فهرست:
فصل اول :کلیات تحقیق 1
1-1. مقدمه 2
1.2. بیان مساله 2
1.3. هدف پژوهش 3
1.4. ضرورت پژوهش 4
1.5. سابقه پژوهش 6
1.6. سوالات پژوهش 8
1.7. فرضیات پژوهش 9
1.8. فصول اصلی پژوهش 9
1.9. روش انجام پژوهش 10
1.10. استفادهکنندگان از نتایج پژوهش 10
1.11. قلمروی پژوهش 11
1.12. تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی 12
1.13. محدودیتهای پژوهش 12
1.14. نوآوری تحقیق 13
فصل دوم: ادبیات موضوع 14
2.1. مقدمه 15
2.2. فلسفههای بازاریابی 15
2.3. مشتریگرایی 21
2.4. نیازشناسی 23
2.5. مبانی انسانشناسی 29
2.6. فطرت 29
2.6.1. فطرت از منظر آیت الله شاه آبادی 29
2.6.2. فطرت از منظر آیت الله جوادی آملی 32
2.6.3. فطرت از منظر شهید مطهری 33
2.6.3.1. معنای فطرت 33
2.6.3.2. تفاوت سه لغت طبیعت، غریزه و فطرت 34
2.6.3.3. زوالناپذیری فطرت 34
2.6.3.4. فطریات انسان 35
2.7. فطرت اخلاقی بشر 38
2.8. فطرت و شخصیت 38
2.9. بالقوه بودن برخی از امور فطری 40
2.10. کمال انسانی 41
2.11. لزوم هماهنگی در رشد ارزشهای انسانی 41
فصل سوم : روششناسی پژوهش 43
3.1. مقدمه 44
3.2. روش تحقیق 44
3.3. رویکرد تحقیق 44
3.4. استراتژی تحقیق 45
3.5. هدف تحقیق 45
3.6. روش گردآوری دادهها 46
3.7. روش تحلیل دادهها 46
3.8. جامعه و نمونه آماری 46
3.9. روش تحلیل داده ها 47
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل 49
4.1. مقدمه 49
4.2. روایت پژوهش 49
4.3. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش 54
4.4. روایت اصلاح شده: 75
فصل پنجم: نتیجهگیری 87
5.1. مقدمه 87
5.2. خلاصه پژوهش 87
5.3. فلسفه بازاریابی اسلامی 89
5.4. مشتری گرایی اسلامی 89
5.4.1. شناخت نیازهای اصیل مشتری با الهام از انسان شناسی اسلامی 90
5.4.2. ارضای متناسب نیازهای مشتری 98
5.5. پیشنهادات برای مطالعات آتی 100
فهرست منابع و مآخذ 110
منابع فارسی و عربی 111
منابع انگلیسی: 114
.
منبع:
منابع فارسی و عربی
ادواردز، پل؛ ترجمه: علیرضا جمالی نسب، محمد محمدرضایی؛ براهین اثبات وجود خدا در فلسفه غرب، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1371.
امام علی ابن ابیطالب (ع)، نهج البلاغه، گردآوری سید رضی، تنظیم دکتر صبحی صالح، قم، انتشارات هجرت؛ 1395ه.ق.
امیرشاهی میراحمد و دیگران، درآمدی بر مبانی بازاریابی در اسلام، اندیشه مدیریت راهبردی، شماره دوم، سال پنجم، ۱۳۹۰.
بلوریان تهرانی، محمد؛ بازاریابی و مدیریت بازار؛ تهران؛ چاپ و نشر بازرگانی؛ 1378
پی رابینز، استیفن؛ ترجمه پاسیان، علی، اعرابی، محمد؛ رفتارسازمانی؛ تهران؛ دفتر پژوهشهای فرهنگی؛ 1378.
تسلیمی، محمد سعید، آقا زاده، هاشم؛ اسفیدانی، محمد، کرمی، مسعود؛ نقدی بر فلسفه های بازاریابی، دانش مدیریت، شماره ۶۰-۶۱، بهار و تابستان ۱۳۸۲.
جان سی موون و میشل اس مینور؛ مترجم صالح اردستانی، عباس؛ سعدی، محمد رضا؛ رفتار مصرف کننده؛ چاپ اول، تهران، اتحاد- جهان نو، 1386.
جمعی از علما و اندیشمندان، نگرشی بر مدیریت در اسلام، چاپ دوم، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، ۱۳۷۵.
جوادی آملی؛ فطرت در قرآن؛ اسراء؛ قم؛ چاپ چهارم؛ 1386.
جوادی آملی؛ ولایت فقیه؛ اسراء؛ قم؛ چاپ ششم؛ 1385
خادم، قاسم، بررسی تطبیقی رویکرد مشتری مداری در علم مدیریت و آموزههای اسلامی با تاکید بر آیات و روایات، پایان نامه دانشگاه امام صادق ،۱۳۸۷.
خلیلی تیرتاشی، نصرالله؛ معیار تشخیص نیازهای واقعی انسان از نیازهای کاذب از دیدگاه اسلام؛ نشریه معرفت؛ شماره ۷۵.
داد خواه، محمد رضا؛ مشتری مداری؛تهران؛ چاپ دوم؛ شهرآشوب؛ 1390.
دان پپرز، مارتا راجرز؛ مترجم عیاری، علی؛ بازاریابی تک به تک؛ چاپ دوم، تهران، فرا، 1381.
دانائی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل؛ روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع؛ تهران؛ انتشارات صفار؛ 1383.
داون، شولتز، و سیدنی، شولتز؛ ترجمه سید محمدی،یحیی؛ نظریه های شخصیت؛ تهران؛ ۱۳۷۵.
رالف، دارندرف، ترجمه خدیوی، غلامرضا؛ انسان اجتماعی، تهران؛ نشر آگه؛۱۳۷۷
رجحان، سعید، مبانی استنباط در حقوق اسلامی و حقوق موضوعه. جلد دوم، تهران؛ دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، 1382.
رنجبریان، بهرام، براری، مجتبی، بازاریابی رابطه مند رویکردی برای بهبود رضایت مشتری، پژوهشنامهی مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 2، نیمه دوم 1388.
روستا، احمد ، ونوس، داور، ابراهیمی، عبدالحمید؛ مدیریت بازاریابی، چاپ نهم، تهران، سمت، 1375.
شاهآبادی، شذرات المعارف؛ تهران؛ بنیاد علوم معارف اسلامی؛ 1380.
شجاعی، محمد صادق، نظریه نیازهای معنوی از دیدگاه اسلام و تناظر آن با سلسله مراتب نیازهای مازلو، دوفصلنامه مطالعات اسلام و روان شناسی، سال ۱، ش۱، پاییز و زمستان ۱۳۸۶.
شفیعا، محمدعلی؛ رضایت مشتری (مکمل فعالیت های بهره وری)؛ تهران؛ تشکیلات بهرهوری ملی ایران– وزارت صنایع سنگین1383.
شولتز، داون، شولتز، سیدنی؛ نظریههای شخصیت؛ ترجمه یحیی سید محمدی؛ تهران، نشر ویرایش، 1375.
ظهوری، قاسم؛ کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی درمدیریت؛ تهران؛ انتشارات مسیر، 1378.
عزیزی علویجه، حسن؛ انسان و نیازهای او؛ نشریه جمهوری اسلامی؛ 1384.
العلامه المجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار؛ بیروت؛ مؤسسه الوفاء، 1404هق.
عنایت الله، شکیبا پور؛ دایره المعارف روان شناسی: شامل مباحث مختلف روان شناسی و روان کاوی؛ تهران، انتشارات،۱۳۶۳.
فیلیپ کاتلر، گری آرمسترانگ، اصول بازاریابی، چاپ هفتم، ترجمه دکتر علی پارسائیان، 1999، جلد 1 و2، ادبستان- جهان نو ، تهران، 1388
کلینی(م 329ق)؛ الکافی، چاپ چهارم؛ تهران، دارالکتب الاسلامیه؛ 1365 ش.
کمالی، کامل و دادخواه، محمدرضا؛ بازاریابی و مدیریت بازار (علمی-کاربردی)، تهران، شهر آشوب، 1379.
کوین لین کلر؛ ترجمه بطحایی، عطیه، مدیریت استراتژیک برند، تهران، چاپ اول، سیته، 1389.
گروهی از اساتید، مقاله هایی درباره مبانی رفتار سازمانی و انگیزش، مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، ۱۳۷۰.
گنجعلی، اسدالله؛ طراحی و تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد مشتری مداری در دانشگاه امام صادق (ع)، 1383.
مجلسی؛ بحارالانوار؛ ج 75؛ 1370.
مشکینی اردبیلی،علی؛ نصایح؛ قم؛ مهرقم، 1387
مصباح یزدی، محمد تقی؛ اخلاق در قرآن؛ قم؛ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ ۱۳۷۶.
مطهرى، مرتضى؛ انسان کامل؛ تهران؛ صدرا؛ چاپ یازدهم؛ 1373.
مطهرى، مرتضى؛ تعلیم و تربیت در اسلام؛ تهران؛ صدرا؛ چاپ بیست و سوم؛ 1373.
مطهرى، مرتضى؛ تکامل اجتماعى انسان؛ تهران؛ صدرا؛ چاپ ششم؛ 1365.
مطهرى، مرتضى؛ جامعه و تاریخ؛ تهران؛ صدرا؛ چاپ5، 1372.
مطهرى، مرتضى؛ علل گرایش به مادیگرى؛ تهران؛ صدرا؛ چاپ13،1372.
مطهرى، مرتضى؛ فطرت؛ تهران؛ صدرا؛ 1369.
مطهرى، مرتضى؛جاذبه و دافعه على علیهالسلام؛ تهران؛ صدرا؛ چاپ نهم؛ 1368.
مطهری، مرتضی؛ نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ تهران؛ صدرا؛ چاپ اول؛ ۱۳۶۸.
مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه؛ انتشارات دار الاسلام؛ 1366.
موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی؛ انسان شناسی؛ قم؛ انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی؛ 1377.
میرانی مقدم، هادی؛ فطرت از منظر آیت الله شاه آبادی؛ ماهنامه جامعه و دانشگاه؛ سال اول، شماره1؛ 1390.
میلر، دلبرت؛ مترجم هوشنگ نایبی؛ راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی؛ تهران؛ نشر نی، 1380.
ناتانیل، براندن، ترجمه قراچه داغی، مهدی؛ روان شناسی عزت نفس، تهران، نخستین، ۱۳۸۰.
هدایتی دزفولی، احمدرضا؛ مشتریمداری؛ تهران؛ تایماز؛ 1388.
یحیایی ایلیهای، احمد؛ اصول مشتری مداری؛تهران؛ انتشارات معتمد؛ چاپ اول؛ 1385.
منابع انگلیسی:
Berry, L.(1983) L: "Emerging perspective on services marketing, American marketing Association", Chicago, IL.
Brown, J, (1995) "The incompatibility of anti-individualism and privileged access". Analysis 55
Carver. S. C. and scheir, M. F. (1992), "Perspective on personality". Allyn and Bacon.
Deshpande R, Farley J U and Webster F E, (1993), "Corporate Culture, customer orientation, and innovativeness in Japanesefiems: a quadrad analysis", Journal of marketing, Vol.57, January.
Foxall GR & Goldsmith RE, (1994). "Consumer Psychology for Marketing". London:Routledge
Gronroos, C. (1994) : "From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing", Management Decision, Vol. 32.
Kano, N. Seraku, Takashi, F. and Tsuji, S. (1984) "Attractive Quality and Must-Be Quality". Methurn, MA: GOAL/QPC
Kohli, A. K. and Jaworski, B.J. (1990). "Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications". The Journal of Marketing
Kotler, P and Armstrong, G. and Saunders, J and Wong, V(1999) "Principles of marketing", Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
Mahmood M. Hajjat, (2002) "Customer orientation: construction and validation of the CUSTOR scale", Marketing Intelligence & Planning
Narver, J.C. and Slater, S.F. (1990). "The effect of a market orientation on business profitability". Journal of Marketing Ruekert Robert W, Developing a market orientation: An organizational strategy perspective, International Journal of Research in Marketing,1992
Shapiro, Benson P. ,1988, "What the Hell is market oriented?", Harvard Business Review.
.