پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش تولید و عملیات
تابستان 90
چکیده
جهان امروز عصر اطلاعات است و دستیابی به اطلاعات ابزاری برای بدست آوردن مزیت رقابتی در بین سازمان ها شده است .در این راستا انتخاب روش کسب اطلاعات بهتراهمیت بسیار بالایی پیدا می کند .مسلما استفاده از نتایج این پژوهش کار آفرینان را در ایجاد سیستم اطلاعات بازاریابی مناسب برای کسب و کار خود یاری خواهد کرد.
این پژوهش از نوع کاربردی،توصیفی همبستگی است که در آن رابطه بین سیستم اطلاعات بازاریابی (MKIS ) و بهره وری کل عوامل تولید (TFP )، فاکتور ظرفیت و رشد فروش بررسی و با تکنیک AHP و سه شاخص ذکر شده اقدام به انتخاب بهترین روش کسب اطلاعات بازاریابی شده است داده های مورد استفاده در این مطالعه مربوط به شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان در سال 1388می باشد و برای محاسبه TFP تابع تولید کاب –داگلاس مورد استفاده قرار گرفته است.
نتایج پژوهش نشان دهنده رابطه معنادار قوی بین سیستم اطلاعات بازاریابی (MKIS )و بهره وری کل عوامل تولید (TFP ) (0.94)، فاکتور ظرفیت (0.52)و رشد فروش (0.78)است همچنین کسب اطلاعات از فروشندگان نهایی بهترین روش کسب اطلاعات در شهرک های صنعتی استان کرمان می باشد.
واژگان کلیدی:سیستم اطلاعات بازاریابی،بهره وری کل عوامل تولید(TFP )، فاکتور ظرفیت ،رشد فروش،AHP
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1. مقدمه
وقوع رویدادهایی نظیر توسعه رقابت جهانی، پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی به سیستمهای اطلاعاتی ارزان طی دو دهه گذشته و تلاش واحدهای اقتصادی جهت احراز رتبه جهانی و ورود به بازارهای بینالمللی، لزوم داشتن نگرشهایی همچون رضایت مشتریان را اجتناب ناپذیر کرده است. با گسترش روزافزون مباحث مربوط به سازمان تجارت جهانی و پیوستن تدریجی کشورهای مختلف به این سازمان، لزوم توجه به تکنیکهای کسب اطلاعات بازاریابی بیش از پیش احساس میشود. کشورهایی که به این پیمان جهانی میپیوندند به دنبال سازوکارها و ابزارهایی هستند که بتوانند به دوام و بقای اقتصادی آنها در بازار پر رقابت جهانی کمک کنند و بتوانند پیش از ورود به این رقابت همه جانبه، قابلیتهای مناسب وآمادگی لازم راکسب نمایند.
در بازار یکپارچه دنیای آینده، کسانی قادر به رقابت هستند و میتوانند به دوام و بقای واحدهای تجاری خود امیدوار باشند که بتوانند کالاهایی با مزایای رقابتی، تولید و به بازار عرضه کنند، عرضهکنندگانی که بتوانند محصولاتی را با کیفیت و کارکرد مشابه اما با قیمتهای پایینتر به بازار ارائه کنند، گوی سبقت را از دیگر رقبا خواهند ربود و سهم خود را در بازار افزایش خواهند داد. شرکتی میتواند از نظر قیمتی با دیگر رقبا، رقابت کند که بهره وری بالاتری داشته باشد.
1-2تعریف مساله و بیان سوال های اصلی تحقیق:
در حالی که سرمایه گذاری حجیمی در راستای توسعه کاربری سیستم اطلاعات بازاریابی در شرکت ها می شود، بسیاری از پژوهشگران هنوز در مورد اینکه آیا این سرمایه گذاری ها منجر به بازده متناسب از طریق عملکرد سازمانی می شود یا نه، بحث و جدل دارند و به توافق کلی دست پیدا نکرده اند.
معمای بهره وری یکی از مهمترین نظریه هایی است که تضاد نتایج مطالعات مختلف در ارتباط بین سیستم اطلاعات و عملکرد را به نحو علمی تشریح می کند، بر خلاف توسعه روز افزون سیستم اطلاعات در سر تا سر جهان که حتی با عنوان انقلاب بزرگ اطلاعات نیز شناخته شده است، برخی صاحبنظران بر این عقیده اند که سیستم جدید موجب سردرگمی انسان ها شده و هرگز موجب بهبود بهره وری و عملکرد شرکت های تجاری نشده است و حجم داده هایی که این سیستم بر افراد تحمیل می کند، اغلب باعث کاهش بهره وری سازمان و اثربخشی نیروی انسانی در محیط کار می شود.
در مقابل، دانشمندانی نظیر برینجالفسون و هیت (1996) دریافته اند که سرمایه گذاری روی سیستم اطلاعات، منافع زیادی به همراه داشته است و نهایت کم لطفی است اگر بگوییم که بین سیستم اطلاعات و سودآوری، ارتباطی وجود ندارد. در ادامه به برخی از مطالعاتی که اثر مثبت سیستم اطلاعات عملکرد را تأیید کرده و برخی مطالعات که ارتباط معناداری بین این دو متغیر پیدا نکرده اند اشاره می شود.
در این پژوهش به بررسی تاثیر سیستم اطلاعات بازاریابی بر عملکرد در شهرک های صنعتی استان کرمان پرداخته می شود و با استفاده از تکنیک AHP و سه شاخص بهره وری کل عوامل تولید ،ارزش فروش و فاکتور ظرفیت به انتخاب مناسب ترین شیوه در کسب اطلاعات بازاریابی اقدام می گردد.
1-3 سوال های اصلی تحقیق
سوال های اصلی این تحقیق که به دنبال یافتن پاسخ آن ها هستیم عبارتند از :
1- آیا سیستم اطلاعات بازاریابی عامل موثر بر بهره وری واحدهای مستقر درشهرک های صنعتی استان کرمان می باشد؟
2- آیا سیستم اطلاعات بازاریابی عامل موثر بر عامل ظرفیت واحدهای مستقر درشهرک های صنعتی استان کرمان می باشد؟
3- آیا سیستم اطلاعات بازاریابی عامل موثر بر رشد فروش واحدهای مستقر درشهرک های صنعتی استان کرمان می باشد؟
4- رتبه بندی روش های کسب اطلاعات بازاریابی در شهرک های صنعتی استان کرمان بر اساس بهره وری ، عامل ظرفیت و رشد فروش چگونه است؟
1-4 ضرورت انجام تحقیق
اطلاعات، ارزش استراتژیک برای کسب وکار و نیز اسباب مشارکت در عملیات تصمیم گیری تاکتیکی و معمولی است. آگاهی ازطریقه ی کسب اطلاعات و چگونگی استفاده ی کار آمد از آنها، مهارت های اساسی مدیریت بازاریابی استراتژیک محسوب می شود. کسب اطلاعات و استفاده از آن ، به شرکت فرصت می دهد برخی از مزایا را نسبت به سایر رقبا به دست آورد. وقتی ارتشی درجنگ پیروز می شود، علت آن، تنها قدرت برتر آن ارتش نیست، بلکه به آن دلیل است که آنها شیوه های هوشمندانه وکار آمدی رابه کار می گیرند .
شرکت ها هم به همین نحو درگیر رقابت (جنگ) تجاری در بازار آزاد، یعنی محل اصلی اقتصاد رقابتی ،هستند. اگرآنها استعداد بیشتری نسبت به سایر رقبای خود داشته باشند، شانس بیشتری برای برنده شدن خواهند داشت. دریک سازمان بازاریابی، اکتساب اطلاعات و مدیریت آن، هرگز نمی تواند تصادفی باشد، زیرا ابزار اساسی سازمان محسوب می شوند. سیستم اطلاعات بازاریابی، هسته مرکزی بازاریابی در شرکت هاست و جایگاه کلی سیستم اطلاعات بازاریابی در یک صنعت، به عنوان معیاری برای اندازهگیری نقاط قوت و ضعف آن در نظر گرفته میشود. ظاهراً سیستم اطلاعات بازاریابی نسبت به گذشته پیشرفتهتر و استفاده از آنها به مراتب بیشتر شده است.
بازاریابی یک واحد کسب و کار، شامل فعالیتهای زیادی است. این فعالیتها شامل فرایند برنامهریزی و اجرای مفاهیم، قیمتگذاری، توزیع ایدهها، کالا و خدمات است تا مبادلاتی را ایجاد کرده و باعث رضایت مشتری و رسیدن به اهداف سازمانی شود. ) کاتلر، ف و گ .آرمسترانگ، 1379)
خلاصه اینکه، هدف اصلی آن ارضای نیازها و خواستههای مشتریان همراه با سودآوری سازمان است. یک سازمان موفق، باید واحدهای کارکردی خویش را با واحد عملیات تلفیق کند. در بازاریابی، این ادغام با استفاده از رضایت مشتریان، براحتی حاصل میشود. شرکتهایی که قادر نیستند بهتر از رقبای خویش در محیط پیچیده و پویای کسب و کار فعالیت کنند، محکوم به شکست هستند. برای اینکه یک شرکت بتواند به حیات خویش در محیط پیچیده و پویای کسب و کار ادامه دهد، باید اطلاعات مناسب و مرتبط را برای برنامهریزی فعالیتهای بازاریابی جمعآوری و تجزیه و تحلیل کند.
سیستم اطلاعات بازاریابی این امکان را برای شرکتها فراهم میسازد تا بتوانند سریعاً نسبت به نیازهای مشتریان واکنش نشان دهند. زمانی که کالا و خدمات توسط شرکت عرضه شد، مدیران بازاریابی با استفاده از سیستم اطلاعات بازاریابی به بررسی میزان رضایت مشتریان میپردازند. سیستم اطلاعات بازاریابی اطلاعات بازاریابی را برای مدیران فراهم میکند و می تواند برای تعدیل، بهبود و یا توقف تولید کالا و خدمات مورد استفاده قرار گیرد. در عصر رقابت، اگر شرکت از سیستم اطلاعات بازاریابی بهرهمند نباشد، ممکن است اثربخشی و کارایی آن تضعیف شده یا به شدت کاهش یابد. بنابراین، امروزه شرکتها برای اینکه بتوانند به رقابت بپردازند، باید به این سلاح رقابتی مجهز شوند. (Poon, 2001)
اطلاعات بازاریابی صنعتی از نقطه نظر بازده اقتصادى، عملکرد و سرمایه مهم است. اطلاعات به موقع عملکرد بازاریابی را بهبود مى بخشد، زیرا دانش و آگاهى خریداران و فروشندگان را درباره مقادیر موجود براى خرید و فروش و دیگر عوامل موثر بر قیمتها، افزایش مى دهد. در اقتصادِ بازار، اطلاعات بازاریابی براى طراحى استراتژی هاى مؤثر بر توسعه ى اقتصادى و توسعه ى صنعتی ضرورى است . (مابوتا[1])
اطلاعات به روز یا رایج در مورد بازاریابی، تولید کنندگان را برای مذاکره با تجار توانمندتر مى سازد. همچنین توزیع فضایى محصولات را از مناطق روستایى به شهرها و ما بین بازارها تسهیل مى کند. اطلاعاتی که به خوبی سازمان یافته اند، تولید کنندگان را براى گرفتن تصمیماتى در مورد تولید از جمله تصمیماتى در رابطه با محصولات جدید قادر می سازد. همچنین به بازرگانان این امکان را مى دهد تا تصمیمات بهترى در رابطه با امکان ذخیره فصلى و خارج از فصل اتخاذ کنند. علاوه بر این به برنامه ریزان و محققان صنعتی کمک می کند و می تواند نقش مهمى در آگاه شدن از مسائل امنیت محصول قبل از بروز مشکل ایفاء کند. بنابراین دسترسى به اطلاعات به موقع و دقیق براى تمام گروههاى ذینفع ضرورى است .(شفرد[2] (
اطلاعات بازاریابی در سطوح راهبردی سازمان
اطلاعات بازاریابی ، در هر سه سطح راهبردی سازمان (سطح سازمانی، سطح کسب و کار (SBU) و سطح عملیاتی) کاربرد دارد. گرچه این سطوح راهبردی از یکدیگر جدا هستند، اما همواره با یکدیگر ارتباط و تعامل دارند.
ضرورت توجه به بهره وری
اساساً دو رویکرد اصلی برای افزایش تولید در یک بخش اقتصادی وجود دارد:
1. افزایش عوامل تولید شامل نیروی کار و سرمایه
2. افزایش بهره وری کل عوامل تولید
بنابراین با توجه به محدود بودن منابع و کمبود آن تنها راه برای افزایش تولید و دستیابی به ثروت بیشتر و کسب رفاه در جامعه افزایش در بهره وری است و این مهم بدست نخواهد آمد مگر با توجه و تحقیق در این موضوع.
لذا با توجه به موارد بالا اهمیت بررسی ارتباط سیستم اطلاعات بازاریابی به عنوان عاملی در افزایش بهره- وری و همچنین انتخاب شیوه بهینه اجرای آن بیش از پیش مشخص می شود . (شعبان الهی ، خداداد حسینی و فتحی ، بهار 1386)
1- 5 سابقه تحقیق:
طبق پژوهشی که تولنتینو[3](2000)انجام داده است صنایع کوچک تنها در صورتی به اهداف مورد نظر خود خواهند رسید که دارای بهروری بالا باشند.
افزایش بهروری این صنایع امکان گسترش و سوددهی آنها را تسهیل می کند و توان رقابت و بقا آنها را افزایش می دهد تحلیل بهروری این صنایع به محققان، مسئولین و مدیران در شناخت و برنامه ریزی مناسب تر برای گسترش این صنایع کمک می نماید(کوپاهی،81).
تعریف سیستم اطلاعات بازاریابی
اولین تعریف از سیستم اطلاعات بازاریابی توسط Cox & Good در 1967 در مجله HBR ارائه شد که در آن از سیستم اطلاعات بازاریابی، به عنوان مجموعهای از رویهها و روشها برای جمعآوری منظم و برنامهریزی شده، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات برای استفاده در تصمیم گیریهای بازاریابی، یاد شده است.
Absrtact
Today’s world is the age of information and having access to the information has become a tool to obtain the competitive advantage among the organizations. Therefore, choosing the method of obtaining the better information is very important. Surely, using the results of this research will help the job-creators in designing a marketing information system for their businesses. The type of research is applied-descriptive correlation which investigates the relationship betweenn the marketing information system (MKIS) and efficiency of total factors of production (TFP), capacity factor and sales growth; and chooses the best method of obtaining marketing information by applying AHP technique and three criteria mentioned above.
The data which has been used in this study are belonging to Industrial Towns Department of Kerman Province in 1388 and in order to calculate the TFP, Cub-Duglass function has been used.
The results of the research demonstrate a significant relationship (0.94) among the MKIS and TFP, capacity factor (0.52) and sales growth (0.78). Also, getting information from the final sellers is the best way of obtaining information in industrial towns of Kerman province which has been resulted by This Research.
Key Words: Marketing Information System, TFP, Capacity Factor, Sales growth, AHP
منابع:
اعرابی محمد ، ایزدی داود ( 1383) " استراتژی بازاریابی " انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ، ص 256 -266.
الوادی، حسن، تجزیه و تحلیل راههای افزایش فروش در صنعت نساجی و پوشاک کشور، کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت مدرس، 1385.
اسلامی یحیی- نقش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری مدیران شرکت ایران پاسا، پایان. نامه فوق لیسانس دانشگاه تربیت مدرس 1383.
آذر، عادل، تبیین آماری فرضیات در پژوهشهای مدیریتی، رفتاری، دانش مدیریت، شماره 26 ، پاییز.1373
بلوریان تهرانی، محمد، بازاریابی کاربردی، تهران: مجله زمینه 1373.
بلوریان تهرانی، محمد، نقش بازاریابی در تولید و فروش، تهران، ماهنامه زمینه، ابان ماه 1372.
بلوریان تهرانی، محمد بازاریابی و مدیریت بازار، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی 1376 .
بیگدلو مهدی " سیستم های اطلاعات تجاری " ماهنامه تدبیر( 1383) ، سال پانزدهم ، شماره 150.
بهرامی، ایرج، بازاریابی در بازرگانی پیشرفته، تهران: انتشارات پیشبرد ، 1369.
جعفری ، سید حسن، بررسی مهمترین علل تمایل مصرف کنندگان تهران بزرگ در انتخاب و خرید.
جمشیدیان مهدی ، بهروز جوزی نجف آبادی ، بررسی نقش سیستم های اطلاعات بازاریابی در فرآیند تدوین استراتژی، 1386.
حجی، رسول، بررسی مدلهای موجودی با توجه به متغیر بودن قیمت واحد محصول، کارشناسی ارشد،دانشگاه صنعتی شریف، 1376.
حسینی کیا، سید تقی، نقش بازاریابی در موفقیت نامزدهای انتخابات، ماهنامه تخصصی بازاریابی، شماره ششم، اردیبهشت 1379.
خدادحسینی، حمید، مشتری گرایی راهی بسوی موفقیت، ماهنامه تخصصی بازاریابی، شماره هفتم،مرداد 1379.
شاهمرادی، بیژن، پژوهشهای بازار و روشهای آن، ماهنامه صنعت و مطبوعات، شماره 13 و 14 ، اسفند.
رابرت سایمونز؛ ترجمه مجتبی اسدی ، نظام های کنترل و سنجش عملکرد(1385)
رضائیان علی، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها، انتشارات دانشگاه تهران، 1373.
روستا، احمد ، ونوس داور ، ابراهیمی، عبدالحمید ، مدیریت بازاریابی ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، سمت1375 ، تهران 1383.
ذاکری، بتول، روشهای ساخت یافته تجزیه و تحلیل طراحی سیستمهای اطلاعاتی - سازمان مدیریت. صنعتی، جلد اول، 1372.
شافعی رضا ، مطالعه نقش سیستمهای اطلاعات بازاریابی(MKIS) در پشتیبانی از مدیران در سازمانها .
صادقی، محمد رضا، بررسی عوامل موثر در کاهش ظرفیت تولید(راندمان تولید) در واحد های صنعتی استان سمنان ، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد سمنان .
علی احمدی، علی رضا، طراحی مدل قیمت گذاری محصول سیمان کشور، کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، 1375.
فیلیپ کاتلر، گری آرمسترانگ: ترجمه بهمن فروزنده، اصول بازاریابی، اصفهان، آترپات کتاب، چاپ اول، 1377 و 1376.
لک نژادی، ابراهیمی، تحقیقات بازاریابی، چاپ دوم، تهران: انتشارات مدرسه عالی بازرگانی سابق 1355.
مرادخانی بریار، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر روی عملکرد ، 1388.
موذن چهارسوقی سیامک، بررسی نقش سیستم های اطلاعات بازاریابی در صنعت خودرو، ماهنامه سازه گستر، شماره، آبانماه 1385.
ونوس داور و دیگران، تحقیقات بازاریابی، تهران: انتشارات سمت ، 1375.
ونوس، ابراهیمی، روستا، تحقیقات بازاریابی با نگرش کاربردی تهران، انتشارات سمت، 1386.
Albert, M, and Nora, l. (2008). "Market Orientation and Business Economic Performance a Mediated Model, Department ofPsychology", University of Barcelona, Barcelona, 14 (3), 284-299.
Alfred, M. (1997), "Market Orientation and Performance: The Moderating Effects of Product and Customer Differentiation", Journal of Business & Industrial Marketing, 12 (5), 276-296.
Ashill j Nicholas jobber David Marketing information system (MKIS) Design Charateristics: preliminary Finding and future Research Directions working Paper ANZMAC 2000 visionary Marketing for the 21 th Century.
Ashill J Nicholas, Jobber David "Marketing Information System (MKIS) Design Charateristics: Preliminary Finding and Future Research Directions " Working Paper, ANZMAC 2000 Visionary Marketing for the 21 Century
Binayee B Surya " Marketing Information System: An overview of agriculture marketing systems in South Asia" Marketing System Development ,paper working (2005) , NWFPs in Lao PDR
Bootee, Jonathan. & Ann Mathews. (1999), " “Saying is one thing; doing is another”: the role of observation in marketing research", Qualitative Market Research: An International Journal, MCB UP Ltd, Vol. 2 No.1, pp. 15-21.
Chow, C.W., Ganulin, D., Haddad, K. and Williamson, J. (1998), “The Balanced
Scorecard: a Potent tool for Energizing and Focusing Health-care Organization
Management”, Journal of Health-Care Management, Vol. 43 No. 3, pp. 63-80
Christo pher Barnatt, Management Strantegy and Inf. Technology Thompson , Business 1996.
Colin Egan & Mic haelj. Thomas. Strategic Marketing, the charted Institue of Marketing 1988.
Cohen , William A: The Practice of Marketing Management : 2nd ed New York : Macrrilan , 1991 , chap 4. Laksitamas Prin " Marketing Information System Project for Automobile Distributorship"New Zealand Qualifications Authority , (2004) 2951 version 3u16-Oct-3 4 of 51
Hart, Susan J., John R. Webb, & Marian V. Jones. (1994), "Export Marketing Research and the Effect of Export Experience in Industrial Sees", International Marketing Review, MCB UP Ltd, Vol. 11 No. 6, pp. 4-22.
kolter , Philip and ray Armstron , Marketin and ntroduction , 2 nd ed, New Jersy , En lewood ciliffs , prentice Hall , nc , 1990 , Chap 4.
Kolter , Philip and Gray Armstrong , Marketing and Introduction , 2 nd ed , New Jersy ,Englewood ciliffs , prentice Hall Inc , 1990 , Chap 4
Kolter , Philip , Marketing Management : Analysis , Planning Implementation and Control 8 th ed. New Jersy Englewood Cliffs Prentice Hall , Inc , 1994 chap 5.
Laksitamas Prin Marketing information system Project for Automobile Distributorship New Zealand Qualifications Authority 2004) 2951 version 3 u16 – Oct- 3 4 of 51.
Levy, Deborah S. (1995), "Modern marketing research techniques and the property professional", Property Management, MCB UP Ltd, Vol. 13 No. 3, pp. 33-40.
Lorenzon Antonio van Baalen peter , pilotti Luciano Mar keting knowledge Management in strategic Adoption of a CRM solusions: Global Supports and Applications in Europe Working Paper (2005) n.3- Gennaio.
Mangaliso , M The strategic usefulness of management information as perceived by middle managers journal of Management (1995) 21 , pp.231-250.
Malhotra, Marsh K. & Mark Peterson. (2001), " Marketing research in the new millennium: emerging issues and trends", Marketing Intelligence & Planning, MCB UP Ltd, Vol. 19 No. 4, pp. 216-232
Mangaliso, M.,"The strategic usefulness of management information as perceived by middle managers", Journal of Management, (1995), 21, pp. 231-250.
MC-Graw , Basic Marketiing Research , The Dryden Press 1988
McDonald, Heath. & Stewart Adam. (2003), " A comparison of online and postal data collection methods in marketing research", Marketing Intelligence & Planning, MCB UP Ltd, Vol. 21 No. 2, pp. 85-95.
Mc- Graw , Basic Marketing Management , Analysis , Planning , Implentation and Control , 8the ed , New jersey , Englewood cliffs , Prentice- Hall , Inc 1994 chap S.
Mc Carthy , E Jermo and Jr. William D. Perreault: Eseentials of Marleting : 5 th ed. Homewood, IIIinoid: Richard D. Irwin Inc, 1991 , chap 5.__
P. Kotler "Marketing Management: Analysis, Planning, and Control", 9th ed., Prentice-Hall, (1997) Upper Saddle River, NJ
Reynolds, Nina L. (2000), " Benchmarking international marketing research
practice in UK agencies – Preliminary evidence", Benchmarking: An
International Journal, MCB UP Ltd, Vol. 7 No. 5, pp. 343-359
Samuel Craig, C., & Susan P. Douglas. (2001), "Conducting international
marketing research in the twenty-first century", International Marketing
Review, MCB UP Ltd, Vol. 18 No. 1, pp. 80-90
San- Hsing , Ming- Hsiung"Marketing Information Systems in the Top U.S. Companies"Information & Management, 28(1), 1995, 13-3
Tsu Wee Tan, Thomas. & Afar U. Ahmed. (1999), "Managing market
intelligence: an Asian marketing research perspective", Marketing Intelligence
& Planning, MCB UP Ltd, Vol. 17 No. 6, pp. 298-306.
Wayne Mitchell, Vincent. & Rachel Davies. (1995), "Does marketing research
encourage the development of frivolous products?", Marketing Intelligence &
Planning, MCB UP Ltd, Vol. 13 No. 1, pp. 28-34.
Marketing Research
WINER R.S., “A framework for customer relationship management”. California Management Review (2001) 43(4): 89–107.
Wright, M. and Ashill, N, "A New Approach to Marketing Information Systems", European Journal of Marketin ((1998) 32, pp. 125-144