فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده........................................................................................................................... 1
فصل اول:کلیات.......................................................................................................... 2
1-مقدمه ...................................................................................................... 3
2-بیان مساله ............................................................................................... 5
3-ضرورت و انجام پژوهش ....................................................................... 7
4-اهداف پژوهش ....................................................................................... 8
5-فرضیه های پژوهش ................................................................................ 9
6-متغییرهای پژوهش .................................................................................. 9
7-تعاریف واژه ها ....................................................................................... 10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش ............................................................................ 13
1-فراشناخت ................................................................................................ 14
1-1-مؤلفه های فراشناخت ........................................................................... 15
1-1-1-دانش فراشناختی ............................................................................... 16
1-1-2-تجربه فراشناختی ............................................................................... 20
2-شادکامی ..................................................................................................... 21
2-1-مفهوم شادکامی ...................................................................................... 23
2-2-اهمیت شادکامی .................................................................................... 28
2-3-رویکردهای شادکامی ............................................................................ 29
2-4-متغییرهای مؤثر بر شادکامی ................................................................... 35
2-5-نقش شادی در سیر تکاملی بشر ............................................................ 45
2-6-نوروسایکولوژی شادکامی ..................................................................... 46
2-7-راهبردهای افزایش شادکامی ................................................................. 47
3-سازگاری ................................................................................................... 47
3-1-سازگاری اجتماعی ............................................................................... 49
3-2-سازگاری فردی .................................................................................... 52
3-3-دیدگاه نظری درباره سازگاری و ناسازگاری ........................................ 52
4-ادبیات پژوهشی ........................................................................................ 55
4-1-یافته های پژوهشی داخلی ................................................................... 55
4-2-یافته های پژوهشی خارجی ................................................................. 59
فصل سوم : روش اجرای پژوهش .............................................................................. 64
1-روش پژوهش .......................................................................................... 65
2-جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه ..................................... 65
3-ابزار اندازه گیری ..................................................................................... 65
4-روش گردآوری داده ها ........................................................................... 67
5-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ............................................................... 67
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها ...................................................................... 68
تجزیه و تحلیل ............................................................................................ 69
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ............................................................................. 75
بحث و نتیجه گیری .................................................................................... 76
پیشنهادات پژوهشی .................................................................................... 82
پیشنهادات کاربردی .................................................................................... 83
محدودیت های پژوهش ............................................................................. 84
منابع ............................................................................................................. 85
پیوست ها ................................................................................................................. 94
پرسشنامه فراشناخت .................................................................................... 94
پرسشنامه سازگاری فردی – اجتماعی ......................................................... 96
پرسشنامه شادکامی ...................................................................................... 102
داده ها .......................................................................................................... 104
چکیده انگلیسی ............................................................................................ 113
منبع:
منابع
-قرآن کریم ، سوره نازعات ، آیه 2 .
-آرجایل ، مایکل ( 1925 ) ، روان شناسی شادی . ترجمه مسعود گوهری انارکی ، حمید طاهر نشاط دوست ، حمید پالالنگ ، فاطمه بهرامی ، مهرداد کلانتری ، اصفهان : انتشارات جهاد دانشگاهی ( 1382 ) .
-آزموده ، پیمان ؛ شهیدی ، شهریار و دانش ، عصمت ( 1386 ) . رابطه بین جهت گیری مذهبی با سرسختی و شادکامی در دانشجویان . مجله روانشناسی ، سال یازدهم ، شماره 1 ، صص 60-74 .
-آیزنک ، مایکل ( 1990 ) ، روانشناسی شادی . ترجمه مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی ، ( 1375 ) ، تهران : انتشارات بدر .
-آیزنک ، مایکل ( 1994 ) ، همیشه شاد باشید ، ترجمه زهرا چلونگر ، ( 1378 ) تهران : انتشارات نسل نواندیش .
-اتکینسون، ریتال ، ریچاردس ، هیلگارد ، ارنست . ر (1983) . زمینه روانشناسی . ترجمه محمدتقی براهنی و همکاران . ( 1370 ) تهران انتشارات رشد جلد اول.
-احمدی طهور سلطانی ، محسن و نجفی ، محمود ، (1390) . مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد ، سیگاری و عادی . مقاله چاپ شده در مجله روان شناسی بالینی ، سال سوم ، شماره 4 ، صص13-18 .
-افتخار صعادی ، زهرا ( 1386 ) . بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی – اجتماعی در دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه شهرستان اهواز . پایان نامه دکتری روانشناسی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان .
-باقری ، فریبرز ؛ اکبری زاده ، فاطمه و حاتمی ، حمید رضا ، (1390) . رابطه بین هوش معنوی و شاکامی و متغیر های دموگرافیک در پرستاران بیمارستان فاطمه الزهرا و بنت الهدی شهرستان بوشهر ، فصلنامه قطب جنوب ، سال 14 ، شماره 4 ، صص263-256 .
-برنا ، محمدرضا و سواری ، کریم ( 1387 ) . ارتباط ساده و چندگانه نگرش های مذهبی ، سلامت روانی ، رضایت از زندگی و عزت نفس با احساس شادکامی در بین دانشجویان ، یافته های نو در روانشناسی ، دوره 8 ، شماره 2 ، صص 76-86 .
- بشارت ، محمدعلی و عباسپور دوپلانی ، طاهره ( 1389 ) . رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری در دانشجویان . پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی . دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
-بهرامی ، فاطمه و رضوان ، شیوا (1388) . رابطه افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر . نشریه روان شناسی و علوم تربیتی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران ، شماره 50 ، صص255-249 .
-ثابت ، مهرداد و لطفی کاشانی ، فرح ( 1389 ) . هنجاریابی آزمون شادکامی آکسفورد . مجله اندیشه و رفتار ، دوره چهارم ، شماره 15 ، بهار 1389 ، ص 9 .
-پورنامداریان ، سپیده ؛ بیرشک ، بهروز و اصغرنژاد فرید ، علی اصغر ( 1391 ) . تبیین سهم باورهای فراشناختی در پی شبینی علایم افسردگی، اضطراب و استرس در پرستاران . مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی . سال سیزدهم ، شماره 3 ، پاییز 1391 .
-جوکار ، بهرام و سپهری ، صفورا ( 1385 ) ، رابطه شادی و شیوه های گزینش ، فصلنامه مطالعات روان شناختی ، دوره 2 ،شماره ( 3 و 4 ) ، صص 138 – 125 .
-حقیقی ، جمال ؛ خوکنش ، ابوالقاسم ؛ شکر کن ، حسن ؛ شهنی ییلاقی ، منیژه و نیسی ، عبدالکاظم ( 1385 ) ، رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران ، مجله علوم تربیتی و روان شناسی ، 13 ( 2 ) : 163 – 188 .
- خانی پور ، حمید ؛ سهرابی ، فرامرز ؛ طباطبایی ، سعید ( 1388 ) . مقایسه باور های فراشناختی و راهبرد های کنترل فکر در دانشجویان با سطوح بهنجار وبیمارگون از نگرانی. مجله پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره .
-خدایاری فرد، محمد؛ نهصت ، مرتضی ؛ غباری بناب ، باقر ؛ شکوهی یکتا ، محسن و بهیژوه ، احمد(1381) عوامل مرتبط با سازگاری اجتماعی فرزندان جانباز و غیر جانباز شهر تهران . گزارش نهایی طرح پژوهشی زیر نظر بنیاد مستعضعفان و جانبازان .
-درتاج ، فریبرز و همکاران (1388) ، تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر 14-15 ساله ، فصلنامه روانشناسی کاربردی ، سال 3 ، شماره 3.
-رفوث ، ام . ای ؛ لیندا ، ال . و لئونارد ، دی ( 1993 ) . راهبردهای یادگیری و یادسپاری مهارت های مطالعه در طول برنامه درسی . ترجمه کمال خرازی ( 1375 ) . تهران : نشر نی .
-ریو ، جان مارشال ( 2005 ) ، انگیزش و هیجان ، ترجمه یحیی سید محمدی، ( 1381 )، تهران: موسسه نشر .
-سارافینو ، ادوارد ( 1940 ) . روانشناسی سلامت ، ترجمه سیدعلی احمدی ابهری ؛ حسن افتخار اردبیلی ؛ ابوالقاسم جزایری ؛ فروغ شفیعی ؛ پریوش قوامیان ؛ غلامرضا گرمارودی ؛ علی منتظری مقدم ؛ الهه میرزایی ؛ ابوالحسن ندیم ؛ سیدمهدی نورایی ، انتشارات رشد ( 1384 ) .
-ساداتی ، سیده زهرا ، (1391) . مقایسه باورهای فراشناختی در بیماران اسکیزوفرنی ، اختلال افسرده و گروه بهنجار . مقاله چاپ شده در مجله روانشناسی بالینی - سال چهارم ، شماره 2 ، صص87-54 .
-سالاری فر ، محمدحسین ( 1375 ) . بررسی نقش اجزاء دانش فراشناختی در حل مسئله و پیشرفت تحصیلی . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران .
-شعاری نژاد ، علی اکبر ( 1380 ) . نگاهی نو به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار . جلد اول . تهران : چاپ بخش .
-شهیدی ، شهریار (1389 ) ، روانشناسی شادی ، تهران : نشر قطره .
-شیرین زاده دستگیری ، صمد ؛ گودرزی غنی زاده ، احمد و تقوی ، سید محمد رضا ، (1387) . مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیت پذیری در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری ، اختلال اضطراب منتشر و افراد بهنجار . مقاله چاپ شده در مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران ، سال چهاردهم ، شماره 1 ، صص55-46 .
-صحرائیان ، علی ؛ غلامی ، عبدالله و امیدوار ، بنفشه ( 1390 ) . رابطه نگرش مذهبی و شادکامی در دانش جویان پژشکی دانشگاه علوم پژشکی شیراز . فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی گناباد ، دوره 17 ، شماره 1 ، صص 69-74 .
-عاشوری ، احمد ؛ وکیلی ، یعقوب ؛ بن سعید ، سارا و نوعی ، زهرا . (1388) . باورهای فراشناختی و سلامت عمومی در دانشجویان .مجله اصول بهداشت روانی ، شماره1 ، سال یازدهم ، صص15-20 .
-علی پور ، احمد و آگاه هریس ، مژگان . ( 1386 ) . اعتبار و روایی فهرست شادکامی اکسفورد در ایرانی ها . فصلنامه روانشناسان ایرانی . سال سوم . شماره 12 . ص 288 .
- عمیدنیا ، الهام ؛ دکتر نیسی ، عبدالکاظم و دکتر سودانی ، منصور ( 1389 ) . ابراز وجود و میزان سازگاری فردی- اجتماعی در دانشجویان دختر . مجله اندیشه و رفتار . دوره ی پنجم، شماره ی 17 پاییز ( 1389 ) .
-فیرس ، ایی جری و ترال ، تیموتی جی . ( 1991 ) . روانشناسی بالینی ، ترجمه مهرداد فیروزبخت ، تهران : رشد ، ( 1374 ) .
-قمرانی ، امیر و فراهانی ، حجت الله ( 1386 ) . نوروپسیکولوژی شادی ، مقاله ارائه شده در سومین کنگره نوروپسیکولوژی ایران . تهران : جهاد دانشگاهی تربیت معلم .
-قمرانی ، امیر ( 1389 ) ، اثربخشی آموزش قدردانی بر امید ، تاب آوری ، خوش بینی و شادکامی نوجوانان شاهد و ایثارگر و نوجوانان غیر شاهد و ایثارگر ، پایان نامه دکتری ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان .
-کار ، آلن ( 1957 ) ، روانشناسی مثبت : علم روانشناسی و نیرومندی های انسان ، ترجمه حسن پاشاشریفی ، جعفر نجفی زند ، باقر ثنایی ، تهران : نشر سخن ( 1385 ).
-کرمی ، جهانگیر ؛ زکی یی ، علی و رستمی ، سمیرا (1391) . نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه . مجله روانشناسی مدرسه ، دوره ی 1 ، شماره 1 ، ص62 - 75 .
-کشور پناه ، آمنه ( 1392) رابطه شیوه های فرزند پروری با خشم و سازگاری نوجوانان پسر شهررشت پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی . دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گیلان .
-کوچکی ، عاشور ، (1389) . تاثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی را بر سازگاری فردی اجتماعی نوجوانان بزهکار شهرستان گنبد کاووس ، مجله ی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران ، صص65-78 .
-گلاور، ج.ای و برونینگ، آر.اچ ( 1990 ). روانشناسی تربیتی . ترجمه کمال خرازی . ( 1376 ) . تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
-گلاور، ج.ای ؛ برونینگ، آر.اچ و رانینگ، آر. آر ( 1990 ). روانشناسی شناختی برای معلمان . ترجمه کمال خرازی . ( 1378 ) .
-محمد امینی ، زرار ، (1386) . بررسی رابطه باور های فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه . فصلنامه نوآوری های آموزشی ، شماره 19 ، سال ششم ، صص 140- 142 .
-میرزایی ، فروغ ( 1389 ) . رابطه ویژگی های شخصیتی وشادکامی در دانشجویان . مجله اندیشه و رفتار ، دوره پنجم ، شماره 17 ، پاییز 1389 ، صص 47-48 .
-میکائیلی ، نیلوفر ؛ اکبر پور ، فریدون و گنجی ، مسعود ، (1391) . مقایسه باورهای فراشناختی در دانش آموزان تیز هوش و عادی . پایانامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی ، دانشگاه محقق اردبیلی .
-میلانی فر ، بهروز (1386) . روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی تهران ، چاپ هجدهم صص16-18 .
-نویدی ، احمد ( 1388) . تاثیر آموزش مدیریت خشم و تاثیر آن بر سازگاری ، خود نظم دهی ، سلامت عمومی در نوجوانان 15-18 ساله ، رساله دکتری روانشناسی . دانشگاه علامه طباطبایی.
-هادیان فر ، حبیب ( 1384 ) . احساس ذهنی بهزیستی و فعالیت های مذهبی در گروهی از مسلمانان ، فصلنامه اندیشه و رفتار ، دوره 11 ، شماره 3 ، صص 224-232 .
-هادی نژاد ، حسن و زارعی ، فاطمه ( 1388 ) . پایایی ، اعتبار و هنجاریابی پرسشنامه شادکامی اکسفورد . فصلنامه پژوهش های روانشناختی ، دوره 12 ، شماره 1و2 ، ص 62 .
-هاشمیان ، فاطمه ( 1387 ) . اثربخشی آموزش مهارت های کنترل خشم بر سازگاری فردی – اجتماعی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهرستان ماهشهر . مجله دانش و پژوهش در روانشناسی . 35 ( 6 ) ، صص 12- 23
-وست ، ویلیام ( 2001 ). روان درمانی و معنویت ، ترجمه شهریار شهیدی و سلطانعلی شیرافکن ، ( 1387 ) ، تهران : انتشارات رشد .
-وزیری ، شهرام و موسوی نیک ، مریم ( 1387 ) . رابطه بین باورهای منفی فراشناختی و فرانگرانی با فوبی . مجله اندیشه و رفتار ، دوره سوم ، شماره 10 ، زمستان 1387 ، صص 61و62 .
-ولز ، آدرین ( 2000 ) . اختلالات هیجانی و فراشناخت . ترجمه : فاطمه بهرامی و شیوا رضوان ( 1385 ) . چاپ اول ، اصفهان : انتشارات مانی ؛ صص 63-74 .
-یعقوبی ، ابولقاسم ، (1388) . بررسی رابطه هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان . مجله پژوهش در نظامهای آموزشی ، صص 92- 105 .
-Argyle , M . ( 1999 ) . Causes and correlates of happiness . In D . kahneman . E . Piner . & N . Schwarz ( E ds ) . well-being : the foundations of hedonic psychology . (pp . 353 – 373 ) . New York : Sage .
-Argyle , M . ( 2001 ) . The psychology of happiness . London : Rutledge .
-Argyle , M & Lu , L . ( 2001 ) . The psychology of happiness . London : Rutledge.
- Baker, L., & Brown, A. L. ( 1985 ) . Metacognition,comprehention monitoring and the adult reader . Educational Psychology Review,vol.2,1-38.
-Bastian, V,A,Burns, N ,B& Nettelbeak, T(2005). Emotional Intelligence Predicts Life Skills , But Not As Well As Personality And Cognitive Abilities.Personality And Individual Difference. 39 , 1135 – 1145.
-Bransford , c , (2010).The relation ship of cognitive confidence to ocd symptoms. Journal of Anxiety disorders. 2010 ;23:463-468 .
-Brown , a . L ., & Deloache , G . S . ( 1978 ) . Skills , plans , and self regulation . In R . S . siegel (Ed) , childrens thinking : what develops? (pp.3-35). Hillsdale,ng. Erlbaum.
-Cross, R., & Paris, S. G. ( 1988 ) . developmental and instructional analyses of childrens Metecognition . journal of Educational Psychology , vol.80,131-142.
-Dembo, M. H. ( 1994 ). Applying Educational Psychology (5 td Ed), New York : Longman.
-Dickey , T . ( 1999 ) . The persuit of Happiness . http://www.Dickey.Org/happy . Htm .
-Diener , E & Lucas , E . R . ( 2000 ) . Subjective emotional well – being , Hand book of emotions ( 2nd Ed ) , New York : Guilford university press .
-Diener , E ., Suh , E . M ., Lucas , R . E ., & Smith , H . L . ( 1999 ) . Subjective well – being : Three decades of progress . psychological Bulletin , 125 , 276 – 302.
-Dubels,D.(2010).2-year Longitudinal Stady among 159 students in grades four to six. Journal of marriage and ite family.56(7),287-313.
-Flavell , G . H . ( 1979 ) . Metecognition and cognitive monitoring : A new area of cognitive . developmental inquiry . American Psychologist . vol . 34 , 906 – 911 .
- Flavell , G . H . ( 1988 ) Cognitive Development ( 2 nd ed ) . Eng lewood cliffs . NY : Hall , inc .
-Haddock . Z & kinderman, Q.(2010) .Thought – focused attention and obsessive symptoms: an evaluation of cognitive self – consciousness in a nonclinical sample. Cognitive Therapy and Research . 2010;28:457-471.
-Harris , P . R . & Lightsey , O , R . ( 2005 ) . constructive thinking as a mediator of the relationship between extraversion , neuroticism , and subjective well-being . European Journal of personality , 19 , 409 – 426 .
-line,N.(2010).Assessment of anger control training on personal and social adjustment in Nursing and medical students, journal of consulting development , 44(77),34-50 .
-Lobban, C . sica, c., Ghisigm . chiri,L.& franceschini , S . (2010), . Meta cognitive beliefs and straeg ies predict worry , obsessive – compulsive symptoms and coping styles : A preliminary prospective study on and Italian noncihnhcal samplet.clinical psychology and psychotherapy.2010;14:258-268 .
-Marlow , M(2010) positive Psychological Capital; A preliminary Exploration Of The Construct. Working paper , Monash University, Department Of Mangement.
-Matthews, F. Cartwright –Hatton , S . &Wells,A.(2009).Beliefs about worry and intrusions; The Meta – cognitions Questionnaire and its correlates.Journal of Anxiety Disorders,11,279-296.
-Morrison , A &French , P.(2008).Meta cognitive beliefs across the contienuum of psychosis; Comparisons between patiens with psychotic disorder, patients at ultra –high risk and nonpatients. Behav Res Ther.(45):2241-2246.
-Myers, D. G. (2000). The Friends and Faith of Happy People American Psychologist, 55(1),56-57.
-Pariss, S. G., & Jacobs, J. E. ( 1984 ). The benefits of informed instruction for childrens reading awareness and comprehention skills. Child Development, vol.55,2082-2093.
-Peintrich, M & Digrote , C.(2010).New perspectives for a cognitive theory of obsessions. Australian Psychologist.2010;28:161-167.
-Radzizzoska , B ouman . & Meijer , K . (2009).A . preliminary study of worry and metacognitions in hypochondriasis. Clinical psychology and psychotherapy, 6, 96-102 .
-Seligman,M.(2002).Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York:Froc press .
-Shomer,R . (2011).metacgnition and obsession.clinical psychology and
psychotherapy. 2011;30:102-110 .
-Tsaousis,I&Nikolaou.I.(2005) .Exploring The Relationship Of Emotional Intelligence; A Meta – Anilitye Investigation Of Predictive Validity And Homological Net , Journal Of Vocational Behavior.65,71-95.
-Veenhoven , R . ( 1994 b ) . Correlates of Happiness ( 3 Vols ) . Rotterdam , The Netherlands : RISBO , Center for Socio – Cultural Transformation .
-Veenhoven , R . ( 2006 ) . HOW DO WE ASSESS HOW HAPPY WE ARE ? paper presented at “ New Direction hn the study of happiness : united states and international perspective “ conference , university of Notre Dame .
-Wells,A & carter,k.(2009) . Emotional Disorder and Metacognition Innovative Cognitive Therapy Chichester , Uk ; Wiley.
-Wells,A.& papageorgiou,C.(2009).Relationships between worryg obsessive-compulsive symptoms, and meta – cognitive beliefs, Behavior Research and therapy.2009:3:899-913 .