فهرست:
فهرست مطالب
1-فصل اوّل: کلیّات تحقیق. 1
1-1-بیان مسأله. 2
2-1-ضرورت و اهمیّت تحقیق: 4
3-1-پرسشهای تحقیق. 5
4-1-اهداف تحقیق. 6
5-1-فرضیه تحقیق. 7
6-1-تعریف مفاهیم: 8
1-6-1- روحانیت.. 8
2-6-1-دین.. 9
3-6-1-تبلیغ. 10
4-6-1-حضور موثّر. 10
5-6-1- هنر. 11
6-6-1-رسانه ملّی.. 14
2-فصل دوّم: مبانی نظری تحقیق. 15
1-2-بررسی تحقیقات پیشین.. 16
1-1-2-کتابها 16
1-1-1-2-آشنائی با روش تبلیغی.. 17
2-1-1-2-دین در عصر رسانه. 17
3-1-1-2-تلویزیون در جهان. 18
4-1-1-2-رسانه و دین.. 19
5-1-1-2-مبانی تبلیغ. 19
6-1-1-2-مجموعه مقالات؛ دوّمین همایش دین و رسانه. 20
7-1-1-2-تاملاتی در دین و رسانه. 21
2-1-2-تحقیقات پایانی.. 22
1-2-1-2-بررسی شیوههای تبلیغ دین اسلام در رسانه تلویزیون. 22
2-2-1-2-دین و رسانه. 23
3-2-1-2-بررسی چگونگی حضور مبلغان دینی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. 24
2-2-نظریه های مربوط به موضوع تحقیق. 26
1-2-2-مفهوم شناسی.. 28
1-1-2-2-تعریف دین.. 28
2-1-2-2-اسلام. 28
3-1-2-2-تبلیغ. 29
1-3-1-2-2- مفهوم تبلیغ در لغت.. 30
2-3-1-2-2- مفهوم تبلیغ در اصطلاح. 31
3-3-1-2-2- تبلیغ در قرآن. 32
4-3-1-2-2- معنای اصطلاحی«تبلیغ دین اسلام در دنیای مدرن» 33
5-3-1-2-2- تبلیغات در عصر حاضر. 33
6-3-1-2-2- تبلیغ دینی.. 35
2-1-2-2-روحانیت.. 37
1-2-1-2-2-تعریف روحانی.. 37
2-2-1-2-2-اقتدار روحانیت.. 38
3-2-1-2-2-نقش روحانیت در ایجاد قدرت نرم. 38
4-2-1-2-2-وظایف روحانیون. 39
1-4-2-1-2-2-تبیین مکتب.. 39
2-4-2-1-2-2-مرزبانی.. 40
3-4-2-1-2-2-تعمیق فرهنگ دینی.. 42
3-1-2-2-تبلیغ اقناعی و القائی.. 42
1-3-1-2-2-مولفههای متقاعدسازی در تبلیغ. 43
1-1-3-1-2-2-ویژگیهای ارسال کننده پیام. 43
2-1-3-1-2-2-اعتبار منبع. 43
3-1-3-1-2-2-تخصص یا خبرگی.. 43
4-1-3-1-2-2-قابلیت اعتماد. 43
5-1-3-1-2-2-محبوب بودن. 44
6-1-3-1-2-2-جذابیت.. 44
7-1-3-1-2-2-شباهت.. 44
8-1-3-1-2-2-قدرت.. 44
2-3-1-2-2- مؤلفههای پیام متقاعدگرانه. 45
1-2-3-1-2-2-قابلیت فهم پیام. 45
2-2-3-1-2-2-شمار استدلال. 45
3-2-3-1-2-2-ایجاد هیجان. 45
4-2-3-1-2-2-پیامهای یک جانبه در برابر پیام های دوجانبه. 45
5-2-3-1-2-2-نتیجه گیری پیام. 46
6-2-3-1-2-2-معرفی منبع. 46
7-2-3-1-2-2-ترتیب ارائه پیام. 46
8-2-3-1-2-2-تکرار پیام و تنوع پیام. 47
3-3-1-2-2-فرم و قالب تبلیغ. 47
4-1-2-2-هنر، قالبی برای اندیشه. 50
1-4-1-2-2-تعریف هنر. 50
2-4-1-2-2-کارایی هنر. 51
3-4-1-2-2-هنر و تبلیغ. 51
5-1-2-2-رسانه. 52
1-5-1-2-2-تعریف رسانه. 52
2-5-1-2-2-چیستی رسانه. 52
3-5-1-2-2-رسانههای همگانی.. 53
4-5-1-2-2-جایگاه رسانهها در عصر حاضر. 53
5-5-1-2-2-انواع رسانهها 54
6-5-1-2-2-کارکردهای رسانهها 54
7-5-1-2-2-وظایف رسانهها 55
1-7-5-1-2-2-حق جویی و حق گویی.. 56
2-7-5-1-2-2-راستگوئی و صداقت.. 57
3-7-5-1-2-2-ترویج دین.. 57
4-7-5-1-2-2-توجّه به نیازهای مردم. 58
5-7-5-1-2-2-ایجاد وحدت.. 58
6-7-5-1-2-2-تولید سرگرمی سازنده 59
7-7-5-1-2-2-انتقاد دلسوزانه. 59
8-7-5-1-2-2-الگوسازی.. 60
9-7-5-1-2-2-تولید هنجارهای اجتماعی.. 61
10-7-5-1-2-2-اصلاح جامعه. 61
8-5-1-2-2-ضرورت حضور دین در رسانههای نوین.. 63
9-5-1-2-2-رسانههای نوین.. 63
10-5-1-2-2-رسانه دینی و دین رسانهای.. 65
11-5-1-2-2-رسالت حوزه علمیه برای تبلیغ دین از رسانه ملّی.. 66
12-5-1-2-2-ضرورت تحوّل نظام تبلیغی حوزه علمیه. 67
1-12-5-1-2-2-موقعیت سیاسی.. 67
2-12-5-1-2-2-موقعیت رسانه ای.. 68
13-5-1-2-2-رابطه دین و رسانه. 70
14-5-1-2-2-جایگاه رسانهای تلویزیون. 72
15-5-1-2-2-جایگاه تبلیغ سنّتی.. 74
16-5-1-2-2-تبلیغات مدرن، مکمل تبلیغات سنّتی.. 75
17-5-1-2-2-آسیب شناسی شیوه های سنّتی تبلیغ. 75
18-5-1-2-2-برخی امتیازات تبلیغ دینی تلویزیونی.. 76
3-2-مبانی و چارچوب نظری.. 78
1-3-2-نظریه گلوله ای.. 78
2-3-2-نظریه استفاده و خشنودی.. 78
3-3-2-نظریه برجسته سازی.. 79
4-3-2-نظریه کاشت.. 79
5-3-2-نظریه کارکردگرایی ساختی.. 80
6-3-2-نظریه همگرا 81
1-6-3-2-دیدگاه هم گرا و حضور دین در رسانه. 82
3-فصل سوّم: روش تحقیق. 89
1-3-روش پژوهش و تحقیق نگارنده 90
2-3- روش کتابخانهای.. 90
3-3-ابزار گردآوری اطلاعات.. 91
4-فصل چهارم: یافتههای تحقیق. 92
1-4-حضور تولیدی و تهیه کنندگی.. 96
1-1-4-تهیهکننده تلویزیونی کیست؟. 96
2-1-4-جایگاه تهیهکننده 97
3-1-4-وظایف تهیهکننده 99
4-1-4-روحانی تهیهکننده 99
2-4-حضور کارشناسانه. 101
1-2-4-کارشناس کیست؟. 102
1-1-2-4-کارشناس مدعو. 103
2-1-2-4-کارشناس مذهبی.. 103
2-2-1-2-4-نقش نهادهای تامین کارشناس در تلویزیون. 108
3-1-2-4-مجری کارشناس... 109
1-3-1-2-4-استفاده از کارشناسان مناسب.. 110
3-4-حضور سیاستگذارانه. 113
1-3-4-تعریف سیاست.. 113
2-3-4-مفهوم سیاستگذاری رسانهای.. 114
3-3-4-ضرورت سیاستگذاری در رسانه. 115
4-3-4-اصول سیاستگذاری رسانهای.. 118
5-3-4-آسیبهای فرآیند سیاستگذاری در صدا و سیما 118
6-3-4- سیاستگذاری و نقش روحانیون. 119
4-4-حضور مدیریتی.. 121
1-4-4-مدیریت رسانه ای.. 123
2-4-4-اصول و مبانی مدیریت پیام. 124
1-2-4-4-مفهوم مدیریت پیام. 124
2-2-4-4-مدیریت پیام در رسانههای جمعی.. 124
3-2-4-4-ضرورت مدیریت پیام. 125
3-4-4-مدیریت پیام و رسانه ای روحانی.. 125
5-4-حضور علمی و پژوهشگرانه. 129
1-5-4-تعریف پژوهش... 129
2-5-4-اهمیت پژوهش... 130
3-5-4-اهمیت پژوهش در رسانه. 131
4-5-4-مولفه های یک پژوهش رسانه ای موثر. 132
5-5-4-ویژگیهای یک پژوهشگر رسانه ای.. 133
6-5-4-وضعیت فعلی پژوهش و پژوهشگران در سازمان صدا و سیما 135
7-5-4-روحانی پژوهشگر. 135
6-4-حضور نظارتی.. 137
1-6-4-مفهوم نظارت.. 137
2-6-4-مراجع نظارتی در حکومت اسلامی.. 138
3-6-4-اصول حاکم بر رسانه های عمومی.. 140
4-6-4-بیانات حضرت امام خمینی(ره) درباره صدا وسیما 141
5-6-4-بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) درباره صدا وسیما 142
6-6-4-نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی در بخش نظارت.. 143
7-6-4-نقش نظام نظارتی در کنترل رفتارهای نابهنجار. 143
8-6-4-جایگاه قانونی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما 144
5-فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 146
1-5-نتیجهگیری.. 147
2-5-پیشنهادات.. 149
3-5- منابع فارسی.. 153
4-5-منابع لاتین.. 159
منبع:
منابع فارسی
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع دار صادر، چاپ سوم، ج12 ، 1414
احمدی، سیدجعفر، نوری، ابوالقاسم، روانشناسی تبلیغ، نشریه مبلغان، ش 111، 1387
احمدی، مرتضی، «ساختار نظارتی در تشکیلات جمهوری اسلامی ایران»، (مجموعه مقالات نخستین همایش علمی پژوهشی نظارت و بازرسی در کشور، تهران، سازمان بازرسی کل کشور، 1376
ادوین اری و دیگران، ترجمه: فرهاد رادپور، 1366
آریان پور، عباس، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی– فارسی، تهران، امیرکبیر ، 1353
استوارت هوور، دین در عصر رسانه ها ،ترجمه: علی عامری، قم، دفتر عقل، 1388
اُسوالد هنفلینگ، چیستی هنر، ترجمه: علی رامین، تهران، هرمس، 1384
آشنا، حسام الدین، «میزگرد مبانی رسانه دینی»، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 35، 1382
اکبری، کمال، تاملاتی در دین و رسانه، کرج، ارمغان حیات، 1393
ام هور، استوارت و لاندبای، نات، رسانه، دین و فرهنگ، ترجمه: مسعود آریایینیا، تهران، سروش،1382
امامی، باقر، چگونگی نظارت مردم بر عملکرد دولت طبق مقررات بین المللی حقوق بشر، دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 1382
انصاری، ولی الله، حقوق اداری از لحاظ نظری، عملی و تطبیقی، تهران، نشر میزان، 1374
ایزدهی، سیدسجّاد، نظارت بر قدرت در فقه سیاسی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1387
باهنر، ناصر، بررسی امکان آموزش دین از طریق وسایل ارتباط جمعی نوین: مورد تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، رساله دکترا، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1381
باهنر، ناصر، دین و رسانه(مجموعه مقالات همایش دین و رسانه)، سیاستگذاری رسانه های دینی در ایران، دفتر پژوهش های رادیو،1384
باهنر، ناصر، رسانه ها و دین، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیما، 1385.
بخشنده بالی، عباس، بررسی مراحل شکلگیری هویت دینی کودکان و نوجوانان، تهران، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما،1385
برنشتاین، ر، «تکنولوژی و منش اخلاقی»، ترجمه:یوسف اباذری، ارغنون، شماره1، 1373
بلیک رید و ادوین هارولدسن، طبقه بندی مفاهیم در ارتباطات، تهران، سروش، 1378
بیات، حجه الله، نشریه مبلغان، قم، شماره 92، 1386
بیانات مقام معظم رهبری در اجتماعی زائران مرقد مطهر حضرت امام خمینی 14/3/80
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران سازمان صدا و سیما مورخ 5/11/86
بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، 29/9/64
پاپیان، ناهید، فرهنگ مصور برنامه سازی در تلویزیون، تهران، سروش، 1384
پستمن، نیل، زندگی در عیش مردن در خوشی، ترجمه:صادق طباطبایی، تهران، اطلاعات، 1384
پیام مقام معظم رهبری در مورد سیاستهای کلی برنامه سوم توسعه، 1/3/75
تنهایی، حسین ابوالحسن، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، مشهد، مرندیز، 1379
ثقه الاسلام کلینی رازی، اصول کافی، تهران، انتشارات اسلامیه، ج3، 1365
جاسبی، عبدالله، بهره وری و فرهنگ، مجله اقتصاد مدیریت، شماره های 11 و 12، 1370
جامع الاحادیث، مشهدمقدس، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی،1380
جمالی، مصطفی، دین مدرنیته و اطلاعات، قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1384
جوادی آملی،عبدالله، انتظار بشر از دین،قم، اسراء، چاپ اول، 1380
جولیوس گولد،ویلیام ل.کولب،فرهنگعلوم اجتماعی،ترجمه:مصطفی ازکیا،تهران، مازیار، 1376
حرّ عاملی، شیخ محمد حسن، وسایل الشیعه،قم، انتشارات آل البیت لإحیاء التراث، ج2، 1409ق
حسینی، سیدحسین، دین و رسانه(مجموعه مقالات)، قم، مرکز پژوهش های اسلامی،1390
حکیم آرا، محمدعلی، ارتباطات متقاعدگرایانه و تبلیغ، تهران، سمت، چاپ اوّل، 1384
حکیمی، محمدرضا، هویت صنفی روحانی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1360
حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، سازمان تبلیغات اسلامی، ج2 ، 1375
خامنهای، سیدعلی، در دیدار جمعی از روحانیون، 22/12/1369
خامنهای، سیدعلی، فرهنگ و تهاجم فرهنگی، تهران، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، چاپ چهارم، 1375
خامنهای، سیدعلی، موعظه نیکو، قم، نشریه مبلغان شماره 7 ، 1379
خان محمدی، یوسف، دولت و سیاست گذاری فرهنگی از دیدگاه امام خمینی(ره)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، سال یازدهم، شماره 2 ، 1386
خمینی، روحالله، صحیفه نور، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ج14، 1369
دادگران، محمد، مبانی ارتباطات جمعی، تهران، چاپ ششم، انتشارات فیروزه، 1383
دارابی، علی، درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه، تهران، جهاد دانشگاهی، 1391
دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، نشر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، جلد اوّل، 1369
دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1377
دهقان، علیرضا، «بررسی تأثیر رسانهها بر افکار عمومی(کاربرد یک الگوی جامعه شناختی)»، نامه علوم اجتماعی، شماره، 13، 1378
دهقانی اشکذری، عباس، روشهای تبلیغی پیامبر(ص)، انتشارات بقیه العتره 1387
دور، امه، تلویزیون و کودکان، ترجمه: علی رستمی، تهران، سروش، چاپ اول ، 1374
دیدار مقام معظم رهبری با طلاب و فضلا حوزه های علمیه در تاریخ 9/9/86
ر.ک: اصل 175 قانون اساسی
رابرت هیوم، ادیان زنده جهان، برگردان: عبدالرحیم گواهى، تهران، نشر فرهنگ اسلامى، 1378
راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق به عنوان عدنان داوودی ، تهران، الحوراء ،1380
رحیم پور ازغدی، حسن، دومین همایش روحانیون رزمنده،1390
رسانه های آموزشی، محمدحسن امیرتیموری، شیراز، ساسان،1377
رضایی بایندر، محمدرضا، «بررسی نقشرسانهها در آموزش مهارتهای شهروندی و رفتارهای مدنی» فصلنامه پژوهش و سنجش، سال دهم، شماره 33، بهار 1382
رضائیان، علی؛ مبانی سازمان و مدیریت، تهران، سمت، چاپ اول، 1379
رهبر، محمدتقی، پژوهشی در تبلیغ، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول، تابستان 1371
روزنامه نگاری حرفهای(مجموعه مقالات)، مرکز گسترش آموزش رسانه ها،1387
ریخته گران، محمدرضا، نشریه:کتاب ماه هنر،تهران، خانه کتاب، 1384
ریخته گران، محمدرضا، هنر، زیبایی، تفکر، تهران، ساقی،1389
زکریائی، محمدعلی، آذریون، فرهنگ مطهر، تهران، جلد اول، 1378
ژودیت لازار، افکار عمومی، ترجمه: مرتضی کُتبی، تهران، چاپ هفتم، نی، 1389
ساعی، میرمحمد، دو ماهنامه کارشناس، سال بیست و ششم، ش78، 1388
سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی در جمع طلاب گیلان در 22 دی ماه 1388
سرمدی محمدرضا، مدیریت اسلامی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول ، 1375
سورین، ورنر و جیمز تانکارد، نظریههای ارتباطات جمعی، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1384
سون ویندال، بنوسیگناریزر، جین اولسون، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، 1384
سید جوادین، رضا، مبانی سازمان و مدیریت، تهران، نگار دانشی، 1382
شرفالدین، حسین، دین و رسانه، ماهنامه علمی- ترویجی معرفت،ش 131، 1387
شیخ طبرسی احمد بن علی، احتجاج، مترجم: جعفری بهراد، تهران، نشر اسلامی، ج 1، 1403ق
طاهری، معصومه، نقشآفرینی در کسوت روحانیت، نشریه سوره مهر، 1388
طباطبایى، سید محمدحسین، شیعه در اسلام، بنیاد فکرى و علمى علامه طباطبایى، 1360
عاملی، سعید رضا، «تکنولوژی همزمان ارتباطات و دوفضایی شدن فرهنگ»، فصلنامه دیدگاه، شماره 1و2، 1383
عباسی، شهاب الدین، «دین، فن آوری و تلویزیون از دید پستمن»، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره35، پاییز 1382
علی احمدی، علیرضا، نقش ارزشهای اسلامی در فرآیند نظارت و کنترل سازمان، تهران، تولید دانش، 1382
غلامی، رضا، مانیفست روحانیت، ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر، ش 33، 1384
ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش۸ ، 1389
فصلنامه هنر دینی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1378
قرآن مجید
کرباسیان، قاسم، مقاله دین، تلویزیون، آسیب ها،1387
کریستیانز، جی کلیفورد، «فن آوری و نظریه سه وجهی رسانه»، در مجموعه: باز اندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ، ترجمه: مسعود آریایی نیا، تهران، سروش، 1382
کلارک، لین اسکافیلد و استوارت ام.هوور«فصل مشترک، رسانه، فرهنگ و دین یک مقاله کتاب شناختی»،در مجموعه:باز اندیشی درباره رسانه،دین و فرهنگ،ترجمه: مسعود آریایینیا، سروش، 1382
کونتز، هارولد و دیگران؛ اصول مدیریت، ترجمه: محمدعلی طوسی و دیگران، تهران، سازمان مدیریت دولتی، چاپ سوم، جلد اول، 1374
کازنو، ژان؛ قدرت تلویزیون، ترجمه: علی اسدی، تهران، امیرکبیر، چاپ اوّل، 1364
کامرانی،علیرضا، نظارت عمومی و رابطه آن با آزادی های عمومی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده تحصیلات تکمیلی،1380
کتی،چتر، راهنمایتحقیق برای تولیداترسانهای،ترجمه:عبدالله گیویان، تهران، همشهری،1388
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، کتابفروشی علمیه اسلامیه، ج2، 1369
گوستاو لوبون، تمدن اسلام و عرب، ترجمه: سید هاشم حسینی، تهران، انتشارات کتاب فروشی اسلامیه، 1358
گیلوری، عباس، اینترنت و جامعه، تهران، چاپ اوّل، 1379
لال، جیمز، رسانه ها، ارتباطات، فرهنگ، رهیافت جهانی، ترجمه: مجید نکودست، تهران، مؤسسه ایران،1379
مایکل هاولت و وام رامش، مطالعه خط مشی عمومی، ترجمه: عباس منوریان و ابراهیم گلشن، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی،1380
مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسه الوفا، جلد 2، 1404ق
محدّث قمی، سفینه البحار، ماده صلح، قم، انتشارات اسوه،1414ق
محمد خوانساری، جمال الدین، شرح غررالحکم و درر الکلم،تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ج4، ۱۳۵۹
محمد مددپور، تجلّی حقیقت در ساحت هنر، تهران، انتشارات برگ، 1372
محمدی، حمید، مفردات قرآن، قم، دارالعلم، جلد دوّم، 1381
محمدی، مجید، سینما و زندگی، تهران، مینا، 1371
محمودی، علیرضا، مبانی طراحی نظام جامع نظارت همگان شهرداری تهران، مجموع مقالات نخستین همایش علمی، تخصصی نظارت همگانی شهرداری تهران، فرهنگ صبا، 1386
مریجی، شمس الله، کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ، قم، تپش، 1387
مشکات، سید حمید، ماهنامه رواق هنر و اندیشه، شماره شانزدهم، 1386
مصباح یزدی، محمّدتقى، مباحثى درباره حوزه، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1376
مصباح یزدی، محمّدتقى، همایش سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران1/2/1390
مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش عقاید، قم، نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامى، 1377
معتمدنژاد، کاظم، «یونسکو و سیاست گذاری ملی ارتباطات در کشورهای در حال توسعه»، فصلنامه رسانه، شماره2، تابستان 1383
معتمدنژاد، کاظم، یونسکو و سیاستگذاری ملی ارتباطات در کشورهای در حال توسعه، فصلنامه رسانه، شماره 58، 1383
معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، تهران، امیرکبیر،1371
مقیمی، محمد، رساله دکتری در رشته مدیریت گرایش رفتار سازمانی، طراحی و تبیین مدل کارآفرینی سازمانی برای سازمانهای غیر دولتی،1381
مک کوایل، دنیس، درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران، سروش، 1382
مکتبی، سیدمحمد، پیروزمند، علیرضا و صادقی، شیده، نقش نظام نظارتی در کنترل رفتارهای نابهنجار، تهران، 1384
موگهی، عبدالرحیم، تبلیغ در آثار شهید مطهری، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1377
مولانا، حمید ، الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1382
مولانا، حمید، گذر از نوگرایی، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ها، 1371
مولانا،حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار پایان چند گونگی، تهران، انتشارات سروش، 1384
مونرسی بیردزلی و جان هاسپرس، تاریخ و مسائل زیباشناسی، تهران، هرمس،1376
میکی اسمیت ، ارتباط شناسی، تهران، سروش، 1379
نگارش، حمید، مقیمیفرد، سیدعلی، تبلیغ دین از منظر قرآن، قم، زمزم هدایت، جلد اول، 1383
نهج البلاغه
نیل پستمن، تکنوپولی(تسلیم فرهنگ به تکنولوژی)، ترجمه: صادق طباطبایی، تهران، اطلاعات، 1376
هاشمی، سید محمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت و نهاد های سیاسی، تهران، نشر دادگستر، جلد 2، چاپ چهارم،1379
هربرت مارشال مک لوهان، برای درک رسانه ها، ترجمه: علی رستمی، تهران، سروش 1374
هنر از دیدگاه مقام رهبری، قم، موسسه کامپیوتری نور، 1380
ویمر، راجردی و دومینیک، جوزف.آر، تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمه:کاووس سید امامی، تهران، سروش، 1384
ویندال، سون و دیگران، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1376
4-5-منابع لاتین
A.valle, Carlos, Religion and the Media, http:www.religion- online .org/ cgi- bin / relsearchd, 1992.
Cresswell J.W. (1994).research design .thousand oaks .CA: sage.
des freedman 2006 Dynamics of power in contemporary media policy making goldsmiths college university of London
Garnham N1998 the media. An introduction London Longman
Heidegger, Martin The Question Concerning Technology and Other Essays, Translated by William Lovitt, New York: Happer and Row, 1977.
Hosseini, Sayed Hasan, Religion and Media: Religious Media or Media Religion, Theoretical Studies, 2007.
Howard tamber (editor)(2002) media power professionals and policies sage publications
lievrouw Leah and Livingstone sonia 2002 the Handbook of New Media sage publications
Postman ,Neil, Amusing Ourselves to Death :Public discourse in the age of show business ,Viking penguin,1985