فهرست:
فهرست مطالب
عنوان ................................................................................................................................................................... صفحه
چکیده ..........................................................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق .......................................................................................................................................................2
مقدمه .............................................................................................................................................................................................3
1-1- طرح مسئله .......................................................................................................................................................................4
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق ..............................................................................................................................................7
1-3- هدف های تحقیق ...........................................................................................................................................................8
1-4- سئوال های تحقیق .........................................................................................................................................................9
1-5- تعریف مفاهیم کلیدی تحقیق ....................................................................................................................................10
1-6- پیشینه تحقیق ...............................................................................................................................................................10
1-6-1- پایان نامه ها ..............................................................................................................................................................11
1-6-2- مقاله ها ......................................................................................................................................................................16
فصل دوم: چارچوب مفهومی تحقیق ...........................................................................................................................20
مقدمه ..........................................................................................................................................................................................21
2-2- سبک زندگی ...............................................................................................................................................................22
2-2-1- مفهوم سبک زندگی ................................................................................................................................................22
2-2-2- ضرورت پدید آمدن سبک زندگی .......................................................................................................................24
2-4-3- دیدگاه های اندیشمندان در حوزه سبک زندگی ............................................................................................27
2-4-3-1- وبر ..........................................................................................................................................................................27
2-4-3-2- وبلن .......................................................................................................................................................................28
2-1- سواد رسانه ای ...........................................................................................................................................................29
2-1-1- مفهوم سواد رسانه ای ............................................................................................................................................29
2-1-2- رویکرد های سواد رسانه ای .................................................................................................................................33
2-1-3- هدف سواد رسانه ای ..............................................................................................................................................35
2-4-2- دیدگاه های اندیشمندان حوزه سواد رسانه ای ..............................................................................................37
2-4-2-1- پاتر .........................................................................................................................................................................37
2-4-2-2- تامن .......................................................................................................................................................................38
2-4-2-3- هابز ........................................................................................................................................................................39
2-3- رابطه سواد رسانه ای با سبک زندگی .....................................................................................................................40
2-4- چارچوب مفهومی تحقیق ...........................................................................................................................................42
فصل سوم: روش شناسی تحقیق ...................................................................................................................................45
مقدمه ..........................................................................................................................................................................................46
3-1- روش تحقیق ..................................................................................................................................................................46
3-2- روش جمع آوری داده ها ............................................................................................................................................47
3-3- جامعه آماری ..................................................................................................................................................................47
3-4- حجم نمونه .....................................................................................................................................................................48
3-5- روش نمونه گیری .........................................................................................................................................................49
3-6- تعریف نظری و عملی متغیرها ..................................................................................................................................49
3-7- پایایی و روایی ابزار اندازه گیری ...............................................................................................................................54
3-8- نحوه تجزیه و تحلیل داده ها .....................................................................................................................................56
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری ........................................................................................................57
مقدمه ..........................................................................................................................................................................................58
4-1- یافته های توصیفی .....................................................................................................................................................58
4-2- یافته های تحلیلی .....................................................................................................................................................102
فصل پنجم: نتیجه گیری, پیشنهادها و محدودیت های تحقیق ..................................................................116
مقدمه .......................................................................................................................................................................................117
5-1- جمع بندی تحقیق ..................................................................................................................................................117
5-1-1- جمع بندی یافته های توصیفی .....................................................................................................................117
5-1-2- جمع بندی یافته های تحلیلی .......................................................................................................................120
5-2- نتیجه گیری .............................................................................................................................................................125
5-3- پیشنهادهای تحقیق ..............................................................................................................................................130
5-3-1- پیشنهاد به مسئولان .......................................................................................................................................130
5-3-2- پیشنهاد به محققان بعدی ..................................................................................................................................131
5-4- محدودیت های تحقیق .............................................................................................................................................132
منابع ........................................................................................................................................................................................133
پیوست ...................................................................................................................................................................................137
منبع:
- اباذری. ی, و چاوشیان. ح. از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی1381. سال پنجم, شماره20: 54-72.
2- آسابرگر. آ. روش های تحلیل رسانهها. ترجمه پرویز اجلالی. مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها,تهران1379.
3- افراسیابی. م. مطالعات شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان. انتشارات سیمای شرق, تهران1392.
4- براون. ج. رویکردهای سواد رسانه ای. ترجمه پیروز ایزدی. فصل نامه رسانه1385. سال هفدهم. شماره چهار: 51-70.
5- بصیریان. ح ,و بصیریان. ر. درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی. فصل نامه رسانه1385. سال هفدهم, شماره چهار: 33-50.
6- باکینگهام. د. آموزش رسانه ای یادگیری سواد رسانه ای و فرهنگ معاصر. ترجمه حسین سرافراز. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)1389.
7- پاتر. ج. نظریه سواد رسانه ای رهیافتی شناختی. ترجمه ناصر اسدی, محمد سلطانی فر, و شهناز هاشمی. انتشارات سیمای شرق, تهران1391.
8- پاتر. ج. بازشناسی رسانه های جمعی با رویکرد سواد رسانه ای. ترجمه امیر یزدیان, پیام آزادی, و منا نادعلی. مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما, قم1391.
9- پاتر. ج. تعریف سواد رسانه ای. ترجمه لیدا کاوسی. فصل نامه رسانه1385. سال هفدهم. شماره چهار: 7-26.
10- تامن. ا. مهارت ها و راه بردهای آموزش رسانه ای. ترجمه حسن نورایی بیدخت, فصل نامه رسانه1380. سال دوازدهم, شماره یک: 10-15.
11- چنی. د. سبک زندگی. ترجمه حسن چاوشیان. فصل نامه فرهنگ عمومی. 1376. شماره 10 و 11. بهار و تابستان: 24-52.
12- حبیبی نیا. ا. مردم و سواد رسانه ای. روزنامه همشهری1382, 17 آبان, شماره 3219.
13- خادمیان. ط. سبک زندگی و مصرف فرهنگی. انتشارات جهان کتاب, تهران1387.
14- خواجه نوری. ب, و همکاران. سبک زندگی و مدیریت بدن. فصل نامه علمی پژوهشی زنان1390. سال دوم, شماره چهار: 110-121.
15- ذکایی. س. خرده فرهنگ سبک زندگی و هویت. مجموعه رشد آموزش علوم اجتماعی1381. شماره 20 و 21: 41-44.
16- ریتزر. ج. نظریۀ جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. انتشارات علمی, تهران1374.
17- رضایی بایندر. ر. بررسی نقش رسانه ها در آموزش مهارت های شهروندی و رفتار مدنی. فصل نامه پژوهش و سنجش1382. شماره33: 131-142.
18- سورین. و, و تانکارد. ج. نظریه های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. چاپ دوم. انتشارات دانشگاه تهران1384.
19- سپاسگر. م. رویکردی نظری به سواد رسانه ای. فصل نامه پژوهش و سنجش. 1384. شماره12: 118-136.
20- ساروخانی. ب. جامعه شناسی ارتباطات. تهران, انتشارات موسسه اطلاعات, چاپ اول 1368.
21- ساروخانی. ب. جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی. تهران, انتشارات اطلاعات1381.
22- شکرخواه. ی. سواد رسانه ای یک مقاله عقیده ای. فصل نامه رسانه1385. سال 17 ,شماره چهار: 27-32.
23- شکرخواه. ی. نیاز مخاطبان به سواد رسانه ای. فصل نامه پژوهش و سنجش1380. شماره33: 5-29.
24- شکرخواه. ی. سواد رسانه ای چیست؟. همشهری آنلاین1388, کد مطلب 83516.
25- شهاب. ف, و نصیری. ب. بررسی نقش رسانه ملی در ارتقاء سواد رسانه ای مخاطبان. گزارش طرح پژوهشی. تهران, انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما 1390.
26- شکرخواه. ی. پدیدارشناسی مخاطب. فصل نامه پژوهش و سنجش1380. شماره 34: 54-86.
27- صبوری خسروشاهی. ح. کاربرد نرم افزارهای کامپیوتری در پژوهش های ارتباطی. جزوه درسی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق1392.
28- طلوعی. ع. سواد رسانه ای درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش. دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها, تهران1391.
29- طاهریان. م. آموزش رسانه ای کودکان و نوجوانان. پژوهش نامه رسانه ای انتشارات مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام1387. شماره 22: 171-196.
30- عقیلی. و, و راسخ محمدی. عوامل موثر در پیشرفت سواد رسانه ای دانشجویان. پژوهش نامه رسانه فرهنگ و مدیریت. انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام1386.
31- فاضلی. م, و رضایی. ن. وضعیت گذران اوقات فراغت و تفریحات در ایران. مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام, تهران1391.
32- فاضلی. م. مصرف و سبک زندگی. انتشارات صبح صادق, چاپ اول, تهران 1382.
33- قاسمی. ط. سواد رسانهای رویکردی جدید به نظارت. فصل نامه رسانه 1385. سال هفدهم, شماره چهار: 85-106.
34- کانسیداین. د. درآمدی بر سواد رسانه ای. ترجمه ناصر بلیغ. انتشارات اداره کل تحقیق و توسعه صدا, تهران1379.
35- میربهرسی. م, و افراسیابی. ص. خانواده سواد رسانه ای و رسانه های دیجیتال. انتشارات خبرگزاری فارس, تهران1392.
36- مهدوی کنی. س. مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی. فصل نامه تحقیقات فرهنگ1386، شماره یک.
37- نیرومند. ل. مبانی پژوهش در ارتباطات جمعی. جزوه درسی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق1392.