تابستان 1390
کارشناسی ارشد
رشته : عمران گرایش : سازه
چکیده :
در این پایاننامه اثر نانوسیلیس بر روی خواص مکانیکی و دوام بتن حاوی الیاف پلیپروپیلن بررسی شد. الیاف پلیپروپیلن مصرفی به طول mm 18 و نسبت طول به قطر mµ 9/0 استفاده گردید. تاثیر الیاف و نانوسیلیس در سه درصد مختلف برای هر کدام در نسبتهای 1/0 ، 2/0 و 3/0 درصد برای الیاف و2 ، 4 و 6 درصد برای نانوسیلیس روی بتن با نسبت آب به سیمان 38/0 مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. در مجموع بیش از 192 نمونه مکعبی و استوانهای براساس استانداردهای ASTM ساخته شد و آزمایشهای مقاومت فشاری، مقاومت کششی غیرمستقیم، آزمایش التراسونیک و مقاومت الکتریکی روی نمونهها انجام پذیرفت.
نتایج حاصل از آزمایشات بیانگر افزایش قابل توجهی در مشخصات مکانیکی و دوام بتن بود. مقاومت فشاری تا 55 درصد و مقاومت کششی تا 25 درصد افزایش یافت. افزایش چشمگیر مقاومت الکتریکی نیز نشان از دوام بالای این نوع بتن داشت.
فصل اول
مقدمه و کلّیات
1-1. مقدمه
امروزه بتن به عنوان یکی از پرمصرفترین مصالح جهان و به عنوان ماده ساختمانی قرن بیست و یکم شناخته شده است. ساخت این ماده مرکب با استفاده از ارزانترین و در دسترسترین مواد ساده از یک سو، انعطافپذیری، خواص مقاومتی و دوام آن از سوی دیگر و نیز استفاده از موادی در ساخت آن که به پاکسازی و کاهش آلودگی محیط زیست کمک مینماید موجب آن شده است که بتن به عنوان مصالح ممتاز مطرح شود]1[. بتن ماده ای است که دارای مقاومت زیاد در فشار بوده و از این رو استفاده از آن برای قطعات تحت فشار مانند ستونها و قوسها بسیار مناسب است. لیکن علیرغم مقاومت فشاری قابل توجه، مقاومت کششی کم و شکنندگی نسبتاً زیاد بتن استفاده از آن را برای قطعاتی که تماماً یا به طور موضعی تحت کشش هستند را محدود مینماید]2[. این عیب اساسی بتن در عمل با مسلح کردن آن با استقرار آرماتورهای فولادی در جهت نیروهای کششی برطرف میگردد. شایان ذکر است که در موارد متعددی جهت این نیروهای کششی به طور دقیق معلوم نیست. همچنین با توجه به اینکه آرماتور بخش کوچکی از مقطع را تشکیل میدهد، تصور اینکه مقطع بتن یک مقطع همگن و ایزوتروپ باشد صحیح نخواهد بود. به منظور ایجاد شرایط ایزوتروپی و کاهش ضعف شکنندگی و تردی بتن تا حد ممکن در چند دهه اخیر استفاده از الیاف نازک و نسبتاً طویل که در تمام حجم بتن پراکنده میشود متداول شده است]3[.
مساله دیگری که اخیراً مورد توجه دانشمندان علم بتن قرار گرفته است استفاده از نانومواد در بتن بوده است. محققان با آزمایشات مختلف به این نتیجه رسیدند که مشخصات بتن حاوی نانو مواد در مقایسه با بتن معمولی تحت تاثیر واکنشهای شیمیایی نانومواد با ذرات سیمان و بلورهای هیدروکسید کلسیم موجود در سیمان، عملکرد ماده مرکب بتنی را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد]4.[
1-2. معرفی بتن الیافی
1-2-1. تعریف: طبق تعریف ACI 544.1R-82 ، بتن ساخته شده از سیمان هیدرولیکی، آب، شن، ماسه و الیاف، بتن مسلح با الیاف یا بتن الیافی نامیده میشود. در بتن الیافی مانند بتن معمولی میتوان از پوزولانها و دیگر مواد مضاعف استفاده کرد. الیاف در شکلها و اندازه های متفاوت، و از جنس فولاد، مواد پلیمری، شیشه و مواد طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد ]5[.
1-2-2. آیین نامههای معتبر بتن الیافی
علاوه بر مطالعات و پژوهشهایی که بصورت مقالات معتبر در مجلات و یا کنفرانسها ارائه گردیده است. آیین نامههای بتن نیز بخشی از قسمتهای خود را به بتن الیافی اختصاص دادهاند. از جمله این آیین نامهها، آیین نامه ACI (انجمن بتن آمریکا) میباشد که با معرفی کمیتهای جداگانه به نام ACI-544 به بررسی مسائل بتن الیافی پرداخته است. این کمیته اولین گزارش را در سال 1973 ارائه نمود و تاکنون این کمیته با چهار گزارش کلی کار خود را افزایش داده است. گزارش های این کمیته با نامهای فرعی 3R,2R,1Rو 4R نامیده میشوند.
در گزارش ACI,544-1R که در سال 1996 ارائه گردید و در سال 1999 بازبینی شد، اطلاعات کاملی از انواع الیاف و خواص آنها و تاثیر آنها بر روی خواص مکانیکی بتن به علاوه آزمایش اندازهگیری طاقت بتن الیافی آمده است. در اصل این گزارش بیشتر به شناسایی انواع الیاف قابل کاربرد در بتن پرداخته و آنها را مقایسه کرده است]6.[
در گزارش ACI,544-2R که در سال 1989 ارائه گردید طریقه انجام آزمایشات و استانداردهای لازم آورده شده است و در مواردی همانند آزمایش ضربه و ... حتی طریقه ساخت دستگاه آزمایش نیز توضیح داده شده است]7[.
در گزارش ACI,544-3R که در سال 1998 ارائه گردید، در مورد طرح اختلاط و مصالح مناسب برای بتن الیافی توضیح داده شده است. در این گزارش روشی برای طرح اختلاط آورده نشده بلکه دو طرح اختلاط مثال زده شده و پیشنهاداتی برای بهتر شدن خواص بتن الیافی آورده شده است. به عنوان مثال هر چه سنگدانه ها در بتن الیافی کوچکتر باشند نقش الیاف در بتن اثرگذارتر خواهد بود و یا اینکه پیشنهاد گردیده که در بتن الیافی در صورت امکان از سیمان بیشتری استفاده گردد]8[.
در گزارش ACI,544-4R که در سال 1988 ارائه گردید. به روشهای طراحی با الیاف فولادی پرداخته شده است. البته نتایج این طراحیها هنوز در ACI- 318 وارد نگردیده است]9[.
از آییننامه های دیگر، آییننامه JSCE [1] ژاپن میباشد که روش اندازهگیری طاقت بتن الیافی که توسط این آییننامه ارائه گردیده از اهمیت بالایی نزد محققین برخوردار است. در ضمن آییننامه RILEM در اروپا نیز گزارشهایی در مورد بتن الیافی منتشر کرده است.]10[.
3. کاربردهای بتن الیافی
بتن مسلح به الیاف را میتوان به تنهایی و یا به همراه بتن مسلح معمولی بکار برد. در مواردی که میتوان بتن الیافی را به تنهایی بکار گرفت، عبارتند از:
کف کارخانه ها، توقفگاهها، جایگاههای بنزین و سالنهای صنعتی
روسازی بتنی بزرگراهها، جاده ها و فرودگاهها
سازه های ضد انفجار و ضد حریق
دیواره ها و کف کانالها
قطعات پیش ساخته
در دیگر مواردی که میتوان بتن مسلح معمولی و یا بتن پیش ساخته به کار برد:
شالوده برای موتورها و ماشینآلات بزرگ، پرسهای بزرگ، ژنراتورهای دیزلی
قطعات مربوط به تونلسازی و حفاری معادن
دیوارهای حفاظتی، پناهگاهها
تیر های پیشتنیده بتنی شمعهای ضربهگیر
موارد استفاده از فراوردههای سیمانی تقویت شده با الیاف گوناگون در جدول 1-1 آورده شده است.
کاربردهای مهم بتن الیافی عبارتند از]11[:
1-3-1. بتن پرتابی(شاتکریت)[2]
یکی از کاربردهای مهم الیاف در بتنپاشی است، بتنپاشی معمولاً برای اجرای لایههای نازک مناسب است. به طور کلی بتن پاشی به دو روش خشک و تر قابل اجراست. در روش خشک پس از اختلاط مصالح خشک، در حین عبور افشانک آب مورد نیاز اضافه میگردد. در روش تر، مخلوط به طور کامل ساخته میشود و سپس در محفظه پمپ دستگاه بتن پاش قرار میگیرد و از طریق لوله به افشانک انتقال مییابد. در عمده شاتکریتهای بتن الیافی از روش خشک استفاده به عمل میآید. از روش تر نیز میتوان استفاده کرد، با این وجود توجه بیشتری جهت توزیع الیاف باید به عمل آید. بیشترین استفاده از بتنپاشی با الیاف در نگهداری زیرزمینها، بویژه دیواره تونلها و معادن، سازه های پوسته ای و تعمیرات سازههای دریایی و کانالهای آب میباشد ]12و13[.
1-3-2. دالهای روی بستر
دالهای روی بستر حاوی الیاف جهت جلوگیری از شکستهای ناشی از بارهای دینامیکی[3] و متمرکز و ترکهای ناشی از بار و غیر آن (مانند حرارت و جمع شدگی) در کف سالنهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند و جایگزین دالهای مسلح به آرماتور در اکثر موارد میشوند. این دالها در روسازی جادهها، پیادهروها، فرودگاهها و بویژه سالنهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. با استفاده از این نوع بتن(بتن الیافی) روسازی فرودگاهها را می توان 25 تا 40 درصد نازکتر از بتن غیر مسلح و با فاصله درزهای اجرایی بیشتر، اجرا کرد.
خستگی خمشی عامل مهمی است که بر عملکرد روسازی اثر میگذارد. اطلاعات موجود نشان میدهد که الیاف، مقاومت بتن را بطور موضعی و کلی در برابر خستگی به نحو قابل ملاحظهای افزایش میدهند]12[.
1-3-3. صنایع نظامی
از بتن مسلح به الیاف در برخی از کشورها در صنایع نظامی استفاده گسترده به عمل میآید. کاربردهای سازه ای آن استفاده از الیاف با و یا بدون تسلیح توسط آرماتورهای معمولی است که در قطعات دالها، دیوارها، کف، تیرها و ستونها انجام میگیرد. نتایج آزمایشها نشان داده است که این گونه قطعات در مقابل انفجار، پخش شدگی و پراکندگی بسیار کمتری در مقایسه با دالهای غیرمسلح به آرماتورهای معمولی ایجاد میکنند]12[.
1-3-4. کف سالنهای صنعتی
به علت خاصیت الیاف در افزایش مقاومت ضربه ای، بتن الیافدار نسبت به بتن معمولی (حدود 5 تا 10 برابر)، توجه عمدهای در ساخت کف سالنهای صنعتی به الیاف معطوف است زیرا تخریب سریع سالنهای صنعتی، بر اثر بارهای دینامیکی و ضربه ماشینآلات و قطعات سنگین، بزرگترین مشکل در این گونه سازه ها به شمار میرود. افزایش مقاومت ضربهای، مقاومت بیشتری را در مقابل تورق و هوازدگی بتن به وجود میآورد]11[.
1-4. مزایا و معایب بتن الیافی
الیافی که به طور تصادفی در سرتاسر بتن پخش شده اند می توانند ترکها و افت های حاصل از جمعشدگی پلاستیک را بطور همزمان کنترل کنند. این مواد ترکیبی (بتن الیافی) مقاومت و ظرفیت جذب انرژی بالایی دارند. به طور کلی الیاف نمیتوانند جایگزین خوبی برای آرماتورهای مرسوم مورد استفاده در سازه های باربر همانند تیرها و ستونها باشند. الیاف و آرماتور هر کدام نقش خود را در تکنولوژی بتن دارند و نمیتوانند جایگزین یکدیگر شوند ولی میتوانند در جاهای زیادی با یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند]12[. هر چند در تنشهای کششی بزرگ الیاف در مقایسه با آرماتورهای فولادی کارآمد نیستند ولی الیاف در کنترل ترکها و جمع شدگی بتن بهتر عمل میکنند. در نتیجه آرماتورهای متداول برای ظرفیت باربری عضو بتنی استفاده میشوند ولی الیاف در کنترل ترکها بسیار موثر هستند.
به علت این تفاوتها کاربردهای بخصوصی برای الیاف وجود دارد که آنها را از آرماتورهای معمول متمایز کردهاست که عبارتند از:
الیاف نقش مسلحکننده اولیه را بازی میکنند کاری که آرماتورهای فولادی نمیتوانند انجام دهند. تراکم الیاف در سازههای پوستهای نازک معمولا میتواند به میزان حداکثر 5 درصد حجمی افزایش یابد که این امر موجب افزایش چشمگیری در طاقت و مقاومت ملات و بتن میشود.
الیاف در سازههایی که بار یا تغییرشکلهای زیادی را به صورت موضعی تحمل میکنند مثل شمعهای پیشساخته، دیوارهای پیشساخته، سازه های مقاوم در برابر انفجار و در تونلها میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.
الیاف در کنترل ترکهایی که بر اثر دما و رطوبت به وجود میآیند از قبیل روسازی راهها و دالها کاربرد دارند.
استفاده از آرماتورهای فولادی و شبکه های سیمی مستلزم مصرف هزینههای غیرضروری جهت نیروی انسانی و مصالح میگردد. با جایگزین کردن توزیع پخش تصادفی الیاف کوتاه جهت مسلح کردن بتن، هزینههای نیروی انسانی و مصالح به طور قابل توجهی کاهش مییابد.
الیاف تغییر شکلهای حاصل از افت پلاستیک و خستگی را کاهش میدهند.
به طور کلی الیاف یک مسلح کننده موثر برای کنترل عرض ترکها و افت حاصل از جمع شدگی میباشند و زمانی که ترکهای ریز توسط الیاف کنترل میگردند از بوجود آمدن ترکهای بزرگ و مسائل بعدی میتوان جلوگیری کرد]15[.
مزایای استفاده از بتن الیافی عبارتند از]12[:
مقاومت ضربهای و دوام خستگی و مقاومت برشی بتن را افزایش میدهند.
برای اجرا و نصب آنها تجهیزات خاصی نیاز نمیباشد.
مقاومت در برابر ترک خوردگی، شکلپذیری بلندمدت، ظرفیت جذب انرژی و طاقت بتن را افزایش میدهند.
یک بتن مسلح در همه جهات را در اختیار ما قرار میدهند.
با مواد مضاعف و همه تیپهای سیمان و مواد تشکیل دهنده بتن سازگار میباشند.
مقاومت بتن را در مقابل تورق، سایش و هوازدگی سطحی افزایش میدهند.
1-5. جنبههای اقتصادی بتن الیافی
از دید اقتصادی استفاده از الیاف بستگی به کاربرد و شرایط پروژه دارد. الیاف اکنون جایگاه خود را در پروژه های عمرانی پیدا کردهاست. و ارزیابی اقتصادی آن بیشتر مربوط به نوع الیاف مصرفی و چگونگی استفاده از آن میباشد. ولی در مواردی که از الیاف به جای مش بندی استفاده میگردد، فقط بحث برابری قیمت الیاف و مش بندی فولادی نمیباشد بلکه نیروی انسانی ماهر، وسایل و تجهیزات و فضای انبار مصالح و ... نیز مطرح میباشد و حتی میتوان با آیندهنگری به قضیه نگریست. هزینههای تعمیر و نگهداری، شرایط جوی و کاربردهایی که سازه در آینده خواهد داشت تمام اینها عواملی هستند که میتوانند مصرف الیاف را از لحاظ اقتصادی توجیه نمایند و یا عکس این موضوع برقرار باشد.
در مواردی ممکن است زمانبندی پروژه بسیار اهمیت داشته باشد و استفاده از الیاف باعث سرعت بخشیدن به روند انجام کار شود و همین موضوع باعث صرفهجویی اقتصادی فراوانی شود مثل زمانی که اجرای یک تونل باعث صرفه جویی زیادی در حمل و نقل میگردد. شاید بحث زمان در پروژههای عمرانی تاکنون در کشور ما مطرح نبوده ولی با پیشرفت روز افزون کشور زمانبندی پروژهها و برآورد اقتصادی آنها حائز اهمیت شده ده است.
1-6. نانومواد در بتن
در چند سال اخیر فناوری تازه نانو امیدهای بسیاری برای بهبود خواص مواد مختلف در دنیا بوجود آوردهاست. فناوری نانو بسیاری از خواص بتن را بهبود میبخشد و تحقیقاتی در این زمینه در کشورهای مختلف جهان در حال انجام است. محصولات نانو برای بتن متشکل از ذراتی هستند که گلولهای شکل بوده و بصورت ذرات خشک پودری یا بصورت معلق در مایع محلول قابل انتشار میباشند که مایع آن معمولترین نوع محلول نانوسیلیس میباشد. در فصل دوم با خصوصیات نانوسیلیس و برتریهای آن نسبت به سایر افزودنیهای سیلیسی بیشتر آشنا خواهیم شد. نانو مواد به دلیل برخورداری از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی برتر، کاربردهای بسیاری در زمینههای مختلف یافتهاند که از جمله میتوان به مواد عایقکننده و فیلترها، ماشین ابزارها، نمایشگرها، باتریها و آهنرباهای پرقدرت اشاره کرد]15[. تاثیر نانوسیلیس بر روی بتن الیافی در شکل 1-3 نشان داده شده است]16[.
Abstract :
The effect of Nano-silica on mechanical properties and durability of concrete contains polypropylene fibre was studid in this thesis. The length of the used polypylene fibre was 18 mm and the ratio of length to diameter 0.9 µm was used. The effect of PP fibre and Nano-silica was compared and investigated in three different percentage for each of them in the proportion of 0.1 , 0.2 and 0.3 percentage for PP Fibre and 2 , 4 and 6 percentage for Nano-silica on the concrete which its proportion of water to cement was 0.38. Altogether more than 192 cubic and cylyndrical examples were made based on ASTM standard and stress strength & indirect tensile strength, ultrasonic & electrical resistance experiment showed considerable increase in mechanical characteristics and concrete durability.
Stress & indirect tensil strength increased to 55 and 25 percen respectively. Spectacular increase in electrical resistance was an indication of high durability of this kind of concrete.
منابع
1– مهتا، مونتهیرو، ترجمه علی رمضانیانپور، پرویز قدسی، اسماعیل گنجیان، (1383)، تکنولوژی بتن پیشرفته، ریز ساختار، خواص و اجزای بتن.
2 – محمد ابراهیمزاده نجفآبادی، (1374)، تاثیر سه نوع الیاف داخلی بر روی پیوستگی بین فولاد و بتن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
4- Mostafa. Khanzadi, Mohsen.Tadayon, Hamed.Sepehri and Mohammad.Sepehri, (2009), Influence of Nano-Silica Particles on Mechanical Properties and Permeability of Concrete, Department of Civil Engineering, Science & Technology University of Tehran, Iran
5 – نویل و بروکس، ترجمه علیاکبر رمضانیانپور، محمد رضا شاهنظری، (1383)، تکنولوژی بتن.
6 -ACI Committee 544, (2000), State of the Art Report on Fibrereinforceed concrete, ACI 544, 1R-96, ACI Manual of Concrete Practice.
7- ACI Committee 544, ( Reapproved 1999), Measurement of properties of Fibre Reinforced concrete, ACI 544,2R-89, ACI Manual of Concrete Practice.
8- ACI Committee 544, (Reapproved 1998), Guide for specifying, proportiononing, Mixing, Placing and Finishing Steel Fibre Reinforced Concrete, ACI 544, 3R-93, ACI Manual of Concrete Practice.
9- ACI Committee 544, (Reapproved 1999) , Design Consideration for Steel Fibre Reinforced Concrete, ACI 544, 4R-88, ACI Manual of Concrete Practice.
10- Japan Society of Civil Engineering Standard, JSCE-SF, (1986), Metod of making steel fibre reinforced Concrete in laboratory.
11 – ابوالفضل حسنی، سعید محمد، (1378)، تاثیر الیاف فولادی در کنترل ترکهای کششی بتن، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، نشریه شماره 263.
12 – علیرضا خالو، (1378)، رفتار و کاردبردهای بتن الیافی، کنفرانس تخصصی بتن الیافی، دانشگاه صنعتی شریف.
13 –علیرضا باقری، طیبه پرهیزکار ، پرویز قدوسی، افشین طاهری، (1378)، کاربرد الیاف و فرآوردههای سیمانی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن(چاپ اول).
14- فرزین صمصامی، (1382)، الیاف پلیپروپیلن و کاربرد آن در بتن، مجله راه و ساختمان.
15- سیما حبیبی، مهدی محمدی شادپور، (1385)، نانوتکنولوژی و پیدایش کاربردهای جدید، انتشارات الماس دانش.
16- W. Sun, H. Chen, X. Luo and H. Qian, (2001), the effect of hybrid fibers and expansive agent on the shrinkage and permeability of high-performance
17- N. Banthia, A. Duby, (2000), Measurement of flexural Toughness of Fibre Reinforced Concrete Using Technique, Part 2, Performance of various Composites, ACI Material Journal,Volume 97, Number 1.
18- P.S. Songa, S. Hawang, B.C. Sheu, (2005), Strength properties of naylon and polypropylene Fibre Reinforced Concrete, Cement &Reserch 35,1546-1550.
19- B. Perry, (2003), Reinforcing external pavements with both larg and small synthetic Fibres, Concrete, p46-47.
20- Chunxiang. Qian, Piet. Stroeven, (2000), Fracture Propertise of concrete reinforced with steel-polypropylene hybrid fibre, Cement & Concrete 22, 343-351.
21- Atef. Badra, Ashraf F. Ashourb, Andrew K. Plattena, (2005), Statistical variations in impact resistance of polypropylene Fibre Reinforced Concrete, International Journal of impact Engineering.
22- Cheon-Goo. Han , Yin-Seongr. Hawang, (2005), Performance of spalling resistance of high performance concrete with polypropylene fibre contents and lateral confinement, Cement & Concrete Research 35,1747-1753.
23- Yeol. Choia, Robert. Yuan, (2005), experimental relationship between splitting tensile strength and compressive strength of GFRC and PFRC, Cement & Concrete Research 35, 1587-1591.
24- P. Soroushian, H. Elyamany and K. Ostowarid, (1998), Mixed-mode Fracture Properties of Concrete Reinforced with Low Volume Fractions of Steel and Polypropylene Fibers, Cement & Concrete Composites 20, 67-78.
25- P. Soroushian, A. M. Alhozaimy, F. Mirza, (1999), Mechanical properties of polypropylene fiber reinforced concrete and the effects of pozzolanic materials, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia 11421.
26- H. Toutanji, S. Mc Neil and Z. Bayasi, (1998), chloride permeability and impact resistance of polypropylene-fiber-reinforced silica fume concrete, Cement and Concrete Research,Vol. 28, No. 7, pp. 961–968.
27- H. Toutanji, (1999), Properties of polypropylene fiber reinforced silicafume expansive-cement concrete, Construction and Building Materials 13,171-177.
28- W. Sun, H. Chen, X. Luo and H. Qian, (2001), the effect of hybrid fibers and expansive agent on the shrinkage and permeability of high-performance concrete, Cement and Concrete Research 31, 595-601.
29- T. B. Aulia, (2002), Effects of Polypropylene Fibers on the Properties of High-Strength Concretes, Lacer No. 7.
30- Chunxiang. Qian, Piet. Stroeven, (2006), Fracture properties of concrete reinforced with steel-polypropylene hybrid fibres, Southeast University, Nanjing 210096, People's Republic of China.
31- Zengzhi. Sun, Qinwu. Xu, (2009), Microscopic, physical and mechanical analysis of polypropylene fiber reinforced concrete, University of Texas at Austin, TX 78712, USA.
32- Luciano. Senff, Joao. A. Labrincha, Victor. M. Ferreira, Dachamir. Hotza, Wellington. L. Repette, (2009), Effect of nano-silica on rheology and
33- J. Y. Shih, T. P. Chang, T. C. Hsiao, (2006), Effect of Nanosilica on characterization of Portland cement composite, Materials Science and engineering A424, 266-274.
34- J. Tao, (2005), Priliminary study on the water permeability and microstructure of concrete incorporating nano-Sio2 , Cement & concrete Research 35, 1943-1947.
35- H. Li, M. H. Zhang, J. Ou, (2006), Abration resistance of concrete containing nano-particle s for pavement, water260, 1262-1266.
36- مستوفینژاد، حاتمی، (1383)، اثر الیاف پلیپروپیلن بر ترک خوردگی ناشی از آبرفتگی پلاستیک و کارایی بتن، نشریه دانشکده مهندسی، سال شانزدهم، شماره اول.
37- علیرضا خالو، بررسی ترکهای جمعشدگی در بتن مسلح به الیاف پلیپروپیلن، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بینالمللی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، ص 205-211.
38- Mahmoud. Nili, V. Afroughsabet, (2009), The effects of silica fume and polypropylene fibers on the impact resistance and mechanical properties of concrete, Civil Eng. Dept, Bu-Ali Sina University, Hamedan, I.R, Iran.
39- Mostafa. Khanzadi, Mohsen. Tadayon, Hamed.Sepehri,and Mohammad. Sepehri, (2009), InfluenceofNano-Silica Particles on Mechanical Properties and Permeability of Concrete, Department of Civil Engineering, Science & Technology University of Tehran, Iran.
40- A. Bentur, S. Mindess, (1990), Fibre reinforced Cementition composites, Elseveir Science publishing Ltd, New York, United State of America.
41- fresh properties of cement pastes and mortars, Construction and Building Materials 23, 2487–2491.
42- علیرضا رهایی، (1384)، ترمیم وتقویت سازههای بتن مسلح با الیاف پلیمری مرکب (FRP)، انتشارات دانشگاه تفرش.
43- احمدرضا براتیفر، (1378)، بررسی و ارزیابی تاثیر افزایش الیاف مختلف به بتن بر روی استحکام مکانیکی بتن و میزان خوردگی آرماتورهای درون آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی شیمی.
44- V. Bindiganavile, N. Banthia, (2001), Polymer and steel fibre-reinforced cementitious composites under Impact loading- part1, Bond-slip response, ACI Material Journal, v98.
45- R. Brown, A. Shukla and K. R. Natarajan, (2002), fibre Reinforcement of Concrete Structure , URITC PROJECT NO. 536101 , University of Rhode Island.
46- G. Quercia, H. Brouwers, (2010), Aplicationof Nano-silica (ns) in concrete mixture, 8th fib PhD Symposium in Kgs. Lyngby, Denmark.
47- J. Newman, B. Choo, (2003), Advanced Concrete Technology(concrete propertises), First published, Elseveir 1td.280-290.
48- علی اکبر رمضانیانپور، شاپور طاحونی، منصور پیدایش(اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، (1380)، دستنامه اجرای بتن، تهران، انتشارات علموادب.