فهرست:
فصل اول- کلیات پژوهش
1-1- مقدمه.................................................................................................................................................................
1-2- ضرورت و اهمیت موضوع..................................................................................................................................
1-3- بیان مسأله...........................................................................................................................................................
1-4- اهداف پژوهش..................................................................................................................................................
1-5- سوالات پژوهش.................................................................................................................................................
1-6- روش پژوهش.....................................................................................................................................................
1-7- قلمرو پژوهش....................................................................................................................................................
1-8- تعریف واژهها و اصطلاحات..............................................................................................................................
1-8-1- تعاریف مفهومی..........................................................................................................................................
1-8-2- تعاریف عملیاتی..........................................................................................................................................
1-9-ساختار کلی پایان نامه.........................................................................................................................................
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه.................................................................................................................................................................
2-2- مدیریت دانش...................................................................................................................................................
2-2-1-گذری بر مدیریت دانش..................................................................................................................
2-2-2-دانش.............................................................................................................................................. 2-2-2-1- روابط داده،اطلاعات و دانش......................................................................................................
2-2-2-2- داده...........................................................................................................................................
2-2-2-3-اطلاعات .................................................................................................................................
2-2-3-طبقه بندی انواع دانش.....................................................................................................................................
2-2-4-منابع دانشی سازمان.........................................................................................................................................
2-2-5-تعاریف مدیریت دانش....................................................................................................................................
2-2-6- اهمیت به کارگیری مدیریت دانش.................................................................................................................
2-2-7-اهداف مدیریت دانش.....................................................................................................................................
2-2-2-8-فرآیند های مدیریت دانش..........................................................................................................................
2-2-9-مدیریت دانش در آموزش عالی.....................................................................................................................
2-3-سنجش مدیریت دانش...........................................................................................................................................
2-3-1- سنجش اثربخشی مدیریت دانش.....................................................................................................................
2-3-2- انواع رویکرد های سنجش مدیریت دانش.......................................................................................................
2-3-3- ابزارهای سنجش مدیریت دانش.....................................................................................................................
2 -3-3-1- کارت امتیازی متوازن............................................................................................................................
2-3-3-2- جهت یاب اسکاندیا................................................................................................................................
2-3-3-3- نظارت بر داراییهای نامشهود.................................................................................................................
2-3-3-4- حسابداری منابع انسانی.............................................................................................................................
2-3-3-5- روش شناسیKP3.................................................................................................................................
2-3-3-6- شاخص عملکرد مدیریت دانش...............................................................................................................
2-3-3-7- سیستم مبتنی بر رضایت کاربر..................................................................................................................
2 -3-4--مقایسه ابزار های سنجش مدیریت دانش.......................................................................................................
2-4- مدل تحقیق و اجزای آن.....................................................................................................................................
2-4-1-کارت امتیازی متوازن....................................................................................... ...........................................
2-4-2-. شاخص عملکرد مدیریت دانش...................................................................................................................
2-4-3-. فرآیند تحلیل شبکهای.................................................................................................................................
2-5- دانشگاه مازندران...............................................................................................................................................
2-6-مروری بر تحقیقات انجام شده.............................................................................................................................
2-6-1-تحقیقات خارجی.........................................................................................................................................
2-6-2-تحقیقات داخلی...........................................................................................................................................
2-7-خلاصه فصل دوم..............................................................................................................................................
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1- مقدمه.................................................................................................................................................................
3-2- نوعشناسی پژوهش ...........................................................................................................................................
3-3- انتخاب خبره ....................................................................................................................................................
3-4- مدل و روش پژوهش ........................................................................................................................................
3-4-1- گام اول. تشکیل مدل و ساختاردهی به مسأله......................................................................................
3-4-2- گام دوم. تشکیل ماتریس مقایسات زوجی و محاسبه بردار اوزان در هر یک از سطوح.........................
3-4-3- گام سوم. محاسبه اثربخشی مدیریت دانش..........................................................................................
3-4-4- گام چهارم. تجزیه و تحلیل اثربخشی مدیریت دانش...........................................................................
3-5- ابزار و روش جمعآوری دادهها...........................................................................................................................
3-5-1- بررسی سازگاری ماتریس های مقایسات زوجی..........................................................................................
3-5-1-1-محاسبه سازگاری ماتریس های مقایسات زوجی.....................................................................................
3-6- معرفی نرمافزارهای مورد استفاده.........................................................................................................................
3-7- محدودیتهای پژوهش......................................................................................................................................
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه ...............................................................................................................................................................
4-2- مشخصات خبرهها .............................................................................................................................................
4-3- پیاده سازی روش................................................................................................................................................
4-3-1- گام اول. تشکیل مدل و ساختاردهی به مسأله................................................................................................
4-3-2- گام دوم. تشکیل ماتریس مقایسات زوجی و محاسبه بردار اوزان در هر یک از سطوح...................................
4-3-3- گام سوم. محاسبه اثربخشی مدیریت دانش....................................................................................................
4-3-3- گام چهارم. تجزیه و تحلیل اثربخشی مدیریت دانش.....................................................................................
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه ...............................................................................................................................................................
5-2- جمع بندی.........................................................................................................................................................
5-3- بحث و نتیجه گیری............................................................................................................................................
5-4- پیشنهادات.........................................................................................................................................................
5-4-1- کاربردی....................................................................................................................................................
5-4-2 تحقیقات آتی...............................................................................................................................................
منابع و مأخذ............................................................................................................................................................
پیوستها
پیوست1-پرسشنامه مقایسات زوجی.............................................................................................................................
پیوست2- خروجی نرم افزار Super Decisions......................................................................................................
.
منبع:
-آذر، عادل؛ رجب زاده، علی(1381). تصمیم گیری کاربردی.تهران: نشر نگاه دانش.
ابراهیمیان، سید یاسر؛ ابراهیمیان، سید روح الله؛ ابراهیمیان، سید محمود (1391). بررسی اثربخشی مدیریت دانش (با مروری بر توانمندیها و فرآیند مدیریت دانش توسعه سازمانی پلیس، شماره41، صص104-89.
اسلامی کرم شاهلو، وحید(1389). ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن، هفتمین کنفرانس مدیریت استراتژیک.
اصغرپور، محمد جواد (1382). تصمیمگیری گروهی و نظریه بازیها با نگرش تحقیق در عملیات. دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ.
افرازه، عباس (1386). مدیریت دانش(مفاهیم ،مدلها،اندازه گیری و پیاده سازی)، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
اکبر زاده، زینالعابدین (1389). ارزیابی مقایسهای عملکرد استراتژیهای زنجیرهی تأمین ناب، چابک و ناب-چابک با رویکردی ترکیبی از تکنیکهای ANP و DEMATEL (مورد مطالعه: شرکت کاله).پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی واداری، دانشگاه مازندران.
امین پور ،فرزانه (1385). مدیریت دانش ،کنفرانس مدیریت تحول، اصفهان.
انوری رستمی،علی اصغر؛ شهائی، بهنام (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده:تحلیل بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات. سال اول شماره 2 . صص18-3.
الوانی، سید مهدی و تقوی، میر علی (1381). سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریات، فصلنامه مطالعات مدیریت و بهبود تحول، شماره33و34، صص26-3.
بردبار، غلامرضا؛ کنجکاو منفرد، امیر رضا (1390). ارزشیابی و آسیبشناسی مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی(مطالعه موردی: دانشکده مدیریت دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و یزد). نامه آموزش عالی، سال چهارم، شماره پانزدهم، پاییز 1390 ، صص32-9.
جعفری، سید مصطفی؛ ابن الرسول، سید اصغر؛ اخوان، پیمان (1386). مطالعه تطبیقی رویکردهای اندازه گیری دارائیهای دانش. پنجمین کنگره بینالمللی مهندسی صنایع.
حسن بیگی، محسن (1389). ارایه مدل عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در شرکت فرودگاههای کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور.
حمیدی زاده، علی .(1387) بررسی روابط بین سبک رهبری و هوش سازمانی در ادارات دولتی منتخب شهر قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
خاکی، غلامرضا (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، چاپ اول، انتشارات مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، صص68.
خوش سیما، غلامرضا؛ ابراهیمی نژاد ،مهدی؛ فلاح لاجیمی، حمیدرضا (1384). بررسی ارتباط بین فرایندهای مدیریت دانش و اثربخشی مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 10، صص 43-25.
داونپورت، توماس؛ پروساک، لارنس (1379). مدیریت دانش (حسین رحمانی سرشت،مترجم) تهران: نشر ساپکو، چاپ اول، صص 25-24.
دری، بهروز؛ حمزهای، احسان (1389). تعیین استراتژی پاسخ به ریسک در مدیریت ریسک به وسیله تکنیک ANP (مطالعه موردی: پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی).نشریه مدیریت صنعتی.دوره2،شماره 4،صص92-75.
دهقان نجم، منصور (1388). مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شهریور88 13 ، شماره10.
رادینگ،آلن(1383). مدیریت دانش و موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات،مترجم: محمد حسین لطیفی، انتشارات سمت، چاپ اول.
ربیعی، ساره ؛ شاهنده، علی (1390). گسترشی بر مدل کارت امتیازی متوازن، نشریه بینالمللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، بهار،جلد 22، شماره1، ص43.
رجایی پور،سعید ؛ رحیمی، حمید (1387). بررسی رابطه فرآیند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان.پژوهش نامه مدیریت. سال هشتم ، شماره4، صص76-59.
رعیت، علی (1390). بررسی و نبین عوامل موفقیت در اجرای مدیریت دانش در دانشگاه مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی واداری، دانشگاه مازندران.
ساداتی، عبدالرحیم (1389). بررسی تأثیر فرآیند مدیریت دانش بر فرآیند کارآفرینی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی شرق مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اقتصادی واداری، دانشگاه مازندران.
ساعی، اشرف السادات؛ جعفری، سید مصطفی؛ ابن الرسول، سید اصغر (1389). ارزیابی مدیریت دانش با رویکرد کارت امتیازی متوازن ، اولین کنفرانس مدیریت اجرایی.
سرمد، زهره و بازرگان، عباس حجازی، الهه (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه، ص53.
شائمی برزکی، علی (1384). شاخصهای اندازه گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت. شماره 33و34 ، صص26-3 .
صادقی آرائی، زهرا 1387) ). بررسی وضعیت مدیریت دانش در آموزش عالی با بهرهگیری از معیارهای مدلEFQM (دانشگاه یزد)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد، دانشکده مدیریت.
صمیمی، یاسر؛ آقایی، عبد الله (1384). ارائه چارچوبی برای ارزیابی عملکرد سیستمهای مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 10، صص 24-1.
عابدی، احمد؛ شواخی، علیرضا (1389). مقایسه روش شنا سی پژوهش کمی و کیفی در علوم رفتاری. فصلنامه راهبرد، سال نوزدهم، شماره،54 بهار 1389، صص 168-153.
علیاحمدی، علیرضا؛ سعیدنهایی، وحید (1386). توصیفی از روشهای تحقیق: پارادایمها، استراتژیها، طرحها رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی، تهران: نشر تولید دانش.
قریشی، فاطمهالسادات؛ احمدی، پروین(1387). نقش مدیریت دانش در مؤسسات آموزشی. نشریه مدیریت فردا، شماره20، صص24-17.
لطیفی، فریبا؛ موسوی، پرستو (1387). ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش در شرکتهای نرم افزاری ایران، پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
مهرگان، محمدرضا؛ دهقان نیری، محمود (1388). رویکرد منسجم BSC-TOPSIS جهت ارزیابی دانشکدههای مدیریت برتر دانشگاههای استان تهران نشریه مدیریت صنعتی، دوره 1، شماره 2، بهار و تابستان1388، صص 153 تا 168.
موسیخانی، محمد؛ نادی، فرانک (1390). ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش بر اساس کارت امتیازی متوازن و با استفاده از روش ارزیابی جامع فازی(مورد مطالعه: وزارت راه و ترابری)، مدیریت فناوری اطلاعات، دروه3 شماره9، صص162-139.
مؤمنی، منصور؛ شریفی سلیم، علیرضا (1390). مدلها و نرم افزارهای تصمیمگیری چند شاخصه، تهران: انتشارات مؤلفین، چاپ اول، صص4-3.
میر فخر الدینی، سید حیدر؛ حاتمی نسب، حیدر؛ طالعی فر، رضا (1388). ارزیابی و رتبه بندی اثر بخشی مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط(SMEs) با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات.
نعمتی، محمد علی .(1384)مدیریت دانش و آموزش عالی: مفاهیم و رهیافتها، نامه آموزش عالی، شماره12.
نهاوندی، بیژن؛ فرهی، رضا؛ کزازی، سید علیرضا؛ جعفری نژاد، نوید (1390). تعیین و اولویت بندی معیارهای مؤثر بر اثربخشی مدیریت دانش در سازمانهای تحقیقاتی ایران با رویکرد تطبیقی (فازی و قطعی)، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره3 شماره7، صص192-169.
نیازی، عیسی (1389). ارائۀ مدلی برای ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاهها، نامۀآموزش عالی، سال سوم، دوره جدید، شماره نهم، بهار1389 ، ص139.
Adenfelt, M., Lagerstro, K. )2005.( "enabling knowledge Creation and Sharing in Transnational Projects", International Journal of Project Management, available online at: sciencedirect.com.
Ahmed, P.K., Lim, K.K. and Zairi, M. (1999). Measurement practice for knowledge.
Ahn JH, Chang SG (2004). "Assessing the contribution of knowledge to business performance: the KP3 methodology". Decis Support Syst, 36: 403-416.
Alavi, M and Leidner D.E, ) 2000.( "Review knowledge management and knowledge management system: Conceptual foundations and research Issues", Organization studies, Vol.4,No14, and pp: 335-338.
Alavi, M. K. (2006). "An empirical examination of the influence of organizational culture on knowledge management practices". Journal of Management Information Systems , 22(3), 191–224.
Alea M. Fairchild, ‘’ Knowledge management Metrics Via a Balanced Score Card Methodology’’ (2002). 35th Hawaii International Conference On System Science.
Apostolou, D. (2003). "Experiences from knowledge management implementations in companies of the software sector". Business Process Management Journal, 9(3), 354–381.
Asoh, D., Belardo, S., & Neilson, R. (2002). Knowledge management: Issues,
Available at: www.insighting.co.uk.
Barney, J. (1999). "Firm resources and sustained competitive advantage".Journal of management, (17)1: 99–120.
Blackler, F. (1999)." the knowledge, knowledge work and organization: An overview and interpretation", Organization studies, Vol.6, No.16, pp: 1021-1025.
Booker LD, Bontis N, Serenko A. (2008). "The relevance of knowledge management and intellectual capital research. " Knowledge Process Manage. 15: 235-246.
Bontis N, Dragonetti NC, Jacobson K, Roos G (1999). The knowledge toolbox: a review of the tools available to measure and manage intangible resources. Eur. Manage. J., 17(4): 391-404.
Bontis, N. (2002). “The rising star of the chief knowledge officer", Ivey Business Journal, Vol. 66, No. 4, pp. 20-5.
Bose, R.(2004). "Knowledge management metrics". Industrial Management & Data System. Vol. 104, No. 6, pp. 457-468.
Changchit C, Holsapple CW, Viator RE (2001). " Transferring auditors internal control evaluation knowledge to management". Expert Syst. Appl., 20: 275-291.
Chen MY, Huang MJ, Cheng YC (2009). "Measuring knowledge management performance using a competitive perspective: an empirical study".Expert System. Appl.36) 4):8449-8459.
Chen, M.Y. and Chen, A.P. (2006). “Knowledge management performance evaluation: a decade review from 1995 to 2004”, Journal of Information Science, 32(1): 17-38.
Chen AP, Chen MY (2005). "A review of survey research in knowledge management performance measurement: 1995-2004". J. Universal Knowl. Manage, 1: 4-12.
Chin KS, Lo KC, Leung JPF. (2010). Development of user-satisfaction based knowledge management performance measurement system with evidential reasoning approach". Expert Syst. Appl., 37: 366-382.
Chourides, P., Longbottom, D., & Murphy, W. (2003). Excellence in knowledge management : An empirical study to identify critical factors and performance measures. Measuring Business Excellence, 7(2), 29–45.
Chua, A.Y.K. and Goh, D.H. (2008). “Untying the knot of knowledge management measurement: a study of six public service agencies in Singapore”, Journal of Information Science, 34(3): 259-274.
Chung, S.H., Lee, A.H.L. and Pearn, W.L. (2005). "Analytic Network Process (ANP) Approach for Product Mix Planning in Semiconductor Fabricator", International Journal of Production Economics, Vol. 96, pp.15-36.
Cook, S. D. N and Seely Brown, J. (1999). "Bridging epistemologies: the generative dance between organizational knowledge and organizational knowing", in: Organization Science, Vol.10, No.4, 381.
Darroch J, McNaughton R (2002). Developing a measure of knowledge management . In World Congress on Intellectual Capital Readings", Bontis N (Ed). Butterworth-Heinemann: Boston, pp. 226-243.
Davenport T.H, Prusak L. (1998). " Working Knowledge", Harvard Business School Press, Boston, Massac gusetts USA.
DeFillippi, R. J. (2001). Project-based learning, reflective practices and learning outcomes. Management Learning, 32(1), 5–10.
Drucker, P. (1992). "Managing for the future: The 1990s and beyond". New York: Truman.
Edvinsson L (1997). " Developing intellectual capital at Skandia". J. Long Range Plann, 30(3): 66-373.
Evans C. )2000)" Developing a Knowledge Creating Culture", Roffey Park Institute; In,53.
Forcadell, F.J., Guadamillas, F.,(2002). " A Case Study on the Implementation of A Knowledge Management Strategy Oriented to Innovation", Knowledge and Process Management, Published online in Wiley, Vol. 9 No. 3, pp. 162–171.
Gold, A. M. (2001). Journal of Knowledge management: An organizational. Management Information Systems , (18)1,185–214.
Gooijer JD (2000). "Designing a knowledge management performance framework". J. Knowl. Manage, 4(4): 303-310.
Groves, S., (2002). "Knowledge wins in the new economy", Information Management Journal: 36 (2). 6.
Guthrie J and Petty R, (2000)."Intellectual capital literature review: measurement, reporting and management". J. Intellect. Capital, 1(2):155-176.
Halawi , Leila . (2005). knowledge management systems success in konwledge base organization , NOVA south Eastern university.
Hales, Steve (2001). "Dimensions knowledge and its management", Available at: www.insight.co.uk.2001, 198.
Hales, Steve, Better, )2002(. understanding knowledge for personal business success.
Hasan, H., & Gould, E. (2001). Support for the sense-making activity of managers.
Hasan Ali, Farida (2002(. "Critical Success Factors of Knowledge Management", APQC, available at: www.infotoday.com.
Havens, C & Knapp, E. (1999). Easing into knowledge management. Strategy& Leadership strategy and Leadership, 127 (2).
Hertzum, M. (2002). The importance of trust in software engineers’ assessment and choice if information sources. Information and Organization, 12, 1–18.
Holt, D. T., Bartczak, S. E., Clark, S. W., & Trent, M. R. (2004). The development of anhttp://infotech.monash/program_final.pdf.
Huan g, M.J., Chen, M.Y. and Yieh, K. (2007). “Comparing with your main competitor: the single most important task of knowledge management performance measurement”, Journal of Information Science, 33(4): 416-434.
Jaworski BJ, Kohli AK (1993). " Market orientation: antecedents and consequences". J. Mark., 57: 53-70.
Kaplan R. S, Norton D. P(1996). " Balanced Scorecard "Boston Harvrd Business School Press.
Kaplan,R.S. and Norton D.P.,)1999. (The balanced scorecard:Measures that drive performance, Harvard business review,vol 70,no 1,pp.71-90.
Kasvi, J. J., Vartiainen, M., & Hailikari, M. (2003). Managing knowledge and knowledge competences in projects and project organizations. International Journal of Project Management, 21, 571–582.
Khalifa, M. and Liu, V. (2003). “Determinants of successful Knowledge management programs”, Electronic Journal on Knowledge Management, 1(2): 103-112.
Kim, Y. G., Yu, S. H., Lee, J. H.(2003)." Knowledge strategy planning: Methodology and Case", Expert Systems with Applications, 2003, No 24, 295-307; In,185.
Kuah C. T and Wong K. Y.(2011). "Knowledge management performance measurement: A review", African Journal of Business ManagementVol.5 (15) pp.6021-60275.
Lee, J.W. and Kim, S.H. (2000)." Using Analytic Network Process and Goal Programming for Interdependent Information System Project Selection",Computers and Oerations Research, Vol. 27, pp. 367-382.
Lee KC, Lee S, Kang IW (2005). "KMPI: measuring knowledge management performance". Inform. Manage. 42(3) :469-482.
Longbottom, D., & Chourides, P. (2001). Knowledge management: A survey of leading UK . In P. Hermel (Ed.), Proceedings of the 2nd MAAOE international conference (pp. 113–126). Versailles, France: UVSQ Press.
Malhotra, Yogesh,)2000). ” from information management to knowledge management”, Available at: www.brint.com/papers/kmebize, 28-30.
Marr, B. (2004). Measuring and benchmarking intellectual capital. Benchmarking,
-McInerney, C. (2002)."Hot topics: knowledge management – a practice still defining itself", Bulletin of the American Society for Information Science, Vol. 28, No. 3, pp.14-15.
Laitamaki J, Kordupleski R (1997). "Building and deploying profitable growth strategies based on the waterfall of customer value added".Eur. Manage. J., 15(2): 158-166.
Lang, J.C. )2001.( Managerial concerns in knowledge management, Journal of Knowledge Management, , Volume 5. Number 1. pp. 43-57.
Lemon M. (2004) ,Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity, Technovation 24 483–498.
Lo KC, Chin KS (2009)" .User-satisfaction-based knowledge management performance measurement". Int. J. Qual. Reliab. Manage, 26(5): 449-468.
Nirmal Pal N, Sundaresan, S., Ray, J., Bhargava, H., Glantz, E., McHugh M. W. (2004), "Knowledge Quotient™ (KQ): A Way to Measure the Knowledge Intensity of Your Team", the Penn State Business Research Cente.
Nonaka E. Takeuchi hH,(1995)".The Knowledge Creation Company- How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation". Oxford University Press, Oxford, 1995.
Nonaka,I.(1994) .The dynamic theory of organizational knowledge creation,Organization Science, Vol. 5, No. 1, pp. 14-37.
Ong,C-S. Lai, J-Y.(2006). Measuring User Satisfaction with Knowledge Management System: Scale Development, Purification, and Initial Test, to de published in Comuters in Human Behavior.
Okunoye, A. (2003). Knowledge management and Global Diversity: A Frame work to support organizations in developing countries. Finland, Turku: University ofTurku.
Ong,C-S. Lai, J-Y.(2006). Measuring User Satisfaction with Knowledge Management System: Scale Development, Purification, and Initial Test, to de published in Comuters in Human Behavior.
Polanyi , M. (1966). "The tacit dimension". New York: Doubleday.
Porter, M. E. (1980)." Techniques for analyzing industries and competitors". New York: Free Press.
Perez, Ernest. (1999). " Knowledge Management in the Library— not", Database Magazine. Vol. 22, No. 2: PP. 75–78.
Probst, Gilberty; Steffen raub & Kai Romhardt (2000). Managing Knowledge: Building Blocks for Success. Jhon Wilely & Sons.
Ranjit B (2004). "Knowledge management metrics". Ind. Manage. Data Syst., 104(6): 457-468.
Razmi, J. and Rafiei, H. (2010)." An integrated analytic network process with mixed-integer non-linear programming to supplier selection and order allocation", International Journal Advanced Manufacturing Technology, Vol. 49, pp. 1195–1208.
Robinson HS, Carrillo PM, Anumba CJ, Al-Ghassani AM (2005). "Performance measurement in knowledge management". In Knowledge Management in Construction, Anumba CJ, Egbu CO, Carrillo PM (Eds). Wiley-Blackwell, pp. 132-150.
Roos, J., Roos, G., Dragonetti, N. and Edvinsson, L. (1998). Intellectual Capital:Navigating in the New Business Landscape, New York, NY.:New York University Press.
Rowley, J. (2000)" Is higher education ready for knowledge Management." International journal of educational management, Vol. 14،No 7.
Saaty, T.L)2001(. Decision Making with Dependence and Feedback: The Analytic Network Process (2nd ed.), Pittsburgh, USA: RWS Publications.
Saaty, T. L., (2004). Fundamentals of the analytic network process –Dependence and feedback in decision making with a single network, Journal of Systems Science and Systems Engineering: 1–35.
Sipahi, S. and Timor, M. (2010). "The analytic hierarchy process and analytic network process: an overview of applications", Management Decision, Vol. 48 No. 5, pp. 775-808.
Smits, M., & Moor, A. D. (2004). Measuring knowledge management effectiveness in communities of practice. In R. Sprague (Ed.), Proceedings of the 37th Hawaii.
Stein, E. W., Manco, M. P., & Manco, S. A. (2001). A knowledge-based system to assist university administrators in meeting disability act requirements. Expert Systems with Applications, 21(2), 65–74.
Stewart , T. (1997) " . Intellectual capital: The new wealth of organizations". New York: Doubleday Currency.
Steyn, P.GM. (2004). Harnessing the power of knowledge in higher education. Education, 124 (4). 615-628.
Stonehouse, G.H., Pemberton J.D., and Barber, C.E., , (2001). the role of knowledge facilitators and inhibitors: Lessons from airline reservation systems, Long Range Planning, 34 pp. 115-138.
Sveiby, K) 1997(. "what is knowledge management", March 4, http: rrwww.svieby.com, Knowledge Management.
Sveiby, K. E. (1998). Intellectual capital: Thinking ahead. Australian CPA.Systems. Vol. 104, No. 6 , pp. 457-468.
Theriou GN, Chatzoglou PD (2008)." Enhancing performance through Best HRM practices, organizational learning and knowledge management: a conceptual framework". Eur. Bus. Rev., 20(3): 185-207.
Verna Allee.(2001)." Principles of Knowledge Management", American Society for Training and Development (ASTD).
Verkasalo, M. &. (1998). A method of measuring the efficiency of the knowledge utilization process". IEEE Transactions on Engineering Management, 45, 414–423.
Watson, L.) 2003(." Applying Knowledge Management (e-book): Techniques for Building Corporate Memories", Morgan Kaufmann Publishers, 2003, pp.5-1.
Wei ch, Hsu .P (2007)."The effects of Knowledge management on operation performance in intercity Bus Industry".Retrived from .
Wen YF (2009) ".An effectiveness measurement model for knowledge management". Knowledge-Based Syst, 22 (5):363-367.
Wu, Jen-Her. and Wang,Yu-Min. (2006). Measuring KMS success: A respecification of the DeLone and McLean’s model, Information & Management 43 (2006) 728–739.
Wu, C.R., Chang, C.W. and Lin, H.L. (2008)." A Fuzzy ANP-based Approach to Evaluate Medical Organizational Performance", Information and Management Sciences, Vol. 19 No. 1, pp. 53-74.
Yu¨ksel, I. and Dagˇdeviren, M. (2007). "Using the analytic network process (ANP) in a SWOT analysis – A case study for a textile firm", Information Sciences: An International Journal, Vol. 177, pp. 3364–3382.
Zimmermann, J. (1996). Fuzzy set theory and its applications. Boston: Kluwer Academic.
.