پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط

مشخص نشده 4 MB 29287 158
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۷۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت رسانه

    زمستان

    1391

    مورد مطالعه روزنامه های آن لاین همشهری، جام جم و خراسان

    چکیده

    ادبیات موضوع در زمینه روزنامه­های آن­­لاین شامل مطالعات تجربی بسیار اندکی در سطح دنیا بوده است. علی­رغم اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این کسب و کار آن­لاین آن­چنان که انتظار می­رفت در سودآوری توفیق چندانی نداشته است. با توجه به رویکردهای گوناگون درآمدزایی که تا به حال پیشنهاد و یا به­کارگرفته شده است، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا تاثیر استراتژی سفارشی­سازی (به­جای تولید محصولات و خدمات استاندارد یا ویژه) و محیط بازار بر این کسب و کار مورد سنجش قرار گیرد. در این میان، به بررسی موردی سه روزنامه آن­لاین همشهری، جام جم و خراسان پرداخته­ایم. از آنجا که تعداد مدیران و دست­اندرکاران این حوزه بسیار اندک بود نیازی به نمونه­گیری وجود نداشت و پرسشنامه پیمایشی استاندارد در میان مدیران ارشد و هیئت تحریریه این سه روزنامه توزیع گشت. همچنین برای تعدیل نمودن نتایج حاصل از بررسی­ها به انجام مصاحبه با برخی از مدیران ارشد نیز پرداخته شد.

    این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است.. پس از جمع­­آوری داده­ها و انجام تحلیل­های آماری نظیر آزمون کولموگروف - اسمیرنوف به منظور بررسی نرمال بودن داده های پژوهش و محاسبه ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق، به آزمون فرضیه­ها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی، پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که موفقیت کسب و کار آن­لان رابطه معناداری را با متغیرهای سفارشی­سازی و محیط بازار دارد و از آنها تاثیر می­پذیرد.

    1 مقدمه

    رشد فزاینده استفاده از اینترنت رقابت را برای ناشران روزنامه­ها فشرده­تر می­سازد و در عین حال می­تواند موجب تقویت آن­ها هم گردد. ناشران روزنامه­ها شاهد آن هستند که خوانندگان آن­ها روزبه­روز کاهش می­یابند. این ناشران قادر نیستند که تعداد قابل توجهی از خوانندگان تازه و جوان را به جبران کاهش طبیعی خوانندگان قدیمی­تر خود جذب نمایند. علاوه­براین، به این خاطر، حتی وضع بدتر هم می­گردد و این ناشران سهم خود را در بازار آگهی بین­رسانه­ای نیز از دست می­دهند (کاوِن[1]، 2001). در بازار اخبار اینترنتی، ناشران روزنامه­ها شاهد رقابت جدید و قوی­تری از ناشران روزنامه­های خارجی و دیگر سازمان­های رسانه­ای هستند. حجم گسترده­ای از این رقبا اخبار    آن­لاین را به صورت رایگان در اختیار خواننده قرار می­دهند. همین شرکت­ها یا شرکت­های دیگر هم با استفاده از فناوری اینترنت بازارهایی الکترونیکی را ایجاد می­نمایند تا با روزنامه­ها در بازارهای تبلیغات گروه­های شغلی به رقابت بپردازند. ناشران روزنامه­ها، به این ترتیب، در هر دو کسب و کار اصلی خود تهدید و تحدید می­گردند، هم در فروش اخبار و هم در دسترسی به مخاطب. در عین حال، فناوری اینترنت ناشران روزنامه­ها را قادر می­سازد تا در خلق محصولات خود نوآوری نمایند و مخاطبان تازه­ای را هدف­گذاری نمایند. اینها می­توانند با بهره­گیری از اینترنت به عنوان یک کانال بازاریابی برای دسترسی به مخاطبان بالقوه­ای که روزنامه چاپی هم نمی­خوانند استفاده نمایند. با این روش می­توان به مخاطبان خارجی هم دست یافت که پیش از این به خاطر هزینه بالای آن در ارسال روزنامه چاپی به آنها دسترسی نداشتند. این فناوری می­تواند به آنها کمک کند تا رابطه خود را با خوانندگان فعلی خود تقویت نمایند (از طریق جمع­آوری اطلاعات مشتریان و ارسال اخبار فوری و دسته­بندی شده). گسترش سریع اینترنت در کنار تکامل فناوری­های اطلاعات طبیعت بسیاری از صنایع را تغییر داده است. حجم عظیم تبادل اطلاعات حاصل از بهره­برداری از سیستم­های اطلاعاتی به هر شرکتی اجازه می­دهد تا نیازهای مشتریان خود را بهتر بشناسد و این دانش را در طراحی محصول و برنامه­ریزی­های بازاریابی خود اِعمال نماید. برای محصولات فیزیکی (نظیر رایانه­ها و تلویزیون­ها) سفارشی­سازی انبوه و واکنش به­موقع به نیازهای بازار برای باقی ماندن در بازار رقابت الزامی است. در مورد محصولات دیجیتال هم (نظیر سرویس­های خبری و دیگر تولیدکنندگان محتوای اینترنتی، ICP) خدمات سفارشی­سازی شده که ارائه­دهنده محتوای تعدیل­شده به مشتریان گوناگون بر اساس علائق آنهاست عملی و حیاتی می­گردد.

     

    2-1  بیان مسئله

    نوآوری فناورانه یکی از اساسی­ترین محرک­هایی است که اقتصاد بازار را تعیین و حفظ می­نماید. فناوری اینترنت از نظر اقتصادی در اواسط دهه 90 میلادی در دسترس همگان قرار گرفت. چندی بعد از آن، تجارت الکترونیک سربرآورد. موج عظیمی از شرکت­ها شکل گرفتند تا کسب و کار خود را از طریق اینترنت دنبال نمایند. شرکت­های رسانه­ای سنتی در دنیای آن­لاین نقش بسزایی را از زمان ظهور اینترنت بازی کرده­اند. تلاش­های آن­لاین رسانه­ای سنتی به دو صورت تدافعی[2] و تهاجمی[3] مورد نظر قرار گرفته است.  از نقطه نظر تهاجمی، اینترنت به عنوان یک محرک تقویت­کننده برای تولید درآمد اضافی و سودبخشی به نظر می­آید. بر خلاف بازیگرانِ تنها آن­لاین، این روزنامه­های سنتی کار آن­لاین خود را با در دست داشتن مشتریان آماده شروع نمودند و در این راه به نام تجاری شناخته شده خود متکی بودند. از دید تدافعی، اینترنت به عنوان تهدیدی برای رسانه­های سنتی در نظر گرفته می­شود و در واقع آنها را مجبور می­سازد که برای ادامه بقا و فعالیت در کسب و کار خود به جامعه آن­لاین بپیوندند. روزنامه­های سنتی هم به ناچار وارد این عرصه گشتند و از استراتژی­های گوناگون برای افزایش درآمد و سودبخشی خود بهره بردند. اما با تمامی این موارد، روزنامه­های سنتی که وارد عرصه آن­لاین گشتند با شکست مواجه شدند، به ویژه از نقطه نظر اقتصادی. به صورتی که می­توان بر اساس بعضی مطالعات ادعا کرد که در ایالات متحده روزنامه­هایی که در کنار نسخه چاپی، به راه­اندازی نسخه آن­لاین نیز پرداختند نسبت به روزنامه­هایی که چنین نکردند، سود چندان بیشتری نداشته­اند (کولو[4] و وُگت[5]، 2003). به هر صورت این روزنامه­های سنتی هستندکه می­بایست در این بازار متلاطم که هر آن بُعدی از آن دچار تغییر می­گردد و این تغییر نه دارای انسجامی است و نه قابل پیش­بینی، به فعالیت بپردازند و با اتخاذ استراتژی­های مناسب هم به حیات خود در بازار رقابت ادامه دهند و هم بتوانند به سودبخشی که آرزوی دیرینه فعالان عرصه آن­لاین است دست یابند.

    مطالعات پیشین نشان می­دهند که مزیت­های رقابتی در سیال بودن محیط بسته به ظرفیت سازمان در نوآوری و سازگاری است. تخصصی­سازی در قابلیت­های هسته­ای اهمیت توسعه الگوهای کسب و کار مبتنی بر توانایی را در صنایع دانش­محور و مبتنی بر فناوری نظیر رسانه افزایش داده است. این مسئله زمانی که تلاطم و پویایی­های کسب و کار در صنعت رسانه هر روز گسترده­تر می­گردد، دارای اهمیتی دوچندان می­گردد.

    علی­رغم اینکه الگوهای کسب­ و کار و منطق­های درآمد بسیاری ارائه شده­اند، ادبیات موجود در زمینه روزنامه­های آن­لاین شامل پژوهش­های تجربی نسبتا اندکی در باب عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین می­شود. علاوه بر این، در عمل شاهد آنیم که تمامی ادبیات روزنامه­های آن­لاین تقریباً توجه­ بسیار کمی را نسبت به تاثیر محیط بازار بر موفقیت کسب و کار نموده­اند.

    بهره­گیری بسیار گسترده از اینترنت و فناوری­های اطلاعات طبیعت بسیاری از صنایع را از طریق تسهیل جمع­آوری، تحلیل و توزیع اطلاعات متحول ساخته است. این تحول در پردازش اطلاعات باعث می­گردد که واکنش به­موقع و سفارشی­سازی محصول دغدغه اصلی در بازاریابی و برنامه­ریزی استراتژیک گردد. این مسئله به­خصوص در صنایعی که محتوای دیجیتال را به مشتریان خود عرضه می­دارند قابل توجه می­باشد. به موجب طبیعت دیجیتال محصولات این صنایع، ارائه خدمات به­صورت کاملاً سفارشی­سازی شده از طریق اینترنت امکان­پذیر خواهد بود. با این وجود برای سفارشی­سازی محصولات هر شرکتی نیاز دارد که هم مشتریان خود را به خوبی مورد شناسایی قرار دهد و هم به موجب آن خدمات و محصولات سفارشی­سازی شده را بر اساس سلائق آنها فراهم سازد. 

    در این پژوهش سعی بر آن است که موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین با بکارگیری استراتژی سفارشی­سازی به جای ارائه خدمات استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد. بعلاوه، بر آن بوده­ایم که چگونگی تاثیر عوامل مختلف دیگر را در کنار سفارشی­سازی، نظیر محیط بازار، منطق درآمد و اهمیت اهداف کسب و کار را که مستقیم یا غیر مستقیم به موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین مرتبط­اند مورد سنجش قرار دهیم. از آنجا که اکثر شرکت­های ناشر روزنامه­های آن­لاین در تولید درآمد با مشکل روبرو بوده­اند، سنجه­های جامع­تری در ازای درآمد سالیانه عادی مورد نیاز بوده­ است.

    پیرو گسترشی که عرصه خدمات آن­لاین در ایران داشته است و اهمیتی که این موضوع در جذب مخاطبان آن­لاین دارد احساس می­شود که روزنامه­های آن­لاین ایران آن­چنان که باید و شاید در این کار موفق نبوده­اند. لذا برآنیم که با بررسی استراتژی سفارشی­سازی و همچنین عوامل دیگر که بنظر می­رسد بر موفقیت کسب و کار در روزنامه­های آن­لاین موثر باشند، سه روزنامه پرتیراژ کشور – همشهری، جام­جم و خراسان­­– که دارای نسخه آن­لاین نیز می­باشند مورد بررسی قرار داده و میزان موفقیت آنها را در این راه بسنجیم. امیدواریم که چالش­های پیش رو نیز مورد شناسایی قرار گرفته و سعی می­شود برای رفع چنین چالش­هایی در صورت امکان پیشنهاداتی ارائه گردد.

    3-1 اهمیت و ضرورت موضوع

    نسل نخست روزنامه­های آن­لاین در اواسط دهه 70 میلادی زمانی که ویدئوتکست­ها در اروپا گسترش یافتند متولد گشت. با این وجود، تجاری­سازی و رشد سریع شبکه جهان گستر (که بعدها وب نامیده شد) از اوایل دهه 90 بود که امیدبخش­ترین پایگاه را برای انتشارات آن­لاین به­وجود آورد و همزمان بیشترین تهدید را بر شرکت­های سنتی نشر چاپی تحمیل نمود. در حال حاضر هزاران روزنامه آن­لاین در سراسر جهان وجود دارند. در نخستین روزهای شروع عصر وب این باور محتمل به­نظر می­رسید که صنعت روزنامه­های چاپی به موجب انقلاب دیجیتال نوظهور به نقطه پایان خود رسیده­ است. این بحث البته زمانی­که رادیو و تلویزیون در اوایل قرن بیستم بوجود آمده بودند نیز برپا شده بود. حتی امروزه نیز کاملا مشخص نیست که نسخه­های چاپی و آن­لاین روزنامه­ها چه نقشی را در آینده خواهند داشت. به­هرحال، ناشران امروزه بر این باورند که تنها شانس اندکی وجود دارد که روزنامه­های چاپی کاملا توسط نسخه آن­لاین جایگزین شوند.

    با این وجود، این یافته­های اولیه اشاره دارند که در حال حاضر روزنامه­های آن­لاین تنها با تهیه نوع یکسانی از محتوی همسان با روزنامه­های چاپی قادر به رقابت با آنها نبوده و می­بایست خود را با گسترش محتوی و خدمات بی­نظیر، که در میان کاربران وب ارزشمند است، از روزنامه­های چاپی متمایز نمایند. این را نیز باید در نظر داشت که باید پلی را میان شکل روزنامه­های آن­لاین با نسخه­های چاپی حفظ نمود تا از این منظر از نام تجاری و سابقه مثبت آنها نیز بهره ببرد و بدین­وسیله بر رقبای ذاتا دیجیتال خود فائق آید.

    امروزه روزنامه­های آن­لاین سرمایه­گذاری عظیمی را در سایت­های خبری خود به اجرا گذاشته­اند، در حالی­که سود چندانی را از آن به دست نمی­آورند. آنها می­بایست راه­هایی را بیابند که توسط آن­ها به درآمدی دست یافته و به این ترتیب به فعالیت کسب و کار خود ادامه دهند. بسیاری از سهام­داران در صنایع مطبوعاتی به دنبال راه­هایی هستند که هم بتوانند به سوددهی برسند و هم بتوانند با ارائه کاری هنری و درخور به مقبولیت اجتماعی نیز دست یابند. اما در این بین، رقابت در عرصه اینترنت متفاوت از رقابت در دنیای مطبوعات چاپی است. این رقابت دیگر در بازاری فیزیکی رخ نمی­دهد. این رقابت در محیطی دیجیتال رخ می­دهد که در آن کسب و کار و تبادل و تجارت بین خریداران و فروشندگان از طریق اینترنت انجام می­پذیرد. این پدیده، به روزنامه­ها این امکان را می­دهد که با نامی که پیشتر در دنیای چاپی برای خود به­دست آورده­اند، به عنوان رابطی بین مشتریان خود – آگهی­دهندگان و مصرف­کنندگان و خوانندگان – عمل نمیاند. لازم به ذکر است که این مشتریان به هم وابسته هستند و رابطه بین آنها رابطه­ای مستقیم است؛ هر چه مشتری بیشتر و متنوع­تری جذب نمایم، از سوی دیگر آگهی­دهندگان بیشتری نیز به سوی ما خواهند آمد. اینترنت این امکان را به روزنامه­ها می­دهد که در این محیط مجازی مشتریانی را بیابند که در عرصه چاپی به آنها دسترسی نداشتند. نکته خوب دیگری که اینترنت در اختیار روزنامه­ها قرار می­دهد فضای نامحدود آن است. روزنامه­ها می­توانند در این فضای نامحدود به انتشار مطالب بپردازند. نکته مهم این است که در این فضا، «سرعت» عاملی اساسی است و چالش، توانایی روزنامه در تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری خواهد بود. اخیراً تحولی را از چاپ به مولتی­مدیا شاهد هستیم، به این صورت که متن اخبار تنها قسمتی از خدمات و سرویس­های ارائه شده هستند و در کنار آن­ها شاهد اخبار صوتی و تصویری نیز بر روی سایت­های خبری هستیم. استراتژی سفارشی­سازی یکی از راهکارهایی است که روزنامه­های آن­لاین در پیش می­گیرند تا بتوانند با توجه به ذائقه مخاطب به تولید محتوی پرداخته و در نهایت بتوانند به کسب درآمد بپردازند. در این مسیر برای شناسایی مخاطب هدف و سلایق آنها و همچنین جذب آنها نیز عواملی باید مورد بررسی قرار گیرند که آنها را تحت عناوین منطق درآمد، محیط بازار، منطق درآمد و اهمیت اهداف کسب و کار را که مستقیم یا غیر مستقیم بر موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین تاثیر دارند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    4-1 گزاره های تحقیق (پرسش های اصلی و فرعی)

     در این پژوهش در جست­وجوی یافتن پاسخ­هایی برای پرسش­های گوناگون هستیم. با توجه به درجه اهمیت و کلیت موضوع سوال می­توان آن­ها را به دسته­های زیر تقسیم­بندی نمود:

    1-4-1سوالات اصلی

    آیا استراتژی سفارشی­سازی به­کار رفته کمکی به موفقیت کسب­وکار روزنامه می­کند؟

    علاوه بر استراتژی سفارشی سازی، آیا دیگر متغیرها نظیر منطق درآمد، اهمیت اهداف عمومی     کسب­وکار، تجربه، و عوامل محیط بازار بر موفقیت کسب­وکار روزنامه­های برخط تاثیر می­گذارد؟

    2-4-1 سوالات فرعی

    آیا تجربه در نشر (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟

     آیا منابع درآمدی (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟

     آیا اهمیت اهداف در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟

     آیا تجربه در نشر (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟

     آیا منابع درآمدی (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟

     آیا سطح سفارشی سازی (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟

     آیا محیط بازار (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟

     آیا سطح سفارشی سازی (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟

     آیا محیط بازار (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟

     

    5-1 هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار

    1-5-1 هدف اصلی

    بررسی عوامل موثر بر کسب و کار روزنامه­های آن­لاین

    بررسی تفاوت بین روزنامه­های همشهری­­ آن­لاین، خراسان آن­لاین و جام­جم آن­لاین

    2-5-1 اهداف فرعی

    بررسی رابطه بین محیط بازار و موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین

    بررسی وجود رابطه بین بکارگیری استراتژی سفارشی­سازی و موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین

    بررسی ویژگی­های محتوی سفارشی و رابطه آن با حفظ مخاطبان موجود و جذب مخاطبان جدید و نهایتا افزایش درآمدزایی.

    بررسی ضمنی رابطه عوامل دیگر - که از پیشینه نظری موضوع برگرفته شده­اند – بر موفقیت کسب و کار روزنامه­های برخط.

    6-1 شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق

    1-6-1سفارشی­سازی انبوه

    این دیدگاه نخستین بار توسط دیویس (1989) معرفی شد و این استراتژی را به عنوان توانایی فراهم ساختن محصولات و خدمات سفارشی­ساخته­شده برای هر مشتری از طریق فرایندی با قابلیت چابکی بالا، انعطاف و ادغام پیش­روی نهاد.

    بسیاری از نویسندگان مفاهیمی مشابه اما محدودتر و کاربردی­تر را پیش می­نهند. آنها سفارشی­سازی انبوه را به عنوان نظامی تعریف می­نمایند که از فناوری اطلاعات، فرایندهای منعطف و ساختارهای سازمانی برای ارائه طیف وسیعی از محصولات و خدمات که نیازهای فرد فرد مشتریان را برآورده می­سازد، استفاده می­نمایند. نکته قابل توجه این است که این محصولات با قیمتی نزدیک به قیمت موارد استاندارد تهیه می­گردند (هارت، 1995؛ جونِیا و لی، 1998).

     

    2-6-1 الگوی کسب و کار

    در اساسی­ترین حالت ممکن، یک الگوی کسب و کار عبارت است از روشی از اداره و اجرای کسب و کار که سازمان بتواند با آن به حیات خود ادامه دهد – یعنی بتواند تولید درآمد نماید (راپا[6]، 2002).

    عبارت «الگوی کسب و کار» یک واژه مرتبط با تجارت و کسب و کار است. این الگو راهی را معرفی می­کند که اجرا و اداره کسب و کار را با وجود تردید و ابهام در محیط بهبود می­بخشد. (پتروویچ[7] و همکاران، 2001)

    الگوی کسب و کار منطقی را توصیف می­کند که یک نظام کسب و کار به کار می­گیرد تا ارزش­آفرینی نماید، و در واقع در پشت فرایندهای واقعی قرار دارد (ایستوود، 1996؛ پاین و دیگران، 1993).

    الگوی کسب و کار چیزی نیست جز شرح ارزشی که یک شرکت به یک یا چندین گروه از مشتریان ارائه می­دهد و ساختاری است از سازمان و شبکه­ای از شرکا برای آفرینش، بازاریابی و ارائه چنین ارزشی و سرمایه مربوطه برای تولید منابع درآمدی سودبخش و پایدار. (وست­برووک، 1999؛ پاین، 1993؛ هارت، 1995).

    الگوهای کسب و کار اجرای مفهومی استراتژی یک کسب و کار است که استراتژی، سازمان کسب و کار و سیستم­های اطلاعاتی را هماهنگ می­کند و اساس اجرای فرایندهای کسب و کار و  سیستم­های اطلاعاتی را نشان می­دهد. نقش مدیر هم سازگار ساختن الگوی کسب و کار سازمان با عوامل خارجی نظیر رقابت، قانون، تغییر و تحولات اجتماعی و فناورانه و تغییرات در تقاضای مشتری است (اوستِروالدر[8] و ییوز پیگنور[9]، 2003).

    3-6-1 محیط بازار

     محیط بازاریابی یک شرکت از بازیگران و عواملی بیرون بازاریابی تشکیل شده است که توانایی مدیریت بازاریابی را برای توسعه حفظ معاملات موفق در تعامل با مشتریان هدف را تحت تاثیر قرار می­دهد. این محیط بازار هم تهدیداتی را داراست و هم فرصت­هایی را ایجاد می­نماید. (هارت، 1995).

    Abstract

    The literature on online newspapers in the world contains very few empirical studies. Although many experts assumed this business would be successful, it was not as profitable as expected. According to various income approaches suggested or applied by now, this thesis studies the effect of customization strategy (instead of producing standard or special productions or services) and market environment on the success of online newspapers. To achieve this, we selected three online newspapers in Iran: Hamshahrionline, Jamejamonline and Khorasanonline. As the number of the people in our society was few and limited, there was no need for sampling. A standard survey questionnaire was distributed among the respondents, and there were also some interviews with the top managers.

    In this study which is a descriptive-survey type, having collected and analyzed the data through different statistical methods, we found out that there is a meaningful relation between applying the customization strategy and the success of online newspaper business. Besides, our findings showed that the market environment is also having an effect on this business success.

    Keywords: Online Newspaper, Customization, Market Environment, Business Model

    فهرست منابع و مأخذ

    منابع فارسی                                                                  

    تاتم، جرج، آینده روزنامه­ها، بقا یا نابودی، ترجمه حسن نورایی بیدخت، رسانه، سال یازدهم، پاییز 79، 8-7.

    خاکی، غلامرضا (1387) روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی تهران: انتشارات درایت.

    خوش­نشین لنگرودی، لیلا (1380)، بررسی علل و عوامل موثر بر میزان انتشار و عدم انتشار روزنامه الکترونیک، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    سرمد، زهره، علی بازرگان و الهه حجازی (1380). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران؛ انتشارات آگاه.

    ناصری گیسور، محمدرضا(1390)، اصول روزنامه­نگاری آن­لاین، تهران: انتشارات جام­جم.

    منابع لاتین

    Afuah, A., & Tucci, C. L. (2001). Internet business models and strategies: text and cases. Boston: Irwin/McGraw-Hill.

    Albarran, A. B. (1996). Media economics: understanding markets, industries, and concepts. Ames: Iowa State University Press.

    Albarran, A. B., & Olmsted, S. M. (1998). Global media economics commercialization, concentration, and integration of world media markets. Ames: Iowa State University Press.

    Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in E-business. Strategic Management Journal, 22(6-7), 493-520.

    Anderson, D. M. (1997). Agile product development for mass customization: how to develop and deliver products for mass customization, niche markets, JIT, build-to-order, and flexible manufacturing. Chicago: Irwin Professional Pub.

    Andrew, T. (1996). Newspapers wrestle with the online bear. Seybold Report on Publishing Systems, 4, 23.

    Arampatzis, A. (2002). Media Concentration in the European Market: New Trends and Challenges, by Alfonso Sanchez-Tabernero and Miguel Carvajal. The International Journal on Media Management, 5(4), 86-88.

    Arora, N., Dreze, X., Sajeesh, S., Su, M., Syam, N., Thomas, J., et al. (2008). Putting one-to-one marketing to work: Personalization, customization, and choice. Marketing Letters, 19(3), 305-321.

    Average Circulation of U.S. Daily Newspapers: 1990 - 2005 | Project for Excellence in Journalism (PEJ). (n.d.). Project for Excellence in Journalism (PEJ) | Understanding News in the Information Age. Retrieved January 8, 2013, from http://www.journalism.org/node/1073

    Bailey, J., & Bakos, Y. (1997). An exploratory study of the emerging role of electronic intermediaries. Int. J. Electron. Commerce, 1(3), 7-20.

    Balabanovic, M., & Shoham, Y. (1997). Fab: content-based, collaborative recommendation. Commun. ACM, 40(3), 66-72.

    Bates, B. J. (1993). Concentration in local television markets. Journal of Media Economics, 6(3), 3-21.

    Bates, B. J. (1991). Breaking the structural logjam: The impact of cable on local TV market concentration. Journal of Media Economics, 4(3), 47-57.

    Bourke, R., Arts, J., & Roest, M. V. (1999). Achieving success with mass customization: the vital contributions of engineering. Computer-Aided Engineering, 10, 42-52.

    Boynton, A. C., & Victor, B. (1991). Beyond flexibility: building and managing the dynamically stable organization. California Management Review, 34(1), 53-66.

    Calantone, R., Garcia, R., & Dröge, C. (2003). The effects of environmental turbulence on new product development strategy planning. Journal of Product Innovation Management, 20(2), 90-103.

    Cats-Baril, W. L., & Jelassi, T. (1994). The French videotex system Minitel: a successful implementation of a national information technology infrastructure.MIS Quarterly, 1-20.

    Chyi, H. I., & Sylvie, G. (2001). The medium is global, the content is not: The role of geography in online newspaper markets. The Journal of Media Economics, 14(4), 231-248.

    Chyi, H. I., & Sylvie, G. (1998). Competing with whom? Where? And how? A structural analysis of the electronic newspaper market. Journal of Media Economics, 11(2), 1-18.

    Clifford, S. (2008). Newspapers’ Web revenue is stalling. The New York Times B, 1.

    Cowen, N. (2001, June). The future of the British broadsheet newspaper on the World Wide Web. In Aslib Proceedings (Vol. 53, No. 5, pp. 189-200). MCB UP Ltd.

    Davenport, T. H., & Beck, J. C. (2001). The attention economy: Understanding the new currency of business. Harvard Business Press.

    Davis, D., Morris, M., & Allen, J. (1991). Perceived environmental turbulence and its effect on selected entrepreneurship, marketing, and organizational characteristics in industrial firms. Journal of the Academy of Marketing Science, 19(1), 43-51.

    Davis, S. M. (1989). From “future perfect”: Mass customizing. Strategy & Leadership, 17(2), 16-21.

    Day, G. S., & Wensley, R. (1988). Assessing advantage: a framework for diagnosing competitive superiority. The Journal of Marketing, 1-20.

    Dean, P. R., Xue, D., & Tu, Y. L. (2009). Prediction of manufacturing resource requirements from customer demands in mass-customisation production.International Journal of Production Research, 47(5), 1245-1268.

    Dess, G. G., & Beard, D. W. (1984). Dimensions of organizational task environments. Administrative Science Quarterly, 52-73.

    European Commission. (1992). Pluralism and Media Concentration in the Internal Market: An Assessment of the Need for Community Action. COM (92),480.

    Fidler, R. F. (1997). Mediamorphosis: understanding new media. Thousand Oaks, Calif.: Pine Forge Press.

    Franke, N., Keinz, P., & Steger, C. J. (2009). Testing the value of customization: when do customers really prefer products tailored to their preferences?. Journal of Marketing, 73(5), 103-121.

    Franke, N., Keinz, P., & Schreier, M. (2008). Complementing Mass Customization Toolkits with User Communities: How Peer Input Improves Customer Self-Design*. Journal of Product Innovation Management, 25(6), 546-559.

    Gallaugher, J., Auger, P., & Barnir, A. (2001). Revenue streams and digital content providers: an empirical investigation. Information & Management, 38(7), 473-485.

    Garrison, B. (2003). How newspaper reporters use the Web to gather news.Newspaper Research Journal, 24(3), 62-75.

    Gershon, R. A. (1997). The transnational media corporation: global messages and free market competition. Mahwah, N.J.: Erlbaum.

    Gilmore, J. H., & Pine 2nd, B. J. (1997). The four faces of mass customization.Harvard Business Review, 75(1), 91.

    Glazer, R. (2000). Winning in smart markets. Journal of interactive Marketing,13(1), 2-4.

    Grant, A. E., & Meadows, J. H. (2002). Communication technology update, 8th edition (8th ed.). Woburn, Mass.: Focal Press/Elsevier Science.

    Grant, A. E., & Meadows, J. H. (2002). Communication technology update, 8th edition (8th ed.). Woburn, Mass.: Focal Press/Elsevier Science.

    Grayson, R. A. (1992). The Undetected Causes for New Product Failure.Journal of Product & Brand Management, 1(1), 69-75.

    Harper, C. (1996). Online newspapers: going somewhere or going nowhere?.Newspaper Research Journal, 17, 2-13.

    Hart, C. W. (1995). Mass customization: conceptual underpinnings, opportunities and limits. International Journal of Service Industry Management,6(2), 36-45.

    Huffman, C., & Kahn, B. E. (1998). Variety for sale: mass customization or mass confusion?. Journal of retailing, 74(4), 491-513.

    Ihlström, C., & Palmer, J. (2002). Revenues for online newspapers: owner and user perceptions. Electronic Markets, 12(4), 228-236.

    Jaworski, B., & Kohli, A. (1993). Market Orientation: Antecedents and Consequences. The Journal of Marketing, 57(3), 53-70.

    Johnson, M. W., Christensen, C. M., & Kagermann, H. (2008). Reinventing your business model. Harvard business review, 86(12), 57-68.

    Johnson, H. J. (2000). Global financial institutions and markets. Malden, Mass.: Blackwell Publishers.

    Kahn, B. E. (1998). Dynamic relationships with customers: High-variety strategies. Journal of the Academy of Marketing Science, 26(1), 45-53.

    Kalakota, R., & Whinston, A. B. (1996). Frontiers of electronic commerce. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co..

    Kandemir, D., Yaprak, A., & Cavusgil, T. (2006). Alliance Orientation: Conceptualization, Measurement, and Impact on Market Performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(3), 324-340.

    Kaplan, A. M., Schoder, D., & Haenlein, M. (2007). Factors influencing the adoption of mass customization: The impact of base category consumption frequency and need satisfaction. Journal of Product Innovation Management,24(2), 101-116.

    Kaplan, A., & Haenlein, M. (2006). Toward a Parsimonious Definition of Traditional and Electronic Mass Customization. Journal of Product Innovation Management, 23(2), 168-182.

    Karp, S. (2007). Newspaper online vs. print ad revenue: The 10% problem.Publishing, 2, 17.

    Keynes, J. M. (1937). The general theory of employment. The Quarterly Journal of Economics, 51(2), 209-223.

    Kirsner, S. (1999). Do newspapers have a future on the Net?. Editor & Publisher, 6-13.

    Knight, F. H. (1921). Risk, uncertainty and profit,. Boston: Houghton Mifflin Company.

    Kolo, C., & Vogt, P. (2003). Strategies for Growth in the Media and Communications Industry: Does Size Really Matter?. The International Journal on Media Management, 5(4), 252-262.

    Konstan, J., Miller, B., Maltz, D., Herlocker, J., Gordon, L., & Riedl, J. (1997). GroupLens: Applying Collaborative Filtering to Usenet News. Communications of the ACM, 40(3), 77-87.

    Lacy, S., & Simon, T. F. (1993). The economics and regulation of United States newspapers. Ablex Publishing Corporation.

    Lai, H. J., Liang, T. P., & Ku, Y. C. (2003, September). Customized Internet news services based on customer profiles. In Proceedings of the 5th international conference on Electronic commerce (pp. 225-229). ACM.

    Mike, D. (2002). The end of software as we know it. Fortune, New York, Winter, 52-66.

    Lampel, J., & Mintzberg, H. (1996). Customizing customization. Sloan management review, 38(1), 21-30.

    Lin, C. A., & Jeffres, L. W. (2001). Comparing distinctions and similarities across websites of newspapers, radio stations, and television stations.Journalism & Mass Communication Quarterly, 78(3), 555-573.

    Lorrie, A. (1992). The Electronic Newspaper of the Future: Rationale, Design, and Implications. u> http://cecl. wustl. edu/~ cs142/article/MISC/PUBLISHING/electronic-newspaper-cranor

    Low, G. S., & Mohr, J. J. (2001). Factors affecting the use of information in the evaluation of marketing communications productivity. Journal of the Academy of Marketing Science, 29(1), 70-88.

    Lusch, R. F., & Laczniak, G. R. (1987). The evolving marketing concept, competitive intensity and organizational performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 15(3), 1-11.

    Manber, U., Patel, A., & Robison, J. (2000). Yahoo!. Communications of the ACM, 43(8), 35.

    Martin, S. E., & Hansen, K. A. (1998). Newspapers of record in a digital age: From hot type to hot link. Praeger Publishers.

    Massey, B. L., & Levy, M. R. (1999). Interactivity, online journalism, and English-language Web newspapers in Asia. Journalism & Mass Communication Quarterly, 76(1), 138-151.

    McGrath, M. E. (2000). Product strategy for high technology companies. New York, NY: McGraw-Hill.

    McMaster, S. E. (2002). The telecommunications industry. Greenwood Publishing Group.

    McMillan, S. J. (1998). Who pays for content? Funding in interactive media.Journal of Computer‐Mediated Communication, 4(1), 0-0.

    McMillan, S. J. (2000). The microscope and the moving target: The challenge of applying content analysis to the World Wide Web. Journalism & Mass Communication Quarterly, 77(1), 80-98.

    Meyer, E. K. (1995). Tomorrow's News Today. A guide to strategic planning for on-line publishing by general-circulation newspapers (Pewaukee, Wisconsin: NewsLink Associates, 1995), 86.

    Miller, D. (2006). The structural and environmental correlates of business strategy. Strategic Management Journal, 8(1), 55-76.

    Mings, S. M., & White, P. B. (2000). Profiting from online news: The search for viable business models. Internet publishing and beyond: The economics of digital information and intellectual property, 62-96.

    Mobasher, B., Cooley, R., & Srivastava, J. (2000). Automatic personalization based on Web usage mining. Communications of the ACM, 43(8), 142-151.

    Mock, K. J., & Vemuri, V. R. (1997). Information filtering via hill climbing, WordNet, and index patterns. Information Processing & Management, 33(5), 633-644.

    Mueller, J., & Kamerer, D. (1995). Reader preference for electronic newspapers.Newspaper Research Journal, 16, 2-13.

    Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2004). An ontology for e-business models.Value creation from e-business models, 416.

    Palmen, J., & Eriksen, L. (1999). Digital news - paper, broadcast and more converge on the internet. International Journal on Media Management, 1(1), 31-34.

    Palmer, J. W., & Eriksen, L. B. (1999). Digital newspapers explore marketing on the Internet. Communications of the ACM, 42(9), 32-40.

    Parsons, P., & Frieden, R. (1998). The cable and satellite television industries. Boston: Allyn and Bacon.

    Pérez-Peña, R. (2009). Newsday to charge to read its Web site. The New York Times B, 4.

    Picard, R. G. (1989). Media economics: concepts and issues. Newbury Park, Calif.: Sage Publications.

    Picard, R. G., & Brody, J. H. (1997). The newspaper publishing industry. Boston: Allyn and Bacon.

    Picard, R. G. (2000). Audience fragmentation and structural limits on media innovation and diversity. Media and open societies. Cultural, economic and policy foundations for media openness and diversity in east and west, 180-191.

    Picard, R. G. (2000). Changing business models of online content services: Their implications for multimedia and other content producers. International Journal on Media Management, 2(2), 60-68.

    Picard, R. G. (2001). Expansion and limits in EU television markets: audience, advertising and competition issues.. Turku: Business Research and Development Centre.

    Picard, R. G. (2004). Strategic responses to media market changes. Jonkoping: Jonkoping International Business School.

    Picard, R. G. (2004). Environmental and market changes driving strategic planning in media firms. Strategic responses to media market changes, (2004), 1.Chicago

    Picard, R. G. (2005). Media product portfolios: issues in management of multiple products and services. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.

    Picard, R. G. (2011). The economics and financing of media companies (2nd ed.). New York: Fordham University Press.

    Pine, B. J., & Davis, S. (1999). Mass customization: the new frontier in business competition. Harvard Business Press.

    Porter, M. E. (1998). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Free press.

    Rayport, J. F., & Sviokla, J. J. (1994). Managing in the Marketspace. Harvard Business Review, 72, 141-141.

    Rogers, E. M. (1985). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press

    Rose, P. S. (2000). Money and capital markets: financial institutions and instruments in a global marketplace (7th ed.). Boston, Mass.: Irwin McGraw-Hill.

    Sakagami, H., & Kamba, T. (1997). Learning personal preferences on online newspaper articles from user behaviors. Computer Networks and ISDN Systems, 29(8-13), 1447-1455.

    Schoder, D., Sick, S., Putzke, J., & Kaplan, A. M. (2006). Mass customization in the newspaper industry: Consumers' attitudes toward individualized media innovations. The International Journal on Media Management, 8(1), 9-18.

    Sessions, S. C. (1996). The New Journalist: The On-Line Era Demands Added Skills and Innovative Ways of Looking at the Profession. American Journalism Review, 18.

    Shapiro, C., & Varian, H. R. (1999). Information rules: a strategic guide to the network economy. Boston, Mass.: Harvard Business School Press.

    Sinai, T., & Waldfogel, J. (2003). Geography and the Internet: Is the Internet a Substitute or a Complement for Cities? (No. w10028). National Bureau of Economic Research.

    Singer, J. B. (2001). The metro wide Web: Changes in newspapers' gatekeeping role online. Journalism & Mass Communication Quarterly, 78(1), 65-80.

    Slater, S. F., & Narver, J. C. (1994). Does competitive environment moderate the market orientation-performance relationship?. The Journal of Marketing, 46-55.

    Smith, B. (2002). Strategic responses to market changes. Journal of Medical Marketing: Device, Diagnostic and Pharmaceutical Marketing, 3(1), 80-85.

    Steinbock, D. (2000). Building dynamic capabilities: The wall street journal interactive edition: A successful online subscription model (1993–2000).International Journal on Media Management, 2(3-4), 178-194.

    Stone, M. (1999). Print to Web: It takes teamwork. mediainfo. com, 8-14.Chicago

    Syam, N. B., & Kumar, N. (2006). On customized goods, standard goods, and competition. Marketing Science, 25(5), 525-537.

    Thalhimer, M. (1994). High-Tech news or just shovelware?. Media Studies Journal, 8(1), 41-51.

    Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8, 3-8.

    Toffler, A. (1970). Future shock. New York: Random House.

    Turner, C. (1997). SMEs and the Evolution of the European Information Society.European Business Journal, 9, 47-52.

    Victor, B., & Boynton, A. C. (1998). Invented here maximizing your organization's internal growth and profitability. Boston, Mass: Harvard Business School Press.

    Wigand, R. T., & Benjamin, R. I. (1995). Electronic commerce: Effects on electronic markets. Journal of Computer‐Mediated Communication, 1(3), 0-0.

    Wirtz, B. (2001). Reconfiguration of Value Chains in Converging Media and Communications Markets. Long Range Planning, 34(4), 489-506.

    Wirtz, B. W. (1999). Convergence processes, value constellations and integration strategies in the multimedia business. International Journal on Media Management, 1(1), 14-22.

    way, t., commodity., t. n., & wasn&, i. t. (n.d.). Times deselected — BuzzMachine. BuzzMachine by Jeff Jarvis. Retrieved January 8, 2013, from http://buzzmachine.com/2007/09/17/times-deselected/

    Yip, G. S. (1985). Who needs strategic planning?. Journal of Business Strategy, 6(2), 30-42.

  • فصل نخست. کلیات‌تحقیق.................................................................................................................................1

    مقدمه...................................................................................................................................................................2

    2-1 بیان مسئله .................................................................................................................................................3

    3-1 اهمیت و ضرورت موضوع............................................................................................................................4

    4-1 گزاره­های تحقیق ........................................................................................................................................5

    1-4-1 پرسش­های اصلی....................................................................................................................................5

    2-4-1 پرسش­های فرعی...................................................................................................................................5

    5-1 هدف­های تحقیق (نتایج مورد انتظار) ........................................................................................................6

    1-5-1 هدف اصلی .............................................................................................................................................6

    2-5-1 اهداف فرعی ..........................................................................................................................................6

    6-1 شرح واژه­ها و اصطلاحات تحقیق ..............................................................................................................7

    1-6-1 سفارشی­سازی انبوه ...............................................................................................................................7

    2-6-1 الگوی کسب و کار ..................................................................................................................................7

    3-6-1 محیط بازار .............................................................................................................................................8

    4-6-1 روزنامه چاپی و آن­لاین .........................................................................................................................8

    5-6-1 کالای اطلاعاتی ......................................................................................................................................8

    7-1 خلاصه فصل ...............................................................................................................................................10

    فصل دوم. ادبیات موضوع .................................................................................................................................11

    مقدمه ................................................................................................................................................................12

    2-2 تعریف روزنامه آن­لاین .............................................................................................................................13

    3-2 تقابل روزنامه اینترنتی و چاپی ................................................................................................................14

    4-2 رابطه بین محصول چاپی و دیجیتالی ......................................................................................................16

    5-2 چالش پیش­روی روزنامه­های آن­لاین ......................................................................................................17

    6-2 ساختار چالش­برانگیز بازار روزنامه­های آن­لاین ......................................................................................18

    7-2 دشواری سودبخشی کسب و کار آن­لاین ................................................................................................19

    8-2 الگوهای کسب و کار روزنامه­های آن­لاین ...............................................................................................20

    9-2 ساختار بازار آن­لاین: با توجه به الگوی مارتین .................................................................................... 22

    10-2 یک محصول، تعاریف متعدد بازار ..........................................................................................................23

    11-2 سفارشی­سازی انبوه ...............................................................................................................................25

    12-2 نقش اطلاعات در سفارشی­سازی انبوه ..................................................................................................31

    13-2 تلاطم بازار .............................................................................................................................................32

    14-2 درآمد ... ............................................................................................................................................... 35

    15-2 رقابت .....................................................................................................................................................35

    16-2 چهار نیروی تاثیرگذار بر سازمان رسانه­ای ...........................................................................................36

    1-16-2 استراتژی برای شناخت بازار .............................................................................................................36

    2-16-2 پیچیدگی بازار ..................................................................................................................................36

    3-16-2 تلاطم بازار ........................................................................................................................................37

    4-16-2 تاثیرات محیطی کلی ..................................................................................................................... 37

    17-2 توسعه سرمایه جهانی و موسسات مالی ...............................................................................................38

    18-2 پیشرفت پیش­ساختارهای ارتباطی .....................................................................................................38

    19-2 دسترسی به کسب و کار جهانی ............................................................................................................39

    20-2 بهبود وضعیت انسانی .......................................................................................................................... 40

    21-2  تاثیرات خط مشی­ خاص رسانه ............................................................................................................41

    22-2 کاهش موانع برای ورود رقبای رسانه­ای ...............................................................................................41

    23-2 بهبود تجارت در محصولات رسانه­ای ...................................................................................................42

    24-2 ارتقاء تشکیلات اقتصادی خُرد .............................................................................................................42

    25-2 قانون­گذاری درباره انحصارگرایی و تمرکزگرایی .................................................................................42

    26-2 تاثیرات خاص بازار ................................................................................................................................42

    27-2 رشد فزاینده رقابت ...............................................................................................................................42

    28-2 توسعه اقتصاد توجه .............................................................................................................................43

    29-2 تغییرات در گزینه­های تبلیغات ............................................................................................................44

    30-2 تاثیرات خاص سازمان ...........................................................................................................................44

    31-2 روزنامه آن­لاین در ایران .......................................................................................................................45

    1-31-2 دوره اول: سال­های پی­دی­اف ............................................................................................................45

    2-32-2 دوره دوم: تولد روزنامه­های آن­لاین ................................................................................................46

    33-2 مفهوم روزنامه آن­لاین از دیدگاه اساتید و انگیزه­های ورود به بازار آن­لاین روزنامه­های ایرانی.................................................................................................................................................................46

    34-2 مزایای روزنامه آن­لاین نسبتبه چاپی................................................................................................48

    35-2 وضعیت کنونی روزنامه آن­لاین در ایران ...........................................................................................49

    36-2 موانع گسترش اینترنت در ایران .......................................................................................................50

    1-36-2 انحصار دولتی مخابرات ..................................................................................................................50

    2-36-2 مشکلات زیرساختی ......................................................................................................................50

    3-36-2 فیلترینگ .......................................................................................................................................50

    4-36-2 سرعت اینترنت ..............................................................................................................................51

    5-36-2 مدیریت ..........................................................................................................................................51

    6-36-2 امنیت ..............................................................................................................................................51

    7-36-2 محدودیت کاربرد ...........................................................................................................................52

    8-36-2 هزینه بالا ........................................................................................................................................52

    9-36-2 فرهنگ اینترنت ............................................................................................................................ 53

    37-2 کاستی­های روزنامه­های آن­لاین ........................................................................................................ 53

    38-2 پیشینه تحقیق ................................................................................................................................... 54

    1-38-2 ادبیات موضوع در ایران ................................................................................................................. 54

    2-38-2 ادبیات موضوع در خارج از ایران .................................................................................................. 55

    39-2 چارچوب کلان نظری تحقیق .............................................................................................................. 56

    40-2 خلاصه فصل ......................................................................................................................................... 57

    فصل سوم. روش تحقیق .................................................................................................................................58

    مقدمه .............................................................................................................................................................. 59

    2-3 روش تحقیق .......................................................................................................................................... 59

    3-3 جامعه آماری ......................................................................................................................................... 60

    4-3 قلمرو زمانی و مکانی تحقیق ..................................................................................................................60

    5-3 روش­های گردآوری اطلاعات ................................................................................................................ 60

    6-3 روایی پرسشنامه .................................................................................................................................... 61

    7-3 پایایی پرسشنامه ................................................................................................................................... 62

    8-3 پرسش­های تحقیق ................................................................................................................................ 63

    9-3 روش­های تجزیه و تحلیل داده­ها .......................................................................................................... 63

    10-3 معرفی روزنامه‌های آن‌لاین مورد مطالعه ............................................................................................. 64

    1-10-3 روزنامه خراسان .................................................................................................................................64

    2-10-3 روزنامه جام‌جم ................................................................................................................................ 65

    3-10-3 روزنامه همشهری ..............................................................................................................................65

    11-3 خلاصه فصل ...........................................................................................................................................67

    فصل چهارم. تجزیه و تحلیل داده­ها ...............................................................................................................68

    مقدمه ............................................................................................................................................................. 69

    2-4 توصیف ویژگی­های جمعیت­شناختی اعضای نمونه ................................................................................69

    1-2-4 جنسیت ................................................................................................................................................70

    2-2-4 سن .......................................................................................................................................................71

    3-2-4 سطح تحصیلات .................................................................................................................................72

    3-4 آمار استنباطی ........................................................................................................................................73

    1-3-4 آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش ...............................................................................................73

    2-3-4 ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش ........................................................................................74

    3-3-4 روش حداقل مربعات جزئی ...............................................................................................................76

    4-3-4 آزمون سوالات تحقیق .......................................................................................................................77

    4-4 رگرسیون تک متغیره ..............................................................................................................................81

    5-4 تحلیل تکمیلی ...................................................................................................................................... 82

    6-4 خلاصه فصل .............................................................................................................................................90

    فصل پنجم. نتیجه­گیری و پیشنهادات ............................................................................................................91

    مقدمه ...............................................................................................................................................................92

    2-5 تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق .............................................................................................................93

    1-2-5 سوال نخست ......................................................................................................................................93

    2-2-5 سوال دوم ..........................................................................................................................................93

    3-2-5 سوال سوم .........................................................................................................................................93

    4-2-5 سوال چهارم ......................................................................................................................................94

    5-2-5 سوال پنجم ........................................................................................................................................94

    6-2-5 سوال ششم .......................................................................................................................................94

    7-2-5 سوال هفتم ........................................................................................................................................94

    8-2-5 سوال هشتم .......................................................................................................................................95

    9-2-5 سوال نهم ............................................................................................................................................95

    3-5 بحث و بررسی .........................................................................................................................................95

    1-3-5 مقایسه سه روزنامه همشهری آن­لاین، جام­جم آن­لاین و خراسان آن­لاین ....................................97

    4-5 پیشنهادهای تحقیق ...............................................................................................................................100

    5 -5  پیشنهاد برای پژوهش­های آتی ......................................................................................................... 102

    6-5 موانع و محدودیت­های تحقیق ............................................................................................................. 102

    1-6-5 کمبود روزنامه آن­لاین در ایران ....................................................................................................... 103

    2-6-5 کمبود منابع مطالعاتی فارسی و لاتین در این زمینه .......................................................................103

    3-6-5 دشواری دسترسی به منابع اطلاعاتی روزنامه­ها .............................................................................103

    4-6-5 کمبود زمان پژوهش .........................................................................................................................104

    7-5 خلاصه فصل ..........................................................................................................................................105

    فهرست منابع  ..................................................................................................................................................I

    پیوست‌ها .......................................................................................................................................................XII

    پرسشنامه ...................................................................................................................................................... XII

    شکل‌ها .......................................................................................................................................................XXII

    تحلیل‌های آماری ................................................................................................................................... XXVII


موضوع پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , نمونه پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , جستجوی پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , فایل Word پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , دانلود پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , فایل PDF پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , پروژه درباره پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط , رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی تاثیرات سفارشی سازی و محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه های برخط

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی (M. A) چکیده بر اساس تحقیقات تجربی و نظریات مطرح شده، بازاریابی شامل سه اصل اساسی و مهم می باشد: ایجاد ارزش برای مشتری، ایجاد مزیت رقابتی و تمرکز بر خواسته ها و نیازهای مشتریان. وظیفه بازاریابی ایجاد ارزشی بیش از رقبا برای مشتریان است. دانش ضمنی دانشی است که نمی تواند نوشته شود و تنها می تواند با استفاده‎ی فرآیند دادن و بردن انتقال ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی چکیده: پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش گسترده امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای گوناگون را فراهم ساخته است. متأسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی در زمینه چگونگی استفاده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکاترونیک مقدمه پیشرفت­های اخیر در تولید منعطف و تکنولوژی اطلاعات این امکان را فراهم کرده است که سیستم­های تولیدی بتوانند با هزینه پایین­تر طیف وسیع­تری از محصولات یا خدمات را ارائه نمایند. به­علاوه افزایش رقابت در سطح جهانی منجر به رویارویی صنایع با رویکرد افزایش ارزش مشتری در ارائه محصول یا خدمات شده است. بنابراین لزوم درنظر گرفتن نیازهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی مدیریت دانش(KM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو ابزار کلیدی برای هر شرکتی در محیط رقابتی کنونی هستند.همچنین مدیریت دانش یک مساله مهم در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری است.مدیریت ارتباط با مشتری با یک راهبرد کاری آغاز می شود.این راهبرد،تحول را در سازمان و فرایندهای کاری ایجاد می کند و فرایندهای کاری نیز به نوبۀ خود به وسیلۀ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی "M.A" گرایش : مالی چکیده اعتقاد بر این است که مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند در توانمندسازی سازمان ها در جهت پی بردن به تمرکز مشتری بسیار مفید باشد و از همین رو در دستور کار بسیاری از سازمان ها قرا ر گرفته است. هر چند مطالعات زیادی روی مقوله مدیریت ارتباط با مشتری انجام شده است ولی مطالعات محدودی بر روی عوامل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی داخلی چکیده: امروزه پیشرفت اقتصادی و بازرگانی کشور در گرو پیشرفت صنعت بانکداری پا به پای سایر صنایع کشور و همچنین صنایع بانکداری سایر کشورهای پیشرفته است. در حال حاضر درصد بالایی از مالکیت این صنعت در اختیار دولت بوده ولی با ظهور برخی بانکهای خصوصی رقابت در این صنعت نیز آغاز شده اما با ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده کسب و کار الکترونیکی پدیده‏ای است که تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعالیت‏های تجاری شرکت‏ها برای دستیابی به تسهیل تجاری را می‏طلبد. این امر علاوه بر تحولات خرد که در سطح بنگاه اتفاق می‏افتد به شدت مستلزم تحولاتی در محیط حاکم بر شرکتهای تجاری و کشورهاست که به نحو مؤثر می‏تواند بستر لازم را برای توسعه ملی کسب و کار الکترونیکی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A» رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی «چکیده» هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش رسانه­ های بازاریابی اجتماعی در سپرده­ گذاری مشتریان موسسه مالی و اعتباری مهر در استان تهران بود. تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به­لحاظ هدف، کاربردی است که به شیوه تحقیقات میدانی به جمع­آوری داده­ها پرداخته است. جامعه آماری تحقیق ...

ثبت سفارش