فهرست:
فهرست مندرجات
شماره صفحه
چکیده فارسی....................................................................................................................................................................... أ
فهرست مندرجات................................................................................................................................................................ ب
فهرست جدول ها................................................................................................................................................................. ز
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه........................................................................................................................................................................... 2
1-2 بیان مساله.................................................................................................................................................................. 3
1- 3 اهمیت و ضرورت پژوهش...................................................................................................................................... 4
1-4 تعاریف نظری و عملیاتی........................................................................................................................................ 5
1-4-1 تغییر...................................................................................................................................................................... 5
2-4-2 خدمات.................................................................................................................................................................. 5
1-5 اهداف پژوهش........................................................................................................................................................... 6
1-5-1 هدف اصلی پژوهش.......................................................................................................................................... 6
1-5-2 اهداف فرعی.......................................................................................................................................................... 6
1-6 پرسش های پژوهش................................................................................................................................................ 6
1-6-1 پرسش اصلی پژوهش......................................................................................................................................... 6
1-6-2 پرسش های فرعی پژوهش............................................................................................................................... 6
1-7 فرضیه های پژوهش............................................................................................................................................. 7
1-8 متغیرهای پژوهش.................................................................................................................................................... 7
فهرست مندرجات
1-8-1 متغیرهای مستقل............................................................................................................................................... 7
1-8-2 متغیر های وابسته................................................................................................................................................ 7
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1 مقدمه........................................................................................................................................................................... 9
2-2 مفهوم تغییر.............................................................................................................................................................. 9
2-3 انواع تغییر................................................................................................................................................................... 10
2-4 اهداف تغییر .............................................................................................................................................................. 12
5-2 ضرورت تغییر........................................................................................................................................................... 13
2-6 آمادگی برای تغییر.................................................................................................................................................. 14
2-7 مقاومت در برابر تغییر.............................................................................................................................................. 16
2-8 مکتب های مدیریت تغییر...................................................................................................................................... 18
2- 9 واکنش به تغییر..................................................................................................................................................... 19
2-10 مدل های مدیریت تغییر...................................................................................................................................... 19
2-11 نگرش........................................................................................................................................................................ 21
2-11-1 انواع و مبنای نگرش ها................................................................................................................................... 22
2- 12 کتابخانه................................................................................................................................................................. 23
2-13 خدمات کتابخانه ها................................................................................................................................................ 24
2-14 کتابخانه دانشگاهی................................................................................................................................................. 24
فهرست مندرجات
2-14-1 ساختار کتابخانه دانشگاهی............................................................................................................................ 25
2-14-2 کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس...................................................................................................... 25
2- 15 تغییر در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی................................................................................................. 26
2-15-1 درک تغییر در کتابخانه ها............................................................................................................................ 28
2-15-1-1 فشارها برای تغییر...................................................................................................................................... 28
2-15-1-1-2 فشارهای خارجی................................................................................................................................... 29
2-15-1-1-3 فشارهای داخلی................................................................................................................................... 29
2-15-1-1-4 ترس از تغییر........................................................................................................................................ 29
2-16 واکنش کتابداران دربرابر تغییر.......................................................................................................................... 29
2- 17 پیشینه های پژوهش........................................................................................................................................... 33
2-18- 1 پیشینه پژوهش در داخل ایران.................................................................................................................. 33
2-18- 1 پیشینه پژوهش در خارج ایران................................................................................................................... 35
19-2 خلاصه پیشینه های پژوهش............................................................................................................................ 39
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه........................................................................................................................................................................... 41
3-2 نوع و روش پژوهش.................................................................................................................................................. 41
3-3 جامعه آماری پژوهش............................................................................................................................................... 42
3-4 روش نمونه گیری...................................................................................................................................................... 42
فهرست مندرجات
3-5 روش و ابزار جمع آوری داده ها............................................................................................................................ 42
3-6 روش اجرای پرسشنامه.......................................................................................................................................... 42
3-6-1 پرسشنامه............................................................................................................................................................... 44
3-6-2 روایی پرسشنامه................................................................................................................................................... 44
3-6-3 پایایی پرسشنامه.................................................................................................................................................. 44
3-7 روش تجزیه تحلیل داده ها..................................................................................................................................... 45
3-8 محدودیت های پژوهش........................................................................................................................................... 45
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1 مقدمه........................................................................................................................................................................... 47
4- 2 پاسخ به پرسش های پژوهش............................................................................................................................. 47
4-3 پاسخ به فرضیه های پژوهش............................................................................................................................... 49
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه........................................................................................................................................................................... 58
5-2 بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه اول پژوهش.............................................................................. 58
5-3 بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه دوم پژوهش............................................................................. 58
5-4 بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه سوم پژوهش............................................................................ 59
5-5 بحث و نتیجه گیری پاسخ پرسش و فرضیه چهارم پژوهش......................................................................... 60
5-6 پیشنهادهای پژوهش................................................................................................................................................. 60
5-6-1 پیشنهادهای برگرفته از پژوهش...................................................................... 60
5-6-2 پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده........................................................................................................... .61
فهرست منابع........................................................................................................................................................................ 62
منابع فارسی.......................................................................................................................................................................... 60
منابع انگلیسی....................................................................................................................................................................... 65
پیوست.................................................................................................................................................................................... 68
منبع:
فهرست منابع
منابع فارسی
ابیانه، ندا (1389). رابطه میان یادگیری سازمانی و آمادگی کارکنان برای تغییر در شرکت های بیمه. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
آرمسترانگ، مایکل (1386). مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل). سید محمد اعرابی، داوود ایزدی؛ تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، 208-210.
آذربایجانی، محمد سالاری فر؛ محمد رضا، عباسی؛ احمد، کاویانی، مهدی و موسوی اصل، سعید (۱۳۸۵). روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. تهران : انتشارات سمت.
ارونسون، الیوت؛ تیموتی، دی و اکرت، روبین ام (۱۳۸۵). روانشناسی اجتماعی. ترجمه افسانه شیخ الاسلام زاده. تهران: انتشارات ما و شما .
انوار، پروین (1384). ماخذ شناسی و استفاده از کتابخانه و منابع الکترونیکی در اینترنت. تهران: نشر کتابدار.
پاک نژاد، احمد (1390). رابطه میان سازمان یادگیرنده و آمادگی برای تغییر در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
تیمورنژاد، کاوه (1384). مدیریت تحول سازمانی. تهران: انتشارات نرم افزاری هامون.
حافظ نیا، محمدرضا (1377)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
حضرتی ویری، اصغر (1389). بررسی رابطه یادگیری سازمانی با تعهد سازمانی و آمادگی برای تغییر در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سال 1389. (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
خاکی، غلامرضا (1384). روش تحقیق در مدیریت. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
درگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس (1393).
بازیابی در 10/04/1393 http://www.modares.ac.ir/library/grp
دفت، ریچارد ال (1374). تئوری سازمان و طراحی ساختار. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
دلگشایی، بهرام؛ آصف پور، مهناز؛ وکیلیان، محمدرضا ملکی و نصیری پور، امیراشکان (1390). مدیریت تغییر در بیمارستان های ایران: الگوی عوامل اجتماعی. بهداد، نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1(1)، 13-22.
سالنامه آماری 1386(1387). درگاه ملی آمار. بازیابی در 04/08/1392 http://www.sci.org.ir/portal/faces/public/sci
سرمد، زهره، بازرگان عباس و حجازی، الهه (1386)، روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سنگه پیتر (1377). پنجمین فرمان خلق سازمان فراگیر،ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
صالحی، محمد؛ فلاح، وحید و قصابی، زهرا (1389). تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مدیریت تغییر. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 5، 116-105.
عماد خراسانی،نسرین دخت (1384). خدمات عمومی کتابخانه و روش های آن. تهران:کتابدار
غلامی، علی (1392). نقش مدیر در مدیریت، مجله مدیریت مدرسه، 4، 15-14.
فدایی، غلامرضا و ناخدا، مریم (1389). طراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانه های دانشگاهی ایران: مطالعه دلفی. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 16 (3)، 145-168.
فرنچ وندال، اچ بل سیسل (1379). مدیریت تحول در سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهرن: انتشارات صفار اشراقی.
کاملی، محمد جواد؛ بختیاری اصل، طیبه؛ لطفی آرباطان، ابوالفضل و پورفرج، اکبر (1392). بررسی الگوهای رفتاری کارکنان در مقابل تغییر. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 23(70)، 134-103.
کریمی، یاسین ( 1379 ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.
کفاشیان، مجتبی (1385). مدیریت تغییر در کتابخانه ها: چالش های سده ی 21. مشهد: انتشارات کتابخانه رایانه ای.
گلاچر، کارتین (1382). مدیریت تغییر در کتابخانه ها و خدمات اطلاعاتی؛ ترجمه لیلا مرتضائی. تهران مرکز اطلاعات ومدارک علمی ایران.
لگزیان، محمد و ملک زاده، غلامرضا (1389). بررسی رابطه میان آمادگی تغییر و ابعاد سازمان یادگیرنده. چشم انداز مدیریت دولتی، 4،101-118.
مزینانی، علی (1379). کتابخانه و کتابداری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ص 76-75، 186.
مکتبی فرد، لیلا؛ حاجی زین العابدینی، محسن و خسروی، عبدالرسول (1391). مطالعه ادغام به عنوان یکی از مصادیق تغییر در دو کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی تخصصی، فصلنامه علم اطلاعات و دانش شناسی، (1)، 95-79.
ناخدا، مریم (1389). طراحی مدل مدیریت تغییر در کتابخانه های دانشگاهی ایران: مطالعه دلفی. رساله دکترا. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
نامدار، مهرداد (1384). بررسی رابطه مدیریت تغییر و عملکرد دبیران در شهرستان رشت. (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی.
نجف بیگی، رضا (1388) .مدیریت تغییر: نگاهی به نظام اداری ایران .تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
منابع انگلیسی:
Ackerman, L. (1986). Development, transition or transformation: the question of change in organizations. OD Practitioner, 18(4), 1-8.
Alvi, S. A., & Ahmed, S. W. (1987). Assessing Organizational commitment in a Developing Country: Pakistan A Case Study, Human Relations, 40(5), 267-280.
Anderson, D., & Acraman- Anderson, L. (2001), Beyond Change Management: Advanced strategies for todays transformational leaders. San Francisco: John Wiley & Sons Inc.
Armstrong, A., & Foley, P. (2003). Foundation For a learning organization : Organization learning mechanisms. The learning organizational change. 10(3/2), 74-82.
Axelord , R. H., axelrod, E., Jacobs, R.W.,& Beedon, J. (2006). Beat the odds and succeed in organizational change. Consulting to management, 17(2), 6-9.
Beckhard، R، & Harris، R. T. (1987), Organizational transitions: Managing complex change, Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company.
Brown, A. V. (2011). Effect of organizational culture and readiness for change on employee commitment to the organization. International nursing Library .
Champion Dean J.(1974). The Sociology Of Organizations. United States Of America: McGraw-Hill,p.232
Daft, RL., Weick, KE. (1984). Toward a Model of Organizations as Interpretation Systems, academic Management Rewiew, 9(2), 284-95.
Dubrin Andrew J., Ireland R. Duance & William j. Clifton (1989). Management & Organization, United Stated of America: South- Western Puplishing co., P.648.
Dunham, R. B., Grube, J. A., Gardner, D. G., Cummings, L. L., & Pierce, J. L. (1989). The development of an attitude toward change instrument. Paper presented at the Academy of Management Annual Meeting, Washington, DC.
Eby, L, T., Adams. D. M. Russell, J. E,A., & Gaby , S, H. (2000). Perceptions Of organizational Readiness For Change: Factor rehated to Employees. Reactions To The Implementation Of Teami-Based Selling. Human Relations,53(3), 419-428
Evans, G. E. (1976). Management Techniques for Librarians.
Frye, B. E. (1997). “Universities in Transition: Implications for Libraries”. Gatewaysı toıKnowledge:ı Theı Roleı ofı Academicı Librariesı inı Teaching,ı Learning,ı andı Research. Edited by Lawrence Dowler. Cambridge: The MIT Press.
Gibson Burrel & Gareth (1979). Sociological Paradimis and Organizatinal Analysis: Element of the Sociology of Corporate Life, London: Heinemann, p.718.
Gibson Burrell & Gareth Morgan (1979). Sociological Paradims and Organizational Analisis: Elements Of The Sociology Of Corporate Life, London: Heinemann, p.718.
Hechanova, M. R. M., Ilac, E. D., & Ellorenco, S. B. (2012). Employee Readiness for Change Through the Lens of the Cultural Self-Representation Theory. Philippine Journal of Psychology, 45(1).
Hirshon, A. (1999). “Libraries, Consortia, and Change Management”. Theı Journal of Academic Librarianship. 25 (2). 124-126.
Holt, D. T., & Vardman, J. (2010). Readiness for Change. The Journal of Change Management, 10 (4) , 445-447.
Judith A, Z. (2011). Principals Preparing for Change: The Importance of Reflection and Professional Learning. American Secondary Education , 39 (2) , 107-114.
Kotter, J P., & Cohen, D. S (2002). Creative Ways to Empower Action to Change the Organization: Case in Point. Journal of Organizational Excellence, 22(1), 73-82.
Madsen, S, R., John, C.R., & Miller, D. (2006). Influential factors in individual readiness for change. Jornal of Business and management, 12(2), 93.
Mark, G. (1997). “Reengineering library services for the digital age”. APLIS.10 (4). 22-32.
McGregor & Felicity. (2004). Quality Management/ Change Management:Tow side of Same Coin?, University Of Wollongong Library.
Miller, d., Madsen, S. R., & John, C. R. (2006). Readiness for change: Implications on employees’ relationship with management, Job Knowledge and skills, and Job demands. Journal of applied Management and Entrterepeneurship, 11(1),3-16.
Neves, P. (2009). Readiness for Change: Contributions for Employee's Level of Individual Change and Turnover Intentions. Journal of Change Management , 9 (2) , 215-231.
Porras, j. I., & Robertson, P. J. (1987) Organization Development Theory: A Typology and evaluation. In R. w. Woodman & W. A. Pasmore (Eds)., Research in Organization Change and Development (pp.1557). Greenwich, CT: JAI Press.
Pugh, L. (2007). Change Management inıInformation Services. Second edition. Burlington: Ashgate Publishing Limited.
Rafferty, A. E., & Simons, R.H. (2006). An Examination of the antecedent of readiness for fine-tuning and corporate transformation change. Journal of Business and Psychology, 20(3), 325-350.
Self, D. R. (2007). Organizational Change – Overcoming resistance by creating readiness. Development and learning in organizations, 21(5), 11-13.
Smith, Ian (2005). "Achieving readiness for organizational change ". Library Management . Vol.26. Iss.6/7: 408-412.
Stoner, JAF.,et al. (1995), Management,6th ed., Prentice Hall. London.
Weiner, B. J. (2009). A theory of organizational readiness for change. Implementation Science , 1-10.
Wheatley, M. J., & Kellner-Rogers, M. (1998). Bringing life to organizational change., 2(2), 5-13.