پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت رسانه
زمستان
1391
مورد مطالعه روزنامه های آن لاین همشهری، جام جم و خراسان
چکیده
ادبیات موضوع در زمینه روزنامههای آنلاین شامل مطالعات تجربی بسیار اندکی در سطح دنیا بوده است. علیرغم اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این کسب و کار آنلاین آنچنان که انتظار میرفت در سودآوری توفیق چندانی نداشته است. با توجه به رویکردهای گوناگون درآمدزایی که تا به حال پیشنهاد و یا بهکارگرفته شده است، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا تاثیر استراتژی سفارشیسازی (بهجای تولید محصولات و خدمات استاندارد یا ویژه) و محیط بازار بر این کسب و کار مورد سنجش قرار گیرد. در این میان، به بررسی موردی سه روزنامه آنلاین همشهری، جام جم و خراسان پرداختهایم. از آنجا که تعداد مدیران و دستاندرکاران این حوزه بسیار اندک بود نیازی به نمونهگیری وجود نداشت و پرسشنامه پیمایشی استاندارد در میان مدیران ارشد و هیئت تحریریه این سه روزنامه توزیع گشت. همچنین برای تعدیل نمودن نتایج حاصل از بررسیها به انجام مصاحبه با برخی از مدیران ارشد نیز پرداخته شد.
این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است.. پس از جمعآوری دادهها و انجام تحلیلهای آماری نظیر آزمون کولموگروف - اسمیرنوف به منظور بررسی نرمال بودن داده های پژوهش و محاسبه ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق، به آزمون فرضیهها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی، پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که موفقیت کسب و کار آنلان رابطه معناداری را با متغیرهای سفارشیسازی و محیط بازار دارد و از آنها تاثیر میپذیرد.
1 مقدمه
رشد فزاینده استفاده از اینترنت رقابت را برای ناشران روزنامهها فشردهتر میسازد و در عین حال میتواند موجب تقویت آنها هم گردد. ناشران روزنامهها شاهد آن هستند که خوانندگان آنها روزبهروز کاهش مییابند. این ناشران قادر نیستند که تعداد قابل توجهی از خوانندگان تازه و جوان را به جبران کاهش طبیعی خوانندگان قدیمیتر خود جذب نمایند. علاوهبراین، به این خاطر، حتی وضع بدتر هم میگردد و این ناشران سهم خود را در بازار آگهی بینرسانهای نیز از دست میدهند (کاوِن[1]، 2001). در بازار اخبار اینترنتی، ناشران روزنامهها شاهد رقابت جدید و قویتری از ناشران روزنامههای خارجی و دیگر سازمانهای رسانهای هستند. حجم گستردهای از این رقبا اخبار آنلاین را به صورت رایگان در اختیار خواننده قرار میدهند. همین شرکتها یا شرکتهای دیگر هم با استفاده از فناوری اینترنت بازارهایی الکترونیکی را ایجاد مینمایند تا با روزنامهها در بازارهای تبلیغات گروههای شغلی به رقابت بپردازند. ناشران روزنامهها، به این ترتیب، در هر دو کسب و کار اصلی خود تهدید و تحدید میگردند، هم در فروش اخبار و هم در دسترسی به مخاطب. در عین حال، فناوری اینترنت ناشران روزنامهها را قادر میسازد تا در خلق محصولات خود نوآوری نمایند و مخاطبان تازهای را هدفگذاری نمایند. اینها میتوانند با بهرهگیری از اینترنت به عنوان یک کانال بازاریابی برای دسترسی به مخاطبان بالقوهای که روزنامه چاپی هم نمیخوانند استفاده نمایند. با این روش میتوان به مخاطبان خارجی هم دست یافت که پیش از این به خاطر هزینه بالای آن در ارسال روزنامه چاپی به آنها دسترسی نداشتند. این فناوری میتواند به آنها کمک کند تا رابطه خود را با خوانندگان فعلی خود تقویت نمایند (از طریق جمعآوری اطلاعات مشتریان و ارسال اخبار فوری و دستهبندی شده). گسترش سریع اینترنت در کنار تکامل فناوریهای اطلاعات طبیعت بسیاری از صنایع را تغییر داده است. حجم عظیم تبادل اطلاعات حاصل از بهرهبرداری از سیستمهای اطلاعاتی به هر شرکتی اجازه میدهد تا نیازهای مشتریان خود را بهتر بشناسد و این دانش را در طراحی محصول و برنامهریزیهای بازاریابی خود اِعمال نماید. برای محصولات فیزیکی (نظیر رایانهها و تلویزیونها) سفارشیسازی انبوه و واکنش بهموقع به نیازهای بازار برای باقی ماندن در بازار رقابت الزامی است. در مورد محصولات دیجیتال هم (نظیر سرویسهای خبری و دیگر تولیدکنندگان محتوای اینترنتی، ICP) خدمات سفارشیسازی شده که ارائهدهنده محتوای تعدیلشده به مشتریان گوناگون بر اساس علائق آنهاست عملی و حیاتی میگردد.
2-1 بیان مسئله
نوآوری فناورانه یکی از اساسیترین محرکهایی است که اقتصاد بازار را تعیین و حفظ مینماید. فناوری اینترنت از نظر اقتصادی در اواسط دهه 90 میلادی در دسترس همگان قرار گرفت. چندی بعد از آن، تجارت الکترونیک سربرآورد. موج عظیمی از شرکتها شکل گرفتند تا کسب و کار خود را از طریق اینترنت دنبال نمایند. شرکتهای رسانهای سنتی در دنیای آنلاین نقش بسزایی را از زمان ظهور اینترنت بازی کردهاند. تلاشهای آنلاین رسانهای سنتی به دو صورت تدافعی[2] و تهاجمی[3] مورد نظر قرار گرفته است. از نقطه نظر تهاجمی، اینترنت به عنوان یک محرک تقویتکننده برای تولید درآمد اضافی و سودبخشی به نظر میآید. بر خلاف بازیگرانِ تنها آنلاین، این روزنامههای سنتی کار آنلاین خود را با در دست داشتن مشتریان آماده شروع نمودند و در این راه به نام تجاری شناخته شده خود متکی بودند. از دید تدافعی، اینترنت به عنوان تهدیدی برای رسانههای سنتی در نظر گرفته میشود و در واقع آنها را مجبور میسازد که برای ادامه بقا و فعالیت در کسب و کار خود به جامعه آنلاین بپیوندند. روزنامههای سنتی هم به ناچار وارد این عرصه گشتند و از استراتژیهای گوناگون برای افزایش درآمد و سودبخشی خود بهره بردند. اما با تمامی این موارد، روزنامههای سنتی که وارد عرصه آنلاین گشتند با شکست مواجه شدند، به ویژه از نقطه نظر اقتصادی. به صورتی که میتوان بر اساس بعضی مطالعات ادعا کرد که در ایالات متحده روزنامههایی که در کنار نسخه چاپی، به راهاندازی نسخه آنلاین نیز پرداختند نسبت به روزنامههایی که چنین نکردند، سود چندان بیشتری نداشتهاند (کولو[4] و وُگت[5]، 2003). به هر صورت این روزنامههای سنتی هستندکه میبایست در این بازار متلاطم که هر آن بُعدی از آن دچار تغییر میگردد و این تغییر نه دارای انسجامی است و نه قابل پیشبینی، به فعالیت بپردازند و با اتخاذ استراتژیهای مناسب هم به حیات خود در بازار رقابت ادامه دهند و هم بتوانند به سودبخشی که آرزوی دیرینه فعالان عرصه آنلاین است دست یابند.
مطالعات پیشین نشان میدهند که مزیتهای رقابتی در سیال بودن محیط بسته به ظرفیت سازمان در نوآوری و سازگاری است. تخصصیسازی در قابلیتهای هستهای اهمیت توسعه الگوهای کسب و کار مبتنی بر توانایی را در صنایع دانشمحور و مبتنی بر فناوری نظیر رسانه افزایش داده است. این مسئله زمانی که تلاطم و پویاییهای کسب و کار در صنعت رسانه هر روز گستردهتر میگردد، دارای اهمیتی دوچندان میگردد.
علیرغم اینکه الگوهای کسب و کار و منطقهای درآمد بسیاری ارائه شدهاند، ادبیات موجود در زمینه روزنامههای آنلاین شامل پژوهشهای تجربی نسبتا اندکی در باب عوامل موثر بر موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین میشود. علاوه بر این، در عمل شاهد آنیم که تمامی ادبیات روزنامههای آنلاین تقریباً توجه بسیار کمی را نسبت به تاثیر محیط بازار بر موفقیت کسب و کار نمودهاند.
بهرهگیری بسیار گسترده از اینترنت و فناوریهای اطلاعات طبیعت بسیاری از صنایع را از طریق تسهیل جمعآوری، تحلیل و توزیع اطلاعات متحول ساخته است. این تحول در پردازش اطلاعات باعث میگردد که واکنش بهموقع و سفارشیسازی محصول دغدغه اصلی در بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک گردد. این مسئله بهخصوص در صنایعی که محتوای دیجیتال را به مشتریان خود عرضه میدارند قابل توجه میباشد. به موجب طبیعت دیجیتال محصولات این صنایع، ارائه خدمات بهصورت کاملاً سفارشیسازی شده از طریق اینترنت امکانپذیر خواهد بود. با این وجود برای سفارشیسازی محصولات هر شرکتی نیاز دارد که هم مشتریان خود را به خوبی مورد شناسایی قرار دهد و هم به موجب آن خدمات و محصولات سفارشیسازی شده را بر اساس سلائق آنها فراهم سازد.
در این پژوهش سعی بر آن است که موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین با بکارگیری استراتژی سفارشیسازی به جای ارائه خدمات استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد. بعلاوه، بر آن بودهایم که چگونگی تاثیر عوامل مختلف دیگر را در کنار سفارشیسازی، نظیر محیط بازار، منطق درآمد و اهمیت اهداف کسب و کار را که مستقیم یا غیر مستقیم به موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین مرتبطاند مورد سنجش قرار دهیم. از آنجا که اکثر شرکتهای ناشر روزنامههای آنلاین در تولید درآمد با مشکل روبرو بودهاند، سنجههای جامعتری در ازای درآمد سالیانه عادی مورد نیاز بوده است.
پیرو گسترشی که عرصه خدمات آنلاین در ایران داشته است و اهمیتی که این موضوع در جذب مخاطبان آنلاین دارد احساس میشود که روزنامههای آنلاین ایران آنچنان که باید و شاید در این کار موفق نبودهاند. لذا برآنیم که با بررسی استراتژی سفارشیسازی و همچنین عوامل دیگر که بنظر میرسد بر موفقیت کسب و کار در روزنامههای آنلاین موثر باشند، سه روزنامه پرتیراژ کشور – همشهری، جامجم و خراسان– که دارای نسخه آنلاین نیز میباشند مورد بررسی قرار داده و میزان موفقیت آنها را در این راه بسنجیم. امیدواریم که چالشهای پیش رو نیز مورد شناسایی قرار گرفته و سعی میشود برای رفع چنین چالشهایی در صورت امکان پیشنهاداتی ارائه گردد.
3-1 اهمیت و ضرورت موضوع
نسل نخست روزنامههای آنلاین در اواسط دهه 70 میلادی زمانی که ویدئوتکستها در اروپا گسترش یافتند متولد گشت. با این وجود، تجاریسازی و رشد سریع شبکه جهان گستر (که بعدها وب نامیده شد) از اوایل دهه 90 بود که امیدبخشترین پایگاه را برای انتشارات آنلاین بهوجود آورد و همزمان بیشترین تهدید را بر شرکتهای سنتی نشر چاپی تحمیل نمود. در حال حاضر هزاران روزنامه آنلاین در سراسر جهان وجود دارند. در نخستین روزهای شروع عصر وب این باور محتمل بهنظر میرسید که صنعت روزنامههای چاپی به موجب انقلاب دیجیتال نوظهور به نقطه پایان خود رسیده است. این بحث البته زمانیکه رادیو و تلویزیون در اوایل قرن بیستم بوجود آمده بودند نیز برپا شده بود. حتی امروزه نیز کاملا مشخص نیست که نسخههای چاپی و آنلاین روزنامهها چه نقشی را در آینده خواهند داشت. بههرحال، ناشران امروزه بر این باورند که تنها شانس اندکی وجود دارد که روزنامههای چاپی کاملا توسط نسخه آنلاین جایگزین شوند.
با این وجود، این یافتههای اولیه اشاره دارند که در حال حاضر روزنامههای آنلاین تنها با تهیه نوع یکسانی از محتوی همسان با روزنامههای چاپی قادر به رقابت با آنها نبوده و میبایست خود را با گسترش محتوی و خدمات بینظیر، که در میان کاربران وب ارزشمند است، از روزنامههای چاپی متمایز نمایند. این را نیز باید در نظر داشت که باید پلی را میان شکل روزنامههای آنلاین با نسخههای چاپی حفظ نمود تا از این منظر از نام تجاری و سابقه مثبت آنها نیز بهره ببرد و بدینوسیله بر رقبای ذاتا دیجیتال خود فائق آید.
امروزه روزنامههای آنلاین سرمایهگذاری عظیمی را در سایتهای خبری خود به اجرا گذاشتهاند، در حالیکه سود چندانی را از آن به دست نمیآورند. آنها میبایست راههایی را بیابند که توسط آنها به درآمدی دست یافته و به این ترتیب به فعالیت کسب و کار خود ادامه دهند. بسیاری از سهامداران در صنایع مطبوعاتی به دنبال راههایی هستند که هم بتوانند به سوددهی برسند و هم بتوانند با ارائه کاری هنری و درخور به مقبولیت اجتماعی نیز دست یابند. اما در این بین، رقابت در عرصه اینترنت متفاوت از رقابت در دنیای مطبوعات چاپی است. این رقابت دیگر در بازاری فیزیکی رخ نمیدهد. این رقابت در محیطی دیجیتال رخ میدهد که در آن کسب و کار و تبادل و تجارت بین خریداران و فروشندگان از طریق اینترنت انجام میپذیرد. این پدیده، به روزنامهها این امکان را میدهد که با نامی که پیشتر در دنیای چاپی برای خود بهدست آوردهاند، به عنوان رابطی بین مشتریان خود – آگهیدهندگان و مصرفکنندگان و خوانندگان – عمل نمیاند. لازم به ذکر است که این مشتریان به هم وابسته هستند و رابطه بین آنها رابطهای مستقیم است؛ هر چه مشتری بیشتر و متنوعتری جذب نمایم، از سوی دیگر آگهیدهندگان بیشتری نیز به سوی ما خواهند آمد. اینترنت این امکان را به روزنامهها میدهد که در این محیط مجازی مشتریانی را بیابند که در عرصه چاپی به آنها دسترسی نداشتند. نکته خوب دیگری که اینترنت در اختیار روزنامهها قرار میدهد فضای نامحدود آن است. روزنامهها میتوانند در این فضای نامحدود به انتشار مطالب بپردازند. نکته مهم این است که در این فضا، «سرعت» عاملی اساسی است و چالش، توانایی روزنامه در تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری خواهد بود. اخیراً تحولی را از چاپ به مولتیمدیا شاهد هستیم، به این صورت که متن اخبار تنها قسمتی از خدمات و سرویسهای ارائه شده هستند و در کنار آنها شاهد اخبار صوتی و تصویری نیز بر روی سایتهای خبری هستیم. استراتژی سفارشیسازی یکی از راهکارهایی است که روزنامههای آنلاین در پیش میگیرند تا بتوانند با توجه به ذائقه مخاطب به تولید محتوی پرداخته و در نهایت بتوانند به کسب درآمد بپردازند. در این مسیر برای شناسایی مخاطب هدف و سلایق آنها و همچنین جذب آنها نیز عواملی باید مورد بررسی قرار گیرند که آنها را تحت عناوین منطق درآمد، محیط بازار، منطق درآمد و اهمیت اهداف کسب و کار را که مستقیم یا غیر مستقیم بر موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین تاثیر دارند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.
4-1 گزاره های تحقیق (پرسش های اصلی و فرعی)
در این پژوهش در جستوجوی یافتن پاسخهایی برای پرسشهای گوناگون هستیم. با توجه به درجه اهمیت و کلیت موضوع سوال میتوان آنها را به دستههای زیر تقسیمبندی نمود:
1-4-1سوالات اصلی
آیا استراتژی سفارشیسازی بهکار رفته کمکی به موفقیت کسبوکار روزنامه میکند؟
علاوه بر استراتژی سفارشی سازی، آیا دیگر متغیرها نظیر منطق درآمد، اهمیت اهداف عمومی کسبوکار، تجربه، و عوامل محیط بازار بر موفقیت کسبوکار روزنامههای برخط تاثیر میگذارد؟
2-4-1 سوالات فرعی
آیا تجربه در نشر (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟
آیا منابع درآمدی (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟
آیا اهمیت اهداف در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟
آیا تجربه در نشر (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟
آیا منابع درآمدی (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟
آیا سطح سفارشی سازی (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟
آیا محیط بازار (اکنون) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر است؟
آیا سطح سفارشی سازی (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟
آیا محیط بازار (1394) در موفقیت کسب و کار روزنامه های آنلاین موثر خواهد بود؟
5-1 هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار
1-5-1 هدف اصلی
بررسی عوامل موثر بر کسب و کار روزنامههای آنلاین
بررسی تفاوت بین روزنامههای همشهری آنلاین، خراسان آنلاین و جامجم آنلاین
2-5-1 اهداف فرعی
بررسی رابطه بین محیط بازار و موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین
بررسی وجود رابطه بین بکارگیری استراتژی سفارشیسازی و موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین
بررسی ویژگیهای محتوی سفارشی و رابطه آن با حفظ مخاطبان موجود و جذب مخاطبان جدید و نهایتا افزایش درآمدزایی.
بررسی ضمنی رابطه عوامل دیگر - که از پیشینه نظری موضوع برگرفته شدهاند – بر موفقیت کسب و کار روزنامههای برخط.
6-1 شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق
1-6-1سفارشیسازی انبوه
این دیدگاه نخستین بار توسط دیویس (1989) معرفی شد و این استراتژی را به عنوان توانایی فراهم ساختن محصولات و خدمات سفارشیساختهشده برای هر مشتری از طریق فرایندی با قابلیت چابکی بالا، انعطاف و ادغام پیشروی نهاد.
بسیاری از نویسندگان مفاهیمی مشابه اما محدودتر و کاربردیتر را پیش مینهند. آنها سفارشیسازی انبوه را به عنوان نظامی تعریف مینمایند که از فناوری اطلاعات، فرایندهای منعطف و ساختارهای سازمانی برای ارائه طیف وسیعی از محصولات و خدمات که نیازهای فرد فرد مشتریان را برآورده میسازد، استفاده مینمایند. نکته قابل توجه این است که این محصولات با قیمتی نزدیک به قیمت موارد استاندارد تهیه میگردند (هارت، 1995؛ جونِیا و لی، 1998).
2-6-1 الگوی کسب و کار
در اساسیترین حالت ممکن، یک الگوی کسب و کار عبارت است از روشی از اداره و اجرای کسب و کار که سازمان بتواند با آن به حیات خود ادامه دهد – یعنی بتواند تولید درآمد نماید (راپا[6]، 2002).
عبارت «الگوی کسب و کار» یک واژه مرتبط با تجارت و کسب و کار است. این الگو راهی را معرفی میکند که اجرا و اداره کسب و کار را با وجود تردید و ابهام در محیط بهبود میبخشد. (پتروویچ[7] و همکاران، 2001)
الگوی کسب و کار منطقی را توصیف میکند که یک نظام کسب و کار به کار میگیرد تا ارزشآفرینی نماید، و در واقع در پشت فرایندهای واقعی قرار دارد (ایستوود، 1996؛ پاین و دیگران، 1993).
الگوی کسب و کار چیزی نیست جز شرح ارزشی که یک شرکت به یک یا چندین گروه از مشتریان ارائه میدهد و ساختاری است از سازمان و شبکهای از شرکا برای آفرینش، بازاریابی و ارائه چنین ارزشی و سرمایه مربوطه برای تولید منابع درآمدی سودبخش و پایدار. (وستبرووک، 1999؛ پاین، 1993؛ هارت، 1995).
الگوهای کسب و کار اجرای مفهومی استراتژی یک کسب و کار است که استراتژی، سازمان کسب و کار و سیستمهای اطلاعاتی را هماهنگ میکند و اساس اجرای فرایندهای کسب و کار و سیستمهای اطلاعاتی را نشان میدهد. نقش مدیر هم سازگار ساختن الگوی کسب و کار سازمان با عوامل خارجی نظیر رقابت، قانون، تغییر و تحولات اجتماعی و فناورانه و تغییرات در تقاضای مشتری است (اوستِروالدر[8] و ییوز پیگنور[9]، 2003).
3-6-1 محیط بازار
محیط بازاریابی یک شرکت از بازیگران و عواملی بیرون بازاریابی تشکیل شده است که توانایی مدیریت بازاریابی را برای توسعه حفظ معاملات موفق در تعامل با مشتریان هدف را تحت تاثیر قرار میدهد. این محیط بازار هم تهدیداتی را داراست و هم فرصتهایی را ایجاد مینماید. (هارت، 1995).
Abstract
The literature on online newspapers in the world contains very few empirical studies. Although many experts assumed this business would be successful, it was not as profitable as expected. According to various income approaches suggested or applied by now, this thesis studies the effect of customization strategy (instead of producing standard or special productions or services) and market environment on the success of online newspapers. To achieve this, we selected three online newspapers in Iran: Hamshahrionline, Jamejamonline and Khorasanonline. As the number of the people in our society was few and limited, there was no need for sampling. A standard survey questionnaire was distributed among the respondents, and there were also some interviews with the top managers.
In this study which is a descriptive-survey type, having collected and analyzed the data through different statistical methods, we found out that there is a meaningful relation between applying the customization strategy and the success of online newspaper business. Besides, our findings showed that the market environment is also having an effect on this business success.
Keywords: Online Newspaper, Customization, Market Environment, Business Model
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
تاتم، جرج، آینده روزنامهها، بقا یا نابودی، ترجمه حسن نورایی بیدخت، رسانه، سال یازدهم، پاییز 79، 8-7.
خاکی، غلامرضا (1387) روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی تهران: انتشارات درایت.
خوشنشین لنگرودی، لیلا (1380)، بررسی علل و عوامل موثر بر میزان انتشار و عدم انتشار روزنامه الکترونیک، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
سرمد، زهره، علی بازرگان و الهه حجازی (1380). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران؛ انتشارات آگاه.
ناصری گیسور، محمدرضا(1390)، اصول روزنامهنگاری آنلاین، تهران: انتشارات جامجم.
منابع لاتین
Afuah, A., & Tucci, C. L. (2001). Internet business models and strategies: text and cases. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
Albarran, A. B. (1996). Media economics: understanding markets, industries, and concepts. Ames: Iowa State University Press.
Albarran, A. B., & Olmsted, S. M. (1998). Global media economics commercialization, concentration, and integration of world media markets. Ames: Iowa State University Press.
Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in E-business. Strategic Management Journal, 22(6-7), 493-520.
Anderson, D. M. (1997). Agile product development for mass customization: how to develop and deliver products for mass customization, niche markets, JIT, build-to-order, and flexible manufacturing. Chicago: Irwin Professional Pub.
Andrew, T. (1996). Newspapers wrestle with the online bear. Seybold Report on Publishing Systems, 4, 23.
Arampatzis, A. (2002). Media Concentration in the European Market: New Trends and Challenges, by Alfonso Sanchez-Tabernero and Miguel Carvajal. The International Journal on Media Management, 5(4), 86-88.
Arora, N., Dreze, X., Sajeesh, S., Su, M., Syam, N., Thomas, J., et al. (2008). Putting one-to-one marketing to work: Personalization, customization, and choice. Marketing Letters, 19(3), 305-321.
Average Circulation of U.S. Daily Newspapers: 1990 - 2005 | Project for Excellence in Journalism (PEJ). (n.d.). Project for Excellence in Journalism (PEJ) | Understanding News in the Information Age. Retrieved January 8, 2013, from http://www.journalism.org/node/1073
Bailey, J., & Bakos, Y. (1997). An exploratory study of the emerging role of electronic intermediaries. Int. J. Electron. Commerce, 1(3), 7-20.
Balabanovic, M., & Shoham, Y. (1997). Fab: content-based, collaborative recommendation. Commun. ACM, 40(3), 66-72.
Bates, B. J. (1993). Concentration in local television markets. Journal of Media Economics, 6(3), 3-21.
Bates, B. J. (1991). Breaking the structural logjam: The impact of cable on local TV market concentration. Journal of Media Economics, 4(3), 47-57.
Bourke, R., Arts, J., & Roest, M. V. (1999). Achieving success with mass customization: the vital contributions of engineering. Computer-Aided Engineering, 10, 42-52.
Boynton, A. C., & Victor, B. (1991). Beyond flexibility: building and managing the dynamically stable organization. California Management Review, 34(1), 53-66.
Calantone, R., Garcia, R., & Dröge, C. (2003). The effects of environmental turbulence on new product development strategy planning. Journal of Product Innovation Management, 20(2), 90-103.
Cats-Baril, W. L., & Jelassi, T. (1994). The French videotex system Minitel: a successful implementation of a national information technology infrastructure.MIS Quarterly, 1-20.
Chyi, H. I., & Sylvie, G. (2001). The medium is global, the content is not: The role of geography in online newspaper markets. The Journal of Media Economics, 14(4), 231-248.
Chyi, H. I., & Sylvie, G. (1998). Competing with whom? Where? And how? A structural analysis of the electronic newspaper market. Journal of Media Economics, 11(2), 1-18.
Clifford, S. (2008). Newspapers’ Web revenue is stalling. The New York Times B, 1.
Cowen, N. (2001, June). The future of the British broadsheet newspaper on the World Wide Web. In Aslib Proceedings (Vol. 53, No. 5, pp. 189-200). MCB UP Ltd.
Davenport, T. H., & Beck, J. C. (2001). The attention economy: Understanding the new currency of business. Harvard Business Press.
Davis, D., Morris, M., & Allen, J. (1991). Perceived environmental turbulence and its effect on selected entrepreneurship, marketing, and organizational characteristics in industrial firms. Journal of the Academy of Marketing Science, 19(1), 43-51.
Davis, S. M. (1989). From “future perfect”: Mass customizing. Strategy & Leadership, 17(2), 16-21.
Day, G. S., & Wensley, R. (1988). Assessing advantage: a framework for diagnosing competitive superiority. The Journal of Marketing, 1-20.
Dean, P. R., Xue, D., & Tu, Y. L. (2009). Prediction of manufacturing resource requirements from customer demands in mass-customisation production.International Journal of Production Research, 47(5), 1245-1268.
Dess, G. G., & Beard, D. W. (1984). Dimensions of organizational task environments. Administrative Science Quarterly, 52-73.
European Commission. (1992). Pluralism and Media Concentration in the Internal Market: An Assessment of the Need for Community Action. COM (92),480.
Fidler, R. F. (1997). Mediamorphosis: understanding new media. Thousand Oaks, Calif.: Pine Forge Press.
Franke, N., Keinz, P., & Steger, C. J. (2009). Testing the value of customization: when do customers really prefer products tailored to their preferences?. Journal of Marketing, 73(5), 103-121.
Franke, N., Keinz, P., & Schreier, M. (2008). Complementing Mass Customization Toolkits with User Communities: How Peer Input Improves Customer Self-Design*. Journal of Product Innovation Management, 25(6), 546-559.
Gallaugher, J., Auger, P., & Barnir, A. (2001). Revenue streams and digital content providers: an empirical investigation. Information & Management, 38(7), 473-485.
Garrison, B. (2003). How newspaper reporters use the Web to gather news.Newspaper Research Journal, 24(3), 62-75.
Gershon, R. A. (1997). The transnational media corporation: global messages and free market competition. Mahwah, N.J.: Erlbaum.
Gilmore, J. H., & Pine 2nd, B. J. (1997). The four faces of mass customization.Harvard Business Review, 75(1), 91.
Glazer, R. (2000). Winning in smart markets. Journal of interactive Marketing,13(1), 2-4.
Grant, A. E., & Meadows, J. H. (2002). Communication technology update, 8th edition (8th ed.). Woburn, Mass.: Focal Press/Elsevier Science.
Grant, A. E., & Meadows, J. H. (2002). Communication technology update, 8th edition (8th ed.). Woburn, Mass.: Focal Press/Elsevier Science.
Grayson, R. A. (1992). The Undetected Causes for New Product Failure.Journal of Product & Brand Management, 1(1), 69-75.
Harper, C. (1996). Online newspapers: going somewhere or going nowhere?.Newspaper Research Journal, 17, 2-13.
Hart, C. W. (1995). Mass customization: conceptual underpinnings, opportunities and limits. International Journal of Service Industry Management,6(2), 36-45.
Huffman, C., & Kahn, B. E. (1998). Variety for sale: mass customization or mass confusion?. Journal of retailing, 74(4), 491-513.
Ihlström, C., & Palmer, J. (2002). Revenues for online newspapers: owner and user perceptions. Electronic Markets, 12(4), 228-236.
Jaworski, B., & Kohli, A. (1993). Market Orientation: Antecedents and Consequences. The Journal of Marketing, 57(3), 53-70.
Johnson, M. W., Christensen, C. M., & Kagermann, H. (2008). Reinventing your business model. Harvard business review, 86(12), 57-68.
Johnson, H. J. (2000). Global financial institutions and markets. Malden, Mass.: Blackwell Publishers.
Kahn, B. E. (1998). Dynamic relationships with customers: High-variety strategies. Journal of the Academy of Marketing Science, 26(1), 45-53.
Kalakota, R., & Whinston, A. B. (1996). Frontiers of electronic commerce. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co..
Kandemir, D., Yaprak, A., & Cavusgil, T. (2006). Alliance Orientation: Conceptualization, Measurement, and Impact on Market Performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 34(3), 324-340.
Kaplan, A. M., Schoder, D., & Haenlein, M. (2007). Factors influencing the adoption of mass customization: The impact of base category consumption frequency and need satisfaction. Journal of Product Innovation Management,24(2), 101-116.
Kaplan, A., & Haenlein, M. (2006). Toward a Parsimonious Definition of Traditional and Electronic Mass Customization. Journal of Product Innovation Management, 23(2), 168-182.
Karp, S. (2007). Newspaper online vs. print ad revenue: The 10% problem.Publishing, 2, 17.
Keynes, J. M. (1937). The general theory of employment. The Quarterly Journal of Economics, 51(2), 209-223.
Kirsner, S. (1999). Do newspapers have a future on the Net?. Editor & Publisher, 6-13.
Knight, F. H. (1921). Risk, uncertainty and profit,. Boston: Houghton Mifflin Company.
Kolo, C., & Vogt, P. (2003). Strategies for Growth in the Media and Communications Industry: Does Size Really Matter?. The International Journal on Media Management, 5(4), 252-262.
Konstan, J., Miller, B., Maltz, D., Herlocker, J., Gordon, L., & Riedl, J. (1997). GroupLens: Applying Collaborative Filtering to Usenet News. Communications of the ACM, 40(3), 77-87.
Lacy, S., & Simon, T. F. (1993). The economics and regulation of United States newspapers. Ablex Publishing Corporation.
Lai, H. J., Liang, T. P., & Ku, Y. C. (2003, September). Customized Internet news services based on customer profiles. In Proceedings of the 5th international conference on Electronic commerce (pp. 225-229). ACM.
Mike, D. (2002). The end of software as we know it. Fortune, New York, Winter, 52-66.
Lampel, J., & Mintzberg, H. (1996). Customizing customization. Sloan management review, 38(1), 21-30.
Lin, C. A., & Jeffres, L. W. (2001). Comparing distinctions and similarities across websites of newspapers, radio stations, and television stations.Journalism & Mass Communication Quarterly, 78(3), 555-573.
Lorrie, A. (1992). The Electronic Newspaper of the Future: Rationale, Design, and Implications. u> http://cecl. wustl. edu/~ cs142/article/MISC/PUBLISHING/electronic-newspaper-cranor
Low, G. S., & Mohr, J. J. (2001). Factors affecting the use of information in the evaluation of marketing communications productivity. Journal of the Academy of Marketing Science, 29(1), 70-88.
Lusch, R. F., & Laczniak, G. R. (1987). The evolving marketing concept, competitive intensity and organizational performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 15(3), 1-11.
Manber, U., Patel, A., & Robison, J. (2000). Yahoo!. Communications of the ACM, 43(8), 35.
Martin, S. E., & Hansen, K. A. (1998). Newspapers of record in a digital age: From hot type to hot link. Praeger Publishers.
Massey, B. L., & Levy, M. R. (1999). Interactivity, online journalism, and English-language Web newspapers in Asia. Journalism & Mass Communication Quarterly, 76(1), 138-151.
McGrath, M. E. (2000). Product strategy for high technology companies. New York, NY: McGraw-Hill.
McMaster, S. E. (2002). The telecommunications industry. Greenwood Publishing Group.
McMillan, S. J. (1998). Who pays for content? Funding in interactive media.Journal of Computer‐Mediated Communication, 4(1), 0-0.
McMillan, S. J. (2000). The microscope and the moving target: The challenge of applying content analysis to the World Wide Web. Journalism & Mass Communication Quarterly, 77(1), 80-98.
Meyer, E. K. (1995). Tomorrow's News Today. A guide to strategic planning for on-line publishing by general-circulation newspapers (Pewaukee, Wisconsin: NewsLink Associates, 1995), 86.
Miller, D. (2006). The structural and environmental correlates of business strategy. Strategic Management Journal, 8(1), 55-76.
Mings, S. M., & White, P. B. (2000). Profiting from online news: The search for viable business models. Internet publishing and beyond: The economics of digital information and intellectual property, 62-96.
Mobasher, B., Cooley, R., & Srivastava, J. (2000). Automatic personalization based on Web usage mining. Communications of the ACM, 43(8), 142-151.
Mock, K. J., & Vemuri, V. R. (1997). Information filtering via hill climbing, WordNet, and index patterns. Information Processing & Management, 33(5), 633-644.
Mueller, J., & Kamerer, D. (1995). Reader preference for electronic newspapers.Newspaper Research Journal, 16, 2-13.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2004). An ontology for e-business models.Value creation from e-business models, 416.
Palmen, J., & Eriksen, L. (1999). Digital news - paper, broadcast and more converge on the internet. International Journal on Media Management, 1(1), 31-34.
Palmer, J. W., & Eriksen, L. B. (1999). Digital newspapers explore marketing on the Internet. Communications of the ACM, 42(9), 32-40.
Parsons, P., & Frieden, R. (1998). The cable and satellite television industries. Boston: Allyn and Bacon.
Pérez-Peña, R. (2009). Newsday to charge to read its Web site. The New York Times B, 4.
Picard, R. G. (1989). Media economics: concepts and issues. Newbury Park, Calif.: Sage Publications.
Picard, R. G., & Brody, J. H. (1997). The newspaper publishing industry. Boston: Allyn and Bacon.
Picard, R. G. (2000). Audience fragmentation and structural limits on media innovation and diversity. Media and open societies. Cultural, economic and policy foundations for media openness and diversity in east and west, 180-191.
Picard, R. G. (2000). Changing business models of online content services: Their implications for multimedia and other content producers. International Journal on Media Management, 2(2), 60-68.
Picard, R. G. (2001). Expansion and limits in EU television markets: audience, advertising and competition issues.. Turku: Business Research and Development Centre.
Picard, R. G. (2004). Strategic responses to media market changes. Jonkoping: Jonkoping International Business School.
Picard, R. G. (2004). Environmental and market changes driving strategic planning in media firms. Strategic responses to media market changes, (2004), 1.Chicago
Picard, R. G. (2005). Media product portfolios: issues in management of multiple products and services. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum.
Picard, R. G. (2011). The economics and financing of media companies (2nd ed.). New York: Fordham University Press.
Pine, B. J., & Davis, S. (1999). Mass customization: the new frontier in business competition. Harvard Business Press.
Porter, M. E. (1998). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. Free press.
Rayport, J. F., & Sviokla, J. J. (1994). Managing in the Marketspace. Harvard Business Review, 72, 141-141.
Rogers, E. M. (1985). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press
Rose, P. S. (2000). Money and capital markets: financial institutions and instruments in a global marketplace (7th ed.). Boston, Mass.: Irwin McGraw-Hill.
Sakagami, H., & Kamba, T. (1997). Learning personal preferences on online newspaper articles from user behaviors. Computer Networks and ISDN Systems, 29(8-13), 1447-1455.
Schoder, D., Sick, S., Putzke, J., & Kaplan, A. M. (2006). Mass customization in the newspaper industry: Consumers' attitudes toward individualized media innovations. The International Journal on Media Management, 8(1), 9-18.
Sessions, S. C. (1996). The New Journalist: The On-Line Era Demands Added Skills and Innovative Ways of Looking at the Profession. American Journalism Review, 18.
Shapiro, C., & Varian, H. R. (1999). Information rules: a strategic guide to the network economy. Boston, Mass.: Harvard Business School Press.
Sinai, T., & Waldfogel, J. (2003). Geography and the Internet: Is the Internet a Substitute or a Complement for Cities? (No. w10028). National Bureau of Economic Research.
Singer, J. B. (2001). The metro wide Web: Changes in newspapers' gatekeeping role online. Journalism & Mass Communication Quarterly, 78(1), 65-80.
Slater, S. F., & Narver, J. C. (1994). Does competitive environment moderate the market orientation-performance relationship?. The Journal of Marketing, 46-55.
Smith, B. (2002). Strategic responses to market changes. Journal of Medical Marketing: Device, Diagnostic and Pharmaceutical Marketing, 3(1), 80-85.
Steinbock, D. (2000). Building dynamic capabilities: The wall street journal interactive edition: A successful online subscription model (1993–2000).International Journal on Media Management, 2(3-4), 178-194.
Stone, M. (1999). Print to Web: It takes teamwork. mediainfo. com, 8-14.Chicago
Syam, N. B., & Kumar, N. (2006). On customized goods, standard goods, and competition. Marketing Science, 25(5), 525-537.
Thalhimer, M. (1994). High-Tech news or just shovelware?. Media Studies Journal, 8(1), 41-51.
Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8, 3-8.
Toffler, A. (1970). Future shock. New York: Random House.
Turner, C. (1997). SMEs and the Evolution of the European Information Society.European Business Journal, 9, 47-52.
Victor, B., & Boynton, A. C. (1998). Invented here maximizing your organization's internal growth and profitability. Boston, Mass: Harvard Business School Press.
Wigand, R. T., & Benjamin, R. I. (1995). Electronic commerce: Effects on electronic markets. Journal of Computer‐Mediated Communication, 1(3), 0-0.
Wirtz, B. (2001). Reconfiguration of Value Chains in Converging Media and Communications Markets. Long Range Planning, 34(4), 489-506.
Wirtz, B. W. (1999). Convergence processes, value constellations and integration strategies in the multimedia business. International Journal on Media Management, 1(1), 14-22.
way, t., commodity., t. n., & wasn&, i. t. (n.d.). Times deselected — BuzzMachine. BuzzMachine by Jeff Jarvis. Retrieved January 8, 2013, from http://buzzmachine.com/2007/09/17/times-deselected/
Yip, G. S. (1985). Who needs strategic planning?. Journal of Business Strategy, 6(2), 30-42.