فهرست:
فهرست
فصل اول: کلیات
1-1 مقدمه ......................................................................................................................................................................................2
1- 2 بیان مسأله. 2
1- 3 انگیزه پژوهشگر. 4
1- 4 اهداف تحقیق.. 5
1-5 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
1-6 فایده تحقیق.. 7
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1 مقدمه ......................................................................................................................................................................................9
2- 2 تاریخچه موضوع در جهان. 9
2- 2-1 توانمندسازی کودکان مفهومی جدید در دهه 1980. 10
2- 2-2 توانمندسازی کودکان مفهومی جدید در دهه 1990. 11
2- 3 تاریخچه موضوع در ایران. 11
2- 4 ارزیابی عملکرد 13
2- 5 سازمانهای مردم نهاد و مفاهیم آن. 14
2-5-1 تعریف سازمانهای مردم نهاد 15
2-5-2 ویژگیهای سازمانهای مردم نهاد 17
2-5-3 کارکردها و نقشهای سازمانهای مردم نهاد 20
2-5-4 انجمن حمایت از حقوق کودک به عنوان نهاد حمایتی.. 23
2-5-5 اهداف و برنامههای انجمن حمایت از حقوق کودک.. 24
2-5-6 جمعیت تحت پوشش سازمانهای مردم نهاد کودکان خیابانی 25
2-5-7 فعالیتهای عمده سازمانهای مردم نهاد کودکان خیابانی 26
2-5-8 درآمدهای سازمانهای مردم نهاد کودکان خیابانی 26
2-6 کودکان خیابانی و مفاهیم آن. 26
2-7 توانمندسازی کودکان خیابانی و مفاهیم آن. 28
2-7-1 الگوی توانمندسازی کودکان خیابانی.. 31
2-7-2 اصول توانمندسازی کودکان خیابانی.. 32
2-7-3 زمینههای توانمندسازی کودکان خیابانی.. 34
2-7-4 توانمندسازی کودکان خیابانی با حمایت سازمانهای مردم نهاد 36
2-7-5 مزایای توانمندسازی برای سازمانهای مردم نهاد کودکان خیابانی.. 39
2-8 مبانی نظری تحقیق.. 40
2-8-1 تئوری منابع. 40
2-8-2 نظریه های توانمندسازی.. 42
2-8-2-1 نظریه آلسوپ و هینسون. 42
2-8-2-2 نظریه نایلا کبیر. 44
2-8-2-3 نظریه فریدمن.. 46
2-8-2-4 نظریه روچا 48
2-8-2-5 نظریه رولاند. 52
2-8-2-6 جمعبندی نظریات در حوزه توانمندسازی.. 52
2-9 مروری بر پژوهشهای انجام شده 53
2-9-1 تحقیقات داخلی.. 54
2-9-2 تحقیقات خارجی.. 58
2- 10 چارچوب نظری تحقیق.. 63
2- 11 سوالات تحقیق.. 67
2- 12 فرضیات تحقیق.. 67
2- 13 مدل نظری تحقیق.. 68
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه 70
3- 2 روش شناسی پژوهش... 70
3- 3 جامعه آماری.. 71
3- 4 روش نمونه گیری.. 71
3- 5 حجم نمونه. 71
3- 6 واحد تحلیل و مشاهده 72
3- 7 ابزار جمعآوری اطلاعات... 72
3- 8 رواییسنجی و پایاییسنجی ابزار تحقیق.. 74
3-8-1 رواییسنجی.. 74
3-8-2 پایاییسنجی.. 74
3-9 روشهای جمعآوری اطلاعات... 76
3-10 روش تجزیه و تحلیل دادهها 76
3- 11 تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم تحقیق.. 77
3-11-1 تعاریف نظری و عملیاتی متغیر مستقل.. 77
3-11-1 تعاریف نظری و عملیاتی متغیر وابسته. 79
فصل چهار: یافته های تحقیق
4- 1 مقدمه .................................................................................................................................................................. 85
4-2 توصیف یافتهها ....................................................................................................................................................................85
4-2-1 میزان تحصیلات ........................................................................................................................................... 85
4-2-2 مدت زمان تحت حمایت بودن ..................................................................................................................... 86
4-2-3 جنسیت ....................................................................................................................................................... 87
4-2-4 سن ............................................................................................................................................................. 88
4-2-5 خدمات حمایتی ........................................................................................................................................... 89
4-2-6 خدمات آموزشی ......................................................................................................................................... 91
4-2-7 خدمات بهداشتی .......................................................................................................................................... 93
4-2-8 خدمات اشتغالزایی ...................................................................................................................................... 94
4-2-9 توانمندی روانی ........................................................................................................................................... 95
4-2-10 توانمندی اجتماعی .................................................................................................................................... 97
4-3 تحلیل دادهها .................................................................................................................................................... 100
4-3-1 توانمندسازی کودکان خیابانی به تفکیک سازمانهای مردم نهاد ناصرخسرو و شوش ..................................... 100
4-3-2 ارائه خدمات به تفکیک سازمانهای مردم نهاد ناصرخسرو و شوش ............................................................. 101
4-3-3 توانمندسازی کودکان خیابانی به تفکیک کودکان تازه وارد به سازمان و قدیمی ........................................... 102
4-3-4 ارائه خدمات به تفکیک گروههای تازه وارد به سازمان و قدیمی ................................................................ 103
4-3-5 همبستگی میان خدمات حمایتی و توانمندسازی کودکان خیابانی ................................................................. 105
4-3-5-1- رابطه همبستگی میان خدمات حمایتی و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی................................ 106
4-3-6 همبستگی میان خدمات آموزشی و توانمندسازی کودکان خیابانی................................................................. 107
4-3-6-1 همبستگی میان خدمات آموزشی و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی ........................................ 108
4-3-7 همبستگی میان خدمات بهداشتی و توانمندسازی کودکان خیابانی................................................................. 109
4-3-7-1 همبستگی میان خدمات بهداشتی و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابان........................................... 110
4-3-8 همبستگی میان خدمات اشتغالزایی و توانمندسازی کودکان خیابانی............................................................. 111
4-3-8-1 همبستگی میان خدمات اشتغالزایی و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی .................................... 112
4-3-9 همبستگی میان میزان ارائه خدمات و توانمندسازی کودکان خیابانی ............................................................. 113
4-3-9-1 رابطه همبستگی میان میزان ارائه خدمات و ابعاد دوگانه توانمندسازی...................................................... 114
4-3-10 خدمات حمایتی و توانمندسازی کودکان خیابانی(آزمون فرضیه اوّل) ....................................................... 115
4-3-11 خدمات بهداشتی و توانمندسازی کودکان خیابانی (آزمون فرضیه دوم)...................................................... 118
4-3-12 خدمات آموزشی و توانمندسازی کودکان خیابانی(آزمون فرضیه سوم) .................................................... 121
4-3-13 خدمات اشتغال و توانمندسازی کودکان خیابانی(آزمون فرضیه چهارم) .................................................... 124
4-4 محدودیتهای پژوهش ......................................................................................................................................... 127
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 مقدمه ................................................................................................................................................................ 129
5-2 نتیجهگیری ......................................................................................................................................................... 129
5-2-1 نتیجهگیری در پرتو نظریهها ...................................................................................................................... 130
5-3 نقش مددکار اجتماعی ........................................................................................................................................ 134
5-4 پیشنهادات .......................................................................................................................................................... 136
5-4-1 پیشنهادات به سازمانها ............................................................................................................................... 136
5-4-2 پیشنهادات به محققین ................................................................................................................................. 137
5-5 موضوعات پیشنهادی برای پژوهشهای آتی ......................................................................................................... 138
فهرست منابع .............................................................................................................................................................................139
پیوستها .................................................................................................................................................................... 146
فهرست جداول
جدول 2-1 عناصر مدل عملی توانمندسازی به نقل از Lorraine, Gutierrez, Parsons & Cox ........................ 30
جدول 3-1 ساختار کلی پرسشنامه میزان ارائه خدمات توسط سازمانها............................................................................ 73
جدول 3-2 ساختار کلی پرسشنامه توانمندسازی کودکان خیابانی ................................................................................... 73
جدول 3-3 ضرایب میزان آلفای کرونباخ شاخصهای متغیرهای مستقل و وابسته ........................................................... 75
جدول 4-1 توزیع فراوانی و درصدی میزان تحصیلات پاسخگویان ............................................................................... 85
جدول 4-2 مدت زمان تحت حمایت بودن سازمان ....................................................................................................... 86
جدول 4-3 توزیع فراوانی و درصدی جنسیت پاسخگویان ............................................................................................ 87
جدول 4-4 توزیع فراوانی و درصدی سن پاسخگویان .................................................................................................. 88
جدول 4-5 توزیع فراوانی و درصدی خدمات حمایتی پاسخگویان ............................................................................... 89
جدول 4-6 توزیع فراوانی و درصدی خدمات آموزشی پاسخگویان .............................................................................. 91
جدول 4-7 توزیع فراوانی و درصدی خدمات بهداشتی پاسخگویان ............................................................................... 93
جدول 4-8 توزیع فراوانی و درصدی خدمات اشتغالزایی پاسخگویان .......................................................................... 94
جدول 4-9 توزیع فراوانی و درصدی توانمندسازی روانی پاسخگویان .......................................................................... 95
جدول 4-10 توزیع فراوانی و درصدی توانمندسازی اجتماعی پاسخگویان ................................................................... 97
جدول 4-11 مقایسه میانگین نمرات توانمندسازی کودکان خیابانی در دو خانه کودک ناصرخسرو و شوش.................. 100
جدول 4-12 نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین نمرات توانمندی کودکان خیابانی در دو خانه کودک......................... 101
جدول 4-13 مقایسه میانگین میزان ارائه خدمات در دو خانه کودک ناصرخسرو و شوش............................................. 101
جدول 4-14 نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین میزان ارائه خدمات در دو خانه کودک ناصرخسرو و شوش............... 102
جدول 4-15 مقایسه میانگین نمرات توانمندسازی کودکان خیابانی در دو گروه تازه وارد و قدیمی............................... 102
جدول 4-16 نتایج تحلیل آماری مقایسه نمرات توانمندسازی کودکان خیابانی در دو گروه تازهوارد و قدیم................. 103
جدول 4-17 مقایسه میانگین میزان ارائه خدمات در دو گروه تازه وارد و قدیمی ........................................................ 103
جدول 4-18- نتایج تحلیل آماری مقایسه میانگین میزان ارائه خدمات در دو گروه تازه وارد و قدیم............................ 104
جدول 4-19- آزمون همبستگی میان خدمات حمایتی و توانمندسازی کودکان خیابانی .............................................. 105
جدول 4-20- رابطه همبستگی میان خدمات حمایتی و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی .............................. 106
جدول 4-21- آزمون همبستگی میان خدمات آموزشی و توانمندسازی کودکان خیابانی ............................................. 107
جدول 4-22- رابطه میان خدمات آموزشی و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی ............................................ 108
جدول 4-23- آزمون همبستگی خدمات بهداشتی و توانمندسازی کودکان خیابانی ...................................................... 109
جدول 4-24- رابطه میان خدمات بهداشتی و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی.............................................. 110
جدول 4-25 آزمون همبستگی میان خدمات اشتغالزایی و توانمندسازی ..................................................................... 111
جدول 4-26- رابطه میان خدمات اشتغال و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی ............................................... 112
جدول 4-27- آزمون همبستگی میان میزان ارائه خدمات و توانمندسازی کودکان خیابانی .......................................... 113
جدول 4-28 رابطه میان میزان ارائه خدمات و ابعاد دوگانه توانمندسازی کودکان خیابانی ............................................ 114
جدول 4-29 مقایسه میانگین نمرات خدمات حمایتی در در خانه کودک ناصر خسرو و شوش ................................... 115
جدول 4-30 : نتایج تحلیل واریانس بین گروهی دوطرفه .......................................................................................... 116
جدول 4-31: نتایج آزمون Tukey HSD ............................................................................................................... 117
جدول 4-32: مقایسه میانگین نمرات خدمات بهداشتی در دو خانه کودک ناصر خسرو و شوش ................................. 118
جدول 4-33 : نتایج تحلیل واریانس بین گروهی دوطرفه .......................................................................................... 119
جدول 4-34: نتایج آزمون Tukey HSD ............................................................................................................... 120
جدول 4-35: مقایسه میانگین نمرات خدمات آموزشی در در خانه کودک ناصر خسرو و شوش ................................. 121
جدول 4-36 : نتایج تحلیل واریانس بین گروهی دوطرفه .......................................................................................... 122
جدول 4-37: نتایج آزمون Tukey HSD ............................................................................................................... 123
جدول 4-38: مقایسه میانگین نمرات خدمات اشتغال در در خانه کودک ناصر خسرو و شوش .................................... 124
جدول 4-39 : نتایج تحلیل واریانس بین گروهی دوطرفه .......................................................................................... 125
جدول 4-40: نتایج آزمون Tukey HSD ............................................................................................................... 126
فهرست شکل ها
نمودار 4-1 نمودار میلهای توزیع فراوانی و درصدی میزان تحصیلات پاسخگویان ......................................................... 85
نمودار 4-2 نمودار میلهای توزیع فراوانی و درصدی مدت زمان تحت حمایت بودن پاسخگویان.................................... 86
نمودار 4-3 نمودار دایرهای توزیع فراوانی و درصدی جنسیت پاسخگویان ..................................................................... 87
نمودار 4-4 توزیع فراوانی و درصدی سن پاسخگویان .................................................................................................. 88
منبع:
منابع فارسی
الف- کتاب
- ابطحی، حسین؛ عابسی، سعید(1386)، «توانمندسازی کارکنان»، چاپ اوّل، کرج: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
- ابوالقاسمی، محمدجواد(1383)، «طرح تدوین الگوی مطلوب تعامل دولت با سازمانهای غیردولتی برای دستیابی به سیاستهای کلان نظام در ارتباطات با آنها»، موسسه فرهنگی هنری عرش پروژه.
- اقلیما، مصطفی(1388)، «تکنیکهای کار با جامعه(مددکاری جامعهای)»، چاپ اوّل، مشهد: انتشارات فرا انگیزش.
- آذر، عادل؛ مومنی، منصور (1384)، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، جلد دوم، تهران: انتشارات سمت.
- بابامرادی، سهیلا(1384)، تاریخچه ظهور و تکامل سازمانهای غیردولتی، گاهنامه آوا، شماره 7، صفحات 26-19.
- پدارم، سعید(1380)، بررسی الگوی چان هاپکینز، گاهنامه آوا، شماره 2، صفحات 129-124.
- پین، مالکوم (1391)، «نظریه نوین مددکاری اجتماعی»، ترجمه دکتر طلعت الهیاری و اکبر بخشی نیا، چاپ اوّل، تهران: انتشارات دانژه.
- تولایی، روح الله (1386)، «رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمانها»، پایگاه مقالات مدیریت.
- حافظ نیا، محمدرضا (1384)، «مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی»، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
- خبرنامه داخلی انجمن حمایت از حقوق کودک، شمارههای 64-65-73-76-77-78-80.
- داوود امینی(1390)، درآمدی بر اصول، قوانین و مقررات سازمانهای مردم نهاد، مرکز امور اجتماعی و فرهنگی معاونت سازمانهای مردم نهاد، گروه توانمندسازی، آموزش، طرح و برنامه.
- سبحانی، جاوید(1385)، «نگاهی به طرح توانمندسازی کودکان در وضعیت دشوار خانه کودک شوش وابسته به انجمن حمایت از حقوق کودکان»، فصلنامه تأمین اجتماعی، سال 8، شماره 25، تهران: انتشارات موسسه عالی تأمین اجتماعی.
- سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1388)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری»، تهران: انتشارات آگاه.
- سکاران، اوما؛ صائبی، محمد؛ شیرازی، محمود (1388)، «روشهای تحقیق در مدیریت»، تهران: انتشارات موسسه آموزش و پرورش مدیریت و برنامهریزی.
- شاوردی، تهمینه (1383)، «نگاهی به وضعیت کودکان خیابانی در ایران، علل و عوامل آن»، مقالات اولین همایش آسیب های اجتماعی در ایران، جلد پنجم، تهران: انتشارات آگه.
- صفری، سعید؛ آذر، عادل (1383)، «ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس شاخصهای جوایز کیفیت- رویکرد SEA»، ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره 8، تهران.
- طبرسا، غلامرضا (1378)، «بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی»، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
- فلاح، فاطمه؛ کریمی، عبدالله؛ اسلامی، گیتا؛ رفیعی طباطبائی، صدیقه؛ گودرزی، حسین؛ رادمنش احسنی، راحله؛ ملکان، محمدعلی؛ نویدیکیا، معصومه؛ قابل رحمت، فرضته؛ مرادی، آرزو؛ گلنبی، اکرم و قائدی، پوران (1387)، «بررسی شیوع هپاتیت B و C در کودکان خیابانی شهر تهران از فروردین تا شهریور 1386»، پژوهش در پزشکی (مجله پژوهشی دانشکده پزشکی)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دوره 32، شماره 2، تابستان 1387، صفحات 147 تا 151.
- قاسمزاده، فاطمه (1385)، «کودکان خیابانی در تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دوم، شماره 7، صفحات 249 تا 263.
- قشقایی، فرشته(1380)، «نقش و جایگاه سازمانهای غیردولتی در عرصه فعالیتهای ملّی و بینالمللی»، ناشر دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور، بهار.
- قلی پور و اشرف رحیمیان(1388)، «رابطه عوامل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال یازدهم، شماره 40، صفحات 32 تا 33.
- کتابی، محمود و بهجت یزدخواستی (1382)، «توانمندسازی زنان برای مشارکت در توسعه»، فصلنامه پژوهش زنان، دوره 1، سال سوم، شماره 7، تهران.
- کنیلا، رنیس(1383)، «توانمندسازی منابع انسانی»، مهدی ایران نژاد پاریزی، معصوم علی سلیمان، چاپ اول، تهران: نشر مدیران.
- کیمیایی، سیدعلی(1390)، «شیوههای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار»، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال یازدهم، شماره 40، صفحه 69 - 75، تهران.
- نمازی، محمد باقر(1379)، «بررسی وضعیت تشکلهای مردمی داوطلب در ایران»، ترجمه شهلا اختری، تهران: انتشارات سازمان شهرداریهای کشور.
- وامقی، مروئه (1384)، «کودکان خیابانی ایران و رویکردهای دولتی»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19، صفحات 175 تا 203.
ب- پایان نامه
- ببری، رضا(1384)، پایان نامه کارشناسی ارشد «بررسی میزان اعمال مدیریت راهبردی و عوامل موثر بر آن در سازمانهای غیردولتی زنان فعال در بخش خدمات حمایتی شهر تهران در سال 1383»، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه مددکاری اجتماعی.
- جوانی، فاطمه(1390)، پایان نامه ارشد «بررسی رابطه دولت و سازمانهای مردم نهاد با رویکرد نظری شیگتومی و عوامل اجتماعی موثر بر آن»، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، واحد شمال تهران.
- چمنی بالابیگو، سولماز(1389)، پایان نامه کارشناسی ارشد «سطح توانمندی زنان متأهل و عوامل مرتبط با آن: مورد کاوی شهر اردبیل 89-88»، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوماجتماعی و ارتباطات.
- حسینی نیا، علی(1387)، پایان نامه کارشناسی ارشد «شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی در بیمه مرکزی ایران»، دانشگاه علامه، دانشکده مدیریت دورههای نیمه حضوری و تخصصی آزاد.
- رهنما، نفیسه(1391)، پایان نامه کارشناسی ارشد «میزان مهارتهای زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و تأثیر آن برروی سلامت اجتماعی آنها (مطالعه موردی زنان سرپرست خانوار عضو کمیته امداد شهرستان دامغان)»، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات.
- شیخی، سمیه(1387)، پایان نامه کارشناسی ارشد «رابطه بین توانمندسازی منابع انسانی و انگیزه انجام وظیفه کاری کارمندان شرکت توزیع نیروی برق مرکزی تهران سال 1386»، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- شیرزاد پرگو، کبری(1389)، پایان نامه کارشناسی ارشد «بررسی عوامل موثر بر میزان توانمندی زنان سرپرست خانوار شهرستان ورامین»، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات
- محمدزاده ساری، سحر(1387)، پایان نامه کارشناسی ارشد«بررسی سیاستهای اجتماعی و خدمات مددکاری اجتماعی در سازمانهای مردم نهاد (NGOs) کودکان در وضعیت دشوار: مطالعه موردی سازمانهای غیردولتی کودکان کار و خیابان در شهر تهران»، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات.
- نلسون، روسل لی(1995)، «کاربرد نظریه توانمندسازی در کودکان خیابانی کشورهای درحال توسعه: مطالعه موردی کاسا آلیزانا در هندوراس)»، دانشگاه سیمون فراسر.
منابع لاتین
- Abstracted from-cousirs William (1991). "Non-Government initiatives in ADB, The urban Poor and basic intrastructure Servies in Asia and the pacific", Asia Development Bank, Manila.
- Alsop, Ruth and nain heinsohn (2005). "Measuring empowerment in practice: structuring Analaysis and framin Indicators", World bank policy Research working paper 35 available at.
- Blood.R. & Wolf. D (1960). "Husband and Wives", Newyork. Free press Routledgepress.
- Friedmann, J (1992). Empowerment: "The Politics of Alternative Development". Blackwell Publishers: Cambridge, Massachusetts.
- Gutierrez, Parsons & Cox (1998). "empowerment in social work practice", A Source book, brooks/ cole publishing company.
- Gutierrez, Parsons & Cox (1998). "empowerment in social work practice", Brookes/ Cole publishing company, , p 35.
- Kabeer, N.(1999) "the conditions and consequences of choice: Reflections on the measurement of womens empowerment of womens empowerment united nations research institute for social development".
- Lester, Salamon. Anhier, Helmut, "Towards Understanding The International Non-Profit Sector".
- Malhotra, anjua and ruth@ Sidney and boender, carol (2002). "measuring womens empowerment as a variable in international development", Back ground paper prepared for the world bank workshop on poverty and gender new perspectives.
- Mayhew, H (1851). "London Labour and the London poor", London: George Woodfall and Son.
- Menon, Lakshmi (2003). "Organization Strategies Womens health an information and action hand book". Manila: It is international, 2003.
- Moser, C.O.N (1993). "Gender Planning and Development": Theory, Practice and Training. London: Routledge.
- Najam.A.(2000). "The Four of cs of Third Sector-Government relations confrontation, cooptation, complementarity, cooperation".
- Otto, Dian (1996). "Nin governmental organization in the United Nations System".
- Rocha, E (1997). "A Ladder of Empowerment". Journal of Planning Education and Research. Vol. 17: 31-44.
- Rowlands, J (1997). "Questioning Empowerment: Working With Women in Honduras". Oxford: Oxfam.
- Seddon, D (1994). Book Review, Empowerment: "The Politics of alternative development. International Jornal of Urban and Regional Research". Vol. 18 (summer): 529-532.
- World Bank (2001). "Non governmental Organization and Civil society", World bank website.
- World bank (2002). "Empowerment and poverty reduction a source book" P(Rem world bank.
- Yuval-Davies, N (1994). "Women, Ethnicity and Empowerment. Feminism and Psychology". Vol 4(1): 169-177.