پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی

مشخص نشده 289 KB 26777 161
مشخص نشده مشخص نشده علوم تغذیه
قیمت قبل:۷۶,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه رشته روانشناسی

    سال 1387

    چکیده

    یکی از مواردی که همواره توجه روانشناسان، وحققان و دانشمندان را به خود جلب می کند تاثیر تغذیه صحیح و درست بر انواع کارکردهای روانی می باشد.در تحقیق حاضر سوال زیر مورد بررسی قرار گرفت:

    آیا تغذیه بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی تاثیر دارد یا خیر؟

    با توجه به شواهد و قراینی که در بیان کلی مسئله مطرح گردید، فرض زیر را مطرح کردیم

    تغذیه بر یادگیری دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد.

    پژوهش حاضر برای بررسی میزان تاثیر تغذیه بر یادگیری، از بین دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی مدرسه رازی شهرستان رباط کریم ، تعدادی را به طور تصادفی انتخاب نمودیم و روی آنها پژوهشی را انجام دادیم . در این تحقیق از معدل پایان ترم دانش آموزان انتخاب شده برای بررسی هدف این تحقیق استفاده شده است.

    تجزیه و تحلیل یافته ها نشان می دهد که تفاوت معنا داری بین سطح یادگیری دانش آموزانی که از تغذیه مناسب استفاده کرده اندو دانش آموزانی که از تغذیه مناسب بی بهره بوده اند وجود دارد.همچنین سطح یادگیری در دانش آموزانی که تغذیه شده اند بالاتر ازسطح یادگیری دانش آموزانی است که از تغذیه مناسب استفاده نمی کردند.

    مقدمه

    "سوء تغذیه و تأثیر آن بر یادگیری در دانش آموزان"

    دانش آموزانی که ما در مدرسه با آنان روبه رو می شویم از دوران نوزادی و کودکی گذر کرده اند و از نظر وضعیت تغذیه ای یکی از مهم ترین دوران زندگی خود را پشت سرگذاشته اند .

    دوران جنینی و سال اول تولد یکی از مهم ترین دوران رشد کودک است و رسیدن مواد تغذیه ای اعم از پروتئین ، انرژی و ریز مغذی ها نقشی بسیار مهم و اساسی در رشد و تکامل او تا قبل از مدرسه دارند . عوارض بعضی از این کمبودها چنانچه طفل در این دوران با آن روبه رو شده باشد در سنین مدرسه غیر قابل جبران است.

    عمده ترین مشکلات تغذیه ای کشور، سوء تغذیه ناشی از کمی دریافت پروتئین و انرژی، (PEM) کمبود ید، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن می باشد . کمبود ویتامینA و سایر کمبودها شامل کمبود ویتامینهای گروهB مثل ویتامینB2 و کمبود ویتامینD نیز در کودکان گزارش شده است . بعضی از این کمبودها به دلیل فقر مواد مغذی در غذاهای منطقه، همه گروههای سنی را درگیر می کند، ولی کودکان به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد بیشتردر معرض خطر قرار می گیرند . افزایش نیاز در این دوران قابل توجه است، به ویژه کودکان که در جهش های رشد نیاز بیشتری به مواد مغذی و ریز مغذی ها مانند ید و آهن دارند . تفاوت نیاز در دختران و پسران، به ویژه در دوران بلوغ، به دلیل تفاوت سن بلوغ است و بعد از آن ، نیاز به ید وآهن در دختران بیشتر است . ولی بعد ازبلوغ تعادل هورمون ها در پسران به گونه ای است که رشد غده تیروئید در اثر کمبود ید در آنان متوقف می شود ولی در دختران ، نیاز هم چنان تا دوران بارداری وجود دارد . به همین دلیل بعد از دوران بلوغ، گواتر در زنان 5 تا 6 برابر بیش تر ازمردان است .

    شیوع کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن نیزدر دختران پس از بلوغ به دلیل خون ریزی ماهانه افزایش می یابد . سایر کمبودها مانند کلسیم و ویتامینD نیز در دوران کودکی و نوجوانی به طور یکسان بر هر دو جنس اثر می گذارد ولی در نهایت زنان بیشتر در معرض خطر کمبود کلسیم و ویتامینD قرار می گیرند . بنابراین در کودکی و دوران تحصیلی اگر چه تغذیه صحیح در هر دو جنس اهمیت دارد، ولی زنان به خاطر دلیل اینکه از ذخایر بدن خود در دوران بارداری و شیر دهی استفاده می کنند، آسیب پذیرتر بوده و نیاز به توجه ویژه تری دارند . سوء تغذیه در دختر بچه ها در حقیقت نسل را در معرض خطر قرار می دهد . زنان کوتاه قد به طور معمول دارای لگنی کوچک هستند و در زمان بارداری جنین آنها نمی تواند رشد بالقوه خود را داشته باشد . بنابراین در آنها احتمال به دنیا آمدن پسر یا دختری با وزن کم( کم تر از 2500 گرم) وجود دارد .

    تحقیقات نشان داده است که مادران کم وزن با جثه کوچک، کودکان کوتاه تر و با سر کوچک تر به دنیا می آورند . این تحقیقات رابطه معنی داری را بین سن مادر و وزن هنگام تولد نشان داده است ، از جمله آن که مادران جوان تر کودکانی با جثه ریزتر به دنیا آورده اند . غلظت هموگلوبین نیز در سه ماهه اول ، ارتباط مثبتی با وزن ، قد و دور سر نوزاد داشته است . کودکان کم وزن ، به طور معمول مشکلات زیادی در زمینه رشد، تغذیه و ایمنی دارند و معمولاً بیشتر ازکودکان سالم و با تأخیر رشد در دوران کودکی مواجه می شوند و به همین ترتیب این حلقه معیوب باعث پدید آمدن نسلی کوتاه تر می شود.

    تحقیقاتی که در بنگلادش در این زمینه صورت گرفته است نشان می دهد ، دختران کم وزن و کوتاه قد( مادران مبتلا به سوء تغذیه) فرزندانی کوتاه تر به دنیا آورده اند . این امر در بین سال های 1937 تا 1982 باعث شده  که قد پسران روستایی بنگلادش در یک دوران 45 ساله، 12 سانتی متر کوتاه تر شود . یکی از دلایل ، عادات جاری و مرسوم سنتی است که طبق معمول زنان دیرتر از مردان سر سفره می نشینند و غذای کم تری دریافت می کنند. این تبعیض تغذیه ای باعث کوتاه قدی و سوء تغذیه دختر بچه ها می شود. دختران جوان مبتلا به سوء تغذیه که زودتر ازدواج می کنند و بچه دار می شوند ، نمی توانند کودکانی با وزن متعادل به دنیا آورند . سالانه حدود یک میلیون کودک زیر 5/2 کیلو در بنگلادش به دنیا می آیند که بالاترین رقمLBW در دنیاست.

    اگر چه موضوع بحث، سوء تغذیه در دانش آموزان است و در نظر داریم ابعاد مختلف سوء تغذیه را در این سن بشناسیم، ولی به دلیل تسلسلی که رشته های مسائل را از بدو تولد تا آخرین روزهای حیات به هم پیوند می دهد ، ناچاریم بدانیم که چگونه ، نوزادی که ثمره یک مادر مبتلا به سوء تغذیه است در دوران تحصیل نمی تواند کفایت لازم را برای یادگیری داشته باشد . وقتی در مدرسه به این گونه کودکان برخورد می کنیم با شناسایی عمق مشکل می توانیم به آنها و نسل آینده شان کمک کنیم .اگر ریشه مشکل را بدانیم، بی جهت کودکان را به باد انتقاد نمی گیریم ، آنها را سرزنش نمی کنیم و گناه آنچه را که آنها مسئول آن نیستند به پایشان نمی نویسم .

    فرض کنید کودکی را که به دلیل ناتوانی های تحصیلی ، شدیداً مورد موأخذه قرار می دهند، بشناسید . اگر این کودک نوزادی بوده است که به دلیل گفته شده، کم وزن به دنیا آمده، برای این که بدانید او با گذر از چه مشکلاتی کوله بار زندگی را به دوش کشیده است ، به چند مورد اشاره می کنیم:

    - امکان مرگ او تا 28 روز پس از تولد، 40 مرتبه بیش تر از نوزادانی است  که با وزن طبیعی به دنیا آمده باشند.

    - وقتی به سن یک سالگی رسیده ، 5 برابر بیشتر از نوزادان سالم خطر مرگ را پشت سر گذاشته است .

    - او زنده است ولی با اخلالاتی در تکلم ، تکامل و نمو سیستم عصبی، ضعف قوه بینایی ، کاهش فراگیری های اکتسابی و کری روبه رو می باشد .

    - او بیش تر از دیگران به عفونت های تنفسی، گوارشی و سایر بیماریها مبتلا می شود؛ همیشه رنجور است و از بیماری رنج می کشد .

    - امکان ابتلای او در بزرگسالی نیز به بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی بیش از نوزادان سالمی است که به دوران بزرگسالی رسیده اند .

    اگر اولیای مدرسه و والدین او بدانند زندگی چه دشواری هایی را به دلیل گناه ناکرده او، به او تحمیل کرده است هرگز به خود اجازه نمی دهند با شیوه های متفاوت از او بخواهند چیزی بشود که نمی تواند . دانشمندانی که درباره مسئله سوء تغذیه و عوارض اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن کار می کنند، توانسته اند با محاسبات دقیق، ارزشی را که یک انسان توانمند می تواند برای جامعه خود داشته باشد از نظر توانمندی های فیزیکی و ذهنی به معیاری قابل سنجش (پول) تبدیل کنند . آن گاه بر اساس آمار سوء تغذیه، ضرر وزیان کشورها را مقایسه کرده اند تا به سیاست گذاران نشان دهند که به عواقب ناشی از سوء تغذیه بنگرند و با طراحی برنامه های پیش گیری ، نسل های آتی را از رکود و عقب ماندگی برهانند . این محاسبات می گوید؛ سرمایه گذاری در این زمینه چه قدر می تواند به نفع جامعه باشد .

    " کم خونی ناشی از فقر آهن و اثر آن بر قدرت فراگیری "

    کودکان سنین مدرسه به ویژه اگر متعلق به خانواده هایی هستند که از نظر اقتصادی و اجتماعی در سطح پایینی هستند، ممکن است به درجاتی از فقر آهن و کم خونی ناشی از آن مبتلا شوند .

    در مناطقی که آب آلوده برای شرب وجود دارد و وضعیت بهداشت محیط در سطح مطلوبی نیست، ممکن است دریافت آهن از طریق مواد غذایی کافی باشد، ولی ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی موجب سوء تغذیه ناشی از پروتئین و انرژی می شود که خود روی جذب آهن اثر دارد . عوارض مهمی که مربیان می توانند به وسیله آن به فقر آهن مشکوک شوند ، بی تفاوتی ، خستگی، بی حسی ، کاهش قدرت یادگیری و عدم تمایل به فعالیت های فیزیکی مثل ورزش است . کودک پس از این مرحله از ذخایر آهن بدن خود استفاده  می کند و در صورتی که ذخایر ، کاهش یابد ، کم کم وارد مرحله کم خونی ناشی از فقر آهن می شود .

    در تحقیقی نشان داده شد که اضافه کردن آهن به رژیم غذایی، اگر با هدف کاهش کم خونی تا میزان دو سوم صورت گیرد،

    می تواند در مدت 7 سال 2، /3 میلیارد دلار بهره وری داشته باشد . بر اساس یافته های یک تحقیق که بر روی کودکان دبستانی کلاس اول ناحیه یک کرمان انجام شد، تأثیر دریافت قرص آهن بر تمرکز ذهنی کودکان و بهبود قدرت یادگیری در مقایسه با گروه شاهد ثابت گردید. این تحقیق نشان داد، آهن یاری ، باعث بهبود قدرت تمرکز ذهنی کودکان کم خون خواهد شد .

    منابع و ماخذ:

    منابع فارسی:

    امین پور،آزاده -صدیق،گیتی - اصول نوین تغذیه،تهران-نشر انتشار-1367

    سیف، علی اکبر، اندازه گیری،سنجش وارزشیابی آموزشی، تهران نشر دوران-1382

    شریفی،حسن پاشا-نجفی زند،جعفر، روشهای آماری در علوم رفتاری،انتشارات سخن،1382

    فرجی، نصرالله-آمار توصیفی و استنباطی-ناشر،پوران پژوهش- تهران- 1385

    هرگنهان،بی آر-السون،متیواچ-مقدمه ای بر نظریه های یادگیری-ترجمه علی اکبر سیف –ویرایش هفتم-نشر دوران- تهران-1386

    سایتهای اینترنتی :

    www.daneshnameh.roshd.ir

    www.dr.mihan.blog.com                                                                          

    www.ekram.blogfa.com

    www.iran food news.cim

    www.iranian hearsandmedicine

    www.iran tapesh . net

    www.javane salem.ir

    www.mardoman.com 

    www.mums.ac.ir  

    www.mydocument.ir 

    www.nejatgar.com  

    www.pezeshkan.org

    www.sums.ac.ir          

    www.tb zmed.ac.ir

    www.tebyan.net

    منابع لاتین

    http://www.cudenver.edu//ote/nn/index.htm  

    htpp://www.help your children eat better.com

    http://www.make way for baby.com/index.htn

    http://www.nfsmi.org   

    http://www.sciencedaily.com

     

  • چکیده...........................................................................................................

    فصل اول

    مقدمه.............................................................................................................

    بیان مسئله........................................................................................................

    هدف از اجرای طرح........................................................................................

    فرضیه.............................................................................................................

    تعریف متغیرها.................................................................................................

    فصل دوم

    مقدمه ............................................................................................................

    تاریخچه.........................................................................................................

    تعریف تغذیه...................................................................................................

    تحولات غذا در طول تاریخ...............................................................................

    وعده های غذایی.............................................................................................

    انواع غذاهای تولید شده....................................................................................

    تعریف صبحانه................................................................................................

    تجارت غذا.....................................................................................................

    تغذیه و سلامتی................................................................................................

    تحولات اخیر غذا.............................................................................................

    رابطه غذا و سلامتی...........................................................................................

    ارتباط تغذیه با هوش کودکان...........................................................................

    تاثیر تغذیه بر نوجوانی......................................................................................

    کم خونی و فقر آهن و اثر آن بر قدرت یادگیری.................................................

    میزان کالری مورد نیاز بدن................................................................................

    نقش صبحانه در سلامتی....................................................................................

    اختلالات غذا خوردن........................................................................................

    رفتارهای غذایی...............................................................................................

    نقش تغذیه در استرس.......................................................................................

    سوءهاضمه و نفخ............................................................................................

    مشکلات نغذیه.................................................................................................

    ویژگیهای جدید مواد خوراکی..........................................................................

    تعریف یادگیری...............................................................................................

    یادگیری کلامی...............................................................................................

    یادگیری حرکتی..............................................................................................

    یادگیری مشاهده ای.........................................................................................

    یادگیری اجتنابی..............................................................................................

    یادگیری تصادفی.............................................................................................

    یادگیری نهفته.................................................................................................

    تعریف نظریه یادگیری......................................................................................

    تاریخچه یادگیری............................................................................................

    سیر تحولی و رشد یادگیری...............................................................................

    نظریات رفتاری................................................................................................

    نظریات شناختی..............................................................................................

    نقش و تاثیر یادگیری در زندگی........................................................................

    ارتباط یادگیری با سایر علوم..............................................................................

    کاربرد های یادگیری........................................................................................

    انواع تکنیک های یادگیری...............................................................................

    چرخه یادگیری................................................................................................

    سبک های یادگیری.........................................................................................

    دیدگاه های مختلف نسبت به یادگیری................................................................

    رویکرد های آموزشی.......................................................................................

    اصول یادگیری موءثر.......................................................................................

    یادگیری تقویتی...............................................................................................

    نقش تغذیه بر یادگیری.....................................................................................

    تاثیر صبحانه بر یادگیری...................................................................................

    چگونگی تاثیر غذاهای حاوی پروتیین بر یادگیری................................................

    چگونگی تاثیر وضعیت بهداشت و تغذیه ی دانش آموزبر توانایی...........................

    تاثیر تغذیه بر یادگیری و حافظه طولانی تر...........................................................

    تاثیر مایعات بر یادگیری....................................................................................

    تاثیر مشکلات تغذیه بر یادگیری دانش آموزان......................................................

    مشکلات تغذیه ای،کم خونی و فقر آهن و تاثیر آن بر قدرت فراگیری.....................

    کمبود ید و یادگیری دانش آموزان.....................................................................

    نقش تغذیه مناسب در یادگیری..........................................................................

    عوامل تقویت حافظه.........................................................................................

    تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان...................................................................

    الگوهای فرهنگی غذا.......................................................................................

    تاثیر ورزش و تغذیه بر افزایش هوش ..................................................................

    وظایف برخی سازمانهای جهانی در مورد تغذیه...................................................

    تغذیه و سلامت کودکان....................................................................................

    تغذیه و رشد شناختی........................................................................................

    یادگیری و تغذیه در کودکان.............................................................................

    یادگیری مبتنی بر مغز........................................................................................

    فصل سوم

    جامعه مورد تحقیق...........................................................................................

    روش نمونه گیری............................................................................................

    معرفی ابزار تحقیق............................................................................................

    نحوه طرح و اجرای آزمون................................................................................

    مدل آماری.....................................................................................................

    فصل چهارم

    محاسبه داده های آماری...................................................................................

    بیان فرض تحقیق.............................................................................................

    تفسیر نتیجه تحقیق...........................................................................................

    فصل پنجم

    بحث و نتیجه گیری..........................................................................................

    محدودیت ها و پیشنهادات................................................................................

    خلاصه تحقیق.................................................................................................. 


موضوع پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , نمونه پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , جستجوی پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , فایل Word پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , دانلود پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , فایل PDF پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , مقاله در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , پروژه در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , پروژه درباره پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی , رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر تغذیه بر پیشرفت تحصیلی

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (گرایش آموزش کودکان) مقدمه: توجه به وضعیت تحصیلی در راس برنامه های توسعه آموزشی یک کشور قرار دارد. هدف موسسات آموزشی، افزایش موفقیت تحصیلی است که یک شاخص واقعی برای اهداف آموزشی است. بررسی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی مولفه های شناختی اجتماعی موثر بر آن از جمله هویت یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش بهداشت جامعه) چکیده مقدمه: اینترنت ،ارمغان جدید فناوری ،مخاطبان بی شماری را در تمام جهان زیر پوشش خود قرار داده است. اعتیاد به اینترنت موضوع تازه ایست که در سال های اخیر به عنوان اعتیاد رفتار – محور مورد توجه قرار گرفته است.نفوذ گسترده اینترنت بسیاری از افراد خصوصاً دانشجویان را با پیامدهای منفی ناشی از اعتیاد به اینترنت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی گرایش برنامه ریزی فرهنگی چکیده هدف این پژوهش، بررسی مشکلات فرهنگی زندگی خوابگاهی دانشجویان پسر خوابگاه‌های دانشگاه یزد در سال تحصیلی 90-89 بود. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش کتابخانه‎ای (اسنادی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی (M.A) گرایش: روان شناسی تربیتی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و حل مساله بر رضایت زناشویی بیماران معتاد درطول درمان کلینیک درمانی و بازتوانی پویا، شهرستان بندر لنگه در سال 1392می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده گان با حجم 86 نفر می باشد. حجم نمونه شامل 30 از بیماران معتاد اقدام به ترک می باشد که ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده میزان خسارت­های وارده به تولیدات کشاورزی به­وسیله علف­های هرز، بیماری­ها، حشرات وسایرآفات از کل خسارت­های وارده به محصولات کشاورزی که حدوداً 35 درصد می­باشد، به ترتیب 45، 30، 20 و 5 درصدتعیین شده است. اگرچه کنترل شیمیایی درمورد بسیاری ازعوامل خسارت­زا موثربوده وتحول زیادی درافزایش تولید ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ( گرایش کودکان ) چکیده مقدمه: با توجه به نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، بررسی وضعیت نظام آموزشی و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و کاستی ها در فرایند تحصیل دانشجویان، جهت طراحی و اجرای برنامه های مناسب آموزشی ضرورت دارد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد    رشته: معماري گرايش معماري بهمن 1393   چکيده نقش تأثيرگذار فضاهاي درماني و به طور کلي محيط، در رفتار و روحيه کودکان مس

ثبت سفارش