چکیده پژوهش:
اثر بخش بودن فعالیت های مدیریت، به تمایلات افراد درون سازمان در انجام وظایف محوله آنها بستگی دارد؛ از سوی دیگرهمه رفتارهای افراد هدفداراست. در واقع، دو عامل رفتار را شکل می دهد: یکی انگیزه و دیگری هدف. از این رو، انگیزه داشتن کارکنان برای انجام وظایف، و همسویی اهداف فردی با اهداف سازمان نقش اساسی در موقعیت سازمانی دارند.
اهمیت و جایگاه سبک مدیریت و کمک به سیستم اداری و نیروی کار آفرین باعث می شود که مدیر کل محترم کمیته امداد امام خمینی استان خراسان رضوی، معاونین و رؤسای ادارهای مستقر در اداره کل را از نگرانی در مجموعه پرسنلی وکاهش تخلفات اداری و همچنین بالا رفتن جلب رضایت مندی ارباب رجوع یاری نماید.
نقش تصمیم گیری:
1- نقش کار آفرینی: در این نقش مدیر برای ایجاد تغییر و تحول در سازمان، به تحقیق و بررسی میپردازد. در واقع مدیر در این نقش با میل و رغبت منشاء تغییر در داخل سازمان میباشد.
2- نقش تنش زدایی: در این نقش هر گاه سازمان با تشنجات و مسائل ناگهانی روبرو میشود مدیران مسئول ارائه راه حل و اقدامات اصلاحی میباشند.
3- نقش تخصیص دهنده منابع: مسئولیت تخصیص دادن انواع منابع سازمان برعهده مدیران است. برنامه ریزی، دادن درخواست، بودجه بندی و برنامه ریزی امور کارکنان سازمان از این قبیلاند.
4- نقش مذاکره کننده: در این نقش مدیر در مذاکرات و انعقاد قراردادها، نقش نمایندگی سازمان را بر عهده دارد. (رابینز،1377)
پژوهشگر در ادامه سه فرضیه عنوان نمود که عبارتند از:
سبک مدیریت برسیستم اداری وباعث شور ونشاط در روحیه پرسنل می گردد.
سبک مدیریت باعث بالارفتن انگیزش کارکنان در جهت بهبود امور محوله و جلب رضایت مندی ارباب رجوع می شود.
سبک مدیریت بر اهداف سازمان تأثیرگذار است.
در بررسی و تجزیه وتحلیل فرضیه اول، 28درصد از نمونه ها گزینه بسیار خوب، 45درصد گزینه خوب، 12 درصد گزینه متوسط و 15 درصد گزینه بد را انتخاب نموده اند. بنا براین 85 درصد از نمونه ها گزینه های بسیار خوب، خوب و متوسط را انتخاب کرده اند.
نتیجه می گیریم که سبک مدیریت بر سیستم اداری و باعث شور ونشاط در روحیه پرسنل می گردد. پس فرضیه اول تائید می شود. در پاسخ فرضیه دوم که سبک مدیریت باعث بالارفتن انگیزش کارکنان در جهت بهبود امور محوله و جلب رضایت مندی ارباب رجوع می شود.رابطه معنی داری وجود دارد. در بررسی و تجزیه وتحلیل فرضیه دوم، 39درصد از نمونه ها گزینه بسیار خوب، 51 درصد گزینه خوب، 6 درصد گزینه متوسط و4 درصد گزینه بد را انتخاب نموده اند. بنا براین 96 درصدازنمونه ها گزینه های بسیار خوب،خوب ومتوسط راانتخاب کرده اند.
نتیجه می گیریم که سبک مدیریت باعث بالارفتن انگیزش کارکنان در جهت بهبود امور محوله و جلب رضایت مندی ارباب رجوع می شود. پس فرضیه دوم تائید می شود. در پاسخ فرضیه سوم که سبک مدیریت بر اهداف سازمان تأثیرگذاراست. رابطه معنی داری وجود دارد. در بررسی و تجیه وتحلیل فرضیه سوم،44درصد از نمونه ها گزینه بسیار خوب، 47 درصد گزینه خوب، 5 درصد گزینه متوسط و4 درصد گزینه بد را انتخاب نموده اند. بنا براین 96 درصد از نمونه ها گزینه های بسیار خوب، خوب و متوسط را انتخاب کرده اند. نتیجه می گیریم که سبک مدیریت براهداف سازمان تأثیرگذار است. پس فرضیه سوم تائید می شود.
پژوهشگر در این زمینه با محدودیت هایی مواجه بوده است که از آن جمله : محدودیت زمانی جهت تحقیق، نبود کتابخانه مجهز و در دسترس نبودن کتاب ها ومنابع، وجود مشغله کاری که فرصت تحقیق دقیقتر را میسر نمی کرد، محدود بودن جامعه آماری و جامعه نمونه، عدم ارائه بعضی پاسخ های منطقی درپرسش نامه وهزینه های بالای تایپ وتکثیر تحقیق بوده است.
همچنین جهت تاثیر گذاری بیشتر و پربارتر شدن این موضوع کار در عرصه پیشنهاداتی را پرسنل کمیته امداد امام خمینی منطقه یک مشهد و پژوهشگر ارائه نمودند که از آن جمله پیشنهاد می گردد از همکاران بطوری استفاده شود که در پست خود علاقه داشته باشند. پیشنهاد می گردد تمهیدات تفریحی و رفاه پرسنل جهت شادابی بیشتر در کار انجام شود. پیشنهاد می گردد جهت بالا رفتن کیفیت کار و امور محوله پرسنل آموزشهای بیشتری برگزار گردد.و...
مقدمه:
بعضی از صاحب نظران مدیریت رمز موفقیت مدیر را درتوان هدایت نیروی انسانی تحت سرپرستی وی می دانند و از این رو مدیریت را کار با دیگران و از طریق آنان در جهت کسب اهداف سازمان دانسته اند. و این ساخت یک مجموعه متشکل از ارزش های مذهبی، فلسفی، هنری، سیاسی و ... است که در شکل رفتار فردی مدیر و بافت اجتماعی سازمان جلوه گر می شود.
اثر بخش بودن فعالیت های مدیریت، به تمایلات افراد درون سازمان در انجام وظایف محوله آنها بستگی دارد؛ از سوی دیگرهمه رفتارهای افراد هدفداراست. در واقع، دو عامل رفتار را شکل می دهد: یکی انگیزه و دیگری هدف. از این رو، انگیزه داشتن کارکنان برای انجام وظایف، و همسویی اهداف فردی با اهداف سازمان نقش اساسی در موقعیت سازمانی دارند.
طبیعت انسان از لحاظ کیفیت ارضای نیازهای خود، دارای خصوصیتی دو گانه است؛ یک خصلت آدمی چنان است که در اثر فقدان عوامل و شرایط لازم، احساس عدم رضایت می کند و چون شرایط و عوامل فراهم گردد، احساس عدم رضایت، کاهش یافته و بتدریج به بی تفاوتی می انجامد. اکثر عوامل فیزیولوژیک، دارای این نوع تأثیر می باشند، واین دسته از عوامل را می توان(( عوامل بهداشتی)) یا (( حافظ وضع موجود)) نامید.
خصلت دیگر آدمی، وجود نیازهایی است که در یک سو برای او رضایت و کامیابی فراهم می آورد و سوی دیگر آن، فقدان رضایت یا بی تفاوتی است. به کمک ارضای این نیازها، می توان شاغل را راضی کرد؛ ولی نمی توان او را ناراضی نمود. این نیازها که به وسیله عوامل شغلی و درونی - و نه محیطی- ارضاء می گردد، عبارتند از: کسب موفقیت و تحسین به خاطرانجام کار، مسئولیت بیشتر و رشد در کار، این رضایت ها اگر با محتویات شغلی به نحو مطلوبی ترکیب شوند، پایدار خواهند بود. با توجه به این عوامل دوگانه، مدیر می تواند عوامل ناراضی کننده را محدود و عوامل راضی کننده را توسعه دهد؛ در این وضع، گرچه بهسازی محیط شغلی لازم شمرده می شود، ولی نمی توان به آن قناعت کرد؛ و به موازات آن می توان انگیزه های خلاقه آدمی را که رضایت واقعی را در ذات، کیفیت و نتیجه انجام کار جستجو می کنند، بیدار کرد و به کار گرفت. مدیر، با استفاده از این برداشت دو بعدی، می تواند فلسفه مدیریت و سبک مدیریت منابع انسانی را منقلب سازد.
پایان نامه حاضر برای دانشجویان رشته مدیریت امورامداد مقطع کاردانی به عنوان منبع اصلی درس (( کار درعرصه)) تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعه دانش پژوهان، مدیران و رؤسای واحدهای اداری نیز از آن بهره مند شوند. ازخداوند کریم توفیق همه پژوهنده ها را درتدارک اندیشه های علمی خواهانم.
بیان مسئله:
دقت در محتوای مدیریت و توجه به سبک آن، تأثیرات مدیریت بر افکار کارکنان و نتایج مطلوب باعث رشد و شکوفائی سازمان خواهد شد.
آموزشهای کوتاه مدت- که در فرصتهای زمانی کوتاه- اجرا می شوند. و پرداختن به ابعاد مختلف محیط کار، طرز برخورد با نوع کار و تقسیم بندی، می تواند در جهت تسریع انجام شدن اهداف مدیریت اثر گذار باشد.
با توجه به مطالب فوق، می خواهیم دراین تحقیق جایگاه و سبک مدیریت را درسطحی از کارکنان سازمان که می توانند تأثیرگذارباشند و با ایجاد انگیزه در آنان میتوان هم کمک خوبی برای مدیریت و هم در جهت جلتتب رضات مندی ارباب رجوع که یکی از ارکان اساسی سازمان محسوب می شوند به اهداف سازمان دست یافت. و برای روشن ترشدن بیان مسئله دو سئوال مطرح می کنم. 1- 1- 1- سبک مدیریت چه تأثیراتی بر موفقیت و شیوه مطلوب خدمات برای کارکنان در سازمان می تواند داشته باشد؟ 2-
2- سبک مدیریت چه تأثیراتی بر جلب و رضایت مندی خانواده های تحت پوشش (ارباب رجوع) خواهد گذاشت؟
***************************************************
بیان اهداف تحقیق:
1- سبک مدیریت دربالا بردن انگیزش پرسنل جهت ارائه بهتر خدمات به ارباب رجوع بوده است. 2- 2- بهبود روش مدیریت در تصمیم گیری عاقلانه ، تأثیرات آموزش بر سبک مدیریت ، آشنایی با نوع مسئولیت درمحیط کار و بمنظور پائین آوردن حداقل نارضایتی در بین ارباب رجوع می باشد.
3- شناخت علل و عوامل مشکل ساز نحوه مدیریت، و تأثیرمنفی آن بر پرسنل، ارباب رجوع و نهایت اثر آن شیوه بر اهداف سازمان خواهد بود.
ضرورت های انجام تحقیق: با
با توجه به نوع ساختار جامعه فعلی سطح فرهنگی و اجتماعی و فاصله طبقاتی و مشکلاتی از قبیل، بیکاری، اعتیاد، گرانی، تورم و ... و عدم آموزش کافی در سطح مختلف خانواده ها وعدم عقل معاش زندگی باعث افزایش مراجعین در این نهاد شده است. تنوع کار در محیط اداری این نهاد و افزایش مراجعین و نیازمندی های آنان باعث گردیده در پرسنل ایجاد خستگی و پیری زودرس را بوجود آورده و از طرفی حجم بالای کار در قسمت های مختلف انگیزش پرسنل در جهت جلب رضایت مندی ارباب رجوع را پائین آورده است. و این امر خصوصاً در مناطقی که تعداد مددجویان و ارباب رجوع با تعداد پرسنل آن تعادل برقرار نیست بیشتر مشاهده می گردد. ب نا بنابراین جایگاه مدیریت و سبک آن در افزایش بهره وری و جلب رضایت مندی ارباب رجوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است وبا توجه به آمار 21 هزار نفر از آنان در شهر مقدس مشهد و در حاشیه شهر که محدوده جرم خیز است تحت پوشش هستند قابل توجه و هشدار دهنده است. لذا در جهت بهتر شدن وضعیت اداری و توجه به جایگاه پرسنل و بهره مندی بهتر ضرورت تحقیق برای این موضوع نیاز می باشد.
************************************************
اهمیت انجام تحقیق: اه
اهمیت و جایگاه سبک مدیریت و کمک به سیستم اداری و نیروی کار آفرین باعث می شود که مدیر کل محترم کمیته امداد امام خمینی استان خراسان رضوی، معاونین و رؤسای ادارهای مستقر در اداره کل را از نگرانی در مجموعه پرسنلی وکاهش تخلفات اداری و همچنین بالا رفتن جلب رضایت مندی ارباب رجوع یاری کند.
بیان پیش فرض های تحقیق:
سبک مدیریت بر سیستم اداری و باعث شور ونشاط در روحیه پرسنل می گردد.
سبک مدیریت باعث بالارفتن انگیزش کارکنان در جهت بهبود امور محوله و جلب رضایت مندی ارباب رجوع می شود.
سبک مدیریت بر اهداف سازمان تأثیرگذار است.
تعریف مفاهیم و واژه ها:
* سبک مدیریت: افراد متعهد، انجام کارها را به عهده دارند. روابطی مبتنی بر اعتماد و احترام بین افراد برقرار است که نتیجه همبستگی و شرکت آنان در عملی کردن هدف های سازمان می باشد.
* انگیزش:انگیزه یا نیاز، عبارت است از حالتی درونی که انسان را به انجام فعالیت وا می دارد.
* تکریم ارباب رجوع: صداقت، تقدم منافع مردم بر منافع خویش، توجه به دیدگاه های اعتقادی اخلاقی مردم، تعمیق همدلی در جامعه، در حقیقت تکریم انسان هاست.
* خانواده های مددجو: کلیه خانواده هایی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی می باشند.
* آموزش: فرایندی است با هدف، روش ها و شرایط مشخص که منجر به یادگیری یادگیرنده می شود.
*عدم عقل معاش: عدم برنامه ریزی صحیح در سطح خانواده های تحت پوشش جهت هزینه های جاری در زندگی روزمره است.
فهرست منابع
1- اسکات، ریچارد. 1992. سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز. ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی و فلورا سلطانی تیرانی. 1374. تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
2- Ackoff, Russell L. 1970.A Concept of Corporate Planning. New York: Wiley - Interscience.
3- Baker, Michael. 1996. Marketing strategy. InInternational Encylopedia 4- ofBusiness & Management. Vol.4.Edited by Malcolm Warner. London: Rotledge. 3333-3347.
5- Carroll, Stephen J. and Henry L. Tosi. 1973.Management by Objectives: 6- Applications and Research.New York: The Macmillan Company.
7- Daft, Richard L. 1998.Organization Theory and Design.Ohio: South-Western College Publishing.
8- DuBrin, Andrew J., R. Duane Ireland, and J. Clifton Williams. 9-1989.Management and Organization.Cincinnati: South-Western.
10- Etzioni, Amitai. 1964.Modern Organizations.New Jersey: Prentice-Hall.
11- French, Wendell L. and Cecil H. Bell. 1990.Organization Development.New Jersey: Prentice-Hall.
12- Hampton, David R. 1986.Management. New York: McGraw-Hill.
13- Harrison, E. Frank. 1987.The Managerial Decision-Making Process. 14- Houghton Mifflin Company.
15- اصول مدیریت دکتر- علی رضائیان - تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، سال 1377، 274 ص
16- مدیریت تحول سازمانی - دکتر محمد سعید تسلیمی - تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی، سال 1376،
17- مدیریت توانا سازی کارکنان - بلاچارد، کارلوس و راندولف: ترجمه دکتر مهدی ایران نژاد ، ویراستار مصطفی قریب- تهران: مدیران ، سال 1378 ، 159 ص : مصور.
18- مجله نوسازی 29/12/1384
19- به نام خدا - به سوی نور - ابعاد عدالت اجتماعی از دیدگاه امام علی
Documents and Settings\Administrator\My Documents\
20- تدبیر/ شماره 119- دی 1380» راهنمای مدیران » با مدیریت سایت مرکز اطلاعات فنی ایران نویسنده: حمید مولانا.