فهرست:
چکیده.............................................................................................................................................
فصل اول: کلیات تحقیق..................................................................................................................
1-1مقدمه ....................................................................................................................................
1
2
3
1-2تعریف و بیان مساله................................................................................................................
4
1-3اهمیت و ضرورت تحقیق ....................................................................................................
6
1-4اهداف...................................................................................................................................
8
1-5فرضیه ها...............................................................................................................................
9
1-6روش انجام تحقیق................................................................................................................
10
1-7جامعه ونمونه آماری................................................................................................................
10
1-8متغیرهای تحقیق................................................................................................................
11
1-9 قلمرو تحقیق......................................................................................................................
12
1-9-1 قلمرو تحقیق................................................................................................................
12
1-9-2 قلمرو زمانی................................................................................................................
12
1-9-3- قلمرو مکانی................................................................................................................
12
1-10 تعریف واژه های کلیدی تحقیق.........................................................................................
12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق......................................................................................
16
2-1مقدمه.................................................................................................................................
17
2-2 فرایندارزش گذاری................................................................................................................
19
2-3 کاربردهای ارزش گذاری سهام........................................................................................
20
2-3-1 مفهوم نظری مدل تجزیه و تحلیل بنیادی ......................................................................
20
2-4پیش بینی عملکرد آتی شرکت ..........................................................................................
20
2-4-1 پیش بینی اقتصادی ...................................................................................................
20
2-4-2 پیش بینی مالی ..........................................................................................................
21
2-5 انتخاب مدل ارزش گذاری ............................................................................................
21
2-5-1 مدل های ارزش گذاری مطلق ..................................................................................
21
2-5-2 مدل های نسبی ارزش گذاری ....................................................................................
23
2-6 انتخاب مدل ..................................................................................................................
23
2-7 نقش تحلیلگر مالی .......................................................................................................
23
2-8 ارزش گذاری به روش ضرایب قیمت................................................................................
24
2-8-1 محاسبه روشهای ضریب قیمت توجیه شده ...............................................................
24
2-8-2 ضرایب دنباله رو و پیشرو................................................................................................
25
2-8-3 نقاط ضعف و قوت روش ضرایب قیمت ..................................................................
26
2-9 ضریب قیمت به سود (P/E).............................................................................................
27
2-9-1روش های محاسبه ضریب P/E توجیه شده ...........................................................
29
2-9-2-1 مدل بنیادی تنزیل جریان های نقدی ...............................................................
30
2-9-2-2 روش شرکتهای قابل مقایسه .........................................................................
31
مشکلات روش شرکتهای قابل مقایسه ........................................................
32
2-9-2-3 برآورد ضریب P/E با استفاده از روش رگرسیون ...........................................
33
مشکلات روش رگرسیون ...........................................................................
33
2-10 ضریب قیمت بر ارزش دفتری هر سهم (P/B) ...........................................................
34
2-10-1 روشش های محاسبه ضریب P/B توجیه شده ................................................
36
2-10-1-1 ارزش گذاری بر اساس مقادیر بنیادی مورد انتظار ......................................
37
2-10-1-2 ارزش گذاری به روش مقایسه ای .....................................................................
37
2-11 ضریب قیمت به فروش (P/S) ..............................................................................................
38
2-11-1 محاسبه فروش......................................................................................................
39
2-11-2 روش های محاسبه ضریب P/S توجیه شده.............................................................
39
2-11-2-1 ارزش گذاری بر اساس مقادیر بنیادی مورد انتظار..............................................
40
2-11-2-2 ارزش گذاری به روش مقایسه ای.....................................................................
41
2-12 ضریب قیمت به جریان نقدی عملیاتی (PC/CFO).......................................................
41
2-12-1 روش های محاسبه ضریب P/CFO توجیه شده.......................................................
43
2-12-1-1 ارزش گذاری بر اساس مقادیر بنیادی مورد انتظار................................................
43
2-12-1-2 ارزش گذاری به روش مقایسه ای.......................................................................
44
2-13 ضریب ارزش تشکیلات به سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک EV/ EBITDA
44
2-13-1 روش های محاسبه ضریب EV/ EBITDA توجیه شده............................................
46
2-13-1-1 ارزش گذاری به روش مقایسه ای........................................................................
46
2-13-1-2 روش ارزش گذاری بر اساس مقایدر بنیادی مورد انتظار.........................................
46
2-14 بازده سهام.....................................................................................................................
47
2-14-1 تفاوت قیمت...........................................................................................................
48
2-14-2 سود نقدی هر سهم...................................................................................................
48
2-14-3 مزایای ناشی از حق تقدم.........................................................................................
48
-14-4 مزایای ناشی از پرداخت سود سهمی(سهام جایزه)..........................................................
49
2-15 مروری بر تحقیقات انجام شده( داخلی وخارجی) درباره ضرایب قیمت..........................
49
2-15-1 تحقیقات داخلی....................................................................................................
49
2-15-2 تحقیقات خارجی......................................................................................................
56
فصل سوم:روش تحقیق.........................................................................................................
61
3-1- مقدمه..........................................................................................................................
62
3-2 روش تحقیق................................................................................................................
62
3-3 فرضیه ها......................................................................................................................
63
3-4 متغیرهای تحقیق..............................................................................................................
66
3-4-1 متغیر وابسته تحقیق ونحوه محاسبه آن...........................................................................
66
3-4-2 متغیرهای مستقل تحقیق ونحوه محاسبه آن...................................................................
67
3-5 جامعه و نمونه..................................................................................................................
68
3-6 نحوه جمع آوری اطلاعات.................................................................................................
68
3-7 روش تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها..................................................................
68
3-8 روش آزمون.................................................................................................................
69
3-8-1 آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف.............................................................................
70
3-8-2 آزمون معنی دار بودن............................................................................................
70
3-8-3 آزمون t...................................................................................................................
71
3-8-4 همبستگی..............................................................................................................
71
3-8-5 ضریب تعیین..........................................................................................................
72
3-8-6 آزمون خود همبستگی............................................................................................
73
3-8-7- مدل رگرسیون....................................................................................................
74
3-9 نرم افزارهای مورد استفاده..............................................................................................
75
فصل چهارم «یافته های پژوهش»..................................................................................................
76
4-1مقدمه..............................................................................................................................
77
4-2 آمار توصیفی .......................................................................................................................
78
4-3 آزمون نرمال بودن..............................................................................................................
79
4-4 بررسی اعتبار مدل...............................................................................................................
81
4-5 بررسی ضریب همبستگی بین متغیرها.................................................................................
81
4-6 خطی بودن ارتباط نمودارهای پراکنش..............................................................................
82
4-7 تحلیل پانلی مدل به روش اینتر..........................................................................................
85
4-8 رگرسیون چندگانه..........................................................................................................
96
فصل پنجم «نتیجه گیری و پیشنهادها».........................................................................................
101
5-1مقدمه...........................................................................................................................
102
5-2خلاصه، اهداف ویافته های تحقیق..................................................................................
102
5-3 پیشنهادها.................................................................................................................
106
5-3-1 پیشنهادهای کاربردی...............................................................................................
106
5-3-2 پیشنهاد برای تحقیقات آتی.........................................................................................
106
پیوست ها.........................................................................................................................
107
منابع وماخذ.......................................................................................................................
122
.
منبع:
آذر، عادل و مومنی، منصور، آمار وکابرد آن در مدیریت، 1379، جلد دوم، انتشارات سمت
ایمانی ، حمیدرضا، بررسی قیمت گذاری سهام شرکتها در اولین عرضه سهام آنهابه بورس اوراق بهادار تهران، 1384، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
بخشیانی، عباس ، راعی، رضا، ارزش گذاری سهام وتحلیل بازار، 1387، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
تهرانی، رضا و رهنمای فلاروجانی، روح اله( 1388) معیارهای ارزیابی P/B,P/E و عملکرد ترکیبی آنها با استفاده از مدل سود باقیمانده در بورس اوراق بهادار تهران
جعفری، صمیمی، احمد، اقتصاد سنجی به زبان ساده ، 1378، انتشارات دانشگاه مازندران
خسرو آبادیف علیرضا، بررسی ارتباط بین نسبت قیمت به عایدی هر سهم (P/E) با حجم معاملات سهام در شرکتهای پذیرفته شده اوراق بهادار تهران 1384 ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
دستگیر، محسن، تالانه، عبدالرضا ، سودقیمت و ارزشیابی مبتنی بر اختیارات، زمستان 1385، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره 46، سال سیزدهم
دوانی، غلامحسین، بورس سهام و نحوه قیمت گذاری سهام 1387، تهران، انتشارات نخستین
رابرت هاوگن، تئوری نوین سرمایه گذاری، 1385، مترجک پارسائیان علی، خدارحمی بهروز، انتشارات ترمه
10-رادان مهدی، رابطه بین نسبت P/E میزان رشد سود هر سهم 1387، پایا نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی
11-راعی، رضا، تلنگی، احمد، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته 1383، انتشارات سمت
12-ساده، مهدی، روشهای تحقیق با جنبه کاربردی 1375، تهران
13-سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی ، الهه، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، 1380، چاپ پنجم، تهران، انتشارات آگاه
14-سهمانی اصل، علی، متغیرهای اقتصادی حسابداری موثر بر ضریب (P/E قیمت برسود)1385 رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی
15-سینایی، محمود، بررسی تاثیر خبر تجزیه سهام به سهام جایزه بر بازده سهام در بورس اوراق بهادار، بهار 1384، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 39، سال دوازدهم
16- شباهنگ، رضا ، تئوری حسابداری 1381، جلد اول، چاپ اول، تهران، سازمان حسابرسی، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری وحسابرسی، نشریه شماره 157.
17- عباسی، سعید، بررسی رابطه نسبت های نقدینگی وارزشیابی با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران 1388، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
18-فلاح، رضا ، بررسی مقایسه ای رابطه بین سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به سود هر سهم(P/E) با بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران 1385، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
19-قائمی، محمد حسین، معینی محمدعلی، بررسی رابطه ضریب P/E و متغیرهای کلان اقصادی ، بهار 1386، فصلنامه بررسی های حسابداری ، شماره 47، سال چهاردهم.
20. Asgharian h. and Hansson B , " Book-to-Market and Size Effects: riskCompensations or Market ineffeniciencies? ",Working Paper, Sweden, Lunduniversity, P.20,(2004)
21 . Azhar. Osman. On Capital Market Ratios and Stock Valuation, oGr::iduate School of Management, Universiti Putra Malaysia,43400 Serdang, Selangor Malaysia. akmazhar@.putrn.upm.edu.my (2009)
22 .Benninga, S.Z., Sarig, O.H. Corporate Finance: A Valuation Approach.McGrmv-Hill, New York, NY, 1997.
23. Bhojraj, S., Lee, C.M.C. Who Is My Peer? A Valuation Based Approach to the Selection of Comcarable Firms. Journal of Accounting Research 407-439,2002.
24.Damodaran "investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset " , john wiley S: sons inc, A.(1996).
25. Damodar:rn al." deal ing with intangibles: valuing brand names" flexib iliry and patents, (January 2006 ).
26. Damodar::m, A,2001. The Dark Side of Valuation: Valuing Old Tech, New Tech, and New Economy Companies. FT Prentice Hall. Upper Saddle River, Nl.Manuscript provided by the author, hnp:.'/v>'vY\v.damodaran.com, April 04,2006.
27. IV.De,.\ngelo, L.E.,. Equity Valuation and Corporate Control. Accounting Review65,93-112,1990.
28. Dowd el, Thomas. " Joint Use of P/B and PiE to Enhance Analysis of forecast Errors and Their Relacion with Stock Returns", Temple
29.Eccles.GE., Herz, RH, Keegan, E.M., Phillips, D.M.H The Value Reporting Revolution Moving Beyond the Earnings Game, German edition. Wiley, Weinheim. Germany, 2002.
30. Esty, B.C. What Determines Comparability When Valuing Finns With Multiples'Iloumal of Financial Education 2,24-33,200.
31 .Farna E.F. and Fcrcnch, K.R. " Forcasting Profitability and Earnings " Journal of Financial economics 43,1997.
33,fermandes Pablo "valuation methods and shareholder value creation san diegn" , ca: academic press(2002)
34. f ernandez . Pablo ~· three residual income valuation methods and discounted cash flow valuation" iese business school. net vork(ssrn). (january 2002).
35. Geddes. R IPOs an Equity Offerings. Butterworth-Heinemann. Burlington.MA,
36. Jeremy Roethel , Blue Hen Investment Club Gide to Investment Fundamentals,BHICinvesnnent Guide ,(Fall 2000 ).
37. Kisser, M., Jr, andl V.S White Beck, " A new Tool in Investment Decision-Making " Financial Analysis Journal, Vol 19PP.
38. Lehnert, P. G ., Bockmann.. Multiplikatorverfahre nin der Untemel:unensbcwcrrung.ln Peemoeller, V.H., editor. Praxishandbuch der Untemehrnensbewertung, 3rd edition, 403-428 Verlag Neue Wirtschafts-Briefe.Ber iin, Germany, U.J2005.
39. Penman, Stephen. " The Articulation of Price- Earnanas Ratios Market -to- Book Ratios and The Evaluation of Groth", Journal of Accounting Research, vol34, no2 Autumn 1996.
40. Penman, S.H. Financial Statement Analysis and Security Valuation, 2nd edition.McGraw-Hill, New York, NY, 2004.
41. Penman. S.l-1. Handling Valuation Models. Journal of Applied Corporate, 2006
42. Schreiner, Andreas. Equity Valuation Using Multiples.An Empirical Investigation, Deutscher Universitats-Verlag, Wiesbaden 2007.
43. Suozzo. P .. Cooper. S., Sutherland, G .. Deng, Z. Valuation Multiples: .A.Primer. Research report, UBS Investment Bank, 2001.
44. Welc , Jacek ,THE EFFECTIVE1\"ESS OF FlJ~TIA'v1ENTALL Y-ADJUSTED PRlCE-TO-SALES MULTIPLE IN STOCK VA.LUA TION - THE CASE OF WARSAW STOCK EXCH_ANGE , Wroclaw University of Econornics.(2010)
45. Xiacquan Jiang* and Bong-Soo Lee**Do Decomposed Financial Ratios Predict Stock Returns and Fundamentals Better?, (2009)
.