پایان نامهی کارشناسی ارشد رشتهی مهندسی عمران گرایش سازه
بهمن 1389
فصل اول: مقدمه
1-1. کلیات
یکی از مهمترین حوادث طبیعی که همواره زندگی انسانها را دچار دگرگونی کرده و گاهی تمدنهای بشری را با تخریب ساختگاه به نابودی کشانده، زلزله است. از این رو، انسان همواره سعی در شناسایی و مقابله با خطرات ناشی از زلزله داشته و هنوز هم موفق به مهار کامل این انرژی عظیم نشده است. حال با وجود آنکه محققین زیادی در زمینه ساخت و ساز ایمن و مناسب، تحقیقات ارزندهای انجام دادهاند، کماکان تعداد زیادی از ساکنین این کره خاکی هر ساله در زیر آوارهای به وجود آمده از زلزله مدفون میگردند و سازههای بسیاری کارایی خود را پس از زلزله از دست میدهند یا متلاشی میشوند.
ایران از نظر لرزهخیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و به گواهی اطلاعات مستند علمی و مشاهدات قرن بیستم، از خطرپذیرترین مناطق جهان در اثر زمینلرزههای پرقدرت محسوب میشود. در حال حاضر ایران در صدر کشورهایی است که وقوع زلزله در آن با تلفات جانی بالا همراه است و در سالهای اخیر به طور متوسط هر پنج سال یک زمین لرزه با صدمات جانی و مالی بسیار بالا در نقطهای از کشور رخ داده است. گرچه جلوگیری کامل از خسارات ناشی از زلزلههای شدید بسیار دشوار است لیکن با افزایش سطح اطلاعات در رابطه با لرزهخیزی کشور، شناسایی و مطالعه دقیق وضعیت آسیبپذیری ساختمانها، ایمنسازی و مقاومسازی صحیح و اصولی آنها، می توان تا حد مطلوب تلفات و خسارات ناشی از زلزلههای آتی را کاهش داد.]1[
در راستای شناسایی و مهار این پدیده، محققین همواره سعی داشتهاند تا آییننامههای بسیاری را در سراسر دنیا برای محاسبه و ساخت سازههای مقاوم در برابر زلزله تهیه کنند و روشهای بسیاری برای محاسبه این نیرو و طراحی سازهها در برابر آن ارائه دهند. پس از محاسبه نیروی زلزله، روشهایی جهت طراحی ساختمان مقاوم در برابر زلزله مطرح میشوند که این روشها را میتوان به دو دسته کلاسیک (سنتی) و مدرن تقسیمبندی کرد.
در روشهای کلاسیک، طراحی بر اساس حداکثر نیروی اعمال شده به ساختمان، که با ترکیب نیروهای احتمالی بیانشده در آییننامههای مختلف به دست میآید، انجام میشود. تکتک اجزای سازه را براساس روش مقاومت نهایی یا نیروی حداکثر طراحی میکنند. اما در روشهای مدرن، پایداری سازه با روش طراحی براساس عملکرد نیز مطرح شده است.]2[
در سیستم های سازهای معمولا دو عامل برای طراحان بسیار مهم است. اول ایمنی سازه و دوم راحتی ساکنین در برابر بارهای خارجی همچون باد و زلزله. برای رسیدن به این هدف دو عامل جابجایی و شتاب مطلق به ترتیب اثرگذارند و بایستی کنترل شوند. در این راستا سیستمهای مختلفی ارائه شده است که بهطور کلی رفتار سازه را به گونهای تغییر میدهند که انرژی ورودی زلزله، به اجزای اصلی سازه صدمهای وارد نکند.
بعضی از سیستمها را میتوان بر روی سازههای موجود نیز پیاده نمود که در صورت لزوم بعد از رخداد زلزله نیز قابل تعویض و یا تعمیر باشند. با توجه به اینکه سازههای غیرمقاوم در برابر زلزله در کشورمان زیاد یافت میشوند و با توجه به این نکته که استفاده از سیستمهای الحاقی به نحو بسیار مطلوبی پاسخ دینامیکی سازهها را کاهش میدهد، لذا استفاده از این سیستمها در کشورمان حائز اهمیت میباشد.
گرچه بارهای دینامیکی وارد بر سیستمهای سازهای ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند اثر باد و موج و حرکت خودروها باشد، بدون شک یکی از انواع این بارهای دینامیکی که برای مهندسین سازه از بیشترین اهمیت برخوردار بوده، تحریکی است که توسط زلزلهها ایجاد میشود. البته اهمیت مساله زلزله تا حدودی به علت نتایج زیانباری است که یک زلزله در یک منطقه پرجمعیت بهجا میگذارد. از آنجا که طراحی سازههای اقتصادی با معماریها و ابعاد گوناگون که قادر به تحمل نیروهای حاصل از یک زمینلرزه قوی باشند، توانایی بالایی را در هنر و علم مهندسی طلب میکند، منطقی به نظر میرسد که رشته مهندسی زلزله به عنوان چارچوبی که در آن کاربرد تئوریها و تکنیکهای ارائه شده در دینامیک سازهها و ... به نمایش گذاشته میشود، مورد استفاده قرار گیرد.
توانایی روشهای متداول طراحی و ساخت سازههای موجود بسیار محدود میباشد و پاسخگوی نیازهای روزافزون طراحی سازههای جدید نیست. به عنوان مثال بلندتر شدن ساختمانها به دلیل کمبود زمین در کلان شهرها و برآورده کردن نیازهای معماری جدید با فرمهای غیر معمول از جمله مشکلاتی است که نیاز به تکنولوژیهای جدید در امر ساخت و ساز را در کشورمان نمایان میکند.
1-2. لزوم انجام تحقیق حاضر
سیستم های سازهای مختلفی جهت مقابله با نیروهای جانبی ناشی از زلزله در ساختمانهای فولادی مورد استفاده قرار گرفته است که میتوان به سیستم قاب خمشی مقاوم، سیستم مهاربندیشده همگرا و سیستم مهاربندیشده واگرا اشاره کرد. هر یک از این سیستمها به نوبه خود دارای معایب و محاسن مربوط به خود میباشند که در طول سالهای اخیر موضوع تحقیق علم مهندسی زلزله بوده است.
در کشور ایران استفاده از سیستمهای مهاربندی همگرا در بین مهندسین سازه بسیار رایج میباشد. لذا پرداختن به این موضوع و بیان معایب این سیستمها و ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه رفع این معایب، میتواند کمک شایانی در پیشرفت صنعت ساختمانسازی ایران در جهت ایمنتر شدن ساختمانها نماید.
یکی از انواع سیستمهای مهاربند همگرا، سیستم مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش یا به اختصار BRB[1] میباشد. این سیستم یکی از قویترین سیستمهای موجود در امر کنترل ارتعاشات نامطلوب سازهها در برابر نیروهای جانبی میباشد و امروزه در اکثر نقاط جهان از این سیستم جهت مستهلک کردن انرژی ناشی از زلزله، به وفور استفاده میشود.
در این نوع مهاربندها، هدف رسیدن مهاربند تحت بار محوری فشاری به حد تسلیم با جلوگیری کردن از کمانش عضو میباشد که این امر توسط یک مکانیزم خارجی انجام میشود. بنابراین مهاربند هم در کشش و هم در فشار بدون اینکه کمانش کند، تسلیم میشود. همچنین از آنجاییکه کمانش مهاربند جهت استهلاک انرژی مطلوب نیست، این سیستم که رفتار الاستوپلاستیک دارد، جهت مستهلک کردن انرژی زلزله بسیار موثر عمل میکند.]3[
در تحقیق حاضر، مطالعاتی بر روی مهاربندهای مقاوم در برابرکمانش به عنوان یک سیستم مقاوم در برابر نیروهای ناشی از زلزله انجام شده است. از آنجاییکه نصب سیستمهای مقاوم در برابر زلزله از نظر اقتصادی و مقاومسازی، کمک شایانی به رفتار مناسب سازه در برابر بارهای دینامیکی میکند، تحقیق بر روی این سیستمها دارای اهمیت زیادی میباشد.
مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش دارای محاسن زیادی نسبت به مهاربندهای همگرای معمولی میباشند و از نظر سازهای نیز رفتار مطلوبی در برابر نیروهای جانبی از خود نشان میدهند. در کنار این محاسن، یک سری معایب برای این مهاربندها بیان شده است که در زیر به این معایب اشاره میشود:
ساخت مهاربندهای BRB تا حدودی پیچیده و پرهزینه بوده و نیاز به تکنولوژی روز دارد.
به دلیل پیچیده بودن ساخت، تولید مهاربندهای BRB در انحصار شرکتهای خاصی است.
در صورت استفاده از فولاد با بازه جاری شدن وسیع به عنوان هسته مقطع، نیروهای اضافه به سازه اعمال خواهد شد.]3[
1-3. اهداف تحقیق
هدف اصلی این مطالعه، تحقیق بر روی یک نوع مهاربند مقاوم در برابرکمانش با طرح جدید است که معایب ذکر شده برای مهاربندهای BRB، در این طرح رفع شده است. طرح این مهاربند در واقع برگرفته از شکل مهاربند مقاوم در برابرکمانش پیشنهاد شده توسط سریدهارا[2] است.]16[ مهاربند جدید دارای تکنولوژی ساخت سادهای بوده و نیازی به تکنولوژیهای پیچیده در ساخت ندارد. همچنین با اصلاحات در نظر گرفته شده، این مهاربند جدید در زلزلههای شدیدتر پایداری سازه را بیشتر از مهاربند کنونی حفظ خواهد کرد. همچنین از ظرفیت باربری مصالح بکار رفته نیز بیشتر از مدلهای موجود کنونی استفاده خواهد شد.
در این طرح، هسته مقطع از فولاد جدار نازک[3] میباشد. غلاف نیز طوری طراحی میشود که در زلزلههای شدید وقتی کاهش طول ناشی از نیروی فشاری وارد شده در هسته از یک حد معینی بیشتر شد، مقطع غلاف به عنوان یک عضو فشاری کمکی، درصدی از نیروهای فشاری هسته را تحمل کند. به اینترتیب که یک خلاصی بین اتصال و غلاف ایجاد میشود که در تغییر شکلهای مورد نظر با به هم چسبیدن اتصال و غلاف، درصدی از نیروی فشاری توسط غلاف تحمل شود. همچنین طراحی غلاف بایستی طوری باشد که مقطع غلاف تحت نیروهای فشاری به تسلیم برسد، به عبارت دیگر بایستی از کمانش جانبی غلاف جلوگیری شود. در این حالت، استهلاک انرژی نسبت به مهاربند مقاوم در برابرکمانش کنونی بیشتر خواهد بود و در نتیجه، سازه در مقابل نیروهای جانبی از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود.
بنابراین در این مطالعه با توجه به نیروهای وارد بر هسته، درابتدا یک مقطع بهینه برای هسته طراحی شده و در مرحله بعد، غلاف طوری طرح میشود که در زلزلههای شدیدتر وارد عمل شده و پایداری سازه را حفظ کند.
در این تحقیق جهت حصول نتایج مطلوب، فرضیات زیر در نظر گرفته شده است:
با طراحی بهینه شکل مقطع هسته، امکان استفاده از ظرفیت استهلاک انرژی آن بدون بکارگیری پرکننده فراهم میشود.
با طراحی غلافی با شکل بهینه و فاصله مناسب با هسته، تسلیم هسته در بارهای لرزهای طراحی امکانپذیر میشود.
استهلاک انرژی در زلزلههای شدید با طراحی سیستمی برای استفاده از ظرفیت باربری فشاری غلاف نسبت به مهاربندهای ضد کمانش کنونی بیشتر میشود.
1-4. فصول پایاننامه
در این تحقیق، در فصل دوم سیستم های باربر جانبی در ساختمانهای فولادی مورد بررسی قرار گرفته، مزایا و معایب آنها بیان شده است. در فصل سوم به معرفی سیستم مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش پرداخته و با مطالعه تحقیقات انجام شده در گذشته، محاسن این سیستم مهاربند در برابر سیستمهای قدیمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ادامه محدودیتهای اجرای سیستم مهاربند مقاوم در برابر کمانش، در ایران ذکر شده است. در جهت رفع این کاستیها، در فصل چهارم ایده مهاربند جدید مقاوم در برابر کمانش بیان شده و با ارائه روش طراحی به بررسی رفتار لرزهای این مهاربند پرداخته شده است. در نهایت در فصل پنجم با تحلیل و بررسی بر روی پارامترهای مختلف مهاربند جدید مقاوم در برابر کمانش، یک مدل بهینه برای این سیستم ارائه شده است.
فصل دوم: بررسی سیستمهای باربر جانبی در ساختمان های فولادی
مقدمه
برای اینکه یک سازه بتواند در مقابل زلزله مقاوم باشد باید سه خاصیت مقاومت، سختی و شکلپذیری در آن سیستم در معادله اساسی طراحی که به صورت زیر بیان میشود، صدق کند:]4[
ظرفیت ( Capacity ) ≥ نیاز ( Demand )
حال میخواهیم بدانیم پارامترهای فوق در سیستمهای سازهای چگونه تأمین شده و رفتار چرخهای سازهها در برابر بارهای رفت و برگشتی زلزله چه ارتباطی با شکلپذیری سازهها دارد.
همانطوریکه میدانیم سازهها در برابر زلزله با وارد شدن به مرحله پلاستیک و پذیرفتن تغییر شکلهای غیرخطی میتوانند مقدار زیادی از انرژی زلزله را جذب کرده و باعث کاهش مقدار نیروی وارده به سازه شوند. ولی بایستی پارامتر اساسی دیگری نیز مد نظر قرار گیرد و آن ایناست که سازه در مرحله بازگشت ( بار زلزله به صورت رفت و برگشتی است ) باید بتواند تغییرشکلهای ایجاد شده در مرحله رفت را جبران نماید و یا به عبارت دیگر انرژی جذب شده در مرحله رفت را مستهلک نماید تا سازه آماده دریافت انرژی در سیکل بعدی باشد. اگر سیستمی دارای خاصیت استهلاک انرژی نباشد تغییر شکلهای غیرخطی در هر سیکل به صورت تجمعی بر روی هم انباشته شده و باعث انهدام سازه میشود.
سیستمهایی که مودهای جاری شدن در آنها به صورت خمشی و یا برشی هستند نسبت به سیستمهای فشاری-کششی دارای خاصیت جذب و استهلاک انرژی بهتری هستند. در سیستمهای فشاری-کششی تغییر شکلهای ایجاد شده در مرحله رفت ( به صورت کششی ) در مرحله برگشت به علت کمانش اعضا نمیتوانند به صورت فشاری جبران شوند و در سیکلهای مختلف این تغییر شکلها بر روی هم جمع میشوند. بنابراین در بررسی سیستمهای مقاوم در برابر زلزله علاوه بر سه پارامتر مقاومت، سختی و شکلپذیری، باید سیستم در جذب و استهلاک انرژی نیز بررسی شود و برای این منظور از منحنی چرخهای[4] استفاده میشود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.]5[
همانطوریکه در بالا ملاحظه شد بایستی سازه طی زلزلههای شدید تغییرشکلهای غیرارتجاعی از خود نشان دهند. این تغییر شکلها به میزان زیادی به مشخصات نیرو- تغییر شکل سازه بستگی دارد و ممکن است بسته به تعداد دفعات رفت و برگشتی و بزرگی هر کدام تغییر کند. چنین رفتار اعضای سازهای، بصورت نمایش نیرو در برابر تغییر مکان و یا بهطور مشابه لنگر در برابر دوران و یا انحنا نمایانگر رفتار چرخهای عضو است.
برای یک دوره تصاعدی بارگذاری و باربرداری، خطوط متصلکنندهی منحنی بار- تغییرمکان هر دوره بارگذاری، منحنی اسکلتون[5] نامیده میشود. منحنی حاصل تحت بار رفت و برگشتی، منحنی هیسترزیس نامیده میشود (شکل 2-1). بزرگی و کوچکی سطح حلقههای این منحنی نشانگر ظرفیت اتلاف انرژی از طریق تغییر شکل میباشد.]5[
مراجع
] 1[ دستورالعمل بهسازی لرزهای ساختمانهای موجود - نشریه 360. ( 1385). تهران.
[2]. Soong, T.T. (1997). “Passive Energy Disssipation System in Structural Engineering.” John Wiley & Sons, Inc.
[3]. Uang, C.M., and Nakashima, M. (2003). “Steel Buckling-Restrained Frames in Earthquake Engineering: Recent Advanced and Applications.” Chapter 16, Y. Bozorgnia and V.V. Bertero, Eds. CRC Press. Publication.
[4]. Bertero, V.V., and Vany, C.M., (1992). “Issues and Futore Directions in the Use of an Energy Approach for Seismic-Resistant Design of Structures.” P.Fajfar and H.Krawinkler Editors, Elsevier Applied Science, pp.3-22.
[5]. Wakabayashi, M., (1994). “Design of Earthquake-Resistant Building.” New York: McGraw Hill, Inc.
] 6[ عادلی، حجتاله ( 1376). سازههای ساختمان بلند. چاپ پنجم. تهران: انتشارات کتابفروشی دهخدا.
] 7[ شاکری، کاظم، ( 1379). "بررسی رفتار لرزهای بادبندهای زانویی"، پایان نامه کارشناسی ارشد زلزله، تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
] 8[ ناطقالهی، فریبرز و اکبرزادگان، حسین ( 1375). رفتار و طراحی لرزهای قابهای خارج از محور. چاپ اول. تهران: موسسه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله.
[9]. Fujimoto, M. (1988). “A Study on Brace Enclosed in Buckling-Restrained Mortar and Steel Tube: Part 1 and 2.” Structural Engineering Section, pp. 1339-1342.
[10]. Nagao, N. and Takahashi, S. (1990). “A Study on the Elasto-Plastic Behavior of Unbonded Composite Bracing (Part 1: Experiments on Isolated Members Under Cyclic Loading).” Journal of Structural Engineering, vol. 415, pp. 105–115.
[11]. Inoue, K. Sawaizumi, S. and Higashibata, Y. (1992). “Bracing Design Criteria of the Reinforced Concrete Panel Including Unbonded Steel Diagonal Braces.” Journal of Structural and Construction Engineering, vol. 1, pp. 41–49.
[12]. Horie, T. and Yabe, Y. (1993). “Elasto-Plastic Behavior of Steel Brace with Restraint System for Post Buckling.” Annual technical papers of steel structures, vol. 1, pp. 187–194.
[13]. Suzuki, N. Kono, R. Higashibata, Y. Sasaki, T. and Segawa, T. (1994). “Experimental Study on the H-Section Steel Brace Encased in RC or Steel Tube.” Summaries of Technical Papers of Annual Meeting, pp. 1621-1622.
[14]. Tada, M. and Kuwahara, S. (1993). “Horizontally Loading Test of the Steel Frame Braced with Double-Tube Members.” Annual technical papers of steel structures, vol. 1, pp. 203–208.
[15]. Shimizu, T. Fujisawa, K. Uemura, K. and Inoue, K. (1997). “Design Method to Prevent Buckling of Low Yield Strength Steel Tube Brace and Fracturing of Joints: Part 1 and 2.” Summaries of Technical Papers of Annual Meeting, pp. 781-784.
[16]. Sridhara, B.N. (1990). “Sleeved Column-as a Basic Compression Member.” Procced of the 4th International Conference on Steel Structures & Space Frames, pp. 181–188.
[17]. Iwata, M. Katoh, T. and Wada, A. (2001). “Performance Evaluation of Buckling-Restrained Braces on Damage Controlled Structures: Part 1 and 2.” Summaries of Technical Papers of Annual Meeting, pp. 659-662.
[18]. Sabelli, R. Mahin, S. and Chang, C. (2003). “Seismic Demand on Steel Braced Frame Building with Buckling-Restrained Braces.” Journal of Engineering Structures, Vol. 25, pp. 655-666.
[19]. Yamaguchi, M. Yamada, Y. Matsumoto, Y. and Takeuchi, T. (2002). “Full-Scale Shaking Table Test of Damage Tolerant Structure With a Buckling Resistant Brace.” Journal of Structural and Construction Engineering, vol. 558, pp. 189-196.
[20]. Ochoa Escudero, E. and Nakashima, M. (2003). “Comparative Parametric Study on Normal and Buckling-Restrained Steel Braces”. Universita degli studi di Pavia.
[21].Dasse Design INC. (2009). Cost Advantages of Buckling Restrained Braced Frame Building, San Francisco.
[22]. AISI (1996). “Specification for the Design of Cold-Formed Steel Structural Members.” D.C: American Iron and Steel Institute, Washington.
[23]. Yu, W.W. (2000). Cold-Formed Steel Structures. John Wiley & Sons, Inc.
[24]. FEMA 450 (2004). NEHRP Recommended Provisions for Seismic Regulations for New Buildings and Other Structures Part1: Provisions, Prepared by the Building Seismic Safety Council for the Federal Emergency Management Agency, Washington.
[25]. Sridhara, B.N. (1990). “Design of Optimum Weight Compression Members.” International Conference on Steel and Aluminium Structures, pp. 195–206, Singapore.
[26]. Schafer, B.W., Ádány, S. (2006). “Buckling analysis of cold-formed steel members using CUFSM: conventional and constrained finite strip methods.” 18th International Specialy Conference on Cold-Formed Steel Structures, Orlando, FL.
[27]. FEMA 369 (2004). Primere for Design Professionals: Communicating with Owners and Managers of New Buildings on Earthquake Risk, Washington.
[28]. SEAOC, 1999, Recommended Lateral Force Requirements and Commentary, prepared by the Structural Engineers Association of California, published by the International Conference of Building Officials, Whittier, California.