پایاننامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM.A
رشته مدیریت دولتی گرایش تحول
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت در کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی میباشد.گروه نمونه مشتمل بر 88 نفر از مدیران و کارشناسان اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی بودند که به طور تصادفی برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی (میزان پایایی 0.773 محاسبه گردید) بر اساس نمونهگیری تصادفی بین مدیران و کارشناسان اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی توزیع گردید. و در نهایت 88 پرسشنامه جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS16 و آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که کلیهی فرضیههای تحقیق مورد تأیید قرار گرفتند.
کلیدواژهها:
جو سازمانی، استرس شغلی، خلاقیت
1-1- مقدمه
فرنچ و همکاران معتقدند که جو سازمانی عبارت از یک پایگاه قوی از ادراک کارکنان درباره ویژگیها و کیفیت سازمانی میباشد (فرنچ[1] و همکاران، 1985). به عبارت دیگر، جو سازمانی به ادراک مشترک از خط مشیها، عادات و رویههای رسمی و غیر رسمی گفته میشود (شادور[2] و همکاران، 1999). برخی از روانشناسان ریشه استرس را برگرفته از واژه لاتین Stringere به معنای to draw tight میدانند (آرنولد[3] و همکاران، 2005). برخی دیگر آن را از واژه قدیمی فرانسوی Destresse به معنای قرار گرفتن در شرایط محدود و پریشان دانستهاند (فانتانا[4]، 1989). کفایت خلاقیت را چنین توصیف میکند: خلاقیت به منزله ظرفیت و استعداد برخی از افراد در پدید آوردن ترکیبات و آثاری جدید در زمینههای هنری، مکانیکی و نظایر آن است که پیشتر ناشناخته بودهاند (کفایت، 1994). این فصل با توجه به مطالب یاد شده فوق به بررسی ضرورت انجام تحقیق، فرضیات تحقیق، اهداف تحقیق و ... میپردازد.
1-2- بیان مسأله تحقیق:
در هر سازمانی، نوعی احساس هویت جمعی پدید میآید که تجمع ساده افراد را به شخصیت متمایز محل کار تبدیل میکند. این، احساس طبیعی ناشی از محل کار، تحت عناوین متعدد از جمله خصوصیات سازمانی، محیط اجتماعی، جو، ایدئولوژی، اقلیم، فرهنگ، سیستم پیش آمده، و سازمان رسمی ، تحلیل و مطالعه شده است. جو سازمانی اصطلاح وسیعی است که به ادراک کارکنان از محیط های عمومی کار در سازمان اطلاق شده و متأثر از سازمان رسمی، غیررسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمانی است (هوی و میسکل،ترجمه عباس زاده،1376) از سوی دیگر،واژه استرس یا فشار روانی که ریشه آن درعلم زبان شناسی است، توسط روانشناسانی که در این حیطه کار میکردند، ارائه شد. یکی از منابع ریشه آن را واژه لاتین stringere به معنای محکم کشیدن میداند (آرنولد، رابرتسون و کوپر 1990)؛ برخی دیگر آن را از واژه قدیمی فرانسوی میدانند(فانتونا 1989). چنین به نظر میرسد قرار گرفتن در محدودیت و تنگنا، توصیفکننده همان چیزی باشد که احتمالاً بسیاری از افراد در حین تجربه فشار روانی یا استرس احساس میکنند. خلاقیت در دو دهه اخیر، مخصوصاً بعد از کارهای گیلفورد، مورد توجه زیادی قرارگرفته است. اما سؤال اصلی در مورد تعریف خلاقیت تا حدودی لاینحل باقی مانده است، زیرا هر یک از اندیشمندان به گونهای خلاقیت را تعریف کردهاند. در فرهنگ روانشناسی وبر خلاقیت عبارت است از ظرفیت دیدن روابط جدید، پدیدآوردن اندیشه های غیرمعمول و فاصله گرفتن از الگوی سنتی تفکر. به نظر آیزنگ (1979) خلاقیت فرایند روانی است که منجر به حل مسأله، ایدهسازی، مفهومسازی، ساختن اشکال هنری و نظریهپردازی میشود که بدیع و یکتاست (حائریزاده، 1381). به طورکلی، خلاقیت فرآیندی فکری و روانی است و محصول خلاقیت، پدیدهای نو و جدید و در عین حال دارای ارزش نیزمی باشد. البته خلاقیت یک توانایی عمومی است و در همه افراد کم و بیش وجود دارد (سلیمانی، 1384). فرآیند خلاقیت فرآیندی هدفدار یا جهتدار، که برای نفع شخصی یا برای نفع گروه اجتماعی میباشد. خلاقیت یکی از راههای تفکر است و ناشی از تفکر واگرا است و مترادف هوش نیست که تواناییهای ذهنی را دربرگیرد (شعارینژاد، 1374). افراد خلاق دارای ویژگیهایی نظیرانگیزه پیشرفت سطح بالا، کنجکاوی فراوان، علاقه زیاد به نظم و ترتیب، قدرت ابراز وجود و خودکفایی، شخصیت غیرمتعارف و کامروا، پشتکار و انضباط در کارها، استقلال ودارای طرز فکر انتقادی و تفکر شهودی می باشند(سیف، 13). از سوی دیگر، استرس یکی از آفات نیروی انسانی شناخته شده است و اثرات مخرب آن بر زندگی فردی واجتماعی افراد کاملاً مشهود است کارکنان بعنوان یکی از آسیب پذیرترین قشرها در برابر استرس های بیشماری قرار دارند. عوامل متعددی میتواند منجر به ایجاد استرس شود که شناخت هر یک از این عوامل میتواند در یاری رساندن جهت دستیابی به اهداف سازمان مؤثر واقع شوند.
بنابراین روابط مدیر یا سرپرست با کارکنان، باید در برگیرنده رفتار صمیمانهای باشد که منجر به ایجاد جوی سالم و باز، جهت پیشرفت کار کارکنان گردد. لذا با توجه به مطالب فوق، این تحقیق در صدد پاسخگویی به این مسئله است که آیا بین جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت در کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی رابطه وجود دارد ؟ اگر جواب مثبت است نوع رابطهی آن چگونه است؟
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
امروزه جهان ساکن نیست و دائماً در حال تغییر و دگرگونی است. این تغییرات، رکن اساسی جهان برای پیشرفت است و اگر تغییر نکند انسان به کمال نمیرسد. برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی در فرایند پیشرفت سازمان ها باید به تغییر و نوآوری به عنوان یک ضرورت نگاه کرد.از سوی دیگر جو سازمانی قویاً بر شکلگیری تصور کارکنان از خود، نگرشهای آنان درباره کار، مشارکت، مسئولیت پذیری، برقراری روابط متقابل با دیگران و خلاقیت آنان اثر میگذارد. اگر سازمان بخواهد پیشرفت کند باید خود را با نیازهای جدید و تغییرات محیطی هماهنگ کند. سازمان باید همگام با تغییرات محیط، ساختار خود را نیز تغییر دهد تا بتواند نیازهای جدیدی را برآورده سازد. مدیر باید همیشه به فکر بهبود و اصلاح جوسازمانی باشد تا آن را کارا و اثربخش نگه دارد و در افراد ایجاد انگیزه نماید و نیازهای مادی و معنوی آنها را برآورده سازد. با توجه به مطالب فوق و نقش بسزای استرس در خلاقیت کارکنان و در نهایت جو سازمانی و با عنایت به اینکه چنین موضوعی در سطح کشور و بخصوص در اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی صورت نگرفته است محقق بر آن شد تا با بررسی آن، نتایج حاصله را به مسئولین مربوطه ارئه داده تا قدمی مثبت در جهت ایجاد جوی مناسب در این سازمان و همینطور بروز خلاقیت روز افزون در کارکنان بردارد.
1-4- سؤالات تحقیق:
هر تحقیقی با سؤالی در ذهن محقق شروع میگردد. که این سؤال از مشاهده مسائل و مشکلات موجود ناشی میشود. در صورتیکه با توجه به بررسی ادبیات موضوعی تحقیق نتوان جهت خاصی را برای توصیف، بیان رابطه و یا بیان تفاوت بین متغیرها، پیشبینی کرد، باید به بیان سؤال ویژه پرداخت (بازرگان، 1377، 37).
مرور ادبیات موضوعی مربوط به عنوان تحقیق حاضر نشان دادهاست که در جامعه آماری مورد بررسی، تاکنون تحقیقی در این ارتباط انجام نگرفتهاست، لذا تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به سؤالات زیر میباشد که شامل دو سؤال اصلی و سؤالات فرعی به شرح زیر میباشد.
1-4-1- سؤالات تحقیق:
آیا بین جو سازمانی با استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟(سؤال اصلی اول)
آیا بین روحیه و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین مزاحمت و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین بی علاقگی و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین صمیمیت و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین ملاحظهگری و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین فاصلهگیری و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین تأکید بر تولید و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین جنسیت و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین نفوذ و پایایی و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین جو سازمانی با خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟(سؤال اصلی دوم)
آیا بین روحیه و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین مزاحمت و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین بی علاقگی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین صمیمیت و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین ملاحظهگری و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین فاصلهگیری و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین تأکید بر تولید و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین جنسیت و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
آیا بین نفوذ و پایایی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد؟
1-5-فرضیههای تحقیق:
الف)بین جو سازمانی با استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد(فرضیه اصلی اول)
بین روحیه و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین مزاحمت و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بی علاقگی و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین صمیمیت و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین ملاحظهگری و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین فاصلهگیری و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین تأکید بر تولید و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین جنسیت و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
بین نفوذ و پایایی و استرس شغلی رابطه معنیداری وجود دارد.
ب)بین جو سازمانی با خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد(فرضیه اصلی دوم).
بین روحیه و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین مزاحمت و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین بی علاقگی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین صمیمیت و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین ملاحظهگری و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین فاصلهگیری و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین تأکید بر تولید و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین جنسیت و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
بین نفوذ و پایایی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد.
1-6-اهداف تحقیق:
هدف کلی: بررسی رابطه بین جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت در کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی.
اهداف ویژه:
بررسی رابطه بین روحیه و استرس شغلی
بررسی رابطه بین مزاحمت و استرس شغلی
بررسی رابطه بین بی علاقگی و استرس شغلی
بررسی رابطه بین صمیمیت و استرس شغلی
بررسی رابطه بین ملاحظهگری و استرس شغلی
بررسی رابطه بین فاصلهگیری و استرس شغلی
بررسی رابطه بین تأکید بر تولید و استرس شغلی
بررسی رابطه بین جنسیت و استرس شغلی
بررسی رابطه بین نفوذ و پایایی و استرس شغلی
بررسی رابطه بین روحیه و خلاقیت
بررسی رابطه بین مزاحمت و خلاقیت
بررسی رابطه بین بی علاقگی و خلاقیت
بررسی رابطه بین صمیمیت و خلاقیت
بررسی رابطه بین ملاحظهگری و خلاقیت
بررسی رابطه بین فاصلهگیری و خلاقیت
بررسی رابطه بین تأکید بر تولید و خلاقیت
بررسی رابطه بین جنسیت و خلاقیت
بررسی رابطه بین نفوذ و پایایی و خلاقیت
1-7- روش انجام تحقیق:
نوع تحقیق براساس هدف،کاربردی است وروش آن براساس گردآوری دادهها،توصیفی و همبستگی است.
1-8-روش گردآوری اطلاعات:
روش گردآوری دادهها از طریق مراجعه به اسناد و مدارک و پرسشنامه (پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت؛ پرسشنامه استرس شغلی رایس و پرسشنامه خلاقیت عابدی) میباشد.
1-9-حدود پژوهش:
حدود پژوهش حاضر را میتوان در سه محدوده به شرح زیر بیان نمود:
1-9-1- محدوده موضوعی:
این تحقیق در حوزه تحقیقات مدیریتی و با محوریت بررسی رابطه جو سازمانی با خلاقیت و استرس شغلی در اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی میباشد.
1-9-2- محدوده مکانی:
قلمرو مکانی تحقیق حاضر اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی میباشد.
1-9-3- محدوده زمانی:
قلمرو زمانی این تحقیق بر اساس اطلاعات سال 1391 میباشد.
1-10-جامعهی آماری و نمونهآماری تحقیق:
در این تحقیق جامعه آماری مورد بررسی عبارت است از ، مدیران و کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی میباشد که جمعاً تعداد آن 105 نفر میباشد.
گروه نمونه مشتمل بر 88 نفر از مدیران و کارشناسان اداره کل بیمه سلامت استان گلستان و ادارات تابعه شهرستانی بودند که به طور تصادفی برگزیده شدند.
فهرست منابع فارسی:
امین پور، فاطمه(1381). بررسی تاثیر فرهنگ و جو سازمانی بر بهره وری نیروی انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،
بدری قره قشلاقی، جعفر صادق(1380). بررسی رابطه جو سازمانی با شیوه های کنترل دانش آموزان در مدارس متوسطه استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 80-1379، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران،
پورسیف، مجتبی(1385). بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی کارکنان گمرکات مستقر در تهران در سال 1385-1384، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران،
حشمت خواه، احلام(1378). جو سازمانی و تاثیر آن بر بیگانگی سازمانی، فصلنامه ندای صادق، شماره 15،
دارابی عمارتی، عابدین(1382). بررسی رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی دبیران مرد در مدارس متوسطه دولتی آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران،
زارع، امیر (1386). ارتباط جو سازمانی و بهره وری کارکنان در بیمارستانهای عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،
شاهی، ناصر(1376) بررسی رابطه بین جو سازمانی و تغییر در مدارس راهنمایی و متوسطه استان اردبیل در سال تحصیلی 76-1375، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران،
لشگری، معصومه(1385). جو سازمانی و انقال تکنولوژی، نشریه فولاد، شماره 136
کدیور، پروین(1374). بررسی رشد قضاوتهای اخلاقی دانش آموزان و رابطه آن با جو سازمانی مدرسه و نحوه تعامل معلم و دانش آموزان، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 48
کرمانی، بهناز(1387). رابطه بین جو سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
علوی، حمیدرضا و جهانداری، رمضان (1381). بررسی و مقایسه جو سازمانی دانشگاه شهید باهنر کرمان با جو سازمانی از دیدگاه کارمندان این دانشگاه، مجله علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، ویژه نامه علوم تربیتی و روانشناسی، تیرماه
مجنونی، طاهره(1381). بررسی تاثیر جو سازمانی مدارس بر عملکرد دبیران دبیرستانهای پسرانه شهرستان بوکان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران،
ناظم، فتاج(1379). رابطه سبک رهبری و فضای سازمانی با بهرهوری خدمات مدیران آموزشگاهها در دبیرستانهای شهر تهران به منظور ارائه الگوی مناسب مدیریت مناسب آموزشی، رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
فهرست منابع غیر فارسی:
French WL, Kast FE, Rosenzweig JE. Understanding human behavior in organizations. New York: Harper & Row; 1985.
Shadur MA, Kienzle R, Rodwell JJ. The Relationship between Organizational Climate and Employee Perceptions of Involvement The Importance of Support. Group & organization managment 1999; 24(4): 479-503.
Arnold J, Silvester J. Work psychology: understanding human behaviour in the workplace. New York: Prentice Hall/Financial Times; 2005.
Fontana D. Managing stress. New Jersey: Wiley-Blackwell; 1989.
Kefayat M. The Study of Relationship Between Styles and Attitudes to Parenting with Creativity and the Relationship of the later variable with intelligence and academic Achievement of First grade students of boy High Schools in Ahwaz, [MSc Thesis]. Ahvaz: Shahid Chamran University of Ahwaz; 1994.
Borg MG, Riding RJ. Occupational Stress and Job Satisfaction among School Administrators. Journal of Educational Administration 1963; 31(1).
Mykletun RJ. Work Stress and Satisfaction of Comprehensive School Teachers: An Interview Study.
Scandinavian Journal of Educational Research 1985; 29(2): 57-71.
Kyriacou C, Sutcliffe J. Teacher stress: prevalence, sources, and symptoms. Br J Educ Psychol 1978; 48(2): 159-67.
Bailey WJ. Burn Out or Cop Out. Education Canada 1983; 23(1): 16-9.
Ginsburg SG. How Do You Spell Relief? Alleviating Job Stress Caused by Organizations and Executives. Business Officer 1991; 25(2): 31-3.
Froiland P. What Cures Job Stress? Training 1993; 30(12): 32-6.
Hipps ES, Halpin G. Job Stress, Stress Related to Performance-Based Accreditation, Locus of Control, Age, and Gender As Related to Job Satisfaction and Burnout in Teachers and Principals. ERIC 1991.
14. Ghasemi Nejad A. Determining the Relationship Between Organizational Climate and Job Stress and Job Satisfaction OF High School Teachers, [MSc Thesis]. Esfahan: Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Esfahan; 2002.
15. Rajab Pur MR. The Study OF Relationship Between School Organization Climate and the Degree OF Teacher's Job Stress in Public High schools in Shiraz, [MSc Thesis]. Shiraz: Faculty OF Complementary Educations, Shiraz University; 1998.
16. Mohammad hosseini M. Comparative study organizational climate and resistance to change in public and nonprofit high schools in Tehran, [MSc Thesis]. Tehran: Tehran university; 1996.
17 .Haghighat F. Study of Relationship of Organizational Climate and High school Managers Performance in Najafabad city, [MSc Thesis]. Esfahan: Public management Educational center of Esfahan; 1998.
18. Kazemi H. Study of the Relationship Between Management Style and Organizational Climate in New System High school in Ilam Province at the Academic, [MSc Thesis]. Tehran: University at Shahid Baheshti; 1996.
19. Nikoo H. The Surrey OF Organizational Culture of University and its Relation to Occupational Stress of Shiraz University Workers, [MSc Thesis]. Shiraz: Shiraz University; 2003.
20. Zare Nejad M. The Study OF Psychological Pressures in Managers and its Relationship with Organizational Climate in Boy High schools in Tehran, [MSc Thesis]. Tehran: Tehran University; 1995.
21. Dire E. The Study OF Degree and Sources OF Academic Stress in High school Students in Shiraz, [MSc Thesis]. Shiraz: Shiraz University; 1995.
22. Rafii A. The Study OF Job Stress Degree and Mental Health among Disciplinary Force Personnel in Kerman, [MSc Thesis]. Kerman; Mohandes Afzali Pur Medical Department, Medical Sciences and Health Services University of Kerman; 2006.
23. Andriopoulos C. Determinants of organisational creativity: a literature review. Management Decision 2001; 39(10): 834-41.
24 .Martins EC. Building organisational culture that stimulates creativity and innovation. European Journal of Innovation Management 2003; 6(1):64-74.
25. Weihua N. Individual and environmental influences on Chinese student creativity, [PhD Thesis]. New Haven: Yale University; 2003.
26. Tesluk PE. Influences of Organizational Culture and Climate on Individual Creativity. Journal of Creative Behavior 1997; 31(1): 27-41.
27. Sharma M. Researches on organizational climate: An Analysis adopted form: Quality in Educational Research.Edited by.S.K. Pal and P.E.Saxen metropolitan, New Dehli,1985
28. Pal SK, Saxean PC. Quality control in Educational Research. New Dehli: Metropolitan Brook Co; 1985.
29. Torrance EP. The Torrance Tests of Creative Thinking—Norms, Technical Manual Research Edition—Verbal
Tests, Forms A and B—Figural Tests, Forms A and B. In: Ai-Girl Tan, Editor. Creativity: a handbook for teachers. New Jersey: World Scientific; 2007.
30. Keuter, Karen; Byrne, Eileen; Voell, Jocelyn and Larson Elaine. (2000). "Nurses's job satisfaction and organizational climate in dynamic work environment", applied nursing research, vol. 13, no. 1(February).
31. McMurray, Adela J.; Pace, R. W. & Scott, Don. (2004)."The relationship between organizational commitment and organizational climate in manufacturing", Journal of Human resource development quarterly, vol. 15, no. 4
Stewart, Susan M; Bing Mark N; Gruys Melisa L. and Helford Michael C. (2006). 32. "Men, women and perceptions of work environments, organizational commitment and turnover intentions", Scientific Journals International, volume 1, issue 1, 2006.
33. Samad, Sarminah (2006)."The differential effects of creative organizational climate and organizational commitment on learning organization", Journal of Global Business Management, vol. 2, September