فهرست:
چکیده.................................................................................................................................... 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 . مقدمه .................................................................................................................... 3
1-2. بیان مساله .............................................................................................................. 4
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق .................................................................................... 6
1-4. اهداف پژوهش ...................................................................................................... 8
1-5. چارچوب نظری ..................................................................................................... 8
1-6. فرضیات تحقیق ..................................................................................................... 10
1-7. تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیر های تحقیق ........................................................... 10
1-8. قلمرو تحقیق ......................................................................................................... 14
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-2. بخش اول: سازمان یادگیرنده.................................................................................... 16
2-2-1. مفهوم سازمان یادگیرنده................................................................................ 16
2-2-2. تاریخچه سازمان یادگیرنده............................................................................ 17
2-2-3. تعاریف سازمان یادگیرنده.............................................................................. 18
2-2-4. رویکردهای سازمان یادگیرنده........................................................................ 21
2-2-4-1. رویکرد تفکر سیستمی......................................................................... 21
2-2-4-2. رویکرد یادگیری................................................................................. 22
2-2-4-3. رویکرد استراتژیک.............................................................................. 22
2-2-4-4. رویکرد رویکرد ترکیبی ...................................................................... 22
2-2-5. تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده.................................................. 23
2-2-6. ضرورت ایجاد سازمان یادگیرنده................................................................... 25
2-2-7. عوامل مؤثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده.......................................................... 26
2-2-8. ویژگیهای سازمان یادگیرنده......................................................................... 27
2-2-9. مزایای سازمان یادگیرنده............................................................................... 30
2-2-10. نظریهها و الگوهای سازمان یادگیرنده........................................................... 30
2-2-10-1. سازمان یادگیرنده از نظر سنگه.......................................................... 31
2-2-10-2. سازمان یادگیرنده از نظر گاه.............................................................. 32
2-2-10-3. سازمان یادگیرنده از نظر گاروین....................................................... 33
2-2-10-4. سازمان یادگیرنده از نظر بنت و اوبراین............................................. 33
2-2-10-5. سازمان یادگیرنده از نظر انجمن آموزش و توسعه.............................. 34
2-2-10-6. سازمان یادگیرنده از نظر کپلان و نورتون........................................... 35
2-2-10-7. سازمان یادگیرنده از نظر گفارت و مارسیک....................................... 35
2-2-10-8. سازمان یادگیرنده از نظر جیمز........................................................... 36
2-2-10-9. سازمان یادگیرنده از نظر مامفورد....................................................... 37
2-2-10-10. سازمان یادگیرنده از نظر پدلر و همکاران......................................... 37
2-2-10-11. سازمان یادگیرنده از نظر مارکوارت................................................. 37
2-2-10-12. سازمان یادگیرنده از نظراورتن بلاد.................................................. 38
2-2-10-13. سازمان یادگیرنده از نظر واتکینزو مارسیک...................................... 39
2-2-11. سطوح سازمانهای یادگیرنده....................................................................... 44
2-3. بخش دوم: آمادگی برای تغییر................................................................................. 46
2-3-1. مقدمه .......................................................................................................... 46
2-3-2. مفهوم تغییر، تحول و تغییر بنیادی................................................................... 47
2-3-3. ابعاد تغییر سازمانی........................................................................................ 48
2-3-4. انواع تغییر..................................................................................................... 48
2-3-5. سطوح تغییر.................................................................................................. 50
2-3-6. مدلهای تغییر سازمانی.................................................................................. 51
2-3-6-1. الگوی سه مرحلهای تغییر کرت لوین................................................... 52
2-3-6-2. الگوی برنامهریزی............................................................................... 54
2-3-6-3. الگوی تغییر جامع رالف کیلمن............................................................ 55
2-3-6-4. الگوی کانونهای بهبود کیفیت............................................................. 56
2-3-6-5. الگوی مدیریت تغییرات استراتژیک استیس و دانفی.............................. 57
2-3-6-6. مدل تجزیه و تحلیل جریانی جری پوراس............................................ 58
2-3-6-7. مدل شش خانهای ویس بورد............................................................... 59
2-3-6-8. مدل تطبیق برای تحلیل سازمانی.......................................................... 61
2-3-6-9. چارچوب فرهنگی، سیاسی و فنی تیجی............................................... 62
2-3-6-10. مدل بورک و لیتوین.......................................................................... 63
2-3-6-11. الگوی ادکارپروسی........................................................................... 64
2-3-6-12. الگوی فرآیند اتصالی........................................................................ 66
2-3-6-13. الگوهای تئوریک و پیادهسازی نظریههای سهم تغییر رفتاری................ 66
2-3-7. دلایل تغییر.................................................................................................... 67
2-3-8. عاملهای مؤثر بر تغییر سازمانی..................................................................... 67
2-3-9. مقاومت در برابر تغییر.................................................................................... 70
2-3-10. عوامل مقاومت در برابر تغییر....................................................................... 72
2-3-11. مدیریت تغییر.............................................................................................. 73
2-3-12. استراتژیهای اساسی برای مدیریت تغییر...................................................... 74
2-3-13. مهارتهای مدیریت تغییر............................................................................. 75
2-3-14. شیوههای اعمال تغییر و سبک مدیریت تغییر................................................. 77
2-3-15. پیش رانهای مدیریت تغییر.......................................................................... 79
2-3-15-1. واکنش و نگرش به تغییر................................................................... 79
2-3-15-2. آمادگی برای تغییر............................................................................. 83
2-3-16. عوامل موثر در ایجاد آمادگی برای تغییر...................................................... 84
2-3-17. کاربست آمادگی به تغییر در آموزش عالی................................................... 90
2-4. بخش سوم: مروری بر تحقیقات انجامشده......................................................... 92
2-4-1. تحقیقات انجام شده در داخل کشور ............................................................. 92
2-4-2. تحقیقات انجام شده در خارج کشور ............................................................. 98
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1. مقدمه ................................................................................................................... 105
3-2. روش تحقیق .......................................................................................................... 105
3-3. جامعه آماری ......................................................................................................... 106
3-4. نمونه آماری .......................................................................................................... 106
3-5. روش جمع آوری داده ها ..................................................................................... 107
3-6. ابزار سنجش تحقیق .............................................................................................. 107
3-6-1. پرسش نامه ابعاد سازمان یادگیرنده .............................................................. 107
3-4-2. پرسش نامه آمادگی برای تغییر...................................................................... 108
3-7. روایی و پایایی ابزار گرد آوری داده ها .................................................................... 109
3-7-1. روایی.......................................................................................................... 109
3-7-1-1. روایی صوری و محتوایی................................................................... 110
3-7-1-2. روایی سازه....................................................................................... 110
3-5-2. پایایی .......................................................................................................... 118
3-8. روش تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................. 120
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1. مقدمه ................................................................................................................... 122
4-2. توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان................................................... 123
4-3. توصیف متغیرهای تحقیق......................................................................................... 130
4-4. بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق(آزمون کولوموگروف – اسمیرنف).................. 142
4-5. آزمون فرضیات...................................................................................................... 143
4-6. مدل مفهومی تحقیق................................................................................................ 151
4-6-1. مدل پایه تحقیق درحالت استاندارد.............................................................. 151
4-6-2. مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنیداری ................................................... 152
4-6-3. بررسی شاخص های مدل اصلی تحقیق......................................................... 152
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1. مقدمه ................................................................................................................... 155
5-2. نتایج آمار توصیفی ................................................................................................. 155
5-3. نتایج آمار استنباطی ................................................................................................ 156
5-4. پیشنهادهای تحقیق ................................................................................................. 160
5-4-1. پیشنهادها بر اساس یافته های تحقیق(پیشنهادات اجرایی)................................ 160
5-4-2. پیشنهادها برای تحقیقات آتی ........................................................................ 163
5-5. محدودیت های تحقیق ........................................................................................... 163
پیوست ها........................................................................................................................... 164
منابع و مآخذ...................................................................................................................... 189
فهرست منابع فارسی............................................................................................................. 190
فهرست منابع غیرفارسی........................................................................................................ 196
چکیدۀ انگلیسی.................................................................................................................... 203
.
منبع:
الف) منابع فارسی:
احمدی، غلامعلی؛ نریمانی زمان آبادی(1388).دانش ونگرش ومهارتهای مورد نیازمدیران سازمان در مدیریت تغییر»، سازمان نو، (8)،55-50.
آراسته، حمیدرضا، عنایتی،ترانه (1388)بررسی وضعیت دانشگاه های آزاداسلامی براساس ویژگی های سازمان های یادگیرنده ،آموزش عالی ایران زمستان 1388; 2(3 (پیاپی 7)):47-65.
آرگون،مریم،فهیم نیا،فاطمه( 1391) انطباق سازمان اسناد وکتابخانه ملی باابعادسازمان یادگیرنده ازدیدگاه کتابداران مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات - شماره 91 صص از 68 -83
اسفیجانی،اعظم؛بختیار نصرآبادی ، حسینعلی ؛ بختیار نصرآبادی، محمد (1391). بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده با تمرکز بر زیرنظامهای مدیریت دانش و فناوری فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 66 ،1391، صص 99-119.
آصفی،احمدعلی؛حمیدی،مهرزاد؛ جلالی فراهانی،مجید؛ دقهان قهفرخی، امین. ( 1388).بررسی مدیریت مشارکتی و مقاومت کارکنان در برابر تغییر در سازمان تربیت بدنی و ادارخ کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ً. مدیریت ورزشی،( 3)، 26-5.
اعرابی، سیدمحمد، صادقی، داود؛ افجه، سیدعلی اکبر؛ محمدی، تیمور. ( 1388). ارائه مدلی برای افزایش عملکرد از طریق هماهنگی سازی استراتژیهای تغییر سازمانی. مدرس علوم انسانی- پژوهشهای مدیریت در ایران دوره14 ، شماره3، پاییز.
اورک، جهانبخش؛ درویش پور، عیسی. ( 1388 ). راهکارهای موثر بر کاهش مقاومت در برابر تغییر از دیدگاه اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی ً. علوم تربیتی، 2( 8)، 167-149 .
ایران زاده،سلیمان ، امینی، موسی (1391).ارزیابی الگوی سازمان یادگیرنده برای شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی فراسوی مدیریت – شماره 21 – تابستان 1391 صص 23-46.
بهروزی ،محمد؛فرخ نژاد،خدانظر؛امیراحمدی، طاهره(1388). بررسی عامل های مؤثربرتمایل اعضای سازمان های فرهنگی- آموزشی برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی سال دوم - شماره سوم –صص19-36.
بیک زاد، جعفر؛فردی آذر،علی رضا؛فتحی بنابی،رقیه(1389). بررسی عوامل سازمانی موثربریادگیری سازمانی منطقه 8عملیات انتقال گاز.مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت ،پاییز 1389; 4(12):33-64.
پاک نژاد، احمد؛کارگر، غلام علی؛هنری، حبیب (1390). رابطه میان سازمان یادگیرنده و آمادگی برایی تغییردرسازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهشکده تربیت بدنی) زمستان 1390 شماره 12،صص149-168.
تقی زاده، هوشنگ ، سلطانی فسقندیس ،غلامرضا (1389). ارزیابی می زان یادگیرنده بودن سازمان با استفاده از سیستم خبره فازی علمی پژوهشی مدیریت فردا سال9 شماره 25.
جعفرپور، محمود. ( 1389).مطالعه ابعاد و نقش مقاومت فردی در برابر تعهد به تغییرات برنامهریزی شده سازمانی (مطالعه در سازمان نظامی). 1( 4)، 56-41 .
جمالزاده ، محمد ،رهگذر ، حسن پناهی،ایران (1390). مقایسه دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز در ویژگیهای سازمان یادگیرنده فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 4،پیاپی 8 ، زمستان 1390 صص115-131.
جمالزاده ، محمد، غلامی ، یونس، سیف ،محمد حسن (1388). بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی ،فصل نامه رهبری و مدیریت آموزشی /سال سوم / شماره دوم.
جمالزاده،محمد ، رهگذر، حسن ، علوی، فاطمه (1390). بررسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از لحاظ سازمان یادگیرنده از دیدگاه اعضای هیأت علمی. فصلنامه ی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی/ سال دوم، شماره ی 5، بهار صص71-94.
حافظ نیا، محمدرضا ( 1380 ). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسان ی،تهران:سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
حمدی ،کریم (1389). ارزیابی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و ارایه راهبردهایی برای بهبود آن، مجله مدیریت فرهنگی سال چهارم/ شماره دهم.
خاچیان، آلیس؛ منوچهری، هومان؛ پازارگادی، مهرنوش؛ اکبر زاده باغبان، علیرضا (1390).چالشهای مدیریت تغییر، تجارب مدیران در دانشکده های پرستاری و مامایی: مطالعه ای کیفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، 18 ( 1 )، 88-79 .
خاکی،غلامرضا(1389 ).روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی،چاپ هشتم ،انتشارات بازتاب.
درودی ،هما(1390). یک مطالعه تطبیقی در مروری بر عوامل زمینه ساز یک سازمان دانش - محور در چند سازمان رسانه ای (رادیو – تلویزیونی) کارآمد در چند کشور مختلف و مقایسه آن با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، مطالعات رسانه ای بهار 1390; 6(12):19-45.
دعایی ،حبیب اله؛ دهقانی سانیج، جلال (1389)تحلیل شکاف استراتژیک ابعاد مدیریت دانش مطالعات مدیریت راهبردی شماره 1 بهار1389 ص ص47-68.
دفت،ریچارد ال( 1381) . تئوری و طراحی سازمان ، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران : انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رئیسی،پرستو (1388) .مروری بر متدولوژی ساختیافته مدیریت تغییر در سازمانهای امروزی، همایش منطقه ای طراحی (مهندسی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحدآستارا.
رابینز،استیفن پی(1387). تئوری سازمان: ساختار، طراحی، کاربردها، ترجمه الوانی، سید مهدی، دانایی فرد، حسن، تهران، انتشارات صفار.
راشد، اکرم،زارعپور نصیرآبادی، فضل الله (1391).تبیین تفاوت درجه تحقق ابعاد سازمان یادگیرنده بین فدراسیون های ورز شهای تیمی وفدراسیون های ورزش های انفرادی در ایران مدیریت ورزشی _ زمستان 1391 شماره 15 - ص ص : 51 – 67.
رحمان سرشت، حسین(1386). تئوریهای سازمان و مدیریت از تجددگرایی تا پساتجددگرایی( دوران تجدد گرایی، مدرنیزم ). جلد اول تهران،انتشارات دوران.
رحمان سرشت،حسین ، سیمار اصل ،نسترن (1387).مطالعه شکاف های دانشی : پژوهشی در مرکز پژوهش وفناوری پتروشیمی تهران ،فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 10 ، تابستان ، ص 37-67.
رحیم زادگان، زهرا؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ مرتضوی، سعید( 1388). میدان وابستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مدیریت تغییر در نظام آموزش عالی ً. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 11( 3)، 247-239 .
رسته مقدم،عباس پور (1390). طراحى مدل مفهومی یکپارچه سازمان یادگیرنده فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ، سال دوم، شماره (4)پیاپی (8) صص 21-54.
رضایی منش، بهروز، نوربخش، مهدی (1388). عوامل موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی شماره- 13 صص 123-146.
رنگریز، حسن ،موسوی مرادی (1389). رفتارشهروندسازمانی و آمادگی پذیرش تحول سازمانی دزصنعت بانکداری علوم رفتاری بهار 1389; 2(3):65-96.
زارع محمد آبادی، حسین ،رجایی پور، سعید، جمشیدیان، مهدی ، مولوی، حسین (1388). بررسی میزان کاربست مؤلفه های دانشگاه یاددهنده از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد دوره دهم، شماره 3.
زالی، محمدرضا(1385). توسعه عناصر پنجگانه یادگیری سازمانی، انتشارات دانشگاه تهران.
زاهدی، شمس السادات؛ مرتضوی، لیلا. ( 1389)، تأثیر عوامل زمینهای تغییر بر تعهد به تغییر در فرآیند خصوصی سازی در سازمانها. مجله دانش و توسعه (علمی – پژوهشی)، 17( 34 ) .
زمردیان، اصغر ( 1388 ). مدیریت تحول،استراتژیها ، کاربرد و الگوهای نوین، تهران، نشرسازمان مدیریت صنعتی، چاپ پنجم.
سبحانی نژاد، مهدی، شهایی، بهنام ،یوزباشی،علیرضا (1385). سازمان یادگیرنده: مبانی نظری، الگوی پژوهش و سنجش، تهران، نشر یسطرون.
ستاری قهفرخی،مهدی ابزاری،مهدی(1391)ایجاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل مارکوارت در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت) دوره 6 شماره 4 مهر و آبان 1391-صص264-274
ستاری، صدرالدین ،نامور، یوسف ،رضایی زارچی، رضا (1390)بررسی کاربست ویژگی های سازمان یادگیرنده دردانشگاه آزاداسلامی واحداردبیل براساس مدل ویک ولئونروانشناسی تربیتی تابستان 1390;سال 2،شماره2 (پیاپی 6)):65-75.
سکاران، اوما ( 1388). روش های تحقیق در مدیریت .ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی،انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیرت و برنامه ریزی ، چاپ ششم ، تهران.
سنگه، پیتر (1386). پنجمین فرمان: خلق سازمان یادگیرنده مترجمان حافظ کمال هدایت؛ محمد روشن، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران،چاپ هفتم.
شاهین ، شعله ،فخیمی آذر، سیروس (1390). بررسی روابط بین زیر سیستم مدیریت دانش و مؤلفههای هوش سازمانی در سازمان یادگیرنده فراسوی مدیریت –سال پنجم- شماره 19 – زمستان 1390صص 211-234.
شریعتمداری،مهدی ،توانگر،علی(1390) بررسی رابطه ابعادسازمان یادگیرنده وخلاقیت مدیران متوسطه استان سمنان فصلنامه رهبری ومدیریت آموزشی،سال5 شماره1 ،بهار1390صص 77-93
شریفی ،اصغراسلامیه،فاطمه(1387)بررسی رابطه ی میان یادگیری سازمانی و بکارگیری فناوری های ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی ، سال اول ، شماره دوم ، زمستان 87
شهلایی،اصرخیراندیش،مهدی(1389)ارزیابی می زان آمادگی سازمانهای فعال در صنعت هوانوردی برای تبدیل آنها به سازمان یادگیرنده نشریه علمی - پژوهشی مهندسی هوانوردی سال دوازدهم، شماره دوم، پاییز 89
صادقیان ،رحمت اله،یعقوبی، نورمحمد،اعزازی ،محمد اسماعیل (1391). بررسی رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی پژوهشهای مدیریت عمومی سال پنجم، شماره هفدهم، پاییز 1391 صص 103-120.
صالحی، محمد؛ فلاح، وحید؛ قصابی، زهرا( 1389). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت تغییر .پژوهش تحقیقات مدیریت آموزشی، 5، 105-116 .
طباطبایی، شهناز؛ حسینیان، سیمین؛ امینی فرد، فاطمه؛ بهرنگی، فرهنگ(1388). مدیریت تغییر رویکردی بر طراحی جامع سازمان، همایش منطقه ای طراحی (مهندسی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحدآستارا.
عباسی عنایت، حجازی یوسف(1389). نقش رهبری، فرهنگ و یادگیری سازمانی در ارتقای عملکرد دانشکده های کشاورزی ایران (ایجاد دانشکده کشاورزی یادگیرنده). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 16 (2) :61-79.
عسگری محمدهادی، توکلیان فرحناز، طالقانی محمد. بررسی رابطه بین کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاهها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1391; شماره 64 - 18 (2) :45-60
عسگری،محمد رضا (1385). سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی، پژوهشهای مدیریت راهبردی بهار - شماره 37،صص 197-207.
عطافر،علی ،بهرامی سامانی،مژگان(1388 )میزان استفاده ازمولفه های سازمان یادگیرنده دردانشگاه های دولتی وآزاداسلامی شهرکردآموزش عالی ایران تابستان 1388; 2(1):161-179.
علامه، سید محسن، مقدمی، مهدی (1389). بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی پژوهشنامه ی مدیریت اجرایی سال دهم، شماره ی 1( پیاپی 38 ).
علی احمدی، علیرضا، احمدی، سید علی اکبر ، حاتمی ناغانی ،فریبا (1389). ارتباط یادگیری سازمانی با توانمند سازی کارکنان صندوقهای بازنشستگی کارکنان صنعت نفت ایران ،نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا/ سال نهم / شماره 25 .
عنایتی، ترانه (1387). بررسی میزان یادگیرنده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه . فصلنامه پژوهشنامه تربیتی، 17،41-65.
فدائی، غلامرضا؛ ناخدا، مریم. (1389).طراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانه های دانشگاهی ایران : مطالعه دلفیً. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 16( 3)، 145-168 .
فرازجا، مهدی؛ خادمی، محسن (1390). بررسی رابطه بین سبکهای رهبری تحول و تعامل گرا و نگرش به تغییر سازمانی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، (4) 69-49.
فهیم نیا،موسی خانی،آذرگون(1390). بررسی ارتباط بین ابعاد سازمان یادگیرنده با فرسودگی شغلی -مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاهی، سال چهل و پنجم، شماره 56 تابستان 1390 ، ص 13-34.
فیضی، طاهره ، قطریفی ،لیلا (1389).ارتباط مدیریت دانش و مؤلفه های آن با ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران فصلنامه مدیریت دولتی سال اول/ پیش شماره اول/تابستان ۱۳۸۹صص184-154.
قربانی زاده، وجه الله (1387). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش. تهران.انتشارات بازتاب.
قربانی زاده، وجه الله و مشبکی، اصغر (1385). طراحی الگویی برای تعیین سطح یادگیرندگی سازمانها شرکتهای قطعه سازی خودرو فصلنامه مدرس علوم انسانی دوره10شماره 4صص 169-209.
قربانی زاده،وجه اله(1388). ساخت واعتباریابی مقیاسی برای سنجش ویژگی های سازمان یادگیرنده پژوهش های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)تابستان 1388; دوره 13(شماره2 (پیاپی 61)):209-238.
قره داغی، سالار (1389). پایانامه کارشناسی ارشد، « بررسی رابطه رفتار شهروندی با کیفیت خدمات » دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
قلی پور، آرین ؛ سیاوشی،زهره (1390). بررسی اثر یادگیری سازمانی بر کاهش نارضایتی مشتریان ؛چشمانداز مدیریت بازرگانی ،سال دهم، شماره 8، پیاپی41.
قهرمانی، محمد(1389). سازمان یادگیرنده، برایند نیم قرن تحولات سازمانی. مجله مدیریت و توسعه، شماره 9، تابستان، صفحات 75-86.
کرد ناییج، اسدا...؛ طاهری، فاطمه؛ نیاکان لاهیجی، نازیلا ( 1389). ماهیت هولوگرافیکی تحول در سازمانهای عصر اطلاعات.مدیریت فرهنگسازمانی، 8 ( 20 )، 86-63 .
کشتیبان، یاسر؛ صبحیه، محمدحسین؛ احمدی، سیدبدرالدین؛ (1388). بررسی مدیریت تغییر در سازمان برای مدیریت پروژه های، مجموعه مقالات پوستری نخستین کنفرانس ملی مدیریت تحول.
گودرزوند چگینی،مهرداد (1386). رویکردی مفهومی به مدیریت تحول در سازمان، انتشارات وارسته، رشت.
لگزیان، محمد؛ ملکزاده، غلامرضا. ( 1389). بررسی رابطه میان آمادگی برای تغییر و ابعاد سازمان یادگیرنده. چشمانداز مدیریت دولتی، ( 4)، 118-110 .
مارکوارت، مایکل جی. (۱۳۸۵).ایجاد سازمان یادگیرنده: توسعه عناصرپنج گانه یادگیری سازمانی. ترجمه دکتر محمد زالی. چاپ اول. تهران:دانشگاه تهران.
محمدی الیاسی، قنبر (1384).تأملی بر پیوند نظری نظریه های بنگاه کارآفرین و سازمان یادگیرنده دانش مدیریت شماره ٧٠ پاییز ١٣84.
ملکی آوارسین،صادق، قلنجی تبریزی، نیر(1389). مقایسه مؤلفه های سازمان یادگیرنده در مدارس راهنمایی دخترانه نمونه، غیرانتفاعی و دولتی شهر تبریزدر سال تحصیلی 88-89 ، فصل نامه رهبری و مدیریت آموزشی /سال چهارم / شماره دوم/ تابستان 1389 صص147-164.
منتظرالفرج ،راضیه، ملکی، محمدرضا، طبیبی ،سیدجمال الدین، نجف بیگی، رضا(1390).الگوی استقرار سازمان یادگیرنده برای بیمارستان های عمومی ایران. مدیریت اطلاعات سلامت ؛8(8):1063-1072.
میر سپاسی، ناصر؛ قهرمانی، مسعود. (1387). ضرورت انطباق رویکرد تغییر بنیادین (اجرای کلات و مبتنی بر نگرش سیستمی) به برنامهی تحول در نظام اداری کشور برای بهبود و ارتقاء قابلیت و توانمندی دولت تهران : واحد علوم و تحقیقات. مجله پژوهشهای مدیریت، (88) .
میر کمالی، سید محمد؛ زینلی، حسین (1388). طراحی الگوی مناسب تغییر سازمانی در دانشگاههای جامع دولتی از طریق تحلیل عاملها ً. مجله علوم تربیتی (علوم تربیتی و روانشناسی)، 5( 3 )، 139-164 .
میر کمالی، سید محمد؛زاهدی ،سکینه(1391).بررسی نقش تبیین کنندگی مدل تغییر سازمانی بورک –لیتوین برعملکرد سازمانی ،مطالعه موردی دانشگاه الزهرا.(9)صص31-53.
میراسماعیلی،الهام(1386)بررسی ومقایسه مدیریت دانش ویادگیری سازمانی درمدارس هوشمند وعادی شهرتهران اندیشه های تازه در علوم تربیتی بهار 1386; سال2( شماره 2 (مسلسل 6)):149-169.
نادی، محمدعلی،سجادیان، ایلناز(1389).بررسی ساختار عاملی، روایی، اعتبار و هنجاریابی مقیاس ابعاد سازمان یادگیرنده درعلوم تربیتی زمستان 1389; 3(12):121-142.
ناظم، فتاح، مطلبی، آزاده (1390). ارایه الگوی ساختاری سرمایه فکری براساس یادگیری سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی فصلنامه ی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی/ سال دوم، شماره ی 5، بهار 1390 –صص29-50.
نجف بیگی، رضا ، درودی، هما(1388).ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مجله مدیریت فرهنگی سال سوم / شماره ششم / زمستان
نژادایرانی ،سیدعباس زاده،اصغری(1389). بررسی وضعیت ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و رابطه آن با خلاقیت کارکنان در سازمانهای دولتی استان آذربایجان غربی فراسوی مدیریت زمستان 1389; سال4(شماره 15):115-143.
هادوی نژاد، مصطفی؛ خائف الهی، احمد علی؛ علیزاده ثانی، محسن( 1388). سیاست پیشگی مدیران، ادراک سیاسی کارکنان و مقاومت در برابر تغییر ً. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی. 4( 16)، 137-119.
هنری، حبیب، افشاری، مصطفی، کارگر، غلامعلی(1391). بررسی نظام یادگیری سازمانی در سازمان تربیت بدنی براساس ابعاد سازمان یادگیرنده و روش AHP . مدیریت ورزشی تابستان 1391 شماره 13 صص 115- 135.
هویدا، رضا؛ سیادت، سید علی و شائمی برزکی، علی. ( 1385 ). بررسی رابطه مؤلفه های سازمان یادگیرنده و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاههای استان اصفهان . مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان شماره 2. ص 119.
یوسفی، علی رضا ، ذهبیون، شهلا(1389). سازمان یادگیرنده را هکاری برای ارتقای کیفی نظام سلامت مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژه نامه توسعه آموزش) / زمستان 1389؛10(5):1033-1044.
ب)منابع انگلیسی:
Agaoglu, E. (2006), “The reflection of the learning organization concept to school of education”, Turkish Online Journal of Distance Education, 7 (1), Article. 12.
Aggestam, Lena, (2006). Learning Organization or Knowledge Management – Which Came First, The Chicken or The Egg?, Vol 35, No 3A, pp 295 - 302.
Aksu, A. A., Ozdemir, B. (2005), “Individual learning and organization culture in learning organizations”, Managerial Auditing Journal, 20 (4): 422-441.
Alas, R., Vadi, M., Demirer, H., & Bilgin, N. (2012). Readiness to change at Turkish hotel industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 615-619.
Albalas, A; Wortmann, H. (2011) , “Managing large engineering changes”, International Journal of Operations, 32(11) , 1252-1280.
Alegre, J., & Chiva, R. (2008). Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test. Technovation, 28(6), 315-326.
approach", Journal of Organizational Change Management, Vol. 25 Iss: 1 pp. 143 - 162
Awasthy, R., & Gupta, R. K. (2011). Is learning orientation in manufacturing and service firms different in India?. Learning Organization, The, 18(5), 392-408.
Bhatt, G. D. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of knowledge management, 5(1), 68-75.
Bhatt, G. D., & Zaveri, J. (2002). The enabling role of decision support systems in organizational learning. Decision Support Systems, 32(3), 297-309.
Bowen, G. L., Rose, R. A., & Ware, W. B. (2006). The reliability and validity of the School Success Profile Learning Organization measure. Evaluation and Program Planning, 29(1), 97-104.
Bull, M; Brown, T. (2010) “Change communication: the impact on satisfaction with alternative workplace strategies”, Facilities, 30(3/4) , 135-151.
Chao Hong, Jon & Ling Kue, Chia (1999) “Knowledge Management in the Learning Organization “the Leadership and Organization Development Journal, Volume20. Number4, PP 207-215
Cole, M. S., Harris, S., & Bernerth, J. B. (2006). Exploring the implications of vision, appropriateness, and execution of organizational change. Leadership & Organization Development Journal , 27 (5), 352–367.
Conger j. A. , and kanungo,R. N (1988)." the empowerment process." Academy of management. Management Journal, 15, 53-61
Demers. Debora L(2009)."The relationship between perception of learning organization characteristics and firm performance.". A Dissertation in Workforce Education and Development. Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy
Franco, M., & Haase, H. (2009). Entrepreneurship: an organisational learning approach. Journal of Small Business and Enterprise Development, 16(4), 628-641.
Fuchs, S. (2010) , “The impact of manager and top mamagement identification on the relationship between perceived organizational justice and change – oriented behavkior” Leadership & Organization, 32(6) , 555-583.
Garavan,T (2000), The Learning Organization: A Review and Evaluation , Emeralad Full Text, Article, vol.6, No.1
Garcia Morales. V., Lorens Montes. F.J. Verdu Jover, A.J. (2007).“Influence of personal mastery organizational performance through organizational learning and innovation in large firm and SMEs”. Technovation,Vol.27, PP: 547-568.
García-Morales, V. J., Lloréns-Montes, F. J., & Verdú-Jover, A. J. (2007). Influence of personal mastery on organizational performance through organizational learning and innovation in large firms and SMEs. Technovation, 27(9), 547-568.
Giesecke, Joan; McNell, Beth (2004). "Transitioning to the learning organization". Library Trends, 53(1): 54-67.
Goh, S. C. (2003). Improving organizational learning capability: lessons from two case studies. Learning Organization, The, 10(4), 216-227.
Gonçalves, J. M., & Gonçalves, R. P. D. S. (2012). Overcoming Resistance to Changes in Information Technology Organizations. Procedia Technology, 5, 293-301.
Gorelick, C. (2005). Organizational learning vs the learning organization: a conversation with a practitioner. Learning Organization, The, 12(4), 383-388.
Gruidl, John & Hustedde, Ronald. ( 2003 ). Evaluation of Capacity- Building Programs: A Learning Organization Approach. Journal of Extension ,vol. 41, #. 5, October 2003 [ online ] http://www.joe.org/joe/2003october/a1.shtml
Heathfield, M. Susan.( 2000 ). Make Learning Matter: Become a Learning Organization. Newsletter of Human Resources . [ online ] http://www.humanresources.about.com/od/educationgeneral/a/learning_or g.htm
Hendrickson ,s.,& Gray,E,J.(2012) Legitimizing Resistance to Organizational Change: A Social Work Social Justice Perspective. International Journal of Humanities and Social Science,2(5),50-59
Hodkinson, P. (2006). Towards universities as learning organizations. The learning organization, 5, 228-238.
James, C. R. (2003). Designing learning organizations. Organizational Dynamics, 32(1), 46-61.
Jaw, B. S. and Liu, W. (2003), Promoting organizational learning and selfrenewal in Taiwanese company: the role of HRM; Human Resource Management 42 (3), pp: 223–241.
Jerez-Gomez, P., Céspedes-Lorente, J., & Valle-Cabrera, R. (2005). Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of Business Research, 58(6), 715-725
Jiang, Y., Qiang, F., & Li, C. (2010, November). Management of Organizational Forgetting in Construction of Organizational Absorptive Capacity. In E-Product E-Service and E-Entertainment (ICEEE), 2010 International Conference on (pp. 1-6). IEEE.
Jiang, Yun and Fu qiang.(2010).Management of organizational forgetting in constraction of organizational absorptive capacity, E-product E-service and E-Entertainment(ICEEE), ISBN. 9781424471591, pp.1-6.
Joana R.C. Kuntz, Jorge F.S. Gomes, (2012),"Transformational change in organisations: a self-regulation approach", Journal of Organizational Change Management, Vol. 25 Iss: 1 pp. 143 - 162
Kotter's 1996 change model", Journal of Management Development, Vol. 31 Iss: 8 pp. 764 – 782
Kuntz, J.R.C; Gomes, J.F.S. (2012) , “Transformational change in organizations: a self – regulation approach” Journal of Organizational Change management, 25(1) , 143-162.
Landoli, Luca; Guiseppe, Zollo (2007), “Organisational cognition and building systems for the learning organization”, UMI proquest digital dissertation full citation & abstract, p. 324.
Lattuch, F; Young, S. (2010) , “Younge professionals perceptions toward organizational change” Leadership & Organization Development Journal, 32(6) , 605-627.
Lin ,Hsienyi(2004).a study of learning organization and faculty development in higher education. A Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy With a Major in Education In the College of Graduate Studies .University of Idaho
Logie, l; Piacentini, M; Eadie, D. (2012), “Using qualitative methodologies to underastand behavior change” Qualitative Market: An International Journal, 15(1) 70-86.
Lunenburg, F. C. (2010). Forces for and resistance to organizational change. In National Forum of educational administration and supervision journal (Vol. 27, No. 4).
Madsen, S. R., Miller, D., & John, C. (2005). Readiness for Organizational Change. Available at: http://works.bepress.com/susan_madsen/33
Marquardt, M.J (1996), "Building the learning organisation", New York: Mcgraw-hill.
Marques, J. (2007). Personal and Organisational Learning: The Path to Advancement-Management Services. Enfield, 51(2), 32
Marrewijk, A, V; Veenswij, marcel. (2010) , “Organizing reflexivity in designed change: the ethnoventionist approach” Journal of Organizational Change management, 23(3) , 212-229.
Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (2003). Demonstrating the value on an organization’s learning culture: The dimensions of the learning organization questionnaire. Advances in Developing Human Resources , 5 (2), 132–151.
Mishra , bijaya ; Bhaskar , A.udy . (٢٠١٠)'' Empowerment : A Necessary Attribute A Learning Organization? '' Organizations and Markets in emerging economies , vol no ٢ (٢)
Molleman, E., & Broekhuis, M. (2001). Sociotechnical systems: towards an organizational learning approach. Journal of Engineering and Technology Management, 18(3), 271-294.
Nevis, E. C. , Dibella, A. J. ,Gould, J. M.. (1996), Understanding learning organizations, Sloan Management Review, Vol. 36 No. 2, pp. 73-85.
Nordin, Norshidah ,(2011), The Influence of Emotional intelligence, Leadership Behaviour and Organizational Commitment on Organizational Readiness for Change in Higher Learning Institution, Social and Behavioral Sciences 29 129 – 138
Ortenblad, Anders, (1998) “On Differences between Organizational Learning and Organization” The Learning Organization, Volume8. Number3, PP 125-133
Pearse, N.J. (2010) , “Towards a social capital theory of resistance to change” , Journal of Advances in Management Research, 7(2) ,163-175.
Peccei, R; Giangreco, A. (2011) , “The role of organizational commitment in the analysis of resistance to change” Personnel Reviwe, 40(2) , 185-204.
Peter Franklin Myra Hodgkinson, Jim Stewart, (1998) "Towards universities as learning organisations ", Learning Organization, The, Vol. 5 Iss: 5, pp.228 - 238
Raelin, J.A .(2012) , “Dialogue and deliberation as expressions of democratic leadership in Participatory organizational change” Journal of Organizational Change management. 25(1) , 7-23.
Rashid, M. Z. A., Sambasivan, M., & Rahman, A. A. (2004). The influence of organizational culture on attitudes toward organizational change. Leadership & organization development Journal, 25(2), 161-179.
Robey, D.; Boudreau, M.C. & Rose, G.M. (2000). Information technology and organizational learning: a review and assessment of research. Accounting, Management and Information Technologies, 10(2), 125-155
Rouzbahani, M. T., Khazai, M., Farah, E. N., & Nasr, S. M. (2013). The Relationship between Learning Organization and Organizational Readiness for Change According to Seven Dimensions of Learning Organization. Journal of Basic and Applied Scientific Research., 3(5)631-636, 2013
Ryan, A; Mitchell, I .K; Daskou, S, (2012). “An interaction and networks approach to developing sustainable organizations” Journal of Organizational Change management, 25(4) , 578-594.
Sereshkeh, S. K., & Amirnejad, S.(2013). The Relationship between Organizational Learning and Readiness for Change in the Staffs of Physical Education Offices. Annals of Applied Sport Science 1(1): 19 – 22
Shah, N. (2010) , “A study of the relationship between organizational justice and employee readiness for change” Journal of EnterpriseInformation management, 24(3) , 224-236.
Shah, N; Sarwar Shah, S.G. (2010) , “Relationships between employee readiness for organizational change, supervisor and peer relations and demography” Journal of Enterprise Information Management. 23(5) , 640-652.
Smith, I. (2005). Achieving readiness for organisational change. Library Management , 26 (6/7), 408-412.
Somerville, M., McConnell, A. (2004), Applying the learning organization concept in a resource squeezed service organization, Journal of workplace, Vol.8, No.4, pp. 141-152.
Stensaker, I.G & Meyer, C.B, (2012) “Change Experience and employee reactions: developing capabilities for chande” Personnel Review, 41(1) , 106-124.
Steven H. Appelbaum, Sally Habashy, Jean-Luc Malo, Hisham Shafiq, (2012),"Back to the future: revisiting
Stokes, p & Harris, P. (2012) , “Micro – moments, choice and responsibility in sustainable organizational change and transformation”Journal of Organizational Change management, 25(4) , 595-611.
Tavakoli, M. (2010). A positive approach to stress, resistance, and organizational change. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1794-1798.
TODNEM BY ,RUNE(2005), Organisational Change Management: A Critical Review; Journal of Change Management,5(4), 369–380
Weldy, T. G. (2009). Learning organization and transfer: strategies for improving performance. Learning Organization, The Learning Organization,, 16(1), 58-68.
Teresa G. Weldy, William E. Gillis, (2010),"The learning organization: variations at different organizational levels", The Learning Organization, Vol. 17 Iss: 5 pp. 455 - 470
Yukl, Gary (2009), Leading organizational learning: Reflections on theory and Research; The leadership Quarterly 20, pp: 49-53
.