveness 1980-1995. School Effectiveness and School Improvement, 9(2), 157-191.
Halverson, R. (2002). Systems of practice: How leaders use artifacts to create professionalcommunity in schools. Educational Evaluation and Policy Analysis.
106.
Harris, A. (2004). Distributed Leadership and School Improvement Leading or Misleading? Educational Management Administration & Leadership, 32(1), 11-24.
Harris, A. (2008). Distributed school leadership. Developing tomorrow’s leaders. New York, NY: Routledge.
Harris, A. and Chapman, C. 2002. Effective Leadership in Schools Facing Challenging Circumstances. Nottingham: National College of School Leadership.
Harris A. & Muijs D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Berkshire, UK: Open University Press.
Harrison N. (2005). The Impact of distributed leadership on teachers. (Doctoral dissertation, Indiana University, 2005). Dissertation Abstracts International, AAT318 9149.
Harvirs, B., & Morris, B. (2001). The Impact of NG out Comes. 12(7), 65-78.
Heller, M.F. & Firestone, W.A. (1995) Who’s in charge here? Sources of leadership for change in eight schools. Elementary School Journal, 96(1): 65-86.
Hitt M.A., Ireland R.D., Hoskisson R.E.; Strategic management :competitiveness and globalization, seventh edition, Thomson- southwestern publication, 2007.
Hogg, G., & Carter, S. (2000). Employee attitudes and responses to internal marketing. Internal Marketing: Directions for Management, Routledge, London, 109-124
Hulpia, H., Devos, G., & Rosseel, Y. (2009). The relationship between the perception of distributed leadership in secondary schools and teachers’ and teacher leaders’ job satisfaction and organizational commitment. School Effectiveness and School Improvement, 20(291-317).
Hung, J. and Lin, T. (2008), “The investigation on the internal marketing practices of the international tourism hotel chains”, Journal of International Management Studies, pp. 170-6.
Hunt, J. G. (1991). Leadership: a new synthesis. Newbury Park, CA: Sage.
Hunt, J. G., & Ropo, A. (1998). Grounded theory and mainstream theory in multi-level leadership: beyond the foothills. In F. Dansereau, & F. J. Yammarino (Eds.), Leadership: the multi-level approaches: Part A. Classical and new wave (pp. 353–362). Stamford, CT: JAI Press.
Izhar, Oplatka.(2009). Organizational citizenship behavior in teaching: The consequences for teachers, pupils and the school. International journalof educational management,Vol.23, No.5.
Janson, D. (2008). Impetus for acttion: a cultural analysis of justice and organizational citizenship behavior in Chinese society, Administration.
Katz, D., & Kahn, R. L. (1978). The social psychology of organizations.
Katz, D. and Kahn, R. L. (1966) The Social Psychology of Organizations. New York, Wiley.
Keller S.B., Lynch D.E.; Ellinger, A.E., Ozment, J. and Calantone, R. “The impact of internal marketing efforts in distribution service operations”; Journal of Business Logistics. Vol. 27, 2006.
Kelly, G., Mulgan, G. and Muers, S (2002) ‘Creating Public Value: An Analytical Framework for Public Service Reform, accessed March 2005.
Konovsky, M. A., and Organ, D. W., (1996), "Dispositional and Contextual Determinants of Organizational Citizenship Behavior", Journal Of Organizational Behavior, 17, (3), 253.
Lambert, L. 2003. Leadership capacity for lasting school improvement.Association of Supervision and Curriculum Development, Alexandria, VA.
Lashway, L. (Summer, 2003). Distributed leadership. Clearinghouse on Educational Policy Management, 1-7. Retrieved January 26, 2006 from Research Roundup.
129.
Leithwood, K., Louis, K., Anderson, S. & Wahlstrom, K. (2004). How leadership influences student learning. The Wallace Foundation.
Leithwood, K., Mascall, B., Straus, T. and Sacks, R. (2008) ‘The relationship between distributed leadership and teachers’ academic optimism’ Journal of Educational Administration Vol. 46, No. 2, pp.214-228
Leithwood, k., Patten, s., & Jantzi, D. (2010). Testing a Conception of How School Leadership Influences Student learning. Educational Administration Quarterly, 46, 671-706.
Lings Ian N.; “Managing service quality with internal marketing schematics”; Long Range Planning. Vol. 32. No. 4, 1999.
Lings IN. “Internal market orientation: constructs and consequences” Journal of Business Research, 2004, 57(4):405 –13.
Lings N.I. Greenley E. Gordon (2005). Measuring internal market orientation. Journal of service re Research, 7(3).
Lucia, R. T. (2004). Distributed leadership: An exploratory study. (Doctoral Dissertation, Florida Atlantic University, 2004). Dissertation Abstracts International, AAT3159315.
MacBeath, J. (2003). Distributed Leadership. Nottingham, UK: National College of School Leadership.
MacBeath, J., Oduro, G. K. T. & Waterhouse, J. (2004) Distributed leadership in action: a study of current practice in schools [part of the NCSL’sboxed set, ‘Distributed Leadership’].(Nottingham, NCSL).
Mohr-Jackson I.; “Broadening the market orientation: an added focus on internal customer”; Human Resource Management, Vol. 30, 1991.
Morgan E.R. (2004). Business agility and internal marketing. European Business Review, 16(5), 464-472.
Morrison, E.W., (1994), "Role Definitions and Organizational Citizenship Behavior: The Importance of the Employees Perspective", Academy of Management Journal, 37, (6), 15-43.
Mulford, W. and Silins, H. (2002), “Leadership and school results”, in Leithwood, K. and Hallinger, P. (Eds), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration, Kluwer, Dordrecht, pp. 561-612.
Murphy, J. 2005. Connecting Teacher Leadership and School Improvement. Corwin Press, Thousand Oaks, CA.
Neuman, Mary, and Simmons, Walter. (2000) Leadership for student learning. Phi Delta Kappan. September.
Ngunia, S., Sleegers, P., & Denessen, E. (2006). Transformational and Transactional Leadership Effects on Teachers’ Job Satisfaction, Organiza-tional Commitment, and Organizational Citizenship Behavior in Primary Schools: The Tanzanian case. School Effectiveness and School Improve-ment, 17(2), 145 – 177.
Northouse, P. G. (2007). Leadership: Theory and Practice (4 ed.) Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Oduro, G. K. (2004). Distributed leadership in schools. Education Journal, (80), 23-25.
Ogawa, R. T. & Adams, E. A. (1995). Leadership as an organization wide phenomenon: Its impact on school performance. Educational Administration Quarterly, 31(4), 564-588.
Ogawa, RT & Bossert, ST. 1995. Leadership as an organizational quality. Educational Administration Quarterly 31(2):224-243.
Organ D.W.; Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome; Lexington, MA: Lexington Books, 1988.
151.
Organ D.W., Ryan K.; A meta-analytic review of attitudinal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior; Personnel Psychology, Vol.48, 1995.
Paine, Julie Beth and Orqan, Dennis W.(2000), The Cultural Matrix of
Organizational Citizenship Behavior: Some Preliminary Conceptual and Empirical Observations, Human Resource Management Review,
Papasolomou I.; “Can internal marketing be implemented within bureaucratic organizations? ”; International Journal of Bank Marketing, Vol. 24, No. 3, 2006.
155.
Pearce, CJ & Conger, C. 2003. Shared leadership: Reframing the hows and whys of leadership. Sage, Thousand Oaks, CA.
Pechura, J.M. (2001). What principals do to build and sustain the leadership capacity of teachers, parents, and students in elementary schools. Dissertation Abstracts International, AAT3040998.
Phillips, D.Y. (2004). The perspectives of a principal and emergent teacher leaders of instructional leadership in a shared governance school. Doctoral dissertation, University of Georgia, 2004, electronic format.
Piercy N.F.; “Customer satisfaction and the internal market”, Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, Vol.1, No.1, 1995.
Piercy N.F., Morgan N.A; “Internal marketing: the missing half of the marketing,.Program”; Long Range Planning, Vol.24, No.2, 1991.
Pitt L.F Foreman S.K.; “Internal marketing role in organizations: A transaction cost perspective”; Journal of Business Research. Vol. 44. No. 1, 1999.
Podsakoff P.M., MacKenzie S.B.; The impact of organizational citizenship behavior on organizational performance: A review and suggestions for future research; Human Performance, Vol.10, 1997.
Podsakoff, P. M., Mackenzie, S. B., Moorman, R.H., and Fetter, R., (1990), "Transformational Leader Behaviors and Their Effects on Followers' Trust in Leader, Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior", Leadership Quarterly, 1, 107-42.
Podsakoff P.M., MacKenzie S.B., Paine J.B., Bachrach D.G.; Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research; Journal of Management, Vol.26, 2000.
Rafiq M. and Ahmed, P.K., “The scope of internal marketing: defining the boundaryBetween marketing and human resource management”; Journal of Marketing Management, Vol.9, No.3, July, 1993.
Rafiq M., Ahmed P.K.; “Advances in the IM concept: Definition, synthesis, and extension”; Journal of Services Marketing, Vol.14, No.6, 2000.
167.
Scribner J.P. Sawyer R.K. Watson S.T. & Myers V.L. (2004). Teacher teams and distributed leadership: A study of group discourse and collaboration. Columbia.
Sims, H.P and Manz, C.C.. Jr (1993). Business without Bosses: How Self-Managing Teams Are Building High Performance Companies. New York: Wiley.
Smylie, MA, Conley, S & Marks, HM. 2002. Exploring new approaches to teacher leadership for school improvement. In J Murphy (ed), The educational leadership challenge: Redefining leadership for the 21st century pp. 162-188. University of Chicago Press, Chicago.
Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2000). Understanding extra-role behavior in schools: The relationships between job satisfaction, sense of efficacy, and teachers’ extra role behavior. Teaching and Teacher Education, 16, 649–659.
Souchon, A., & Lings, I. (2001). Adopting internal marketing practices across national borders: key propositions and implications.
Spillane J. P. (2006). Distributed leadership. Educational Forum, 69, 143-150.
Spillane, J.P. and Diamond, J.B (eds) (2007) Distributed Leadership in Practic(Critical Issues in Education Leadership) Teachers' College Press
Spillane, J., Diamond, J., & Halverson, R. (2001). Investing school leadership practice: A distriduted perspective. Educational Researcher, 30(3), 23-28.
Spillane, J., Halverson, R., & Diamond, J. (2004). Toward a Theory of Leadership Practice : A Distributed Perspective. Journal of Curriculum Studies, 36(1), 3-34.
Spillane, J. P., Diamond, J. B., & Jita, L. (2003). Leading Instruction: The Distribution of Leadership for Instruction. Journal of Curriculum Studies, 35(5): 533-543.
Spillane, JP & Zoltners Sherer, J. 2004. A distributed perspective on school leadership: leadership practice as stretched over people and place. Paper prepared for presentation at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego, April.
Stogdill, R. (1974) Handbook of Leadership, The Free Press, New York.
Storey A. (2004). The problem of distributed leadership in schools. School Leadership and Management, 24, 249–265.
Tansuhaj P., Randall D., McCullough J.; “Applying the internal marketing concept within large organizations: as applied to a credit union”; Journal of Professional Services Marketing, Vol. 6 No. 2, 1991.
182.
Varey R. J. “A model of internal marketing for building and sustaining a competitive service Advantage”; Journal of Marketing Management, Vol. 11, 1995.
Varey R. J., Lewis B.R.; “A broadened conception of internal marketing”; European Journal of Marketing, Vol.33, No. 9/10, 1999.
Vigoda-Gadot, E. Beeri, I. Birman-Shemesh, T. Somech, A. (2007). Group-Level Organizational Citizenship Behavior in the Education System: A Scale Reconstruction and Validation. Educational Administration Quarterly. Vol. 43, No.4, pp. 462-493.
Voima P., Gronroos C.; “Internal marketing: a relationship perspective”; In Baker, M.J., The IEBM Encyclopedia Of Marketing, Cambridge: International Business Press, 1999.
Vroom, V.H., & Yago, AI. 1998. Situation effects and levels of analysis in the study of leadership participation. JAI Press, Stamford, CT.
Vroom, V.H., and Yetton, P. (1973) Leadership and Decision Making, University of Pittsburg.
189.
Woods, P, Bennett, N, Harvey, J & Wise, C. 2004. Variabilities and dualities in distributed leadership: Findings from a systemic literature review. Educational Management Administration and Leadership 32(4):439-57.
191.
Yukl, G. (1999) ‘An Evaluation of Conceptual Weaknesses in Transformational and CharismaticLeadership Theories’, Leadership Quarterly 10(2): 285–305.
Yukl G. (2002). Leadership in Organizations (5th ed.). Upper Saddle River, NY: Prentice Hall.
.