پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی صنایع گرایش صنایع- صنایع
اسفند 90
چکیده
امروزه با توجه به پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها، تنوعطلبی مشتریان و افزایش رقابت،سازمانها برای بقا نیاز به به بهبود فرآیندهای داخلی خود دارند. جلب رضایت مشتریان همزمان با مدیریت هزینه نهایی، سازمانها را بر آن داشته است تا تعامل بیشتری با تأمینکنندگان خود داشته باشند و کیفیت تولید قطعات اولیه را تحت نظر داشته باشند. علاوه بر آن در شرایطی که خریداران تنها به منافع خود بیندیشند نمیتوانند انتظار روابط بلند مدت و رشد دهندهای با تأمینکنندگان داشته باشند. بنابراین لزوم توجه به منافع کل اعضای زنجیره تأمین و تمرکز روی سیاست برنده- برنده برای سازمانها و تأمینکنندگان بیش از پیش احساس میشود.
در این تحقیق شرایطی مد نظر است که یک خریدار در نظر دارد قطعهای را از چند تأمینکننده تأمین کند ولی با توجه به اینکه همواره درصدی از اقلام دریافت شده معیوب هستند و پذیرش یا رد آنها روی روابط بلند مدت تأمینکننده و خریدار تأثیرگذار است، تصمیمگیری در این خصوص اهمیت خاصی دارد. در این تحقیق چند روش تصمیمگیری مختلف در خصوص اقلام معیوب معرفی شده و مدلسازی بر اساس راههای مختلف برخورد با این اقلام معیوب انجام میشود،که نهایتاً منجر به انتخاب بهترین روش تصمیمگیری با این اقلام معیوب خواهد شد.
کلمات کلیدی:
انتخاب تأمینکننده، هماهنگی در زنجیره تأمین، برخورد با اقلام معیوب، منافع مشترک
فصل 1:
فصل1 مقدمه
مقدمه
عنوان این پایاننامه "تخصیص سفارش به تأمینکنندگان به کمک الگوریتمهای متاهیوریستیک در شرکت صنایع برق زاویر" است.
با گذر زمان، سازمانها شاهد تغییرات وسیع جهانی به خاطر پیشرفت در تکنولوژی، جهانیشدن بازارها، تنوعطلبی مشتریان و غیره بودهاند و با افزایش تعداد رقبا در سطح جهانی، برای باقیماندن در صحنهی رقابت سعی در بهبود بخشیدن به فرایندهای درونی خود داشتهاند.
سازمانها دریافتهاند که برای موفقیت و بقای بلندمدت در بازار جهانی باید در مدیریت همهی سازمانهایی که ورودیهای سازمان (به شکل مستقیم یا غیرمستقیم) را تأمین میکنند و همهی سازمانهایی که تحویل و ارایهی خدمات پس از فروش به مشتری را برعهده دارند مشارکت داشته باشند و چنین نگرشی باعث پیدایش نظریهی زنجیرهی تأمین[1] شده است.
"بطور کلی زنجیرهی تأمین، زنجیرهای است که همهی فعالیتهای مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد از مرحلهی تهیهی مادهی اولیه تا مرحلهی تحویل کالاهای نهایی به مشتری را در بر میگیرد و در کنار جریان مواد، جریان اطلاعات و جریان منابع مالی هم برقرار خواهد بود"[1].
با توجه به چرخهی کوتاه عمر محصول، سازمانها باید همواره جلوتر از مشتریان حرکت کنند و محصول جدید و با کیفیتی را ارایه کنند و همزمان هزینههای خود را کاهش دهند تا آستانهی سود بیشتری داشته باشند. در اغلب صنایع هزینهی مواد خام و قطعات مورد استفاده، بخش عمدهی هزینههای محصول را تشکیل میدهد که در برخی از موارد این سهم میتواند تا 70% باشد و حتی در سازمانهای دارای تکنولوژی بالا تا بیش از 80% از هزینهی کل محصول مربوط به هزینهی مواد و خدمات خریداری شده است. بنابراین تصمیمهای مرتبط با استراتژیها و عملیات خرید، نقش مهمی در سود سازمان ایفا میکند و تصمیمگیری برای انتخاب صحیح تأمینکنندگان اهمیت بیشتری یافته و انتخاب تأمینکنندهی مناسب به عنوان مهمترین فعالیت بخش خرید مورد توجه قرار گرفته است.
از سوی دیگر، در یک زنجیره تأمین کارا هماهنگی بین تصمیمهای اجزای مختلف زنجیره نقش اساسی در پیشبرد اهداف زنجیره دارد. در واقع نمیتوان مدیریت زنجیره تأمین را مطرح کرد اما انتظار داشت هر یک از اجزا مانند گذشته تصمیمگیریهای خود را صرفاً براساس منافع سازمان خود اتخاذ نمایند. تفکر برنده- برنده باید بر تمام تصمیمهای اجزا حاکم باشد. بنابراین مفهوم هماهنگی در زنجیره تأمین امروزه به یکی از موضوعات مهم و کلیدی در طراحی و مدیریت زنجیره تأمین تبدیل شده است.
شرکا در یک زنجیره تأمین که شامل تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان هستند، نمیتوانند بدون در نظر گرفتن منافع یکدیگر فقط در پی حداکثر کردن سود و منافع خود باشند. در این صورت دیگر زنجیره تأمین معنای واقعی خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که موضوع هماهنگی فرایندهای کسب و کار بین اعضای یک شبکه برای بهبود عملکرد و کارایی شبکه به یکی از مباحث مهم زنجیره تأمین تبدیل شده است.
بهطور کلی هدف این تحقیق کمک به خریدار در انتخاب تأمینکنندگان و تخصیص سفارش به آنها است بهشکلی که مناسبترین هزینه به سازمان تحمیل شود و در عین حال منافع تأمینکننده مدنظر قرار گیرد و منافع کل زنجیره همزمان بهینه شود.
این تحقیق بهصورت مطالعه موردی بوده و شرکت مورد مطالعه یک شرکت تولیدکننده کلید فیوز تابلو برق است.
بهطور کلی در فرایند انتخاب تأمینکننده باید به سه سئوال اصلی پاسخ داده شود:
هدف سفارش دادن چه قطعهای است؟
به چند تأمینکننده و به هر کدام چه مقدار سفارش داده شود؟
در کدام دوره سفارش دریافت شود؟
فرایند ارزیابی و انتخاب تأمینکننده از نظر محققان مختلف شامل مراحل متفاوتی است که عبارتند از:
تعریف مسأله
فرمولهکردن معیار (ها)
پیشارزیابی[2] تأمینکنندگان مناسب
انتخاب نهایی[3]
در این تحقیق منظور ما از انتخاب، انتخاب نهایی خواهد بود.
مطالعات پیشین در زمینه انتخاب تأمینکننده را به طور کلی در دسته های زیر میتوان طبقهبندی کرد:
تکمنبعی بودن یا چند منبعی بودن
تک هدفه یا چند هدفه بودن
تک محصولی یا چند محصولی بودن
تک دورهای یا چند دورهای بودن
وجود یا عدم وجود استراتژی تخفیف
قطعی یا غیرقطعی بودن
برای مدل سازی مسأله انتخاب تأمین کننده، از روش های مختلفی استفاه شده است که متداول ترین آنها استفاده از برنامهریزی ریاضی است. برنامهریزی ریاضی به تصمیمگیرنده کمک میکند تا مسألهی تصمیم را بر حسب تابع هدف ریاضی فرموله کرده و از طریق تغییر مقادیر متغیرها به اهداف مورد نظر برسد.
بسیاری از نویسندگان از مدلهای تک هدفه همچون برنامهریزی عدد صحیح و یا خطی استفاده کردهاند. در اکثر مدلها هزینه را به عنوان تابع هدف در نظر گرفتهاند و سایر معیارها (کیفیت، ظرفیت، زمان تحویل و غیره ) را به عنوان محدودیت در نظر گرفتهاند. دو نقص عمدهی روشهای برنامهریزی ریاضی این است که معیارها با وزن مساوی در محدودیتها قرار میگیرند و دیگر اینکه معمولاً معیارهای کمی را در نظر میگیرند. برخی از محققین از برنامهریزی ریاضی خطی چند هدفه و یا آرمانی استفاده کردهاند. با توجه به اینکه محدودیتهای مختلف از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند برای لحاظ کردن این اهمیت در مدلسازی، استفاده از روشهای وزندهی مانند TOPSIS و AHP مورد توجه قرار گرفته است.
در تحقیقات اولیه این حوزه، تنها هزینه های خرید لحاظ میشده است ولی با گذر زمان هزینههای انبارداری، سفارشدهی، حملونقل و بازرسی هم مدنظر قرار گرفتهاند.
لحاظ کردن انواع مدلهای تخفیف در هزینهها، هزینههای جریمه به خاطر کیفیت نامطلوب یا تأخیر در تحویل از گسترشهای بعدی این حوزه بوده است.
برای پوشش دادن شرایطی که قیمتها با رفتار تصادفی در طول زمان بهطور متناوب تغییر میکنند به استفاده از برنامهریزی خطی و برنامهریزی دینامیک توجه شده است. برای نزدیک شدن مدلها به شرایط دنیای واقعی اخیراً با استفاده از مدلهای احتمالی و فازی عدمقطعیت پارامترها نیز در مدلها لحاظ میشود.
در ادبیات انتخاب تأمینکننده استفاده از سیستمهای برپایه استدلال هم جای خود را باز نمودهاند، سیستمهای مذکور در دستهی رویکردهای مشهور به هوش مصنوعی قرار میگیرند. اساساً این سیستمها این قابلیت را دارند که به مرور زمان توسط یک متخصص و یا با استفاده از دادههای تاریخی حالت یادگیری داشته باشند. افراد غیر متخصصی که با موارد مشابه در تصمیمگیریها مواجه میشوند میتوانند از آن مشاوره بگیرند.
در اکثر مطالعات صورت گرفته در حوزه انتخاب تأمین کننده تنها به منافع خریدار توجه میشود و هدف برآورده کردن نیاز خریدار است. با توجه به بازار رقابتی موجود، به تأمینکنندههای مختلف برای جلب نظر خریدار و انتخاب شدن از سوی او شرایط دشواری تحمیل میشود و بنابراین تأمینکننده برای اینکه حاشیه سودی برای خود داشته باشد از شرایط کیفی محصول میکاهد و این مسأله به نفع خریدار هم نخواهد بود. در واقع شرکا در یک زنجیره تأمین نمیتوانند بدون در نظر گرفتن منافع یکدیگر، فقط در پی حداکثر کردن سود و منافع خود باشند. بنابراین بهتر است هزینههای کل شبکه مینیمم شود تا هم تأمینکننده و هم خریدار از محاسن آن بهرهمند شوند. امروزه برای پوشش دادن این مسأله مدلهایی بر اساس مسأله هماهنگی خریدار و تأمینکننده جای خود را در ادبیات باز نمودهاند.
در خصوص مدلهای برنامهریزی ریاضی استفاده از بستههای نرمافزاری مانند Lingo، Gams، Excel Solver برای حل گسترش یافته است. اگر مسأله از نوع NP-Hard باشد، تابع هدف محدب نباشد یا استفاده از بستههای نرمافزاری برای رسیدن به جواب زمانبر باشد از الگوریتمهای فراابتکاری استفاده میشود، همچنین برخی از محققان روشهایی ابتکاری را برای حل مدلهای خود معرفی میکنند.
معمولاً در زنجیرهی تأمین خریداران نسبت به تأمینکنندگان قدرت بیشتری دارند و تأمینکنندگان برای فروش قطعات خود سعی در کاهش قیمت نهایی خواهند داشت که این امر روی کیفیت نهایی قطعات تأثیرگذار خواهد بود و قطعات با کیفیت کم، محصولات نهایی بیکیفیتی را ارائه خواهند داد و بقا در بازار رقابتی را با مشکل مواجه خواهند ساخت. از طرفی تأمینکننده مورد نظر هم که برای کسب نظر مساعد خریدار و انتخاب شدن از سوی او کمترین قیمت ممکن را پیشنهاد داده، با گذر زمان از عهده مخارج خود بر نیامده و متضرر شده مجبور به متوقف کردن فعالیت خود خواهد شد.
بنابراین تنها توجه کردن به منافع خریدار در بلند مدت به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود. امروزه سازمانها برای موفقیت در بازار رقابتی سیاست برنده- برنده را اتخاذ نموده و با مدنظر قرار دادن کل هزینههای زنجیره تأمین (نه تنها هزینههای خریدار) به کاهش هزینههای یکدیگر کمک نموده و به بهبود عملکرد یکدیگر کمک مینمایند و بدین ترتیب روابط بلند مدتی با هم خواهند داشت و از مزایای این سیاست بهرهمند میشوند.
یکی از مشکلات موجود مطلوب نبودن کیفیت همه قطعات ارائه شده است. اگر خریدار تنها به منافع خود بیندیشد این قطعات را مرجوع نموده و هزینههای حملونقل را به تأمینکننده تحمیل مینماید و ارتباط خریدار و تأمینکننده پایان خواهد یافت. یافتن یک تأمینکننده مناسب، تفهیم انتظارات و غیره هزینه و زمان زیادی را از خریدار خواهد گرفت.
تصمیمگیری در خصوص نحوه برخورد مناسب با این اقلام به شکلی که به نفع طرفین باشد در این تحقیق مد نظر ما خواهد بود.
در این تحقیق ما قصد داریم مدلی را ارائه دهیم که بهطور همزمان منافع خریدار و تأمینکننده را مدنظر قرار دهد. همانطور که میدانیم همواره درصدی از قطعات دریافت شده از تأمینکنندگان از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند. مرجوع کردن این قطعات یا تعمیر و استفاده از آنها میتواند از جمله برخوردهای خریدار در خصوص این اقلام باشد. با توجه به اینکه ما قصد داریم منافع خریدار و تأمینکننده را همزمان بهینه کنیم تصمیمگیری در خصوص این اقلام نقش تعیین کنندهای روی هزینههای دو طرف و روابط آینده آنها خواهد داشت.
بنابراین یکی از نوآوریهای این تحقیق لحاظ نمودن روشهای مختلف برخورد با اقلام معیوب و یافتن ترکیب بهینهای از این روشها به صورتی که منافع خریدار و تأمینکننده همزمان بهینه شود خواهد بود.
ساختار پایاننامه
این پایاننامه در قالب 6 فصل زیر تدوین شده است:
در فصل 2 مروری بر ادبیات حوزهی انتخاب تأمینکننده و مدلهای هماهنگی در زنجیره تأمین انجام میشود.
در فصل 3 مدل نهایی برای این تحقیق معرفی میشود و سپس با در نظر گرفتن اقلام معیوب که نوع آوری ما در این مسأله است مدل را بازنویسی میکنیم.
در فصل 4 متدولوژی حل مسأله به کمک الگوریتم ژنتیک تشریح میشود و سپس با معرفی نرم افرار مطلب و پیاده سازی مدل در آن به حل مدل میپردازیم.
در فصل 5 به معرفی شرکت صنایع برق زاویر و مطالعه موردی در آن شرکت می پردازیم و مسأله را با نرم افزار Lingo و الگوریتم ژنتیک حل میکنیم.
در فصل 6 نتیجه گیری و مطالعات آینده را بیان میکنیم.
فصل 2:
فصل2 مرور ادبیات موضوع
2-1-
منابع مورد استفاده در راستای این پایاننامه تحت عنوان "تخصیص سفارش به تأمینکنندگان به کمک الگوریتمهای متاهیوریستیک در شرکت صنایع برق زاویر" از مجلات معتبر علمی، کتابها، پایاننامهها و مقالات منتشر شده در کنفرانسهای علمی هستند.
در این تحقیق صرفاً مقالات فارسی و انگلیسی مورد توجه بودهاند و مقالات منتشر شده به سایر زبانها یا مقالات منتشر شده در مجلات حرفهای غیر معتبر مورد استفاده قرار نگرفتهاست.
کلید واژههای اصلی برای جستجو در بانکهای اطلاعاتی اعم از سایتهای Irandoc و Sciecedirect عبارتند از: "انتخاب تأمینکننده"، "انتخاب شریک"، "ارزیابی و انتخاب تأمینکننده"، "هماهنگی خریدار و تأمینکننده"، "ارتباط خریدار و تأمینکننده" و "اندازه انباشته" هستند.
برای یافتن مباحث تحقیقاتی جدید، مقالاتی با کلید واژههای: مرور ادبیات زنجیره تأمین" و "تحقیقات آتی در زنجیره تأمین" مورد بررسی قرار گرفتهاند.
2-2-
"نیاز به تأمین کالا و خدمات تقریباً همزمان با پیدایش شرکتها و سازمانها شکل گرفت. در ابتدا شرکتها بدون برنامهی قبلی کالاها و خدمات مورد نیاز خود را تأمین میکردند. در دههی 30 میلادی، تئوریهای تقسیم کارِ آدام اسمیت سازمانهایی را ایجاد کرد که وظیفهای عمل میکردند. تجمیع وظایف کاری در قالب یک واحد سازمانی، مزیت تمرکز در مهارت و تخصص را بوجود آورد و منجر به پیدایش ساختارهای سازمانی وظیفهای کنونی شد" [1].
مراجع
[1] مهدی غضنفری. فتح اله م. "نگرشی جامع بر مدیریت زنجیره تأمین"، 1386،چاپ اول، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
[2]
Ghobadian A, A.S, Kiss T, A computerized vendor rating system 1993.
[3]
Ghodsypour, S.H. and C. O'Brien, The total cost of logistics in supplier selection, under conditions of multiple sourcing, multiple criteria and capacity constraint. International Journal of Production Economics, 2001. 73(1): p. 15-27.
[4]
Aissaoui, N.M. Haouari, and Hassini E, Supplier selection and order lot sizing modeling: A review. Computers & Operations Research, 2007. 34(12): p. 3516-3540.
[5]
Moore, D.L. and Fearon H.E, Computer-assisted decision-making in purchasing. Journal of Purchasing, 1973. 9(4): p. 5-25.
[6]
Kingsman, B.G, Purchasing raw materials with uncertain fluctuating prices. European Journal of Operational Research, 1986. 25(3): p. 358-372.
[7]
Weber, C.A, Current J.R, and Benton W.C, Vendor selection criteria and methods. European Journal of Operational Research, 1991. 50(1): p. 2-18.
[8]
Holt, G.D, Which contractor selection methodology? International Journal of Project Management, 1998. 16(3): p. 153-164.
[9]
Degraeve .Z , Labro E, and Roodhooft.F, An evaluation of vendor selection models from a total cost of ownership perspective. European Journal of Operational Research, 2000. 125(1): p. 34-58.
[10]
de Boer. L , Labro E, and Morlacchi. P, A review of methods supporting supplier selection. European Journal of Purchasing & Supply Management, 7(2): p. 75-89, 2001.
[11]
Ho, W., X. Xu, and Dey P.K., Multi-criteria decision making approaches for supplier evaluation and selection: A literature review. European Journal of Operational Research. 202(1): p. 16-24,2002.
[12]
Monczka, R.M., Giunipero L.C., and Reck R.F., Perceived importance of supplier information. Journal of Purchasing and Materials Management, 1981. 17(1): p. 21-9.
[13]
De Boer, L. and L.L.M. Van der Wegen, Practice and promise of formal supplier selection: a study of four empirical cases. Journal of Purchasing and Supply Management, 2003. 9(3): p. 109-118.
[14]
Sonmat, M., Review and critique of supplier selection process and practices. 2006.
[15] م کاظمی، ح زاهدی. "انتخاب تأمینکنندگان مدلها و معیارها"، چاپ اول. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 1388.
[16]
Narasimhan, R., An analytical approach to supplier selection. Journal of Purchasing and Materials Management, 1983. 19(4): p. 27-32.
[17]
Timmerman, E., An approach to vendor performance evaluation. 1987.
[18]
Hinkle, C.L., Robinson P.J., and Green P.E, Vendor evaluation using cluster analysis. Journal of Purchasing, 1969. 5(3): p. 49–58.
[19]
Charnes, Cooper W. W and A, Management models and industrial applications of linear programming. Management Science, 1957. 4(1): p. 38-91.
[20]
Weber, C.A. and Ellram L.M., Supplier Selection Using Multi—objective Programming. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 1993. 23(2): p. 3-14.
[21]
Weber, C.A. and DesaA. i, Determination of paths to vendor market efficiency using parallel coordinates representation: A negotiation tool for buyers. European Journal of Operational Research, 1996. 90(1): p. 142-155.
[22]
Talluri, S. and Narasimhan R., Vendor evaluation with performance variability: A max-min approach. European Journal of Operational Research, 2003. 146(3): p. 543-552.
[23]
Roodhooft, Konings F and J, Vendor selection and evaluation an Activity Based Costing approach. European Journal of Operational Research, 1997. 96(1): p. 97-102.
[24]
Benton, Park W.C. and S., A classification of literature on determining the lot size under quantity discounts. European Journal of Operational Research, 1996. 92(2): p. 219-238.
[25]
Wind, . Robinson Y and P.J, The determinants of vendor selection: the evaluation function approach. Journal of Purchasing and Materials Management, 1968. 4(3): p. 29-41.
[26]
Zenz, Thompson G.J. and G.H., Purchasing and the Management of Materials. 1987: Wiley New York, NY.
[27]
Hong Hayya, J.-D. and J.C., Just-In-Time purchasing: Single or multiple sourcing? International Journal of Production Economics, 1992. 27(2): p. 175-181.
[28]
Mendoza, A., Effective methodologies for supplier selection and order quantity allocation. 2007.
[29]
Gaballa, A.A., Minimum cost allocation of tenders. Operational Research Quarterly, 1974. 25(3): p. 389-398.
[30]
Current ,Weber J. and C., Application of facility location modeling constructs to vendor selection problems. European Journal of Operational Research, 1994. 76(3): p. 387-392.
[31]
Sadrian, Yoon A.A. and Y.S., A procurement decision support system in business volume discount environments. Operations Research, 1994. 42(1): p. 14-23.
[32]
Hong, G.H., et al., An effective supplier selection method for constructing a competitive supply-relationship. Expert Systems With Applications, 2005. 28(4): p. 629-639.
[33]
Anthony, Buffa T.F. and F.P., Strategic purchase scheduling. Journal of Purchasing and Materials Management, 1977. 13(3): p. 27-31.
[34]
Pan, A.C., Allocation of order quantity among suppliers. Journal of Purchasing and Materials Management, 1989. 25(3): p. 36-39.
[35]
Chaudhry ,Forst S.S., F.G., and Zydiak J.L., Vendor selection with price breaks. European Journal of Operational Research, 1993. 70(1): p. 52-66.
[36]
Das, C. and R. Tyagi, Wholesaler: a decision support system for wholesale procurement and distribution. International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 1994. 24: p. 4-4.
[37]
Bender, P.S., et al., Improving purchasing productivity at IBM with a normative decision support system. Interfaces, 1985: p. 106-115.
[38]
Narasimhan, R. and L.K. Stoynoff, Optimizing aggregate procurement allocation decisions. Journal of Purchasing and Materials Management, 1986. 22(1): p. 23-30.
[39]
Turner, I., An independent system for the evaluation of contract tenders. Journal of the Operational Research Society, 1988. 39(6): p. 551-561.
[40]
Rosenthal, E.C., Zydiak J.L., and Chaudhry S.S., Vendor Selection with Bundling. Decision Sciences, 2007. 26(1): p. 35-48.
[41]
Ghodsypour, O'Brien S.H. and C. An integrated method using the analytical hierarchy process with goal programming for multiple sourcing with discounted prices. 1997.
[42]
Lee, E.K., S. Ha, and Kim S.K., Supplier selection and management system considering relationships in supply chain management. IEEE Transactions on Engineering Management, 2001. 48(3): p. 307-318.
[43]
Dogan, I. and Sahin U, Supplier selection using activity-based costing and fuzzy present-worth techniques. Logistics Information Management, 2003. 16(6): p. 420-426.
[44]
Basnet, Leung C. and J.M.Y., Inventory lot-sizing with supplier selection. Computers & Operations Research, 2005. 32(1): p. 1-14.
[45]
Liao, Rittscher Z. and J., Integration of supplier selection, procurement lot sizing and carrier selection under dynamic demand conditions. International Journal of Production Economics, 2007. 107(2): p. 502-510.
[46]
Lorin Robert, C., Case-Based Reasoning Systems in Purchasing: Applications and Development. The Journal of Supply Chain Management, 1997. 33(1): p. 32-39.
[47]
Choy ,Lee K.L. and W.B., A generic supplier management tool for outsourcing manufacturing. Supply Chain Management: An International Journal, 2003. 8(2): p. 140-154.
[48]
McIvor, Humphreys R.T. and P.K., A case-based reasoning approach to the make or buy decision. Integrated Manufacturing Systems, 2000. 11(5): p. 295-310.
[49]
Zhao, Yu K. and X., A case based reasoning approach on supplier selection in petroleum enterprises. Expert Systems With Applications. 38(6): p. 6839-6847.
[50]
Fabian, T., et al., Purchasing raw material on a fluctuating market. Operations Research, 1959: p. 107-122.
[51]
Morris, W.T., Some analysis of purchasing policy. Management Science, 1959. 5(4): p. 443-452.
[52]
Golabi, K., Optimal inventory policies when ordering prices are random. Operations Research, 1985. 33(3): p. 575-588.
[53]
Polatoglu, Sahin H. and I., Optimal procurement policies under price-dependent demand. International Journal of Production Economics, 2000. 65(2): p. 141-171.
[54]
Kumar, M., Vrat P., and Shankar R., A fuzzy goal programming approach for vendor selection problem in a supply chain. Computers & Industrial Engineering, 2004. 46(1): p. 69-85.
[55] ا عمید, "ارائه مدل کمی برای ارتباط خریدار – تامین کننده در زنجیره تامین," پایان نامه دکترای مهندسی صنایع, 1384.
[56] غ مقدم، "ارائه مدل فازی چند هدفه برای انتخاب تأمین کننده در زنجیره تأمین،" پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر، 1386.
[57]
Zarandi, Saghiri M.H.F. and S.. A comprehensive fuzzy multi-objective model for supplier selection process. 2003.
[58]
Amid, A., Ghodsypour S.H., and O'Brien C., A weighted additive fuzzy multiobjective model for the supplier selection problem under price breaks in a supply Chain. International Journal of Production Economics, 2009. 121(2): p. 323-332.
[59]
Amid, A., Ghodsypour S.H., and O'Brien C., A weighted max-min model for fuzzy multi-objective supplier selection in a supply chain. International Journal of Production Economics. 2008.131(1): p. 139-145.
[60]
Sodhi, Tang M.M.S. and C.S., Modeling supply-chain planning under demand uncertainty using stochastic programming: A survey motivated by asset-liability management. International Journal of Production Economics, 2009. 121(2): p. 728-738.
[61]
Dey, Chakraborty O. and D., Fuzzy periodic review system with fuzzy random variable demand. European Journal of Operational Research, 2009. 198(1): p. 113-120.
[62]
Li, C.L., Hsu V.N., and Xiao W.Q., Dynamic lot sizing with batch ordering and truckload discounts. Operations Research, 2004. 52(4): p. 639-654.
[63]
Awasthi, A., et al., Supplier selection problem for a single manufacturing unit under stochastic demand. International Journal of Production Economics, 2009. 117(1): p. 229-233.
[64] ر جاذمی، مدل سازی مسأله چندهدفه انتخاب تأمین کننده با در نظرگرفتن همزمان منافع خریدار و تأمین کنندگان 1386.
[65]
Yücel, Güneri A. and A.F., A weighted additive fuzzy programming approach for multi-criteria supplier selection. Expert Systems with Applications. 2004.38(5): p. 6281-6286.
[66]
Jolai, F., et al., Integrating fuzzy TOPSIS and multi-period goal programming for purchasing multiple products from multiple suppliers. Journal of Purchasing and Supply Management. 2005.17(1): p. 42-53.
[67]
Partovi, Burton F.Y. and J., An analytical hierarchy approach to facility layout. Computers & Industrial Engineering, 1992. 22(4): p. 447-457.
[68]
Barbarosoglu, Yazgac G. and T., An application of the analytic hierarchy process to the supplier selection problem. Production and Inventory Management Journal, 1997. 38: p. 14-21.
[69]
Nydick, Hill R.L. and R.P., TJsing the Analytic Hierarchy Process to Structure the Supplier Selection Procedure. 1992.
[70]
Yahya, Kingsman S and B, Vendor rating for an entrepreneur development programme: a case study using the analytic hierarchy process method. Journal of the Operational Research Society, 1999. 50(9): p. 916-930.
[71]
Tam, Tummala M.C.Y. and V.M.R., An application of the AHP in vendor selection of a telecommunications system. Omega, 2001. 29(2): p. 171-182.
[72]
Handfield, R., et al., Applying environmental criteria to supplier assessment: A study in the application of the Analytical Hierarchy Process. European Journal of Operational Research, 2002. 141(1): p. 70-87.
[73]
Colombo, Francalanci E. and C., Selecting CRM packages based on architectural, functional, and cost requirements: Empirical validation of a hierarchical ranking model. Requirements Engineering, 2004. 9(3): p. 186-203.
[74]
Masella, Rangone C. and A., A contingent approach to the design of vendor selection systems for different types of co-operative customer/supplier relationships. International Journal of Operations and Production Management, 2000. 20(1): p. 70-84.
[75]
Kilincci, Onal O. and S.A., Fuzzy AHP approach for supplier selection in a washing machine company. Expert Systems with Applications. 2008.38(8): p. 9656-9664.
[76]
Chamodrakas, I., Batis D., and D. Martakos, Supplier selection in electronic marketplaces using satisficing and fuzzy AHP. Expert Systems with Applications. 2010.37(1): p. 490-498.
[77]
Kokangul, Susuz A. and Z., Integrated analytical hierarch process and mathematical programming to supplier selection problem with quantity discount. Applied Mathematical Modelling, 2009. 33(3): p. 1417-1429.
[78]
Liu, F.-H.F. and H.L. Hai, The voting analytic hierarchy process method for selecting supplier. International Journal of Production Economics, 2005. 97(3): p. 308-317.
[79]
Soltanifar, Hosseinzadeh Lotfi M. and F., The voting analytic hierarchy process method for discriminating among efficient decision making units in data envelopment analysis. Computers & Industrial Engineering. 60(4): p. 585-592.
[80]
Goyal, S.K., An integrated inventory model for a single supplier-single customer problem. International Journal of Production Research, 1977. 15(1): p. 107-111.
[81]
Goyal, Gupta S.K. and Y.P., Integrated inventory models: The buyer-vendor coordination. European Journal of Operational Research, 1989. 41(3): p. 261-269.
[82]
Landeros, Lyth R. and D.M., Economic-Lot-Size Models For Cooperative Inter-Organization. Journal of Business Logistics, 1989. 10(2): p. 146-158.
[83]
Bhatnagar, R., Chandra P., and Goyal S.K., Models for multi-plant coordination. European Journal of Operational Research, 1993. 67(2): p. 141-160.
[84]
Thomas, . Griffin D.J. and P.M, Coordinated supply chain management. European Journal of Operational Research, 1996. 94(1): p. 1-15.
[85]
Sarmah, S.P., Acharya D., and Goyal S.K, Buyer vendor coordination models in supply chain management. European Journal of Operational Research, 2006. 175(1): p. 1-15.
[86]
Banerjee, A., A joint economic lot size model for purchaser and vendor. Decision Sciences, 1986. 17(3): p. 292-311.
[87]
Goyal, S.K., A one-vendor multi-buyer integrated inventory model: A comment. European Journal of Operational Research, 1995. 82(1): p. 209-210.
[88]
Huang, C.-K., An integrated vendor-buyer cooperative inventory model for items with imperfect quality. Production Planning & Control, 2002. 13(4): p. 355-361.
[89]
Kevin Weng, Zeng Z. and A.Z., The role of quantity discounts in the presence of heterogeneous buyers. Annals of Operations Research, 2001. 107(1): p. 369-383.
[90]
Sharafali M., C.C.H.,. Some models for understanding the cooperation between the supplier and and -. the buyer. International Journal of Production Research, 2000.38(15).
[91]
Kim, T., Hong Y., and Lee J, Joint economic production allocation and ordering policies in a supply chain consisting of multiple plants and a single retailer. International Journal of Production Research, 2005. 43(17): p. 3619-3632.
[92]
Yung, K.L., et al., Heuristics for joint decisions in production, transportation, and order quantity. Transportation science, 2006. 40(1): p. 99.
[93]
Park, S.S., Kim T., and Hong Y., Production allocation and shipment policies in a multiple-manufacturer–single-retailer supply chain. International journal of systems science, 2006. 37(3): p. 163-171.
[94]
van der Veen, Venugopal J.A.A. and V., Using revenue sharing to create win–win in the video rental supply chain. Journal of the Operational Research Society, 2005. 56(7): p. 757-762.
[95]
Ben-Daya, M., Darwish M., and Ertogral K., The joint economic lot sizing problem: review and extensions. European Journal of Operational Research, 2008. 185(2): p. 726-742.
[96]
Kheljani Gheidar, J., . Ghodsypour S.H, and O’Brien C., Optimizing whole supply chain benefit versus buyer's benefit through supplier selection. International Journal of Production Economics, 2009. 121(2): p. 482-493.
[97] حجی، جزوه درس برنامه ریزی و کنترل موجودی ها.
[98] احمد صادقیه، تحلیل تصمیم گیری با استفاده از الگوریتم ژنتیک. چاپ اول، انتشارات نوین یزد، 1384.
[99]
Gen, M. Syarif and A., Hybrid genetic algorithm for multi-time period production/distribution planning. Computers & Industrial Engineering, 2005. 48(4): p. 799-809.
[100]
Wang, Shu J. and Y.F., Fuzzy decision modeling for supply chain management. Fuzzy Sets and Systems, 2005. 150(1): p. 107-127.
[101]
Zhang, ZhangX.-L. and K.-C., Using genetic algorithm to solve a new multi-period stochastic optimization model. Journal of Computational and Applied Mathematics, 2009. 231(1): p. 114-123.
[102]
Xiong, Rao Y. and S.S., Fuzzy nonlinear programming for mixed-discrete design optimization through hybrid genetic algorithm. Fuzzy Sets and Systems, 2004. 146(2): p. 167-186.
[103]
Zegordi, Nia S.H. and B., A multi-population genetic algorithm for transportation scheduling. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 2009.
[104]
Hop Tabucanon, N.V. and M.T., Adaptive genetic algorithm for lot-sizing problem with self-adjustment operation rate. International Journal of Production Economics, 2005. 98(2): p. 129-135.
[105] واحد برنامه ریزی و تولید صنایع برق زاویر.